Gå til innhold

Å bli enige om etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer er som to dråper vann, og enige i det aller meste. Dream team. Men akkurat dette med etternavn blir vanskelig. Jeg vil gjerne gifte meg, ikke av religiøse årsaker men fordi det er en viktig verdi for meg. Han ønsker ikke å gifte seg, for han kobler det veldig til religion og er veldig imot det. Greit nok, men hadde vi vært gift hadde det føltes riktig for meg at vi alle ble hetende hans etternavn. Søsteren min startet ut med å ha annet navn enn barna sine og det ble mye kluss, så hun endte opp med å bytte til samme navn (dvs. fornavn, hennes etternavn og hans etternavn). Mitt og samboers etternavn er i tillegg begge så lange og omstendelige at det passer dårlig sammen. Så det naturlige hadde vært å navngi barnet med hans navn og jeg vil hete det samme som barna mine. Men det føles veldig feil når vi ikke er gift. 

Noen som kjenner seg igjen og kan komme med noen råd til hvordan løse situasjonen? Forstår at denne blir vanskelig å svare på🤦🏽‍♀️

Anonymkode: 8ea0d...fdb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine har fått mitt etternavn. Jeg fødte de og kommer alltid til å ha hovedtyngden uansett. Og skal så absolutt hete det samme som barna ja. Mannen kan ta mitt hvis han vil, gift eller ei. Glad jeg stod på det nå når vi har gått fra hverandre. 

Anonymkode: 171ee...3e0

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så det naturlige hadde vært å navngi barnet med hans navn

Hvorfor?

Hva er galt med ditt navn?

Anonymkode: b04e6...5f8

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Min søster har beholdt sitt etternavn når hun giftet seg. Barna har etternavn til far. Aldri vært noen problemer. Så den ser jeg ikke altså. Hadde jeg vært litt eldre når jeg giftet meg så har jeg beholdt mitt navn. Men jeg var alt for ung og var vanlig å ta navnet til mannen. Så jeg gjorde det. No har jeg hatt dette etternavnet lenger enn mitt pikenavn. Så folk kjenner meg bare med det. 

Anonymkode: 9fff0...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn har samboer sitt etternavn. Rett og slett fordi det er finere. Har ikke hatt noe problemer med det.

Anonymkode: 7c933...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanskelig å svare på i det hele tatt. Mannens navn "automatisk" på barna er sånn en uting! 

Det er viktig for deg å gifte deg, men det tar visst ikke han hensyn til. Da får dette etternavnet være prisen for det. Han kan ikke bare få alt på sin måte.

Anonymkode: 38631...f1c

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt fikk begges etternavn, men mitt sist. Jeg har tross alt laget det 

Anonymkode: f226d...d2b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg te nye som deg, ts. Jeg ville ha min eksmann sitt etternavn. Barna ble også hetende det.

Så ble barna myndige og den ene byttet etternavn til mitt pikenavn istede. Helt ærlig, så ble jeg veldig såret pga det. Så gikk det noen år og nestemann byttet etternavn til noe helt utenom slekten på begge sider. Så nå heter jeg Olsen, førstemann Svendsen og sistemann Jensen. Fiktive navn.

Jeg følte lenge at jeg måtte forklare at barna hadde samme far hvis noen stusset over forskjellige etternavn. Nå i dag bryr jeg meg ikke om det lenger og om noen spør sier jeg bare at de valgte etternavnene selv.

Anonymkode: 815b7...72c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift, men beholdt navnet mitt, og mannen beholdt sitt. Barna heter derfor mitt etternavn. De har riktignok hans som mellomnavn, men det er jo ikke etternavn. 

Han har så langt ikke opplevd noen komplikasjoner med det.

Anonymkode: e44ea...321

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg og samboer er som to dråper vann, og enige i det aller meste. Dream team. Men akkurat dette med etternavn blir vanskelig. Jeg vil gjerne gifte meg, ikke av religiøse årsaker men fordi det er en viktig verdi for meg. Han ønsker ikke å gifte seg, for han kobler det veldig til religion og er veldig imot det. Greit nok, men hadde vi vært gift hadde det føltes riktig for meg at vi alle ble hetende hans etternavn. Søsteren min startet ut med å ha annet navn enn barna sine og det ble mye kluss, så hun endte opp med å bytte til samme navn (dvs. fornavn, hennes etternavn og hans etternavn). Mitt og samboers etternavn er i tillegg begge så lange og omstendelige at det passer dårlig sammen. Så det naturlige hadde vært å navngi barnet med hans navn og jeg vil hete det samme som barna mine. Men det føles veldig feil når vi ikke er gift. 

Noen som kjenner seg igjen og kan komme med noen råd til hvordan løse situasjonen? Forstår at denne blir vanskelig å svare på🤦🏽‍♀️

Det som var vanlig før.  Barn av ugifte foreldre  fikk i større grad etternavnet til mor.  Det trygger og minsker problemer ved det å ikke ha samme etternavn ved brudd.  En mann som ikke vil gifte seg, vil ofte ikke binde seg til familien, og risikoen for brudd, i travel småbarnstid øker.

Mitt  forslag er ditt etternavn , dersom han ikke vil gifte seg, hans etternavn  dersom dere går gor å formslisere forholdet med ekteskap  og rettigheter og plikter det også fører med seg

Anonymkode: dc304...a17

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bar frem barna. De har mitt etternavn. Var ikke noe å diskutere. 

Anonymkode: 7a022...b1b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor?

Hva er galt med ditt navn?

Anonymkode: b04e6...5f8

Fordi det hadde vært naturlig for meg. Og som nevnt har vi så lange og omstendelige navn som ikke passer sammen, så jeg vil ikke kombinere dem. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ikke hete det samme som du alltid har hett? Kluss hvis barn har annet etternavn enn mors? Hva slags kluss? Det er veldig vanlig og skaper overhodet ingen problemer.

Det dummeste er å sitte med et etternavn til noen som man ikke lenger er sammen med. 

Anonymkode: f8663...ee3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mitt etternavn, barna har far sitt. Aldri vært noe kluss, og barna er over 20 idag. Og vi har vært skilt i mange år. Kan ikke skjønne hva slags kluss det skulle være. Kjenner mange som er gift, hvor damen ikke har tatt mannen sitt etternavn. Barna har oftest sin fars etternavn, aldr hørt de nevne noe kluss de heller.

Så dårlig argumentasjon. Det er fler og fler damer som velger å beholde sitt eget etternavn når de gifter seg. Gammeldags ellers

Anonymkode: cd67b...715

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her beholdt vi våre etternavn når vi giftet oss. Skulle det bli barn vil det få mitt etternavn, jeg må tross alt bære på barnet i ni måneder.

Anonymkode: 8ac2e...4cc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spesielt etternavn og mannen har et -sen etternavn. Barna har mitt etternavn og mannen har sitt. Ikke noe kluss med det. 

(Når det gjelder ekteskap er det flere fordeler med det når en får barn, spesielt for mannen selv om en nå også har åpnet opp for flere rettigheter ved samboerskap)

Anonymkode: 35940...31d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og alle barna har mitt etternavn. Han har sitt.

Vi er gift, men ser ingen grunn til at jeg skal bytte etternavn og det er ingen automatikk i at barna skal ha fars etternavn. Så vi har mitt :) Han må gjerne bytte om han ønsker å hete det samme som resten av flokken. 

Anonymkode: d0828...c37

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis samboeren din er så utradisjonell at han ikke ser poenget i å gifte seg før man får barn, så har han neppe noe i mot at barna får ditt navn heller.

Ettersom det er han som ikke vil gifte seg, så er det helt på sin plass.

Jeg synes det er underlig at du føler et behov for å ordne dette, mens han tydeligvis ikke ser problemet. Eller er det sånn at han regner med at det er du som skal føye deg både på navn og sivilstand? Da er ikke forholdet så godt som du skal ha oss til å tro.

Anonymkode: 9a6a2...2f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har mitt etternavn, barna har far sitt. Aldri vært noe kluss, og barna er over 20 idag. Og vi har vært skilt i mange år. Kan ikke skjønne hva slags kluss det skulle være. Kjenner mange som er gift, hvor damen ikke har tatt mannen sitt etternavn. Barna har oftest sin fars etternavn, aldr hørt de nevne noe kluss de heller.

Så dårlig argumentasjon. Det er fler og fler damer som velger å beholde sitt eget etternavn når de gifter seg. Gammeldags ellers

Anonymkode: cd67b...715

Jeg har heller ikke hatt noe kluss med det. Ikke en eneste gang og barna er store.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis samboeren din er så utradisjonell at han ikke ser poenget i å gifte seg før man får barn, så har han neppe noe i mot at barna får ditt navn heller.

Ettersom det er han som ikke vil gifte seg, så er det helt på sin plass.

Jeg synes det er underlig at du føler et behov for å ordne dette, mens han tydeligvis ikke ser problemet. Eller er det sånn at han regner med at det er du som skal føye deg både på navn og sivilstand? Da er ikke forholdet så godt som du skal ha oss til å tro.

Vi har snakket litt sammen nå i kveld og han sier han er åpen for å gifte seg, har vel sagt det tidligere også men jeg har ikke vært sikker på om han har ment det - men han sier at han er åpen for det i fremtiden. Men han synes det er leit hvis barnet får bare mitt etternavn. 

«Som du skal ha oss til å tro» - tenker man kan spare seg for å skrive på den måten. Vi har et godt forhold samme hva KG måtte tro og mene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...