Gå til innhold

Gobble gobble...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Noen som har oppskrift på en god saus til kalkun? KJøpte en kalkun like etter jul som jeg tenkte å hive inn i komfyren til helga.... nam!

Endret av Minnie27
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

jeg liker best vanlig brun saus! smelt 100 gram margarin, rør inn hvetemel til det får en tykk konsistens og la det sakte brunes på middels varme. (sakte så det ikke svir seg! ca 15 min) spe på med mye vann til den er tynn/tykk nok for deg. sil sausen i ei gryte og tilsett buljong, salt, pepper og andre krydder etter smak! for en ekstra piff bruk litt fløte også.

Skrevet

Lageer alltid saus av krafta jeg, men fløtesaus er også godt til. :)

Skrevet

Jeg bruker sjyen fra kalkunen jeg og tilsetter fløte, brunost, litt buljong, salt, pepper og jevner med sånn ferdig pulverjevning (husker ikke hva det heter)

Skrevet
Jeg bruker sjyen fra kalkunen jeg og tilsetter fløte, brunost, litt buljong, salt, pepper og jevner med sånn ferdig pulverjevning (husker ikke hva det heter)

Slik gjør stort sett jeg også det.

Gjest Gjest
Skrevet

Me too :enig:

Skrevet

Brukte oppskrifta jeg fant inni pakka sammen med kalkunen, kjempegod!

Skrevet

Toro rosépeppersaus er godt til kalkun, og portvinssaus er også helt nydelig.

Skrevet (endret)

Det beste med kaluknen er jo nesten sausen. Da en som er laget av sjyen. Mamma lager i alle fall det, koker halsen for å få mer sjy også, og lage den som all annen sjysays, med hvetemel/vann-blanding og sper ut med potetvann eller noe sånn, og smaksetter selvsagt. Noe fløte er der ofte i den, og evt en dråpesukkerkulr dersom den blir for lys av det hele.

Å lage en saus uten å bruke det gode som kommer ut av klkunen, både ved å koke "det som ligger inni", og ikke minst stekeskyen virker litt "bak mål". Det er mye god smak i sky! :)

Endret av Malama
Skrevet

Jeg synes denne sausen er veldig god, den er litt viltsausliknende.

Har ikke helt nøyaktige mål, men omtrent sånn:

Smelt smør og tilsett mel.

Spe med kraft som er kokt på innmaten som følger med kalkunen (+ evt. sjy fra stekingen).

Tilsett et beger seterrømme eller creme fraiche + 8-10 einebær og salt / pepper etter smak.

La småkoke en stund.

Denne sausen er så god at jeg ofte sitter og småmauler den med skje etter at vi er ferdig å spise! :sikle:

Skrevet

Pleier å lage en appelsinsaus til kalkunen, jeg. Det er iallefall kjempegodt hvis du skal ha ris og waldorfsalat til.

Kok kraft på innmaten og ha i dobbelt så mye appelsinsaft (Best om du presser appelsin selv og tar med litt fruktkjøtt, men du kan også bruke appelsinjuice/saft og evnt. ha i litt appelsinmarmelade)

Kok inn til det halve og jevn så med en god kladd smør etter at sausen er tatt av plata.

Kjempegodt :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...