Gå til innhold

Kommer KI underholdning til å bli normalen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett noen som mener at underholdningsvideoer laget av  Ki, er så  bra at det kan overgå klassiske filmer som Star Wars. At folk kommer til å droppe å se filmer fra enkelte epoker, og nærmest ser frem til at det ikke er noe mennesklig mellomledd angående KI og kunstformer. Jeg syns at KI er noe møl, men skjønner at det har kommet for å bli. Syns virkelig noe at det er bra eller morsomt? https://www.youtube.com/shorts/jmMCZjmxt_Y

Anonymkode: c0496...a45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke helt der enda, men synes det er fint at det blir laget KI-videoer om innhold som det ellers aldri ville blitt laget noe av. Et eksempel på innhold jeg synes er OK er "hyllesten" til romanen Dark Age av Pierce Brown som er spot on når det gjelder visualisering av hovedpersonene. I denne videoen brukes også stemme-skuespiller, så er vel å regne for en hybrid. Videoen er på ingen måte perfekt, men har elementer som er gode, og er en av de bedre videoene jeg har sett i forhold til å få fram potensialet i KI som underholdning. 

Anonymkode: 0009e...58c

AnonymBruker
Skrevet

Glemte videoen: 

Anonymkode: 0009e...58c

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres fjott ut men jeg blir altså fysisk dårlig av AI bilder og filmer. De gjør meg kvalm, øyne og hjerne fanger tydeligvis opp noe de syns skurrer og avviker fra normalen - hvilket de gjør også men å bli så uggen og smådårlig av det syns jeg er skikkelig rart selv og forstår ikke hvorfor kroppen min reagerer på dette viset.

Anonymkode: f4a36...82f

• Nyttig 8
Skrevet

Vi er i starten av KI, og den kommer bare til å bli bedre. Synes det er spennende å se hva som kommer til å skje på dette feltet. Om 20 år vil vi kanskje ha en funksjon som lager en hel film basert på dine preferanser, skreddersydd slik at du liker det.

Såkalt KI Slop er typisk for alle nye teknologier, og kommer til å rettes med tida.

Synes sora2 videoene med Elizabeth er skremmende gode, men om 5 år vil jeg se feilene jeg ikke ser nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer aldri til å se eller høre på noe som er lagd av en KI hvis jeg kan unngå det 

Anonymkode: 3689e...221

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er nok redd for det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

KI kommer og til å utvikle seg fra det småfalske preget det har i dag. Og da tror jeg ikke det blir noe verre med KI filmer enn de tunge special effects filmene idag som særlig sci-fi, fantasy og til dels action består av. Det blir heller slik at mulighetene har ingen grenser. Så ser ikke så mørkt på det.

Min største bekymring rundt KI er at det er ekstremt vanskelig etterhvert å skille fake fra virkelig, som rett og slett kan være farlig og et samfunnsproblem. Fake news får et helt nytt fotfeste der selv de mest oppegående og kritiske mennesker lar seg lure. I tillegg at en del profesjoner nok kommer til å forsvinne eller bli kraftig redusert (kanskje særlig innen kultur). Det tror jeg dog er like umulig å stoppe som annen utvikling og modernisering, men det er litt trist.

Anonymkode: 055c0...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

KI kommer og til å utvikle seg fra det småfalske preget det har i dag. Og da tror jeg ikke det blir noe verre med KI filmer enn de tunge special effects filmene idag som særlig sci-fi, fantasy og til dels action består av. Det blir heller slik at mulighetene har ingen grenser. Så ser ikke så mørkt på det.

Min største bekymring rundt KI er at det er ekstremt vanskelig etterhvert å skille fake fra virkelig, som rett og slett kan være farlig og et samfunnsproblem. Fake news får et helt nytt fotfeste der selv de mest oppegående og kritiske mennesker lar seg lure. I tillegg at en del profesjoner nok kommer til å forsvinne eller bli kraftig redusert (kanskje særlig innen kultur). Det tror jeg dog er like umulig å stoppe som annen utvikling og modernisering, men det er litt trist.

Enig her, og jeg tror heller ikke AI vil erstatte menneskelige skuespillere helt. Ved hvert teknologiskifte har det vært frykt for at tidligere kunstformer/kommunikasjonsformer forsvinner, helt siden TV og radio kom inn i bildet. Først var man bekymret for at teaterkunsten med live performance skulle forsvinne helt, men det har det ikke gjort, faktisk er det relativt populært ennå. Da TV gjorde sitt inntog var man bekymret for at radio skulle forsvinne, men ennå finnes det mange radiokanaler.

Jeg tror som deg at misbruk vil være det største problemet, vi ser allerede nå at falskt innhold brukes i politiske kampanjer og mellomstatlige informasjonskriger. Dette kommer til å forsterke seg etter hvert som AI blir mer tilgjengelig og mer avansert. 

Anonymkode: 78416...e42

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enorm mye av det som blir lagt ut på Youtube og i sosiale medier er laget av KI. Det burde egentlig ikke overraske for enormt mye av det som ble laget før KI var laget av influencere som spammet ut lav-innsats innhold hvor de typisk kopierer det som trender på sosiale medier. 

Jeg tror KI helt klart vil klare å erstatte lav-innsats-innhold som å kopiere/plagiere det som trender. 

Jeg tror også KI vil bli brukt for å effektivisere menneskeskapt innhold. Mange husker sikkert Hanna-Barbera-tegnefilmene som The Flintstones,  Yogi Bear og Scooby-Doo. Det Hanna-Barbera skjønte var hvordan man kunne lage tegnefilmer både billig nok til at det kunne lages mange episoder til fjernsyn og at de så OK ut. De skjønte hvor man kunne kutte kvaliteten på animasjonene uten at det ble for ille. Animasjonen holdt ikke kino-kvalitet, men den var god nok for fjernsyn.  Vil tippe KI vil bli brukt til det samme. Ikke alt trenger å holde gull-standard. Og de som finner ut hva man kan bruke KI til og hva man ikke kan bruke KI til vil nok gjøre det svært bra. 

Anonymkode: 61338...81c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper det kommer til å bli normalen, ja. KI blir jo bare bedre og bedre, vi har så vidt sett begynnelsen. Men så tror jeg også at mange av oss gamliser som misliker hele prinsippet kommer til å tviholde på det klassiske og menneskelige så godt vi kan, så kunsten kommer nok ikke til å dø ut. 

Jeg er mest bekymret for det som blir nevnt over her, at det blir nærmest umulig å vite hva som er ekte og ikke, hva som er sant og ikke - og jeg kjenner jeg gruer meg veldig til å oppdra barn i denne tiden her. 

Anonymkode: 50bf9...1a6

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske det var en knapp på Facebook og Youtube slik man slapp å se AI-generert innhold. Jeg skyr det som pesten. Det er sikkert et nyttig verktøy, men for meg gir det ingen underholdning.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok bli ganske vanlig, men jeg håper det blir lovpålagt å opplyse om hva som er KI-generert underholdning og hva som er ekte skuespillere. 

Anonymkode: 0ea68...a9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir aldri normalt for meg, i alle fall. Så er det jo bare å håpe på at andre folk tør å ta et standpunkt, heller enn å la både internett og hjernekapasitet sakte men sikkert avgå med døden. Straff selskaper som tvinger på deg AI. Belønn selskaper som er anti-AI, eller lar deg velge om du vil benytte det. For eksempel var det en gledelig overraskelse at Pinterest nylig ga oss mulighet til å slippe å bli anbefalt AI-innhold. Ikke en perfekt løsning, men de skal ha for initiativet, så jeg belønner ved å gjenoppta bruken. https://newsroom.pinterest.com/en-gb/news/pinterest-rolls-out-new-tools-to-give-users-more-control-over-gen-ai-content/ 

Det som er positivt er at flertallet av folk jeg snakker med er fullstendig anti-AI, og mange er villige til å gå tilbake til gammeldags mobil, MP3-spiller, DVD, osv. Jeg har faktisk tenkt på det lenge selv, at jeg hovedsaklig ønsker å eie tingene mine, og at jeg ikke ønsker at alt skal være tilkoblet internett. Det er ikke hva det en gang var, og det smarteste man kan gjøre nå er å fokusere på relasjoner, begivenheter og hobbyer i den virkelige verden, gjerne ute i naturen. Bare det å begrense bruken av ting som er påkobla gjør en stor forskjell, enten det er 1 time mindre med scrolling, eller god gammeldags vekkeklokke på soverommet og manuell timer på kjøkkenet istedenfor mobilen i hånda. 

Alt styres av algoritmer nå, og alle påvirkes av dem - også vi som er veldig klar over hvor ille det er. Det verste er hva det gjør med de som vokser opp nå, som ikke kjenner til noe annet. Algoritmer mater med akkurat det du har "lyst" til å se. De som holder med deg er gode mennesker, og de som mener noe annet er nazi/kommunist. Her er 40 AI-genererte kortvideoer på rad. Ikke tenk, bare se på. Her er 20 til. 

ChatGPT er verdens beste venn/terapaut/coach, som snakker deg etter munnen og aldri utfordrer deg på noe (med mindre du spesifikt ber om det, da). Du kan spørre om hjelp til hva som helst! Hvordan koke egg? Hvordan bake en kake? Gjør leksene mine! Jeg har panikkanfall! Hva kan jeg gjøre for å stoppe det?

Plutselig er ChatGPT nede, og det blir veldig tydelig hvor hjelpesløs man har gjort seg. Alt kan selvsagt finnes ut av på andre måter, men den første reaksjonen er angst. Det kan ikke sammenlignes med hvordan det oppleves for oss som vokste opp før internett og mobil. Jo mer digitalt det blir, jo vanskeligere blir det for barna å huske det de har lært. Det er ikke noe de har valgt selv. Det er vi voksne som aksepterer at de utsettes for lært hjelpesløshet, med alle følgene det kan få i voksenlivet. Det er vi som aksepterer at de heller spør ChatGPT enn oss om hvordan ting skal løses, og det er vi som aksepterer at de skal være online og limt til teknologi 24/7.

Og hvorfor? "Sånn er det bare, for alle må tilpasse seg samfunnet vi lever i"? Nei, slik det ikke være, men sånn har vi av en eller annen uforståelig grunn akseptert at det skal være... Det blir nok koselig i fremtiden med menn og kvinner som kan generere seg den perfekte AI-kjæresten og generere seg de perfekte filmene og bøkene med skreddersydde tropes og absolutt ingenting som kan være triggende eller ubehagelig. Hva kan gå galt når man ikke møter motstand og slipper å tenke selv, liksom? 

TLDR: Nei, jeg synes ikke det er bra eller morsomt. Jeg synes det er tragisk.

Anonymkode: aeb9b...31e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (9 timer siden):

Vi er i starten av KI, og den kommer bare til å bli bedre. Synes det er spennende å se hva som kommer til å skje på dette feltet. Om 20 år vil vi kanskje ha en funksjon som lager en hel film basert på dine preferanser, skreddersydd slik at du liker det.

Såkalt KI Slop er typisk for alle nye teknologier, og kommer til å rettes med tida.

Synes sora2 videoene med Elizabeth er skremmende gode, men om 5 år vil jeg se feilene jeg ikke ser nå. 

Å få en film lagd helt etter dine preferanser høres helt jævlig ut.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har jo lagd en AI-skuespiller som de prøver å få signert til selskaper.Skaperen har sagt st publikum ikke kommer til å bry seg om skuespilleren har puls, bare historien og effektene er bra. Om de prøver å lage hele KI genererte filmer, fra manus til skuespillere, kommer  det yil å bli ille.

Fake News osv er et kapittel for seg selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tipper det kommer til å bli normalen, ja. KI blir jo bare bedre og bedre, vi har så vidt sett begynnelsen. Men så tror jeg også at mange av oss gamliser som misliker hele prinsippet kommer til å tviholde på det klassiske og menneskelige så godt vi kan, så kunsten kommer nok ikke til å dø ut. 

Jeg er mest bekymret for det som blir nevnt over her, at det blir nærmest umulig å vite hva som er ekte og ikke, hva som er sant og ikke - og jeg kjenner jeg gruer meg veldig til å oppdra barn i denne tiden her. 

Anonymkode: 50bf9...1a6

Er rundt 40, så kan vel bli kalt gamlis . Ja, skumle tider, på mange måter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hater KI. Og heldigvis virker det som om de fleste også gjør det.

Synes det er helt greit når mennesker bruker det som et verktøy, men hel-produserte ki filmer og ki bøker tror jeg aldri kommer til å bli populært. Ki musikk blir jo allerede bannet fra ulike platformer. Og de få ki bøkene som har blitt utgitt i Norden har blitt slaktet. 

Bruk ki til forskning, helsearbeid og gode ting. Ikke bruk ki til å utslette menneskelig kultur.

Anonymkode: 01dea...da6

• Liker 2
Skrevet

Jeg ler meg skakk av disse youtube-snuttene med Trump, Putin, Zelensky etc som barn😂

Samtidig er utviklingen skummel. Blir vanskeligere å skille fiktivt fra virkelighet etter hvert.

• Liker 1
Skrevet

Dette er bare tragisk. Folk burde se Terminator. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...