AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:54 #1 Skrevet søndag kl. 05:54 Vi er mange søsken. Vi er godt voksne og flere av oss har små barnebarn etterhvert. Og det samme gjentar seg hver jul. Vi gir hverandre mye ræl som blir bare stående å fylle opp plass. Hvordan foreslå at vi bare slutter med julegaver? Mellom oss søsken. Det er nok enkelte svigerinner i familien som hadde klikka i stående vinkel ved et slikt forslag. Julegaver er såååååå viktig. Orker bare ikke nok en blomstervase kjøpt på Nille. Anonymkode: c567e...ef9 1 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:08 #2 Skrevet søndag kl. 06:08 Ta det opp med søsknene dine og slutt å gi de julegaver. De voksne jeg gir julegaver til får noe de kan bruke opp eller jeg vet trenger. Aldri pynteting. Anonymkode: 22168...fcb 7 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:10 #3 Skrevet søndag kl. 06:10 Vi gir ikke gave til voksne i min familie, syns det er kjempedeilig! Her ble det tatt opp som en "av hensyn til økonomi, miljø og for å redusere julegavestress"-greie. Du får kanskje ikke alle med, så jeg ville begynt med meg selv og sendt ut mld snart (før folk kjøper!) med noe ala "Hei! Vi kjenner at vi har alt vi trenger, så til jul i år tenker vi å bare gi julegaver til barna i familien. Vinn vinn for miljø, økonomi og julegavestress 😊 Vi ønsker derfor ingen gaver tilbake. Bare å slenge seg med de som vil være med på gavefri jul til voksne. Gleder oss til å feire med dere alle!" Ikke sikkert julegaver er like viktig for svigerinne din når hun innser at andre ikke ønsker gaver og hun ikke får noe tilbake 😂 Anonymkode: d82ba...d90 1 4
mimifin72 Skrevet søndag kl. 06:10 #4 Skrevet søndag kl. 06:10 Gi ting som kan spises eller drikkes. eventuelt kan alle lage et ønskeliste 7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:16 #5 Skrevet søndag kl. 06:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi gir ikke gave til voksne i min familie, syns det er kjempedeilig! Her ble det tatt opp som en "av hensyn til økonomi, miljø og for å redusere julegavestress"-greie. Du får kanskje ikke alle med, så jeg ville begynt med meg selv og sendt ut mld snart (før folk kjøper!) med noe ala "Hei! Vi kjenner at vi har alt vi trenger, så til jul i år tenker vi å bare gi julegaver til barna i familien. Vinn vinn for miljø, økonomi og julegavestress 😊 Vi ønsker derfor ingen gaver tilbake. Bare å slenge seg med de som vil være med på gavefri jul til voksne. Gleder oss til å feire med dere alle!" Ikke sikkert julegaver er like viktig for svigerinne din når hun innser at andre ikke ønsker gaver og hun ikke får noe tilbake 😂 Anonymkode: d82ba...d90 Jeg har fått en sånn melding tidligere denne måneden. Det var en lettelse, og jeg skal sende samme type melding til andre deler av familien. Tror langt de fleste ønsker seg dette, men at det er litt vanskelig å ta opp. Men lurt å gjøre det før folk begynner å handle inn. Anonymkode: 601b1...68a 5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:18 #6 Skrevet søndag kl. 06:18 Så si fra hva du ønsker deg da så du slipper unødvendige gaver. Her gies det gaver til de aller nærmeste og det slutter jeg ikke med. Anonymkode: 9d30d...aa5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:21 #7 Skrevet søndag kl. 06:21 Si fra , det er jo ikke noe annet å gjøre Anonymkode: 1bccf...3d8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:37 #8 Skrevet søndag kl. 06:37 Folk er så uenige her.. for noen er gaver viktige, like viktig som juleribba eller pinnekjøttet, mens for andre vil de helst ikke ha. Lag deg ønskeliste, og be om ønskeliste. Ellers så stemmer jeg for forbruksvarer eller noe spiselig. Det viktigste med gaver er at man må kjenne mottakeren og kjøpe noe i deres ånd. Anonymkode: b9314...ea0 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:42 #9 Skrevet søndag kl. 06:42 Veldig deilig å droppe julegaver til voksne. Men om det likevel må til, kjøp bruksting som ullundertøy, spiselige varer, opplevelse eller annet. Hva med en tur på kino for alle søsnknene med middag etterpå f eks? Anonymkode: f81c8...b6f
Brunhilde Skrevet søndag kl. 06:52 #10 Skrevet søndag kl. 06:52 Vi tok den runden for mange år siden, og det var en lettelse selv om det var litt rart de første par årene. Nå tenker jeg ikke over det, en gang. Vi ble vel egentlig bare enige om at vi har det aller meste vi trenger, det ble ikke noen stor greie. 3
Luckiness Skrevet søndag kl. 07:00 #11 Skrevet søndag kl. 07:00 Kan dere ikke ønske dere noe fornuftigere da? Gavekort? Billetter til en forestilling? Kino? Til en restaurant? En god flaske vin? Noe som uansett brukes og ikke blir stående. Så gir dere selvsagt i samme bane og ut fra ønskeliste. 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:08 #12 Skrevet søndag kl. 07:08 Jeg elsker å gi gaver og kommer ikke til å slutte med det Men, man man jo gi gaver som er mer praktisk eller "bruksgaver" (type: 1 års abonnement på Spotify, HBO, Storytel, gavekort på drivstoff eller noe man vet at mottaker ikke har, kan trenge og vil like). Jeg og søskene mine gir stort sett hverandre praktiske gaver. Som kvistbrenner, batteridreven kaffelager, turutstyr, perkolator, ullundetøy etc. Sist jul fikk jeg felles gave fra alle søskene mine. Led-bar til bilen. Det var helt fantastisk Gaver må ikke være lysestaker, vaser og nips fra Nille. Anonymkode: 15e59...64c 5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:26 #13 Skrevet søndag kl. 07:26 Å ikke gi hverandre gaver på julaften er ikke aktuelt her. Da blir jo bare julaften som en helt vanlig lørdag bare uten en fotballkamp,og bedre mat. Anonymkode: 9d30d...aa5 2 1
Kålrota Skrevet søndag kl. 07:31 #14 Skrevet søndag kl. 07:31 Vi sluttet å gi til søsken for mange år siden, da vi begynte å få barn. Nå er også barna voksne. Vi gir kun julegave til våre aller nærmeste, synes det holder i massevis.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:56 #15 Skrevet søndag kl. 07:56 Jeg spurte oss i søskengjengen for flere år siden (er tre søsken), om vi fremover heller kan ta en førjulsmiddag sammen ute, og at det er julegaven til hverandre. Begge var enige med meg, så nå har vi ikke søskengaver, men en koselig middag sammen. Mye koseligere enn enda en genser eller lysestake. Anonymkode: 27ef7...ac4 3
exictence Skrevet søndag kl. 08:02 #16 Skrevet søndag kl. 08:02 Je har sagt tydelig ifra til venninner og alle at jeg ikke ønsker noe til jul, at en klem og si god jul er nok. Jeg gir bare julegaver til de jeg er hos eller so kommer til meg på julaften
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:10 #17 Skrevet søndag kl. 08:10 Vi har begynt å gi opplevelser til hverandre, kino/teater billett, eller noe spiselig/drikke. Har tidligere år også kun gitt gaver til barna, men det er litt stusselig. Gaver minsker allerede betydelig jo eldre man blir, så søsken vil jeg gjerne gi til. Men ingen av oss orker småting og "ræl". Anonymkode: a2aab...c4c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:23 #18 Skrevet søndag kl. 08:23 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Å ikke gi hverandre gaver på julaften er ikke aktuelt her. Da blir jo bare julaften som en helt vanlig lørdag bare uten en fotballkamp,og bedre mat. Anonymkode: 9d30d...aa5 Da må dere enten ha en veldig stusslig julaften, eller veldig overdådige lørdager. Hos oss er det hvertfall ingen ting som likner en vanlig lørdag selv om vi voksne ikke gir hverandre gaver. Anonymkode: 27ef7...ac4 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:28 #19 Skrevet søndag kl. 08:28 Siden jeg bare fikk ræl av mine to (umodne) voksne brødre, sa jeg til dem allerede i 20-årene at jeg ønsket å kutte julegaver oss i mellom, det gikk helt greit. De to kjøper fortsatt til hverandre, men de er ugifte og barnløse, så jeg ser poenget. I svigerfamilien var det vanskeligere å få gjennomslag, men jeg sto bare på mitt. Når ingen der brukte en kalori på å finne en passende julegave til meg, så syntes jeg det ble for mye jobb for meg å finne noe passende til hvert eneste svigersøsken. For ja - når jeg først gir gave til noen skal det være gjennomtenkt. Og nei - mannen min la ingen kalorier selv i å bidra til gaveinnkjøp. I senere tid har jeg kuttet gaveutveksling mellom foreldrene mine og meg, og svigerforeldrene mine og meg også. Når både foreldre og svigerforeldre vippser meg et beløp ei uke før jul og regner det som en fullgod julegave, så er jeg såpass skuffet over dette gavegreiene at vi likså godt kan la være. Sånn vippsing av noen tusenlapper* føles litt nedlatende i mine øyne. Hadde blitt uendelig mye mer glad for favorittsjokoladen min, favorittvinen min (under 200 kr) eller noen hjemmestrikkede votter. Bare for å presisere: i mine øyne handler utveklsling av gaver om å gi noe til noen man virkelig har kjær. Det handler om å legge litt sjel i det, ikke bare kjøpe noe for å fylle opp kvota. Mitt kjærlighetsspråk er gaver, og nettopp derfor er det viktig for meg å legge sjela i de gavene jeg gir. Forstår at dette ikke gjelder alle andre. *både foreldrene mine og svigers har svært god økonomi, så noen tusenlapper er som småmynter for dem Anonymkode: de650...859 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:17 #20 Skrevet søndag kl. 09:17 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan foreslå at vi bare slutter med julegaver? Mellom oss søsken. Det er nok enkelte svigerinner i familien som hadde klikka i stående vinkel ved et slikt forslag. Anonymkode: c567e...ef9 «Hei Bror. Vi har valgt å stå av julegaveracet i år. Vil du si det videre til Svigerinne at vi slutter med gaver fremover. Takk, og god søndag!» Anonymkode: b49e7...3a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå