Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva er forskjell på kolleger og naboer? De er tilfeldige mennesker i livet. Oppfører man seg slik mot kollegaer man ikke liker også?  Hvordan foregår samspillet på jobb da, med sånne holdninger? 

Anonymkode: e1a6d...9fe

Kolleger må man omgås og samarbeide med. Det må man i svært liten grad med naboer.

Anonymkode: 88df3...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva er forskjell på kolleger og naboer? De er tilfeldige mennesker i livet. Oppfører man seg slik mot kollegaer man ikke liker også?  Hvordan foregår samspillet på jobb da, med sånne holdninger? 

Ganske stor forskjell på en kollega og en nabo, du tuller vel nå? Man tilbringer kanskje 8t sammen om dagen inkl pausen sin, DET gjør man ikke med en nabo!

Anonymkode: cf08a...49b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke TS, men kan fortelle hvordan jeg fungerer: 

Jeg er introvert, og bruker krefter og overskudd på å omgås og snakke med alle andre enn mine aller, aller nærmeste. Alle andre tapper batteriene mine når vi omgås. Jeg kan godt ha det kjempefint sammen med andre, men jeg blir sliten av det likevel og for å lade skikkelig må jeg være alene hjemme hos meg selv. Jeg har også en hage jeg er glad i, og der liker jeg både å jobbe og å slappe av. Hagearbeid er også mental opplading.

Hvis jeg da plutselig fikk en nabo som kom for å skravle og være sosial hver gang jeg stakk nesa ut i min egen hage, eller satte meg på terrassen for å slappe av, ville det gå sterkt ut over livskvaliteten min. Og for å si det sånn, å stenge seg inne i huset hele sommeren for å få være i fred er ikke aktuelt. Da er det eneste alternativet å sette grenser, så jeg kan bruke min egen fritid i min egen hage på den måten jeg selv trenger. 

Det handler ikke om å være et medmenneske eller ikke, men om å ta vare på meg selv og min egen helse, så jeg kan fungere i hverdagen.  

(Men så har jeg også tatt konsekvensene av dette, så her er det lite naboer som kan forstyrre. :D )

Anonymkode: 787da...92e

Da må du nesten finne et sted å bo hvor naboer ikke er så tett på. For husk at du kan forandre deg selv men ikke andre. 

Anonymkode: 7f41d...174

• Nyttig 2
Skrevet

Headset, telefon til andre, si du skal hvile deg, må slappe av, prøver å meditere litt mens du jobber i hagen etc. og du må være småkjip i møte med henne. Det er driiitvanskelig, men eneste måten. Må være avvisende altså. Masse lykke til! Og medfølelse fra meg

Anonymkode: c366d...89e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 11.30):

Da må du nesten finne et sted å bo hvor naboer ikke er så tett på. For husk at du kan forandre deg selv men ikke andre. 

Les gjerne den siste setningen min en gang til. :) 

Men for øvrig mener jeg at folk i tettbygde områder også har rett til å være i fred i sin egen hage. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 21.00):

Det er ubehagelig, men du må rett og slett virke avvisende. Det koster, men er effektivt. Å være høflig med slike folk gjør bare at de tror du liker dem

Ser folk prøver å fremstille deg som den rare, men hvem av oss ønsker masse kontakt med et menneske vi ikke matcher med?

Anonymkode: 228e8...bc5

Helt enig i dette! Jeg hadde heller ikke orket å forholde meg til en sånn nabo! Jeg har et fullt liv, selv om jeg er singel, så har jeg jo jobb, storfamilie, interesser, venner.. og når jeg ikke har planer, elsker jeg å være hjemme alene og kose meg i eget selskap. Og når jeg soler meg på sommeren, orker jeg virkelig ikke sitte og skravle med naboen!

Jeg har en innpåsliten nabo, jeg også. Han er litt lettere tilbakestående. Jeg er generelt ganske høflig og grei, smiler og sier hei til folk på gata, spesielt naboer i samme borettslag. Men det skulle jeg ikke gjort til han, for han tok det som en invitasjon til noe mer. To år siden begynte han å sende sms’er, lurte på om jeg var alene hjemme.. og han skrev at han likte meg, og litt om hva han hadde gjort den aktuelle dagen osv. Det var 100% uønsket kontakt for min del. Men jeg var høflig, avviste høflig, og ønsket han en fin dag videre o.l. Men han ga seg ikke. Meldingene kom fortsatt inn, mer og mer komplimenter, og han ville besøke meg. Jeg måtte si nei på en mer og mer tydelig måte, og til slutt har jeg sluttet helt å svare. Men likevel fortsetter han. Det er utrolig frustrerende, og litt ekkelt faktisk, siden han bor i naboblokken. Det jeg lærte av dette, var å slutte å si hei til folk man ikke vil bli bedre kjent med😕

Anonymkode: 2554e...899

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 21.00):

Det er ubehagelig, men du må rett og slett virke avvisende. Det koster, men er effektivt. Å være høflig med slike folk gjør bare at de tror du liker dem

Ser folk prøver å fremstille deg som den rare, men hvem av oss ønsker masse kontakt med et menneske vi ikke matcher med?

Anonymkode: 228e8...bc5

Jeg er ofte veldig sosial, men bruker antennene mine mht potensielle "ofre" som vil være i fred. Nå har jeg aldri trengt å bruke antennene på naboer inne i egne hager, da min mor tidlig lærte meg at grensen til naboen er hellig og uoverstigelig. Man går aldri inn i naboens hage uten å være eksplisitt invitert i hvert enkelt tilfelle. Siden din nabo har dårlig oppdragelse og bare valser inn, må du forsvare freden og egen eiendom ved å enten si noe eller gjøre noe. Jeg tror det enkleste er å gjespe av alt hun sier, og late som om du er trett og søvnig. Prater hun virkelig hull i hodet på deg, ville jeg sagt beklager jeg la meg her ute for å hvile. Kan vi ikke snakkes senere. Fortsetter hun, er det bare å gjespe og lukke øynene og late som om du sovner.

Endret av Supermerry
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 9.07):

Visst spiller det rolle. Vi mister oss selv sakte og sikkert ved å avvise alt og alle som ikke er likt oss selv. Limet i samfunnet er relasjoner, små og store, dype og grunne. 

Det er da ikke dette ts skriver om? Å avvise alt og alle som ikke er like oss selv? For min del kan jeg si at jeg har et stort sosialt nettverk, men masse ulike venner, mange ulike mennesketyper, og jeg elsker det! Og jeg har bekjente jeg møter sjeldnere enn nære venner, og kolleger osv osv. Masse ulike type relasjoner. Men det å ønske fred og ro i sitt eget hjem og i sin egen hage dreier seg om noe helt annet. Det må være lov. Det har ingenting med å avvise alt og alle å gjøre. Det har med å avvise den innpåslitne naboen som alltid kommer og trenger seg på. Det er en helt annen sak.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 11.30):

OMG for en tåpelig kommentar! Skjønte du ingenting av innlegget du siterte? Og bare for å ha det sagt; det å ha naboer nært på betyr ikke at man må være sosial med naboene til enhver tid! Det er 100% lov å holde seg for seg selv! Og det er det ingenting galt med!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Se til å klapp igjen brødboksen! Jeg blir helt pling i boksen av å høre på deg.

Anonymkode: e5309...f0b

Skrevet (endret)
emilie123 skrev (På 20.10.2025 den 10.21):

Ikke jeg som er ts, men det må være lov å være ute hos seg selv uten at naboen hele tiden kommer over og skal prate. Det kan til tider virke invaderende og kan være/er veldig slitsomt.   Det er ikke normalt at naboen hele tiden skal prate med en. Har hatt en sånn nabo og det var utrolig slitsomt. 

Helt enig. Naboer som trenger seg inn i hagern er like ille som om de hadde trengt seg inn i stuen. Selv jeg forstår dette, og jeg er oftest den som vil prate. Det handler om å ta så elementære hensyn som å vurdere om den andre faktisk ønsker en prat. Samt selvfølgelig alltid respektere andres grenser bokstavelig: går man ubedt inn i andres hage og "overfaller" dem med uønsket prat, er det nesten det samme som om man tar seg inn i huset deres og tvangssnakker med dem på badet deres.

Endret av Supermerry
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Les gjerne den siste setningen min en gang til. :) 

Men for øvrig mener jeg at folk i tettbygde områder også har rett til å være i fred i sin egen hage. 

Du kan ikke forvente at alle er som deg. Noen syns det er trivelig å kjenne naboen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

OMG for en tåpelig kommentar! Skjønte du ingenting av innlegget du siterte? Og bare for å ha det sagt; det å ha naboer nært på betyr ikke at man må være sosial med naboene til enhver tid! Det er 100% lov å holde seg for seg selv! Og det er det ingenting galt med!

DU syns det er en tåpelig kommentar,det krenkes jeg ikke av. Jeg vet at folk er ulike og man kan ikke forvente at alle har samme oppfatning om naboskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har naboer på begge sider i samme kategori. Jeg sier alltid noe ala "hyggelig å prate med deg men nå må jeg inn å lage middag", eller at du avslutter samtalen på en annen måte og begynner å vise tegn til å gå.

Anonymkode: b184e...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan ikke forvente at alle er som deg. Noen syns det er trivelig å kjenne naboen. 

Da må man finne en nabo som har samme behov for å omgås som seg selv, og prate med dem i stedet. Slik alle med et minimum av oppdragelse, folkeskikk og sosiale antenner gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En til på rappen: Jeg forventer absolutt ikke at alle er som meg. Men jeg forventer at de respekterer at jeg heller ikke er som dem. Dette går nemlig to veier. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 10/20/2025 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

Og de svarene der kaller JEG dårlige sosiale evner. Du svarer høflig når folk snakker til deg. 

Nei. Ikke når de er masete og tapper energien din. Da går du rett på sak. 

Anonymkode: 7ede6...572

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.20):

Nei. Personen du svarer nå grensesetter bare. Og på en høflig måte. Ingen skal tvinges å snakke bare fordi noen åpner munnen og begynner å snakke med deg.

Anonymkode: 34512...c85

Den type grensesetting indikerer jo bare at naboen plager henne. Å si at jeg vil være i fred betyr jo at naboen ødelegger freden. Det gjør hun jo, men man sier ikke det fordi det er uhøflig. Man kan godt sette grenser, men på en høflig måte. Å si at man er opptatt, er helt ok! Å si at man ikke kan prate akkurat nå, er også helt ok. Kommer naboen å setter seg i hagen for å prate, kan man helt fint si at det passer dårlig fordi man jobber . Hva man jobber med, trenger ikke naboen å vite. Man trenger ikke alltid være hundre prosent ærlig.

Anonymkode: f77b1...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da må man finne en nabo som har samme behov for å omgås som seg selv, og prate med dem i stedet. Slik alle med et minimum av oppdragelse, folkeskikk og sosiale antenner gjør. 

Det har aldri vært dårlig folkeskikk å prate med folk. Dagsens folk er så lettkrenka og egoistiske og nåde den som trår over den grensa de har bestemt seg for! Håper de blir skikkelig ensomme en dag , jeg, for det er betalinga for å avvise folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har aldri vært dårlig folkeskikk å prate med folk. Dagsens folk er så lettkrenka og egoistiske og nåde den som trår over den grensa de har bestemt seg for! Håper de blir skikkelig ensomme en dag , jeg, for det er betalinga for å avvise folk. 

Helt til de trenger noe og matbutikken er stengt. Da er også den fæle naboen god å ha.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...