AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:20 #21 Skrevet mandag kl. 09:20 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og de svarene der kaller JEG dårlige sosiale evner. Du svarer høflig når folk snakker til deg. Anonymkode: 7f41d...174 Nei. Personen du svarer nå grensesetter bare. Og på en høflig måte. Ingen skal tvinges å snakke bare fordi noen åpner munnen og begynner å snakke med deg. Anonymkode: 34512...c85 12 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:23 #22 Skrevet mandag kl. 09:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Personen du svarer nå grensesetter bare. Og på en høflig måte. Ingen skal tvinges å snakke bare fordi noen åpner munnen og begynner å snakke med deg. Anonymkode: 34512...c85 Da er vi uenige da. Anonymkode: 7f41d...174 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:46 #23 Skrevet mandag kl. 10:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og de svarene der kaller JEG dårlige sosiale evner. Du svarer høflig når folk snakker til deg. Anonymkode: 7f41d...174 Det er faktisk umulig å sette grenser på en subtil måte når den andre parten ikke forstår subtile grenser. Det er likt med noen barn. Noen barn forstår ikke forsiktig avvisning, de må forklares i klartekst. Nå må du gå. "Hvorfor det?" Fordi du har vært her i tre timer og vi skal spise. "Kan jeg ikke vente?" Nei, det passer ikke i dag Anonymkode: 228e8...bc5 1 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:47 #24 Skrevet mandag kl. 10:47 Når du ser naboen er i anmarsj må du få mobilen din til å ringe deg, slik at du må ta telefonen når hun kommer. Kan vel brukes i blant, uten at dette er verken uhøflig eller ekskluderende: For å få mobilen til å ringe på kommando, bruk en stemmeassistent som Google-assistenten eller Siri. Du kan aktivere assistenten ved å si "Hey Google" eller "Hey Siri", deretter gi en kommando som "Ring [kontaktnavn]" eller "Ring [telefonnummer]". Sørg for at stemmestyringen er aktivert i telefonens innstillinger. Anonymkode: 1f82d...ba7 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:52 #25 Skrevet mandag kl. 12:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Voldsomt dramatisk. At man ikke vil snakke med pratesjuke naboer betyr ikke at man ikke har venner, kollegaer, partner, barn, søken osv. Jeg vil heller "miste meg selv sakte men sikkert" en å høre på den meningsløse tompraten til naboen hver dag. Anonymkode: 919c0...559 Hva er forskjell på kolleger og naboer? De er tilfeldige mennesker i livet. Oppfører man seg slik mot kollegaer man ikke liker også? Hvordan foregår samspillet på jobb da, med sånne holdninger? Anonymkode: e1a6d...9fe 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:21 #26 Skrevet mandag kl. 13:21 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Visst spiller det rolle. Vi mister oss selv sakte og sikkert ved å avvise alt og alle som ikke er likt oss selv. Limet i samfunnet er relasjoner, små og store, dype og grunne. Anonymkode: e1a6d...9fe Relasjoner er jo først og fremst ønsket fra de involverte. Om ts er introvert eller menneskesky, er det ikke opp til andre å bestemme at at ts skal og må knytte bond til ENHVER som kommer deres vei. 😂 Andre forbeholder seg selvfølgelig retten til å knytte store eller små bånd med dem de måtte ønske. Så hele premisset ditt blir feil. Dersom ts er introvert, gjelder ikke deres grenser og de må derfor finne seg i å ha det elendig i eget hjem fordi samfunnet på generell basis er mindre sosialt enn på nittitallet? 😂 Anonymkode: bdcfe...a1f 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:07 #27 Skrevet mandag kl. 14:07 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og de svarene der kaller JEG dårlige sosiale evner. Du svarer høflig når folk snakker til deg. Anonymkode: 7f41d...174 Jeg svarer jo høflig. Anonymkode: cf08a...49b 1
