Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste land i verden har en majoritetsbefolkning, majoritetskultur, et majoritetsspråk som ikke var der først. Hvis alt skulle korrigeres helt til verden ble "rettferdig" så blir vi aldri ferdige og får heller aldri gjort noe annet.

Anonymkode: cd931...832

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var romerne som kom opp med navnet Palestina etter at de invaderte området i 67 f.Kr.

Før romerne kom så var området et jødisk, det var det Hasmoneiske dynastiet og kongedømmet Judea eller det israelske kongedømmet som det også kalles.

Med andre ord så eksisterte verken Palestina eller palestinere før romerne kom. 

Anonymkode: 234b4...9f0

Det er derfor jeg skrev "folkegrupen som i dag heter palestinere", hadde de altid blitt kalt palestinere hadde jeg ikke trengt å skrive mer en palestinere.

TS

Anonymkode: 07394...09d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Genetisk er det samme folket, så ja det er en religiøs konflikt. 

Anonymkode: 5b563...ba7

Så folket som i dag heter palestinere har bod i palestina lenger en jødene er det du skriver her?

Jeg skulle ønske vi kunne snake om historien uten å fokusere så veldig på hva vi mener om dagens konflikt, men begyner å forstå jeg var naiv som trodde det var mulig. Selv synes jeg det er ulogisk å ta så store avgjørelser som krig og fred basert på mange tusen år gamle historier.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (4 timer siden):

At du henger deg opp i ordet "Palestinere" gjør jo ting vanskelig. 
Du har jo fått noen svar som tar for seg historiske fakta, men du må nesten ta inn over deg at dette er fødestedet til alle de tre Abrahamittiske religionene, så vi snakker om samme folk, bare forskjellige varianter av de tre religionene i området. Romerne kalte provinsen "judea" 

Jeg synes ikke det er jeg som henger meg opp i "palestinere". Har forsøkt å forklare flere ganger at jeg er klar over at de har blit kalt forskjelige ting gjenom tiden, men for enkelhets skyld skriver jeg "folkegrupen som nå heter palestinere". Det blir tungvint om jeg må ramse opp alt de noen gang er blit kalt i hvert svar her. 

Når du skriver at det er det samme folket, så mener du at jødene og palestinerne er det samme folket? Og at den ene grupen ikke kan ha kommet til Israel før den andre?

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så folket som i dag heter palestinere har bod i palestina lenger en jødene er det du skriver her?

Jeg skulle ønske vi kunne snake om historien uten å fokusere så veldig på hva vi mener om dagens konflikt, men begyner å forstå jeg var naiv som trodde det var mulig. Selv synes jeg det er ulogisk å ta så store avgjørelser som krig og fred basert på mange tusen år gamle historier.

TS

Nei, det er ikke hva vedkommende skriver. 

Veldig mange folkeslag i Midtøsten og Nord Afrika har mye felles gener pga. vandringer ol. dette inkluderer jøder og palestinere. Det er umulig å si at et folkeslag er etterkommere etter de første som slo seg ned i området, de er etterkommere hele gjengen. 

Anonymkode: 541b9...ca7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes ikke det er jeg som henger meg opp i "palestinere". Har forsøkt å forklare flere ganger at jeg er klar over at de har blit kalt forskjelige ting gjenom tiden, men for enkelhets skyld skriver jeg "folkegrupen som nå heter palestinere". Det blir tungvint om jeg må ramse opp alt de noen gang er blit kalt i hvert svar her. 

Når du skriver at det er det samme folket, så mener du at jødene og palestinerne er det samme folket? Og at den ene grupen ikke kan ha kommet til Israel før den andre?

TS

Nei jeg mener at de begge har tilhørighet i det geografiske området og at Israelittene er en av flere stammer som har kalt dette sitt hjem. Konseptet om en Jødisk stat er mindre enn hundre år gammel. Den opprinnelige oppdelingen av Israel og Palestina er VELDIG forskjellig fra hva vi ser i dag.

• Liker 2
Skrevet (endret)
K.B. skrev (5 timer siden):

Du har jo fått noen svar som tar for seg historiske fakta, men du må nesten ta inn over deg at dette er fødestedet til alle de tre Abrahamittiske religionene, så vi snakker om samme folk, bare forskjellige varianter av de tre religionene i området. Romerne kalte provinsen "judea" 

Jeg antar du skriver til meg. Det har bodd jøder i Israel i 3500 år. Mao de er urbefolkningen her. Lenge før filistere og arabere var et tema. De opprinelige palestinerene var også jøder. Jerusalem post het Palestine post for 100 år siden. 

