Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i allverden får dere andre med småbarn til å lage middag? Min snart 2 åring henger på meg som en klegg etter barnehagen, skal bare bli bært og det er bare stress og sutring når jeg prøver lage middag. Som regel er det jeg som må ta meg av det da far har lang reisevei til jobb og om han skulle være hjemme og prøve aktivisere ungen så går det uansett ikke.. synes det er helt forferdelig stressende og har mer lyst til å bare flekke opp noen brødskiver og ferdig med det, men er jo ikke sånn jeg ønsker ha det heller… så er det noen som har noen triks? 

Anonymkode: 7f383...d4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her så ble ungene med å laget mat. Satte de ved stolen ced bordet fikk en kniv å skjærte noe grønsaker

Anonymkode: d0e1b...df3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lag middag rett etter barnehage og jobb. Ta middagen senere. Ta noe lett når dere kommer hjem, og ta middagen når kveldsmaten skulle vært. Og ta kveldsmaten når middagen skulle vært. 

Da får dere landet og slipper stresset med å lage det store måltidet med en gang dere kommer inn døra. Bare stress. 

Anonymkode: d9bdb...2f5

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tar de med på kjøkkenet.. 3 barn under 4 år. Ingen problem. Har kjøkkenhjelper de kan stå i eller så leker de på gulvet, disken eller på bordet. 

Anonymkode: 5f6e7...f97

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått til innkjøp av kjøkkenhjelper, så frølna er med og har oversikt over hva som skjer oppe på benken. Får være med å smake på råvarer og holde i utstyr. Er med å ta ut av oppvaskmaskina og føler seg nyttig på kjøkkenet. Lager ofte til noe frukt/yoghurt på benken som hu kan forsyne seg av mens maten lages. Så er ikke blodsukkeret så lavt etter barnehagen. I blant må hu litt opp på hofta og, men mye mindre enn tidligere. Ellers er jeg fan av retter som lager seg mye selv i ovnen feks. 

Anonymkode: 70a01...83d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg ikke går ifra de så tåler de å sutre litt. De må bare lære seg at vi voksne må sørge for mat på bordet. Det går evt an å gi de oppgaver i matlagingen, så går de lei etter 3 min og vil heller gjøre noe annet.

Anonymkode: 58099...052

• Liker 1
Skrevet

Har enten hatt de på ryggen eller på "læringstårn" (kaller man det kjøkkenhjelper i dag? Vi bygde av to ikeakrakker)

Spesielt om toåringer går i barnehage hele dagen er det viktig med nærhet når de endelig får være med mamma igjen 🧡  Har sofa på kjøkkenet så de store ungene (som også har behov for mamma) kan sitte der og bare være mens jeg lager mat. Noen ganger vil de hjelpe til også da 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kan dere forberede litt kvelden før for å spare litt tid? Når vi har travle dager, kutter vi f.eks. gulrøtter og blomkål kvelden før og setter i en tett boks i kjøleskapet. 

Anonymkode: 5a1b4...cf9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 2 år og jeg legger hun i denne her https://www.nordbaby.com/lv/en/product/nuna-leaf-bouncer-cinder_107071 og så setter jeg den på slik at den går fra side til side og etter 1 minutt så 😴 hun og kan sove i opptil 2 timer av gangen på dagtid og hun sover hele natta og her hvir vi bor så går hun i en privat barnehage fra 9 til kl 13:30 og vi fant ut det var til hennes eget beste

Jeg lager middagen for 2 dager av gangen av og til så lager jeg og legger i frysen hvor jeg har hjemmelaget fiskegrateng, fiskekaker o.s.v 

Anonymkode: f8e8e...c7f

AnonymBruker
Skrevet

- Forbereder det vi kan kvelden i forveien. 
- setter barna i arbeid… vaske poteter, skjære agurk, røre, eller stå og grise med vann i vasken.

- gir en brødskive og tar middag til «kvelds».. 

Anonymkode: cfdf1...326

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kombinasjon av flere ting: 

- Forbereder en del kvelden i forkant. 
- Har kjøkkenhjelper så han kan være med hvis han vil

- Tilbyr å sitte på hofte i ringslynge eller på rygg om han vil være inntil 

Hvis han sier nei til tilbud om å være med eller å bli bært i sjal så får han finne på noe annet eller sutre 😅 Nå er han snart 3 og finner på mye på egen hånd mens jeg står på kjøkkenet (åpen løsning) 

Anonymkode: 223c2...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar de med, de sitter på kjøkkenbenken og hjelper til. Men vi spiser ikke middag rett etter bhg/skole, det er noe lett da og middag til kvelds. Mer tid, ingen sultne unger som trenger connection. Det er jo det de gjør etter en hel dag. Brukt bæretøy på ryggen og når de ikke vil hjelpe, men bare bæres. 

Anonymkode: 5a85f...481

AnonymBruker
Skrevet

Tar de med på matlagingen eller setter de i gang med en lek. Lager noen ganger enkelte former dagen før og bare setter i ovnen når vi kommer hjem.

Anonymkode: 6f932...28e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke lag middag rett etter barnehage og jobb. Ta middagen senere. Ta noe lett når dere kommer hjem, og ta middagen når kveldsmaten skulle vært. Og ta kveldsmaten når middagen skulle vært. 

Da får dere landet og slipper stresset med å lage det store måltidet med en gang dere kommer inn døra. Bare stress. 

Anonymkode: d9bdb...2f5

Jeg støtter denne! Vi gjør nettopp dette og det fungerer suverent. Pluss da får man også familietid 🩷. De tåler venteskive før middag. Her spiser vi middag 18.30-19.00, og så rett i dusj og tannpuss etterpå. Og kos før senga 🩷. 

Anonymkode: b7c2c...726

Skrevet

Barna satt på bordet og pusset med sitt, eller stod ved vasken og lekte med mat eller vann. Noen ganger var de i bæremeis. Var ingen av de som ville være på gulvet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å lære dem å leke selvstendig, hvis ikke kan du fort få et problem. En toåring skal klare å aktivisere seg selv en liten halvtime.

Kan barnet sitte ved kjøkkenbordet og tegne eller holde på med plastelina mens du lager mat? 

Det er viktig å begynne å øve litt på egen lek i den alderen. Si at mens mamma lager middag må du ikke forstyrre henne, mens pappa vasker badet må han få være i fred osv.

De fleste barn har et hav av leker, så det er ikke synd på dem 🙂.

Du kan også prøve med en liten kosestund før du lager middag. Lese en bok f.eks. Så sier du til barnet at det må leke litt selv.

Anonymkode: d816d...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...