Gå til innhold

Hva ta med som tradisjonsrett på fn-dag i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pleier dere å ta med til fellesbord på Fn-dagen i barnehagen? Alle skal ha med en tradisjonsrett fra sin kultur. 

Anonymkode: 1cf4c...071

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søt ris. Med masse farger :)

Anonymkode: b1a4d...7d1

Skrevet

Tenker du norsk tradisjonsrett? I såfall hadde jeg tatt med Tacostæsj eller Grandiosa pizza.

Skrevet

Antar du representerer norsk kultur siden du ikke nevner noe annet. Jeg hadde vel tatt med kanelsnurrer, solskinnsboller, julebrød med brunost, lefse, sveler, fruktsalat med norske frukter, grønnsakssuppe/betasuppe, lapskaus, sodd, snitter, risgrøt, rømmegrøt, spekemat, potetsalat. 
Er jo mye mer. Men dette er vel hva som er enklest om en skal lage en del eller å frakte siden det kan fraktes på et serveringsfat eller i kjelen.

• Liker 2
Skrevet

Regner med du er norsk, siden du ikke skriver noe om hvilken nasjonalitet du kommer fra.

Rømmegrøt, flatbrød og spekemat.

Anonymkode: c3b36...8ed

Skrevet

Luckiness har mye gode forslag her synes jeg. Eplekake, eller eplemuffins kan også være noe. Det er jo fint å ta i hånden. Tannpirkere med Jarlsberg, agurk og stangselleri eller annet norsk kan være fint. Vafler er også en innertier.
Gløgg til drikke, eller solbærtoddy. 

Skrevet

Taco.

Anonymkode: 72ca1...aa0

Skrevet

Vafler, sveler, risgrøt, spekeskinke, brunost, lefse/lompe, grovbrød, eggerøre, kjøttkaker, fiskeboller, fiskekaker, fiskepudding, fløtepudding, røkt laks, stekt laks, flatbrød, prim, fiskegrateng, karbonader, poteter..

Anonymkode: ab8dd...9f7

• Liker 1
Skrevet

Raspeballer eller smalahove.

Anonymkode: 7b433...f63

• Liker 1
Skrevet

Smalahove🤭

Eller hva med sveler, vafler eller multekrem?

Anonymkode: 519e4...01f

Skrevet

Nystekt brød og brunost

Anonymkode: ae25a...4db

Skrevet

Sveler eller vafler med rømme og syltetøy 

Julebrød (selv om det er tidlig) med brunost 

Lefseruller med røkelaks 

Halvside laks. Har inntrykk av at mange barn er glad i stekt laks.

Kjøttkaker/elgkarbonader 

Spyd: en bit stekt raspeball, en bit vossakorv, en bit kokt kålrabi 

Hjemmelagde lefser 

Kanapeer/del loff i 4 biter med spekeskinke, røkt laks, makrell i tomat, brunost 

Fiskekaker

To kartonger melk som drikke😅

Eggerøre og røkelaks/spekeskinke 

Mårpølse og potetsalat 

Jordbær med vaniljesaus/fløte

Bløtkake eller eplekake 

Anonymkode: ae05f...d09

Skrevet

Pizza

Anonymkode: ded49...c01

Skrevet

Artig hvordan Mellom-amerikansk Taco og Italiensk pizza plutselig har blitt norsk tradisjonsmat. Hvordan skjedde det, liksom? Fantes ikke sånt da jeg var barn, så veldig lange norske tradisjoner har vel ikke det her i landet?  🙂

Med norsk tradisjonsmat tenker jeg mer i retning av grøt, spekemat, kjøttkaker, pølser, lapskaus, grønnsaksuppe, vafler, pannekaker, lefser, flatbrød og småkaker. Retter som har minst 100 års historie i Norge. Det er også ulike tradisjoner i ulike deler av Norge.

Anonymkode: 7167b...1f3

Skrevet

Lapskaus eller ertesuppe. Kok opp og ta med hele kjelen…

Anonymkode: dd429...18c

Skrevet

Her må du jo tenke på hva du har tid til,og hva som er enkelt å frakte. Jeg ville nok ikke ha valgt full kjøttkakemiddag!

Vafler eller sveler er et godt forslag,hvis du har tid til å steke. Ta med syltetøy og evt en rømmeboks. 

Ellers er lapskaus noe du kan lage dagen før. Kan gjøres enkelt med lapskausblanding og pølsebiter,eller du kan koke en knoke og bruke ferske grønnsaker om du har tid og gidder. Ta med en pakke flatbrød. 

Rømmegrøt var også et lurt forslag. Kjøp Fjordland,og ta med smør,sukker og kanel. 

Anonymkode: 2dc1b...1a2

Skrevet

I vår barnehage er det håpløst med typisk middagsmat man trenger bestikk for å spise. Det er ingen plasser å sitte, så alle (barn og voksne) sitter på gulvet eller står og spiser med andre barn løpende rundt. Fingermaten er derfor det som er enklest å spise stående, og dermed også det det går mest av. 

I fjor gikk jeg for vafler, men det gjorde mange andre også. Pluss at det tok veldig lang tid å steke. Boller eller annen gjærbakst kan være en ide. I år vurderer jeg å gjøre det enkelt, og bare ta lomper med ost inni. Tipper det slår an hos barna i alle fall. 

Anonymkode: e18c7...99c

• Liker 1
Skrevet

Om jeg hadde hatt god tid hadde jeg laget kålruletter. De kan serveres kalde og er enkelt å spise i hånda eller med plastbestikk. Passer også til mye annen mat. 

Andre forslag kan være pannekaker med blåbærsyltetøy, røkelaks og egg, kjøttboller, spekeskinke eller fiskegrateng.

Anonymkode: 2b54c...4ca

Skrevet

De burde nok tatt litt mer styring om hvem som tar med protein, siderett etc.

Empanadas, kålstuing, vaffel og rømmegrøt...mmmm 😉

Allier deg med noen slik at dere tar med spekeskinke, rømme, flatbrød og potetsalat

Anonymkode: e2c93...15a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...