Jerusalem er ikke nevnt med et ord i koranen. Koranen har angivelig sitt opphav i Mekka/ Medina på 600 tallet. Eller mer presist nedskrevet mellom 800 og 1400 tallet. Hvordan er det mulig å si at Israel/ Jerusalem et et fødested for Muhammedanere?

Endret av debatant
  • Liker 6
Skrevet
debatant skrev (11 minutter siden):

Jeg antar du skriver til meg. Det har bodd jøder i Israel i 3500 år. Mao de er urbefolkningen her. Lenge før filistere og arabere var et tema. De opprinelige palestinerene var også jøder. Jerusalem post het Palestine post for 100 år siden. 

Jerusalem er ikke nevnt med et ord i koranen. Koranen har angivelig sitt opphav i Mekka/ Medina på 600 tallet. Eller mer presist nedskrevet mellom 800 og 1400 tallet. Hvordan er det mulig å si at Israel/ Jerusalem et et fødested for Muhammedanere?

Jeg sier at det er tre Abrahamittiske religioner som alle har sitt utspring i samme geografiske område. Av skriftene så er Toraen eldst, så kommer bibelen, da spesielt det nye testamentet og så, som du selv påpeker i 610, så blir Islam grunnlagt. Jesus har en helt annen historie i Koranen, men han nå engang nevnt og Islam regnes som en av de Abrahamittiske religionene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (16 timer siden):

Jeg sier at det er tre Abrahamittiske religioner som alle har sitt utspring i samme geografiske område. Av skriftene så er Toraen eldst, så kommer bibelen, da spesielt det nye testamentet og så, som du selv påpeker i 610, så blir Islam grunnlagt. Jesus har en helt annen historie i Koranen, men han nå engang nevnt og Islam regnes som en av de Abrahamittiske religionene.

Ja som du sier omtaler koranen Jesus og GT. Men gir en grunnleggende forskjellig framstilling av historikken i bibelen. At koranen omtaler en  Abraham som er totalt forskjellig fra bibelen. Koranens Jesus er også totalt forskjellig fra bibelens. Dette viser vel heller at bøkene er grunnleggende forskjellige en at de har noe til felles?

Hvor absurd er det ikke å putte alle bøker som nevner biler i samme kategori. Eller Kåre Willoch, for den saks skyld.

Anonymkode: 351da...fa6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja som du sier omtaler koranen Jesus og GT. Men gir en grunnleggende forskjellig framstilling av historikken enn bibelen. At koranen omtaler en  Abraham som er totalt forskjellig fra bibelen. Koranens Jesus er også totalt forskjellig fra bibelens. Dette viser vel heller at bøkene er grunnleggende forskjellige en at de har noe til felles?

Hvor absurd er det ikke å putte alle bøker som nevner biler i samme kategori. Eller Kåre Willoch, for den saks skyld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 18.05):

Jeg er helt enig i at hvem som bode der for tusner av år siden ikke kan avgjør hva som er riktig i dag. Det er derfor jeg startet med å skrive jeg ikke ønsket å starte en diskusjon om dagens situasjon. 

Så er jeg også klar over at palestinere er et nyere ord på befolkningen, og beklager at ordbruken min kansje ikke er så "vitenskapelige". Når jeg skrev palestinsk mente jeg om folkegrupen som kalles palestinere i nåtiden, jeg er klar over at navn endres gjenom tiden. 

Uanset tror jeg svare dit støter opp om intryke jeg allerede har. Iden kommer fra det at de har konvertert. Så når mange snaker om at "palestinerne" ikke var der før jødene, så snaker de om islam og ikke folkegrupen. 

Begge befolkningsgrupper og flere grupper deler DNA som viser at de har samme opphav, og nedstammer fra samme kanaanittisk arv på slutten av bronsealderen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 17.05):

Samene kom til Norge for 6000 år siden. Men vi var jo der for 10 000 år siden da isen trakk seg tilbake. Og dna et til samene viser at de er fra Spania. De er regnet som urbefolkning fordi har blitt jaget av myndighetene og har sitt eget språk. Kilde Google.

Og jeg har lest alt det andre i forskning.no for de som spør etter kilde. Søk selv.

Anonymkode: 0f2f5...358

Det viser seg at navnet "urbefolkning" er et særdeles dårlig begrep å bruke, når de ikke var først. Den logiske betydningen av "ur-" henger ikke på grep med hva begrepet er definert som i jussen.

Anonymkode: 4f39e...666

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja som du sier omtaler koranen Jesus og GT. Men gir en grunnleggende forskjellig framstilling av historikken i bibelen. At koranen omtaler en  Abraham som er totalt forskjellig fra bibelen. Koranens Jesus er også totalt forskjellig fra bibelens. Dette viser vel heller at bøkene er grunnleggende forskjellige en at de har noe til felles?

Tror du jeg har funnet opp denne kategorien om Abrahamittiske religioner?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 13.55):

Det var romerne som kom opp med navnet Palestina etter at de invaderte området i 67 f.Kr.

Før romerne kom så var området et jødisk, det var det Hasmoneiske dynastiet og kongedømmet Judea eller det israelske kongedømmet som det også kalles.

Med andre ord så eksisterte verken Palestina eller palestinere før romerne kom. 

Anonymkode: 234b4...9f0

Faktisk var grunnordet til Palestina, Peleset, er først nevnt i  tempelet til Ramses III i Medinet Habu ca 1150 f. kr.  Assyrene kalte det samme området Palashtu/Palastu og Pilistu i Nimrud stelen fra ca. 800 f. kr.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 16.47):

Hei alle smarte KGere! Jeg har flere ganger hørt påstander som at jødene har et historisk krav på Israel/Palestina fordi de var der først og fordi jødene grunla staten Israel og ingen har noen gang grunlagt staten Palestina. Kansje fordi jeg har fått det repetert så mange ganger og fra forskjelige steder, har jeg trod det har fantes et historisk grunlag for påstanden, men nå har jeg satt meg litt bedre inn i historien og det er jo ingen ting som tyder på at dette er sant? 

Genetisk forskning viser at befolkningen i Gaza har mye den samme genetiske samensetningen nå som de hadde før jesus sin tid. Bibelen hevder at Abraham (jødenes stamfar) møte en palestinsk konge når han reiste til Israel, som må betyr at også de relgiløse tekstene anerkjener at palestinerne har vert der først. I tileg er Gaza by (grunlagt palestinsk) eldre og i store deler av gamel historie en støre og mer kultivert by en jerusalem (grunlagt jødisk), så da gir det jo litte mening at en israelsk stat skal ha vert grunlagt før den palestinske (historisk sett).

Jeg mener ikke å starte en diskusjon om hvem som skal styre området i dag. Det jeg lurer på er om noen hvet hvor iden om at jødene var der først kommer fra? Er det så enkelt som at mange palestinere konverterte til Islam på et tidspunkt, og at deres historie derfor er blit forsøkt fjernet? Eller finnes det noen annen måte å begrunne slike påstander?

At jødene kom til Israel før palestinerne har vi fra nedskrevet historie.

• Liker 4
Skrevet

Hvor har du lest historie?

Det var riktignok folk i området før jødene, men de var ikke palestinere 

Ordet palestina kommer fra det greske ordet philistina som viser til filisterne,  et gresk folkeslag som bodde i området omtrent på tiden da jødene erobret området

• Nyttig 1
Skrevet

Samene kom til Norge for 6000 år siden. Men vi var jo der for 10 000 år siden da isen trakk seg tilbake. Og dna et til samene viser at de er fra Spania. De er regnet som urbefolkning fordi har blitt jaget av myndighetene og har sitt eget språk. Kilde Google.

Og jeg har lest alt det andre i forskning.no for de som spør etter kilde. Søk selv.

Samene kom fra øst. Ikke fra Spania 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det der er jo ikke sant, er det? Saamene er de samme folk som lever over hele nordskysten, Norge, Finnland, Russland. Spanske aner har de ikke, fordi Saamer er ikke sjøfolk, de er landfolk. Nordmenn har derimot veldig ofte Spansk og Engelsk DNA, nettopp fordi de er sjøfolk, og hentet ofte koner utenlands. 

Anonymkode: f4f49...80d

Skrevet (endret)
K.B. skrev (På 20.10.2025 den 15.13):

Det er ikke jeg som henger meg opp i palestinere. Men det må jo gå ann å bruke navnet i en riktig kontekst. Islam er ikke geografisk knyttet til Mekka, med innslag fra Medina. Det er ikke mer knyttet til Israel enn Sicilia er det.

Endret av debatant
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det der er jo ikke sant, er det? Saamene er de samme folk som lever over hele nordskysten, Norge, Finnland, Russland. Spanske aner har de ikke, fordi Saamer er ikke sjøfolk, de er landfolk. Nordmenn har derimot veldig ofte Spansk og Engelsk DNA, nettopp fordi de er sjøfolk, og hentet ofte koner utenlands. 

Anonymkode: f4f49...80d

Tipper at påstanden om at samene er fra Spania kommer fra en misforståelse knyttet til genetiske studier av de tidlige befolkningene i Europa, og hvordan de har vandret nordover etter siste istid.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...