AnonymBruker Skrevet 19. oktober #1 Skrevet 19. oktober Spurte fastlegen om pasienttaxi til et sykehus i et annet fylke og da sa fastlegen at han ikke kan bestille pasienttaxi når det ligger i et annet fylke/område så han ba meg ringe til pasientreiser å bestille selv. Men kan det virkelig stemme at jeg bare kan gjøre det uten at fastlegen gjør noe? Da kan jo hvem som helst få dekket taxi? Anonymkode: d6393...e52
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #2 Skrevet 19. oktober Her så ordner nå vi alt på padient reiser. Når vi får bekreftelse på timen ringer vi å bestiller, hvis vi ikke kjører selv. Her har nå vært slik I snart 18 år. Anonymkode: a928b...9da
Maleficenta Skrevet 19. oktober #3 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spurte fastlegen om pasienttaxi til et sykehus i et annet fylke og da sa fastlegen at han ikke kan bestille pasienttaxi når det ligger i et annet fylke/område så han ba meg ringe til pasientreiser å bestille selv. Men kan det virkelig stemme at jeg bare kan gjøre det uten at fastlegen gjør noe? Da kan jo hvem som helst få dekket taxi? Anonymkode: d6393...e52 Du får bestille taxi selv og søke Helfo om refusjon. Husk å ta vare på kvittering...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #4 Skrevet 19. oktober Jeg mener at det ikke stemmer. (Nå begynner det å bli 2-3 år siden jeg har tatt pasienttaxi, så obs, dette kan være utdatert informasjon.) Jeg fikk pasienttaxi til andre fylker, men det var bare den første reisen som var fastlegens ansvar å bestille. Når jeg skulle tilbake på kontroll var det sykehuset som måtte bestille. Anonymkode: d09cd...ec1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #5 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at det ikke stemmer. (Nå begynner det å bli 2-3 år siden jeg har tatt pasienttaxi, så obs, dette kan være utdatert informasjon.) Jeg fikk pasienttaxi til andre fylker, men det var bare den første reisen som var fastlegens ansvar å bestille. Når jeg skulle tilbake på kontroll var det sykehuset som måtte bestille. Anonymkode: d09cd...ec1 Nettopp det er to til tre år siden så du er ikke oppdatert. Anonymkode: 1a1f1...a5e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #6 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spurte fastlegen om pasienttaxi til et sykehus i et annet fylke og da sa fastlegen at han ikke kan bestille pasienttaxi når det ligger i et annet fylke/område så han ba meg ringe til pasientreiser å bestille selv. Men kan det virkelig stemme at jeg bare kan gjøre det uten at fastlegen gjør noe? Da kan jo hvem som helst få dekket taxi? Anonymkode: d6393...e52 Nei hvem som helst kan ikke bare få dekket taxi https://www.pasientreiser.no/nyheter/nyhet-pilotstart/#:~:text=Hva er reiseattest? Med en reiseattest kan,behandler får mer tid til andre oppgaver. https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/bestill-reise/ Anonymkode: 1a1f1...a5e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #7 Skrevet 19. oktober Fastlegen legger inn en bekreftelse på at du har medisinsk grunn for pasienttransport - du ringer Pasientreiser og får bestilt transporten. Systemet skiller ikke på om du skal ha buss/taxi/fly/tog til et annet fylke. Pasientreiser vil forsøke å finne billigst mulig løsning, inkludert samkjøring med andre. Anonymkode: 2df61...003 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #8 Skrevet 19. oktober Maleficenta skrev (2 timer siden): Du får bestille taxi selv og søke Helfo om refusjon. Husk å ta vare på kvittering... Er du heldig så får du igjen. De aller fleste får dekket offentlig transport. Også nyopererte må ta buss eller skaffe seg skyss hjem. Anonymkode: f44e4...e62
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #9 Skrevet 19. oktober Her er det behandlingsstedet som ordner taxi, men det er nok ulikt Anonymkode: bb64b...bad
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #10 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det behandlingsstedet som ordner taxi, men det er nok ulikt Anonymkode: bb64b...bad Behandlingsstedet kan ordne taxi hjem. Men de må gjøre sin egen vurdering på om pasienten har medisinsk behov for pasiententransport. Derfor kan de ikke bestille pasienttaxi før de har møtt pasienten. Fastlege må derfor rekvirere/skrive reiseattest til første time. Har en andre plager enn det en skal til sykehus for, som er grunnen til at offentlig transport er vanskelig, så er det lurt å få fastlegen til å rekvirere begge veier. Sykehuslegen, som ikke kjenner pasienten like godt, kan nekte taxi hjem om de ikke ser behovet utfra sitt begrensede bilde. Anonymkode: 2df61...003
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #11 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fastlegen legger inn en bekreftelse på at du har medisinsk grunn for pasienttransport - du ringer Pasientreiser og får bestilt transporten. Systemet skiller ikke på om du skal ha buss/taxi/fly/tog til et annet fylke. Pasientreiser vil forsøke å finne billigst mulig løsning, inkludert samkjøring med andre. Anonymkode: 2df61...003 Altså - reiser innen samme fylke har fastlegen lov til å legge inn bestilling på taxi direkte i systemet. Lengre reiser vil Pasientreiser gjøre bestillingen av reisen selv. Anonymkode: 2df61...003
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #12 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså - reiser innen samme fylke har fastlegen lov til å legge inn bestilling på taxi direkte i systemet. Lengre reiser vil Pasientreiser gjøre bestillingen av reisen selv. Anonymkode: 2df61...003 Ja sånn var det når vi gjorde det og for noen år siden, men de vil gjerne ha papir fra legen om at vi trenger det. Anonymkode: c8439...942
Alexandra.1 Skrevet 19. oktober #13 Skrevet 19. oktober Maleficenta skrev (3 timer siden): Du får bestille taxi selv og søke Helfo om refusjon. Husk å ta vare på kvittering... Helfo refunderer ikke dette. Ta kontakt med Pasientreiser for informasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #14 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp det er to til tre år siden så du er ikke oppdatert. Anonymkode: 1a1f1...a5e Så fint at du siterte meg bare for å gjenta noe jeg allerede hadde sagt, da. Anonymkode: d09cd...ec1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå