AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #1 Skrevet 19. oktober 2025 Hei, jeg liker å teste ut gode smaker, og har oppfattet at ansjos kan gi et ekstra kick i mange retter. Har foreløpig kun brukt den på pizza, men synes det blir for mye salt-dominans. Og så skal den vel være med i «Jansons fristelse». Men ellers? Skal den vannes ut, evt blandes med hvada?? Glad for kreative tips 😃 Anonymkode: 982e4...50e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #2 Skrevet 19. oktober 2025 Det ene det passer til er brødskive (helst hvitt brød) med kokt egg og majones. Ellers så kan ansjos males opp og blandes i farse for å løfte smaken. For eksempel i kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig for å gi det mer smak. Scampi kan også brukes for å gjøre det mer fyldig og saftig. Det vil ikke smake "fiskete" hvis det brukes i passe mengder, men gi en slags fylde. Så kan man lage kjøttboller eller lignende av det, eventuelt hakke opp og steke det som kjøttdeig og bruke i vårruller eller stekt ris. Men ville ikke brukt det i ting som skal trekke i saus (for eksempel gryter, lasagne og slik). Anonymkode: 14ae8...d4d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #3 Skrevet 19. oktober 2025 Jeg har kun hatt det på skive med egg, som sikkert ikke særlig hjelpsomt, da jeg regner med at alle vet om det tipset Det finnes også i pasta-retter. Jeg mener jeg har lagd noe slikt som dette en gang....det passer i alle fall godt i pastaretter. Og husk å ikke bruke salt: https://gladkokken.no/oppskrifter/pasta-puttanesca-en-klassisk-italiensk-pastarett Husker også jeg spiste pannepizza med ansjos i Roma, det fantes alle slags pannepizzaer på alle gatehjørner da jeg var der. Mener det var mer fisk i den også. Du tok vel bort noe av saltet når du hadde ansjos på? Anonymkode: 031e5...38a
Daisy-love Skrevet 19. oktober 2025 #4 Skrevet 19. oktober 2025 (endret) I squashgrateng, eller i dressing til Cæsarsalat. Også sett noen bruke det i pesto, men vet ikke hvordan det er. Endret 19. oktober 2025 av Daisy-love 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #5 Skrevet 19. oktober 2025 https://www.seriouseats.com/what-to-do-with-anchovies Anonymkode: 6eec6...fe0 1
Pawn Hearts Skrevet 19. oktober 2025 #6 Skrevet 19. oktober 2025 Jeg bruker det av og til på hardkokt egg. Ellers er dette en klassiker det er vel verd å forsøke seg på: https://gladkokken.no/oppskrifter/pasta-puttanesca-en-klassisk-italiensk-pastarett 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #7 Skrevet 19. oktober 2025 Takk for gode tips, skal forsøke det med å kverne opp ansjos og bruke det som smaksforsterker, høres interessant ut. Om enn ikke i kylling- og grisekjøtt, som jeg ikke spiser av etiske årsaker. Men tar med meg ideen! Anonymkode: 982e4...50e
Benazim Skrevet 19. oktober 2025 #8 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for gode tips, skal forsøke det med å kverne opp ansjos og bruke det som smaksforsterker, høres interessant ut. Om enn ikke i kylling- og grisekjøtt, som jeg ikke spiser av etiske årsaker. Men tar med meg ideen! Anonymkode: 982e4...50e Men hva slags ansjos er det snakk om her? For det har jo noe å si om hvilke tips som er gode eller ikke. Er det sånn ala Abbas ansjos som man har på brødskive med kokt egg (eller juleansjos og lignende), eller er det italiensk ansjos på glass, som det er bilde av i "Gladkokkens" oppskrift, som det ble linket til over her? To vidt ulike produkter med forskjellige bruksområder. 3 2
Snurrevippen Skrevet 23. oktober 2025 #9 Skrevet 23. oktober 2025 Mange bruker den i Pizzasaus, eller i dressinger. Italienere er veldig glad i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå