Thomasine Skrevet søndag kl. 07:56 #1 Skrevet søndag kl. 07:56 Jeg jobber i skolen. Kontaktlærer i flere år. I en liten by på Østlandet. Her har vi det som alle andre steder - innbyggere i alle aldre og flere nasjonaliteter representert. I klassen jeg har nå har jeg elever (2 stk - ikke i familie med hverandre) hvor eldre søsken har vært i kontakt med barnevern og andre instanser for bare 2 år siden. Disse er ikke lenger i kontakt, virker det som. I alle fall har det ikke blitt nevnt, men mine elever nevner hendelser jeg reagerer på. De spiser ikke frokost, vandrer ute på sene kvelder uten voksne, får ikke oppfølging hjemme med lekser, mangler riktige klær ( vinterklær, støvler),gode matpakker o.l. Du som har opplevd som barn at ting ikke var som det skulle hjemme, du som i voksen alder har forstått at slik du hadde det ikke var normalt - kan du i voksen alder forklare/fortelle hva du gjorde og sa, hvordan du reagerte på ting? Hva gjorde/sa du som lærerne og andre voksne rundt deg burde ha snappet opp og reagert på? Det er vanskelig som voksen å få med seg alt…og dette skjer hele tiden. De minste barna tror at det er normalt å ikke spise frokost, at å legge seg når de vil er vanlig og at å sitte på sosiale medier som 8-åring uten at noen vet hva du holder på med der, er ok. Når barn kommer med dårlige matpakker, eller helt uten, mangler klær og skiftetøy, har ørevoks som renner ut av ørene, sjelden gjør lekser eller har med det som trenges i skolen, er triste store deler av tiden, ja da er det lett å reagere som voksen, men de gangene det meste av dette er på stell - hva bør fange min oppmerksomhet da? Hjelp oss å hjelpe de som har det slik i dag ved å fortelle.🙏🏽🤗 Jamfør Christoffer som ble mishandlet jevnlig i flere år, flyttet rundt fra kommune til kommune og til slutt dessverre ble drept av de hjemme. https://www.aftenposten.no/norge/i/RRwVr/christoffer-vekket-oss-som-samfunn 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå