Themomager Skrevet 1. november #61 Skrevet 1. november Charminia skrev (På 26.10.2025 den 21.19): Noen som vet hvor «Fredly» er? Lurer på akkurat det samme!! Si fra om du finner ut av det! 1
NordicViking Skrevet 3. november Forfatter #62 Skrevet 3. november Charminia skrev (På 26.10.2025 den 21.19): Noen som vet hvor «Fredly» er? Tenker du på hvor i Norge? Jeg finner flere steder i Norge som heter Fredly, men jeg vet ikke hvor "Fredly" i denne serien er lokalisert. Nå har jeg ikke sett alle episodene ennå, og kjenner derfor ikke helt til hva som kommer til å skje der. Jeg kom imidlertid over en artikkel som handler om Villa Fredly i Oslo, som viser seg å være barndomshjemmet til skipsreder Fred Olsen. Kanskje "Fredly" i Nepobaby er en referanse som peker mot en velstående familie som eier en stor eiendom/landsted - mye likt det familien til skipsreder Fred Olsen eier i Hvitsten?
Themomager Skrevet 3. november #63 Skrevet 3. november NordicViking skrev (2 timer siden): Tenker du på hvor i Norge? Jeg finner flere steder i Norge som heter Fredly, men jeg vet ikke hvor "Fredly" i denne serien er lokalisert. Nå har jeg ikke sett alle episodene ennå, og kjenner derfor ikke helt til hva som kommer til å skje der. Jeg kom imidlertid over en artikkel som handler om Villa Fredly i Oslo, som viser seg å være barndomshjemmet til skipsreder Fred Olsen. Kanskje "Fredly" i Nepobaby er en referanse som peker mot en velstående familie som eier en stor eiendom/landsted - mye likt det familien til skipsreder Fred Olsen eier i Hvitsten? Ja, absolutt. Det var dog ikke helt det jeg lurte på 😅 var mer bare nysgjerrig på selve villaen… 2
NordicViking Skrevet 7. november Forfatter #64 Skrevet 7. november Charminia skrev (På 26.10.2025 den 21.19): Noen som vet hvor «Fredly» er? Det ser ut til å være den ærverdige Villa Strömsfors i Sverige. Den ligger ca. midt mellom Gøteborg og Jönköping, i Svenljunga kommune. Den ligger m.a.o. inne i Sverige, og ikke ut mot havet slik man får inntrykk av i TV-serien. Danskebåten går ikke forbi der. 😁 https://www.villastromsfors.se/ ... 3 3
Writer_1981 Skrevet 7. november #65 Skrevet 7. november NordicViking skrev (3 timer siden): Det ser ut til å være den ærverdige Villa Strömsfors i Sverige. Den ligger ca. midt mellom Gøteborg og Jönköping, i Svenljunga kommune. Den ligger m.a.o. inne i Sverige, og ikke ut mot havet slik man får inntrykk av i TV-serien. Danskebåten går ikke forbi der. 😁 https://www.villastromsfors.se/ ... Wow, hvordan fant du ut av dette? 1
NordicViking Skrevet 7. november Forfatter #66 Skrevet 7. november Writer_1981 skrev (8 timer siden): Wow, hvordan fant du ut av dette? Jeg gjorde et søk på Google Bilder, og fant raskt fram til huset. 2
Mirakelblomst Skrevet 10. november #67 Skrevet 10. november Digget også denne serien! Den gikk fort unna, virkelig bra. Legger til at det var litt vittig med metoo-skandalen som søsteren sto for, tror ikke vi har hørt om en kvinnelig variant før. Lo også godt av fittevevene 😂 Well done Henriette&co! 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #68 Skrevet 11. november On 10/27/2025 at 9:14 AM, AnonymBruker said: Tror dette er første gang jeg har sett temaet mann med spiseforstyrrelse på film. Når han stapper innpå med kaker tenker man først bare rik mann som fråtser. Men bra det også belyses, tenker det må være ganske tabu å ha slike problemer som mann, spesielt en så tilsynelatende vellykket en. Anonymkode: 2a184...533 Vil starte med å beklage for at jeg får dette til å handle om meg, men for å unngå å starte en ny tråd om serien, så tar jeg det her. Jeg har hatt kronisk bulimi hele mitt voksne liv og ble veldig berørt av denne scenen, har tenkt mye på det i ettertid. Det var så voldsomt og groteskt hvordan de hadde fremstilt det. At han først spiste kaken på en pervers måte, så satt han der svett i psykose, i et kaos av mat og kaker. Jeg så serien med familien rundt meg, og følte på en trang til å forklare, men det ble bare feil. Tenker på alle som vet om min sykdom og som har sett serien, som tror det er sånn bulimi er. Det er kanskje sånn for noen, men man kan faktisk ha manerer selv om man har bulimi. Det er dramatisering og satt på spissen, men jeg ville uansett bare få det ut her siden det har trigget meg de siste dagene. Anonymkode: 2f8fc...d31 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. november #69 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil starte med å beklage for at jeg får dette til å handle om meg, men for å unngå å starte en ny tråd om serien, så tar jeg det her. Jeg har hatt kronisk bulimi hele mitt voksne liv og ble veldig berørt av denne scenen, har tenkt mye på det i ettertid. Det var så voldsomt og groteskt hvordan de hadde fremstilt det. At han først spiste kaken på en pervers måte, så satt han der svett i psykose, i et kaos av mat og kaker. Jeg så serien med familien rundt meg, og følte på en trang til å forklare, men det ble bare feil. Tenker på alle som vet om min sykdom og som har sett serien, som tror det er sånn bulimi er. Det er kanskje sånn for noen, men man kan faktisk ha manerer selv om man har bulimi. Det er dramatisering og satt på spissen, men jeg ville uansett bare få det ut her siden det har trigget meg de siste dagene. Anonymkode: 2f8fc...d31 Jeg hadde alvorlig bulimi i 20 år, og kjente på det motsatte. Selv om de færreste av oss kan bestille opp mat på den måten, så kan det være så groteskt også. Jeg har ligget badet i svette på badegulvet, med skyhøy puls i lang tid og følt på «nå dør jeg». Det handler ikke om manerer/ikke manerer, men om hva en sykdom gjør med deg. Han er jo en meget oppdragen og behersket person i hverdagen (rollefiguren), og mye av skammen ligger jo for mange av oss i at vi opplever å bli en helt annen når sykdommen tar kontrollen på den måten. I tillegg så synes jeg det er så bra at de tar det med en «bli tatt på fersken»-scene, fordi det tror jeg er alle bulimikeres mareritt, og jeg har opplevd det, det føltes som å dø. I stedet for at serien viser det som «han holder på i det skjulte» kun. Så jeg satt med en helt annen opplevelse enn deg. 🙂 Anonymkode: 5153b...1b0 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. november #70 Skrevet 13. november AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 11.06): Jeg hadde alvorlig bulimi i 20 år, og kjente på det motsatte. Selv om de færreste av oss kan bestille opp mat på den måten, så kan det være så groteskt også. Jeg har ligget badet i svette på badegulvet, med skyhøy puls i lang tid og følt på «nå dør jeg». Det handler ikke om manerer/ikke manerer, men om hva en sykdom gjør med deg. Han er jo en meget oppdragen og behersket person i hverdagen (rollefiguren), og mye av skammen ligger jo for mange av oss i at vi opplever å bli en helt annen når sykdommen tar kontrollen på den måten. I tillegg så synes jeg det er så bra at de tar det med en «bli tatt på fersken»-scene, fordi det tror jeg er alle bulimikeres mareritt, og jeg har opplevd det, det føltes som å dø. I stedet for at serien viser det som «han holder på i det skjulte» kun. Så jeg satt med en helt annen opplevelse enn deg. 🙂 Anonymkode: 5153b...1b0 Veldig enig i det du sier! Man kjenner seg igjen. Anonymkode: 956f1...fac 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #71 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 11.06): Jeg hadde alvorlig bulimi i 20 år, og kjente på det motsatte. Selv om de færreste av oss kan bestille opp mat på den måten, så kan det være så groteskt også. Jeg har ligget badet i svette på badegulvet, med skyhøy puls i lang tid og følt på «nå dør jeg». Det handler ikke om manerer/ikke manerer, men om hva en sykdom gjør med deg. Han er jo en meget oppdragen og behersket person i hverdagen (rollefiguren), og mye av skammen ligger jo for mange av oss i at vi opplever å bli en helt annen når sykdommen tar kontrollen på den måten. I tillegg så synes jeg det er så bra at de tar det med en «bli tatt på fersken»-scene, fordi det tror jeg er alle bulimikeres mareritt, og jeg har opplevd det, det føltes som å dø. I stedet for at serien viser det som «han holder på i det skjulte» kun. Så jeg satt med en helt annen opplevelse enn deg. 🙂 Anonymkode: 5153b...1b0 Takk! Du setter ord på det! Akkurat sånn er det for meg også. Jeg er en tilsynelatende ressursterk og oppegående, men jeg har en rusavhengighet ( før var det bulimi, som nå har gått over til pillemisbruk) Vanligvis har jeg det bra og klarer å unngå den formen for selvskading avhengigheten gjør. Men noen ganger ikke, og da kan det bli temmelig stygt. Jeg har også ligget over bøtta og spydd, full av skam og selvforakt, akkurat som Cleve-Broch gjør i serien. Den scenen er jo satt på spissen, men poenget er det samme. Anonymkode: 45e9a...e93 4
AnonymBruker Skrevet 14. november #72 Skrevet 14. november Jeg er glad jeg så serien før de begynte å pushe reklame for serien annethvert minutt. Og da med noen av de mest irriterende scenene. Tror ikke jeg ville sett serien basert på den reklamen som går nå. Anonymkode: 2a184...533
AnonymBruker Skrevet i går, 14:48 #73 Skrevet i går, 14:48 Jeg har akkurat begynt på denne i går kveld, bare jeg som synes det er sært at Torill uten underbensklær fra Pørni dukker opp som moren til Majid fra Pørni, som nå spiller Niko? 😆 Anonymkode: d674c...98f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå