Gå til innhold

Å be om innsyn i gammel bv sak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår det å be om innsyn i en gammel barnevernssak. Det gjelder meg selv fra da jeg var liten. Bor nå i en annen kommune. Vil jeg få innsyn digitalt, tilsendt papirene eller må jeg fysisk til barndomskommunen for å hente papirer?

Anonymkode: 1d045...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan foregår det å be om innsyn i en gammel barnevernssak. Det gjelder meg selv fra da jeg var liten. Bor nå i en annen kommune. Vil jeg få innsyn digitalt, tilsendt papirene eller må jeg fysisk til barndomskommunen for å hente papirer?

Anonymkode: 1d045...1a0

Ta kontakt med barnevernet i den kommunen du tilhørte når de hadde omsorgen for den. Noen steder sender de kopi i posten, andre stedet vil de at du skal komme å hente,  og for å ha en gjennomgang i tilfelle spørsmål. Det gjorde de til meg og jeg syntes det var veldig kjekt, da hadde jeg noen der som jeg kunne stille spørsmål om det var noe jeg lurte på 😊

Skrevet

Jeg er 79 modell, ba om innsyn fire eller fem år siden. Fikk tilsendt alt fra bv, fvk, ppt, skolen, og det utgjorde noen skarve sider der det kommer frem: mor var kontrollerende, dominerende, jeg tryglet om å bli flyttet fra henne men var samtidig lojal mot henne, skolen og alle så tegn men ingen gjorde noe annet enn å la meg bo hos bestemor i perioder for å så sende meg hjem igjen. Siste ark er brevet mitt til min bv kintakt der jeg sier at hun kastet meg ut og at jeg trengte hjelp. Skikkelig sårt å lese for meg å se hva jeg skrev som 16 åring, åpen og ærlig og skriker etter hjelp. Saken ble lukket.

Hvorfor jeg sier dette? Fordi mappene i dag kan være svært mangelfulle, min var nesten tom. Fordi svarene du får kan være vonde og rippe oppi gamle sår uten at det kommer frem noe mer enn smerte og det du allerede vet.

Stålsett deg for at det kanskje ikke blir aom du tror.

Anonymkode: 1638f...ad4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har gjort det samme. Du må ta kontakt med bvtjenesten i kommunen du bodde i når det var åpen sak på deg der, om det gjelder flere kommuner så må du kontakte alle. Jeg fikk tilsendt dette i posten.

Anonymkode: 5cebf...3dc

Skrevet

Det varierer litt. Både hvordan det gjøres fra kommune til kommune og på saken. 

Du vil få utlevert alt, enten digitalt eller på papir. Det må først gjennomgås for dokumenter du ikke skal ha, f.eks helseopplysninger om andre.

Ofte vil man dersom man er relativt ung, få tilbud om å komme til barneverntjenesten og lese gjennom der med noen tilgjengelig for å kunne forklare og svare på spørsmål. Det er vanlig å oppleve det tøft å lese gjennom egen mappe. 

Anonymkode: e5621...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...