Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I nabohuset flyttet det inn før sommerferien, en dame som ser ut til å være i begynnelsen av 50-årene. 
Saken er at hun er meget innpåsliten. Det er nok å gå til postkassen, så kommer hun fykende ut og skal prate om både det ene og andre. Ekstra ille var det i finværperiodene i sommer, da var det nesten helt umulig å være ute i hagen og sole seg uten at hun stakk hodet over gjerdet og pratet i vel, eller rett og slett kom over og satte seg ned. I de siste tilfelle, kunne hun bli sittende i timevis. 

Hvordan håndtere dette uten å lage dårlig stemning og ødelegge naboskapet? 

Anonymkode: 89b19...471

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det hun som er slitsom eller er du folkesky?

Anonymkode: e1a6d...9fe

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytte eller være et normalt menneske og svare når folk snakker til deg er muligheten du har. 

Anonymkode: 7f41d...174

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare si "jeg er kokt i huet, orker ikke snakke så mye idag" etter de vanlige høflighetsfrasene er brukt?

Anonymkode: 16344...74e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ubehagelig, men du må rett og slett virke avvisende. Det koster, men er effektivt. Å være høflig med slike folk gjør bare at de tror du liker dem

Ser folk prøver å fremstille deg som den rare, men hvem av oss ønsker masse kontakt med et menneske vi ikke matcher med?

Anonymkode: 228e8...bc5

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres utrolig slitsomt ut. Du kan jo ta på høretelefoner og si du er på jobb

Anonymkode: f22fe...fef

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare sifra tenker jeg, mange har dårlige sosiale evner til å omgås mennesker. Hun er nok av den typen.

Selv klare jeg sifra :) "Du, jeg vil gjerne være i fred" "Du, jeg er litt opptatt"

Anonymkode: cf08a...49b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ubehagelig, men du må rett og slett virke avvisende. Det koster, men er effektivt. Å være høflig med slike folk gjør bare at de tror du liker dem

Ser folk prøver å fremstille deg som den rare, men hvem av oss ønsker masse kontakt med et menneske vi ikke matcher med?

Omgang av mennsker er det ikke mange som forstår, ikke alle har behov for tåkeprat og surreprat om hverdagslige ting.

Derfor viktig å sifra.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig, en ting er å hilse og kanskje slå av en prat om vær og vind, men å sette seg uinvitert i hagen hos folk og bli i mange timer er jo bare frekt og invaderende.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Enig, en ting er å hilse og kanskje slå av en prat om vær og vind, men å sette seg uinvitert i hagen hos folk og bli i mange timer er jo bare frekt og invaderende.

Ja, noen eier ikke sosiale evner. Derfor må man være tydelig dessverre, slik er det å bo i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Spiller det noen rolle egentlig? Pratsomme folk har aldri noe fornuftig å si og det er helt ok å ikke ønske å bruke tid på sånne. Desverre har pratesyke sjeldent nok sosiale antenner til å finne likesinnede.

Jeg hadde samme problem i sommer. Nabodama skulle prate ved enhver anledning, til og med mens jeg brukte høytrykkspyler. Sa rett ut at jeg jobber på demensavdeling og rett og slett ikke har noe særlig sosialt batteri ellers. Hun tok det fint og fant et annet offer.

Anonymkode: 919c0...559

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller det noen rolle egentlig? Pratsomme folk har aldri noe fornuftig å si og det er helt ok å ikke ønske å bruke tid på sånne. Desverre har pratesyke sjeldent nok sosiale antenner til å finne likesinnede.

Jeg hadde samme problem i sommer. Nabodama skulle prate ved enhver anledning, til og med mens jeg brukte høytrykkspyler. Sa rett ut at jeg jobber på demensavdeling og rett og slett ikke har noe særlig sosialt batteri ellers. Hun tok det fint og fant et annet offer.

Visst spiller det rolle. Vi mister oss selv sakte og sikkert ved å avvise alt og alle som ikke er likt oss selv. Limet i samfunnet er relasjoner, små og store, dype og grunne. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Visst spiller det rolle. Vi mister oss selv sakte og sikkert ved å avvise alt og alle som ikke er likt oss selv. Limet i samfunnet er relasjoner, små og store, dype og grunne. 

Voldsomt dramatisk. At man ikke vil snakke med pratesjuke naboer betyr ikke at man ikke har venner, kollegaer, partner, barn, søken osv.

Jeg vil heller "miste meg selv sakte men sikkert" en å høre på den meningsløse tompraten til naboen hver dag.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Flytte eller være et normalt menneske og svare når folk snakker til deg er muligheten du har. 

Ikke jeg som er ts, men det må være lov å være ute hos seg selv uten at naboen hele tiden kommer over og skal prate. Det kan til tider virke invaderende og kan være/er veldig slitsomt.   Det er ikke normalt at naboen hele tiden skal prate med en. Har hatt en sånn nabo og det var utrolig slitsomt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en slik nabo der jeg bodde før. Noen dager lot jeg hun prate. Andre dager måtte jeg late som jeg hadde tlf på øret. Noen har bare ikke de antenner . 

Anonymkode: ec96a...bea

AnonymBruker
Skrevet

Sosiale vampyrer som den ts er utsatt for ødelegger mer lim enn man får med å mate de.

De tar og tar og tar mye mer enn de gir og alle taper på det.

Anonymkode: e332a...d23

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er man folkesky fordi man ikke ønsker at naboen skal ta seg til rette og være på besøk i timevis, helt uinvitert?!

Jeg bor i et rekkehus med fire enheter. To av naboene er kjempehyggelige å slå av en prat med. Sistemann prater om de samme tingene hver eneste gang, klager på alt mulig av folk i nabolaget, følger etter meg rundt bilen når han ser at jeg har hastverk.

Endret av DesmondMiles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er lurt å "lage dårlig stemmning" her da vedkommende bor så tett på deg at hun kan ødelegge din trivsel i eget hjem med sin mangel på sosiale antenner, på lengre sikt. Ville svart kort når hun forsøker å ta kontakt og ikke sluppet henne en millimeter inn på min n eiendom i dine sko. 

Anonymkode: 9db7f...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Head set er greia. Bruk det alltid. Og så sier du «Sorry, jeg må bare slappe av litt, jeg» og lener deg bakover og lukker øynene.

Anonymkode: eb339...b59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må bare sifra tenker jeg, mange har dårlige sosiale evner til å omgås mennesker. Hun er nok av den typen.

Selv klare jeg sifra :) "Du, jeg vil gjerne være i fred" "Du, jeg er litt opptatt"

Og de svarene der kaller JEG dårlige sosiale evner. Du svarer høflig når folk snakker til deg. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...