Gå til innhold

Har et spørsmål fra dere som går på concerta :)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på det 1,5 år nå, og fungerer bra. Har fått det for meg at jeg må ta pause fra medisinen en gang i uka så den ikke skal slutte å fungere. Stemmer det egentlig? Aner jo ikke om det er legen min som sa det, eller noe jeg har kommet på selv😅

Anonymkode: 17f1e...a4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått på det 1,5 år nå, og fungerer bra. Har fått det for meg at jeg må ta pause fra medisinen en gang i uka så den ikke skal slutte å fungere. Stemmer det egentlig? Aner jo ikke om det er legen min som sa det, eller noe jeg har kommet på selv😅

Da må du spørre legen din! Ikke her!

Anonymkode: 01d32...7d9

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan synes du det funker selv med kortere eller lengre pauser?

Er det deilig med en dag eller helg hvor ting flyter litt, og kanskje kreativiteten blomstrer?

Eller blir det at du "må" pause, og så blir det en kaosdag når det minst passer: med stressende familiebesøk, et lass av husarbeid som ikke blir gjort, eller for sterke følelsesutbrudd mot unger?

Opplever du at effekten av medisinen fortsatt er like god?

Hva legene sier, tror jeg kommer an på hvem du spør. Jeg har også hørt pause en dag i uka, mens andre sier pause 2-3 uker en gang i året, andre sier bruk ved behov, eller pause hvis de mister effekt.

Medisinene er vært i bruk i mange år, men det er fortsatt lite forskning på langtidsbruk og på bruk hos voksne. Jeg tror ikke forskningen vet helt enda, og det er også sikkert forskjeller fra person til person.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da må du spørre legen din! Ikke her!

Anonymkode: 01d32...7d9

Legen jeg gikk til går jeg ikke til lenger. Det var på dps. Min nåværende lege er ikke helt sikker… Derfor spør jeg noen som har erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
Knutekålmor85 skrev (15 minutter siden):

Hvordan synes du det funker selv med kortere eller lengre pauser?

Er det deilig med en dag eller helg hvor ting flyter litt, og kanskje kreativiteten blomstrer?

Eller blir det at du "må" pause, og så blir det en kaosdag når det minst passer: med stressende familiebesøk, et lass av husarbeid som ikke blir gjort, eller for sterke følelsesutbrudd mot unger?

Opplever du at effekten av medisinen fortsatt er like god?

Hva legene sier, tror jeg kommer an på hvem du spør. Jeg har også hørt pause en dag i uka, mens andre sier pause 2-3 uker en gang i året, andre sier bruk ved behov, eller pause hvis de mister effekt.

Medisinene er vært i bruk i mange år, men det er fortsatt lite forskning på langtidsbruk og på bruk hos voksne. Jeg tror ikke forskningen vet helt enda, og det er også sikkert forskjeller fra person til person.

Medisinfrie dager er ikke gode dager. Alt er kaos, alt er et ork. Kan ikke ha medisinfri dag på jobb, da går det rett tilbake til gamle spor, fungerer ikke, blir sliten og frustrert. Derfor har jeg tatt det en dag i helga. Problemet er at da vil jeg gjerne fungere hjemme med egne barn! Derfor har jeg ikke så lyst til det lenger😅

Kanskje jeg skal prøve en medisinfri dag i måneden, og se hvordan det fungerer.

Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Prøv å se om du får til en helg en gang i blandt - om ungene er borte på noe. Eller et par dager på jobb om det er en veldig rolig periode på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
Knutekålmor85 skrev (Akkurat nå):

Prøv å se om du får til en helg en gang i blandt - om ungene er borte på noe. Eller et par dager på jobb om det er en veldig rolig periode på jobb. 

Kan prøve når barna (ungdommene;)) ikke er hjemme. Er ikke ofte, men skjer innimellom.

Jobber i barnehage, så rolige perioder er det ikke ;D

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

veronica<3, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...