Tradegy Skrevet mandag kl. 14:14 #28 Skrevet mandag kl. 14:14 (endret) Skjønner deg veldig godt. Det er vanskelig når man vil være en hyggelig nabo, men samtidig vil ha fred og ro. Det høres ut som hun sikkert bare er ensom eller litt for sosial, men det blir jo slitsomt når hun ikke tar hint. Jeg ville begynt å gi små, tydelige signaler. Avslutt samtalen litt raskt, si for eksempel: "Nå må jeg inn og lage middag, men vi snakkes!" eller "Jeg må bare få gjort unna litt her, ha en fin dag!" Det høres kanskje banalt ut, men hvis du gjør det konsekvent, pleier folk å ta hintet. Du kan også bruke kroppsspråk ;hodetelefoner, bok, hagearbeid osv. Da ser hun at du er opptatt. Hvis hun likevel kommer og setter seg, går det helt fint å si det på en rolig måte: "Du, jeg liker å ha litt alenetid når jeg er ute, håper du ikke tar det ille opp." Det er faktisk bedre å si det tidlig enn å gå og irritere seg, så slipper du at det blir dårlig stemning senere. Endret mandag kl. 14:14 av Tradegy 4 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:14 #29 Skrevet mandag kl. 14:14 AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 14.54): I de siste tilfelle, kunne hun bli sittende i timevis. Erm, folk gjør ikke dette uten at den andre parten er noe imøtekommende. Det vitner om noen som mangler sosiale antenner, men det gjør det jaggu hos mottakeren og! Anonymkode: 1da17...063
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:14 #30 Skrevet mandag kl. 14:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og de svarene der kaller JEG dårlige sosiale evner. Du svarer høflig når folk snakker til deg. Anonymkode: 7f41d...174 Leste du ikke første innlegg? Naboen kan bli sittende i timevis. Jeg smiler og sier "hei" og sakker ikke farten hvis jeg går ut døra her og en nabo er i nærheten. Noen går det fint å stoppe og prate litt med. Men med andre funker ikke det uten at man får dem på feil side av gjerde i hytt og pine Anonymkode: 475c3...cb1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:15 #31 Skrevet mandag kl. 14:15 Tradegy skrev (Akkurat nå): Det er vanskelig når man vil være en hyggelig nabo, men samtidig vil ha fred og ro. Nei, det er ikke vanskelig å si til en fremmed person (dog nabo) at jeg dessverre må gjøre noe annet. Det er så enkelt som å si akkurat det. Når man lar andre kontrollere sin egen hverdag, og i timesvis, uten at man gjør noe - ja, da vet vi hvor problemet ligger. Anonymkode: 1da17...063
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:32 #32 Skrevet mandag kl. 14:32 Jeg har en nabo som er likeens. Jeg bruker bare å bryte inn og si at jeg har ting jeg skulle ha gjort. Står hun over verandaen, så går jeg inn. Anonymkode: b579b...d48
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:15 #33 Skrevet mandag kl. 16:15 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Erm, folk gjør ikke dette uten at den andre parten er noe imøtekommende. Det vitner om noen som mangler sosiale antenner, men det gjør det jaggu hos mottakeren og! Anonymkode: 1da17...063 Da har du vært heldig, gitt. Anonymkode: 9336c...b15
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:26 #34 Skrevet mandag kl. 16:26 Bruk headset konstant når du er ute. Ser du henne så bare smil og hils med hånda og pek mot headsetet som indikerer at du er opptatt med å høre på musikk og hører ikke 🙂🙂 Anonymkode: 11818...056
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:50 #35 Skrevet mandag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Relasjoner er jo først og fremst ønsket fra de involverte. Om ts er introvert eller menneskesky, er det ikke opp til andre å bestemme at at ts skal og må knytte bond til ENHVER som kommer deres vei. 😂 Andre forbeholder seg selvfølgelig retten til å knytte store eller små bånd med dem de måtte ønske. Så hele premisset ditt blir feil. Dersom ts er introvert, gjelder ikke deres grenser og de må derfor finne seg i å ha det elendig i eget hjem fordi samfunnet på generell basis er mindre sosialt enn på nittitallet? 😂 Anonymkode: bdcfe...a1f Mulig ts og mange andre har sine grunner til å holde mennesker de ikke tolerere på armlengdes avstand. Tror dessverre det er en slags trend, disse grunne holdningene. Hva med å være et medmenneske, rett og slett? Anonymkode: e1a6d...9fe 1 1
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 18:18 #36 Skrevet mandag kl. 18:18 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mulig ts og mange andre har sine grunner til å holde mennesker de ikke tolerere på armlengdes avstand. Tror dessverre det er en slags trend, disse grunne holdningene. Hva med å være et medmenneske, rett og slett? Anonymkode: e1a6d...9fe Altså, vi har aldri levd i en mer tolerant tid enn 2025. For 50 år siden var det tross alt ulovlig å være homofil her til lands. Naboen har da like mye med å være et medmenneske som TS, når naboen ikke forstår alminnelig norsk kutyme om å ikke trenge seg på, og ta sosiale signaler. 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:32 #37 Skrevet mandag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mulig ts og mange andre har sine grunner til å holde mennesker de ikke tolerere på armlengdes avstand. Tror dessverre det er en slags trend, disse grunne holdningene. Hva med å være et medmenneske, rett og slett? Anonymkode: e1a6d...9fe Jeg er ikke TS, men kan fortelle hvordan jeg fungerer: Jeg er introvert, og bruker krefter og overskudd på å omgås og snakke med alle andre enn mine aller, aller nærmeste. Alle andre tapper batteriene mine når vi omgås. Jeg kan godt ha det kjempefint sammen med andre, men jeg blir sliten av det likevel og for å lade skikkelig må jeg være alene hjemme hos meg selv. Jeg har også en hage jeg er glad i, og der liker jeg både å jobbe og å slappe av. Hagearbeid er også mental opplading. Hvis jeg da plutselig fikk en nabo som kom for å skravle og være sosial hver gang jeg stakk nesa ut i min egen hage, eller satte meg på terrassen for å slappe av, ville det gå sterkt ut over livskvaliteten min. Og for å si det sånn, å stenge seg inne i huset hele sommeren for å få være i fred er ikke aktuelt. Da er det eneste alternativet å sette grenser, så jeg kan bruke min egen fritid i min egen hage på den måten jeg selv trenger. Det handler ikke om å være et medmenneske eller ikke, men om å ta vare på meg selv og min egen helse, så jeg kan fungere i hverdagen. (Men så har jeg også tatt konsekvensene av dette, så her er det lite naboer som kan forstyrre. ) Anonymkode: 787da...92e 7 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:57 #38 Skrevet tirsdag kl. 07:57 AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 15.19): Er det hun som er slitsom eller er du folkesky? Anonymkode: e1a6d...9fe Ut fra tråden høres definitivt ut som om det er naboen som er plagsom,ja. Anonymkode: ef588...d2b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:11 #39 Skrevet tirsdag kl. 08:11 Du bryter av naturlig nå på høsten pga kaldt vær og mindre ute. Deretter bryter hun vanen og på våren er du mer avvisende igjen. Du må rett og slett ikke være så hyggelig. Ha unnskyldninger tipset fra tråden i bakhånd. Folk er vanedyr. Nok dager uten at det skjer, så forsvinner hun mer og mer. Anonymkode: c2a31...8e0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:15 #40 Skrevet tirsdag kl. 08:15 Vær høflig og kort. Om det ikke hjelper, hent posten om natta. Hvordan oppholde seg i egen hage på dagtid uten å bli plaget, den er verre. Men kanskje hodetelefoner som en foreslo. Min erfaring er at det ikke hjelper. folk babler gjerne ivei til meg når jeg sitter fordypet i musikk eller lydbok på bussen. Anonymkode: 88df3...030
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå