AnonymBruker Skrevet 19. oktober #41 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva slags feil er det egentlig snakk om? Hvor mange ganger har du skriftlig purret på at de skal fikses? Så du ønsker deg uansett ut, uavhengig av prisen? Anonymkode: e2098...485 En av feilene er at leiligheten lukter mat, når både naboen og huseier selv lager mat. Anonymkode: 05f6e...b0c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #42 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En av feilene er at leiligheten lukter mat, når både naboen og huseier selv lager mat. Anonymkode: 05f6e...b0c Hvordan kan dette være en feil? Det gjør det i mange blokker og rekkehus i landet Anonymkode: 5b308...f42 14 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #43 Skrevet 19. oktober Lykke til med referanse! Anonymkode: 31864...739 7 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #44 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil leve bedre med med at jeg jeg opplyser om dette. Enn at jeg ikke gjør det og heller ikke huseier gjør. Venter først å ser om huseier opplyser om dette, kommer til å infomere på forhånd på om at dette må gjøres, eller jeg gjør dette under vising. Anonymkode: 05f6e...b0c Da håper jeg du har egenkapital og inntekt til å kjøpe, evt noen du kan bo hos om du ikke får leie hos noen. Er en del som ønsker referanser for tiden Anonymkode: 7b269...e06 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #45 Skrevet 19. oktober Dette er veldig naivt og veldig gambling. Om du saboterer for huseier med vilje på visninger, mister du referanse og du kan og oppleve en vrien og kjip huseier som kan holde tilbake depositum/rette krav til deg om skader etc. Og igjen, du kan opplyse om feil og mangler til du er blå i trynet, men huseier kan bare holde en ny visning etter du er flyttet ut! Anonymkode: 795b7...fdc 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #46 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Men selv om husleien ikke har økt på de 3 årene du har bodd der, så kan husleien bare økes med en viss %,å en øking på 900,- høres urimelig mye ut. Anonymkode: da7b3...234 Nei, dette er feil. Det er lov å regulere til gjengs leie hvert tredje år. Fra 8000 til 8900 på tre år høres ikke urimelig ut. Men det blir da en vurdering av hva som er fornuftig markedsleie for tilsvarende leiligheter. Årlig leie kan kun reguleres etter kpi. Men altså gjengs leie hvert tredje år. Merk at dette gjelder kun for løpende kontraktsforhold. Dersom kontraktene er tidsbegrenset på f.eks 1 eller 3 år, står utleier fritt til å sette akkurat den leien han vil når ny kontrakt skrives. Alt dette står godt og tydelig i husleieloven. Anonymkode: ed0c0...538 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #47 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle stå* Merker også at huseier har lagt ut annonsen med 8000 kroner og ikke 8900, spurte huseier om dette og fikk svar at grunnen til dette var at jeg hadde bodd her så lenge. Er dette forresten lov? Anonymkode: 05f6e...b0c Selvsagt er det lov. Han bestemmer selv hva han vil leie ut for. Han kan leie ut for 12 kr måneden om han vil. eller 48 000 kr... spiller ingen rolle så lenge utleier og ny leietaker blir enig. Hva i all verden får deg til å tro at dette skulle være ulovlig på noe vis? Forøvrig, om du lurer på hva som er lov og ikke i utleieforhold: Les deg en tur i husleieloven først, og spør deg frem en tur på KG etterpå. Anonymkode: ed0c0...538 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #48 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil leve bedre med med at jeg jeg opplyser om dette. Enn at jeg ikke gjør det og heller ikke huseier gjør. Venter først å ser om huseier opplyser om dette, kommer til å infomere på forhånd på om at dette må gjøres, eller jeg gjør dette under vising. Anonymkode: 05f6e...b0c Så du kommer til å fotfølge huseier, henge over skuldrene hans under visning? Jeg tror du skal være forsiktig med å si noe om leiligheten under visning pga dårlig eller ingen referanse, og kanskje du må dekke opp ev økonomiske tap for huseier hvis han ikke får leid ut pga at du blander deg inn under visning. Anonymkode: da7b3...234 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #49 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle stå* Merker også at huseier har lagt ut annonsen med 8000 kroner og ikke 8900, spurte huseier om dette og fikk svar at grunnen til dette var at jeg hadde bodd her så lenge. Er dette forresten lov? Anonymkode: 05f6e...b0c I annonsen kan huseier skrive det huseier ønsker mtp husleie pr mnd. Nytt leieforhold ny kontrakt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): 3 år, huseier har vært snill Huseier har ikke skrudd prisen opp siden jeg flyttet inn for 3 år siden. Anonymkode: 05f6e...b0c Huseier har vært veldig snill mot deg. Tror ikke du som leietaker har peiling på hvor mye det å eie bolig har økt de siste årene. De som leier ut skal ikke måtte risikere å gå i minus måned etter måned pga deg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt dette vet huseier allerede om, men valgte å ikke si noe om dette under vising. Nå har jeg bestemt meg for å infomere de som kommer på vising på de skjulte feilene som de allerede opplyste meg om. Jeg tror ikke huseier vil like det, men det bryr jeg ikke meg om. Anonymkode: 05f6e...b0c Tror ikke du skal regne med at dere avslutter leieforholdet godt. Og dessuten kan huseier kreve at du ikke er der når det er visning. Med holdingen din tror jeg du vil få problemer med å finne ny bolig å leie. Anonymkode: 44607...ff2 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #51 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): En av feilene er at leiligheten lukter mat, når både naboen og huseier selv lager mat. Anonymkode: 05f6e...b0c Dette er ikke en feil. Det er helt normalt i flermannsboliger. Ting du ikke liker med boligen er ikke nødvendigvis feil eller mangler. Feil er hvis vinduer ikke kan lukkes, sluk er tett, defekte hvitevarer, mugg som ikke skyldes leierakers manglende lufting, for eksempel. Anonymkode: e2098...485 7
kikks Skrevet 19. oktober #52 Skrevet 19. oktober Utleier kan øke husleien én gang i året i samsvar med endringen i konsumprisindeksen (KPI). Dette kan tidligst skje ett år etter leieavtalen ble inngått eller sist ble endret. Det må gis et skriftlig varsel minst én måned før økningen trer i kraft. Alternativt kan leien justeres til «gjengs leie» hvert tredje år, basert på markedsprisen for tilsvarende boliger i området. Årlig indeksregulering Hvor mye: Husleien kan økes med den prosentvise endringen i konsumprisindeksen fra forrige måned. Utleier kan for eksempel øke leien med 3 % dersom KPI har økt med 3 % det siste året. Når: Husleien kan reguleres én gang per år, tidligst tolv måneder etter at leieavtalen ble inngått eller sist ble regulert. Hvordan: Utleier må sende et skriftlig varsel minst én måned før økningen trer i kraft. Alternativ regulering til «gjengs leie» Hva det er: Utleier kan justere husleien til «gjengs leie», som er den prisen som vanligvis oppnås ved utleie av lignende boliger i samme område. Når: Dette kan kreves tidligst 2,5 år inn i leieperioden. Leien kan justeres til gjengs leie hvert tredje år. Hvordan: Partene kan bli enige, eller tvisten kan bringes inn for en takstnemnd eller forliksrådet hvis de ikke blir enige. Viktig å merke seg Tidsbestemte kontrakter: Under en tidsbestemt leiekontrakt (f.eks. 3 år) kan leien ikke økes mer enn inflasjonen, uavhengig av andre prisendringer som økt rente eller skatt. Leieavtalen: Sjekk alltid leiekontrakten din, da den kan inneholde spesifikke vilkår for husleieøkning. Ulovlig økning: En utleier kan ikke kreve en «sjokkøkning» som er vesentlig høyere enn markedsleien. 1
zondaar Skrevet 19. oktober #53 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men selv om husleien ikke har økt på de 3 årene du har bodd der, så kan husleien bare økes med en viss %,å en øking på 900,- høres urimelig mye ut. Anonymkode: da7b3...234 Huseier kan sette opp husleie med gjengs leie om du har bodd der i 3 år og du skal ha 6 måneders varsel. Da kan huseier sette opp leien så mye han vil. Men da har ikke huseier ha økt leien de foregående årene før dette. Han kan og sette opp leien en gang i året, men da kun basert på endring i konsumprisindeksen og du må ha bodd der ett år/det må være ett år siden forrige økning. Så om husleien din ble satt til 8000,- i september 2024, kan den økes til 8 287,21 kr nå.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #54 Skrevet 20. oktober Er folk så naive her? Selvsagt kommer leie til å stige like mye som boligprisene har steget i snitt. Det er ikke noen "magisk" måte å bo billig på. Anonymkode: 7318f...972 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #55 Skrevet 20. oktober kikks skrev (7 timer siden): Utleier kan øke husleien én gang i året i samsvar med endringen i konsumprisindeksen (KPI). Dette kan tidligst skje ett år etter leieavtalen ble inngått eller sist ble endret. Det må gis et skriftlig varsel minst én måned før økningen trer i kraft. Alternativt kan leien justeres til «gjengs leie» hvert tredje år, basert på markedsprisen for tilsvarende boliger i området. Årlig indeksregulering Hvor mye: Husleien kan økes med den prosentvise endringen i konsumprisindeksen fra forrige måned. Utleier kan for eksempel øke leien med 3 % dersom KPI har økt med 3 % det siste året. Når: Husleien kan reguleres én gang per år, tidligst tolv måneder etter at leieavtalen ble inngått eller sist ble regulert. Hvordan: Utleier må sende et skriftlig varsel minst én måned før økningen trer i kraft. Alternativ regulering til «gjengs leie» Hva det er: Utleier kan justere husleien til «gjengs leie», som er den prisen som vanligvis oppnås ved utleie av lignende boliger i samme område. Når: Dette kan kreves tidligst 2,5 år inn i leieperioden. Leien kan justeres til gjengs leie hvert tredje år. Hvordan: Partene kan bli enige, eller tvisten kan bringes inn for en takstnemnd eller forliksrådet hvis de ikke blir enige. Viktig å merke seg Tidsbestemte kontrakter: Under en tidsbestemt leiekontrakt (f.eks. 3 år) kan leien ikke økes mer enn inflasjonen, uavhengig av andre prisendringer som økt rente eller skatt. Leieavtalen: Sjekk alltid leiekontrakten din, da den kan inneholde spesifikke vilkår for husleieøkning. Ulovlig økning: En utleier kan ikke kreve en «sjokkøkning» som er vesentlig høyere enn markedsleien. Jo, etter 3 år kan leien settes til markedsleie. Anonymkode: 7318f...972
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #56 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): En av feilene er at leiligheten lukter mat, når både naboen og huseier selv lager mat. Anonymkode: 05f6e...b0c Du fremstår litt umoden. Mulig det bare er slik at huseier vil ha deg ut. Har selv utleie og det beste er jo når man finner gode leietakere. Jeg har selv latt være å øke på snart tre år og ligger nå ca 2300 kr under kpi.. Rett og slett fordi jeg trives godt med den leietakeren jeg har nå. Det er mye verdt for meg. Anonymkode: dd7f1...8cf 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #57 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan kan dette være en feil? Det gjør det i mange blokker og rekkehus i landet Anonymkode: 5b308...f42 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er ikke en feil. Det er helt normalt i flermannsboliger. Ting du ikke liker med boligen er ikke nødvendigvis feil eller mangler. Feil er hvis vinduer ikke kan lukkes, sluk er tett, defekte hvitevarer, mugg som ikke skyldes leierakers manglende lufting, for eksempel. Anonymkode: e2098...485 Dette er faktisk en feil. Når avtrekket er korrekt satt opp, så lukter det ikke mat fra nabo i samme bygg - med mindre det kommer gjennom åpne vinduer, åpenbart. Anonymkode: e1066...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #58 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er faktisk en feil. Når avtrekket er korrekt satt opp, så lukter det ikke mat fra nabo i samme bygg - med mindre det kommer gjennom åpne vinduer, åpenbart. Anonymkode: e1066...4a1 Tror du leietakere kan finne de beste boligene? Nei, feks her i bøgda har vi en "slumlord" som kjøper opp de aller billigste boligene og leier ut til feks eks-kriminielle og nav-klienter. Han lar husene råtne men de får et sted å bo. Anonymkode: 7318f...972
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #59 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du fremstår litt umoden. Mulig det bare er slik at huseier vil ha deg ut. Har selv utleie og det beste er jo når man finner gode leietakere. Jeg har selv latt være å øke på snart tre år og ligger nå ca 2300 kr under kpi.. Rett og slett fordi jeg trives godt med den leietakeren jeg har nå. Det er mye verdt for meg. Anonymkode: dd7f1...8cf Dette tror jeg er så vanlig at indeksregulering nesten er ett signal om at leietaker er nøytral/på minussiden, eller om en leier store utleiere/firma. Jeg regulerer heller aldri leie om jeg har leietakere jeg vil ta vare på. Og leien er ca 6000 under markedspris nå. Anonymkode: 79d37...1fc
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #60 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tror du leietakere kan finne de beste boligene? Nei, feks her i bøgda har vi en "slumlord" som kjøper opp de aller billigste boligene og leier ut til feks eks-kriminielle og nav-klienter. Han lar husene råtne men de får et sted å bo. Anonymkode: 7318f...972 Jeg forstår ikke hvilken relevans dette har til innlegget mitt. Anonymkode: e1066...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå