Gå til innhold

Perimenopause og hjernetåke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år, og har i store deler av min fruktbare periode gått på hormonell prevensjon, bortsett fra i periodene vi önsket å bli gravide.

Vanligvis gikk det greit å «hoppe over» en «mens», men så ville det komme gjennombruddsblödninger, og jeg ville ta gå uten plaster i ei uke för jeg satte på et nytt. 

Det siste året har jeg kunnet gå kontinuerlig på p-plasteret uten gjennombruddsblödninger. Deilig, har jeg tenkt. Å slippe mens. Men jeg har også värt klar over endringer i syklusen (vi vurderte en baby til da jeg var 37-38 år, og gikk uten prevensjon da). Syklusen min har ligget på 27-30 dager, men var merkbart kortere denne gangen, ned til 21-22 dager. Altså en liten «varsel» om at her er endringer på gang. 

Jeg ble forövrig ikke gravid- eller jeg ble, men mistet i MA, og det ble ikke flere graviditeter etter dette, så jeg gikk tilbake til hormonell prevensjon.

Men til poenget: de siste månedene har jeg hatt diffuse plager. Periodevis nummenhet i kroppsdeler, svimmelhet, synsforstyrrelser og «trege» öyne, slitenhet og hjernetåke. Sistnevnte er mest plagsomt. Jeg opplever jeg ikke som meg selv, og det föles som jeg er i en alternativ virkelighet og ikke riktig til stede. I tillegg har jeg hatt brystsmerter og rask puls. 

Jeg har fått tatt blodpröver som viste forhöyede verdier av TSH (stoffskifte), men ellers ingen vitaminmangel. 

Nå lurer jeg på om andre har erfaring med tilsvarende. Altså slike symptomer, og om det kan handle om hormonelle endringer i kroppen til tross for at man går på hormonell prevensjon, eller om hjernetåka er mer relatert til subklinisk lavt stoffskifte.

TS

Anonymkode: 52f30...c29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ubalanse ja. Jeg kjenner meg igjen. Etter 40 skjer det endringer i kroppen. Viktig med bra kosthold og mosjon for å styrke kroppen.

Anonymkode: 6804f...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...