Gå til innhold

Blir slått ut av husvertens fyring, men husverten tror meg ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husverten min har fyrt i gang et gårdsvarmeanelgg der han fyrer opp ca. en kubikk ved i døgnet, fordi han har bestemt seg for at han skal varme opp drivhuset også, i tillegg til bolighusene her. Han stengte av for drivhuset i noen dager, og da ble det mye bedre, men nå har han begynt å varme det opp igjen, så det går altså en kubikk med ved i døgnet her. Dette genererer selvsagt sinnssykt med røyk, og selv om det blåser en annen vei, så kommer avgassene bort hit. Røyken ser man jo, og den driver sakte i vindretningen. Men det er avgassene jeg får inn i huset, og noen ganger også røyken akkurat når han har fyrt opp. Om vinden stopper opp eller snur av og til, så kommer jo alt dette bort hit, jeg får det inn i huset, tåler det ikke, og blir utmattet (har ME). For tre uker siden før han begynte med dette var jeg oppegående, men nå sitter og ligger jeg bare i senga, fordi røyken og avgassene har slått meg ut. 
Men problemet er at husverten tror meg ikke når jeg sier at jeg får det inn i huset. Han blånekter, og sier at det må være noen andre som brenner bål et sted, og at det er det jeg kjenner. Han mener han tar hensyn og fyrer ikke når det blåser denne veien. Men greia er at det hjelper ikke når det er en jævla kubikk med ved. Alt blåser ikke bort når det er ustabil svak vind på 2m/sek, og jeg får det inn. Og så får  jeg bare luftet noen få timer i døgnet når han ikke fyrer. 
Jeg har tenkt å flytte, for dette fungerer ikke for meg. Men det å finne noe tar tid, og i mellomtiden er jeg redd for å miste helsa helt.

Hva haddde dere gjort? Hva skal jeg si til husverten?

Anonymkode: 1af19...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må få lov å fyre. Du må nesten bare forte deg å flytte. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvordan bor du i forhold til pipa? Den er jo på taket vanligvis, slik at røyken ikke skal komme inn i huset. 

Anonymkode: ec65c...708

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan vel ikke nekte ham å fyre. Det spiller ingen rolle om han tror deg eller ikke, konklusjonen er at du må flytte.

Anonymkode: 00ece...4a1

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan ikke nekte ham å fyre, da får du nok finne et annet sted å bo.

For ham er dette billigere en at han ska ha drivhus osv på strøm. Noen bruker å fyringsanlegget for varme av varmt vann og

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Få deg en sensor som måler VOC. F.eks. Aqara hvis du vil ha en billig. 

Anonymkode: 4a198...efd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik er det hos oss også, med vår nabo. Det er sykt irriterende.

Selv om du kan lukte det inne i huset betyr ikke det at det er noen skadelig mengde røyk du får i deg nå. Du tenker å flytte innen rimelig tid og da vil ikke dette utgjøre noen helsefare. Lukk luftelukene hvis du har noen oppe. Fortsett med å lufte når han ikke fyrer.

Stresset derimot, det kan nok være skadelig for deg med ME. Kanskje det kan bli mindre stressende for deg dersom du fokuserer på at fysisk helseskade av selve røyken før du får flyttet er usannsynlig.

Anonymkode: d83b2...fa3

Skrevet

Du hadde nettopp en tråd om dette. Fikk du ingen råd der?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Slik er det hos oss også, med vår nabo. Det er sykt irriterende.

Selv om du kan lukte det inne i huset betyr ikke det at det er noen skadelig mengde røyk du får i deg nå. Du tenker å flytte innen rimelig tid og da vil ikke dette utgjøre noen helsefare. Lukk luftelukene hvis du har noen oppe. Fortsett med å lufte når han ikke fyrer.

Stresset derimot, det kan nok være skadelig for deg med ME. Kanskje det kan bli mindre stressende for deg dersom du fokuserer på at fysisk helseskade av selve røyken før du får flyttet er usannsynlig.

Anonymkode: d83b2...fa3

Jeg har alt lukket, men det kommer inn likevel fordi det er så mye. Og jeg blir utmattet av parfyme, mugg og røyk lenge før jeg blir stresset av det. Har naboen deres gårdsvarmeanlegg? TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husverten min har fyrt i gang et gårdsvarmeanelgg der han fyrer opp ca. en kubikk ved i døgnet, fordi han har bestemt seg for at han skal varme opp drivhuset også, i tillegg til bolighusene her. Han stengte av for drivhuset i noen dager, og da ble det mye bedre, men nå har han begynt å varme det opp igjen, så det går altså en kubikk med ved i døgnet her. Dette genererer selvsagt sinnssykt med røyk, og selv om det blåser en annen vei, så kommer avgassene bort hit. Røyken ser man jo, og den driver sakte i vindretningen. Men det er avgassene jeg får inn i huset, og noen ganger også røyken akkurat når han har fyrt opp. Om vinden stopper opp eller snur av og til, så kommer jo alt dette bort hit, jeg får det inn i huset, tåler det ikke, og blir utmattet (har ME). For tre uker siden før han begynte med dette var jeg oppegående, men nå sitter og ligger jeg bare i senga, fordi røyken og avgassene har slått meg ut. 
Men problemet er at husverten tror meg ikke når jeg sier at jeg får det inn i huset. Han blånekter, og sier at det må være noen andre som brenner bål et sted, og at det er det jeg kjenner. Han mener han tar hensyn og fyrer ikke når det blåser denne veien. Men greia er at det hjelper ikke når det er en jævla kubikk med ved. Alt blåser ikke bort når det er ustabil svak vind på 2m/sek, og jeg får det inn. Og så får  jeg bare luftet noen få timer i døgnet når han ikke fyrer. 
Jeg har tenkt å flytte, for dette fungerer ikke for meg. Men det å finne noe tar tid, og i mellomtiden er jeg redd for å miste helsa helt.

Hva haddde dere gjort? Hva skal jeg si til husverten?

Jeg har også ME og er sensitiv mot alt av kjemikalier, i tillegg til en del naturlige ting. Hadde også flyttet. Prøv å pust med magen så lenge. Du vil nok komme deg igjen. Kan også være lurt å unngå andre ting som krever noe av deg,så du kanskje får jevnet ut ting som går utover  formen. Er nok dessverre ikke så lett å få huseier til å skjønne eller ta hensyn. Selv om han burde skjønne at vinden skifter mye retning.  Det er bare å se på røyken fra en sigarett og hvordan røyken fra den beveger seg i en mengde retninger .

Anonymkode: cdd46...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har også ME og er sensitiv mot alt av kjemikalier, i tillegg til en del naturlige ting. Hadde også flyttet. Prøv å pust med magen så lenge. Du vil nok komme deg igjen. Kan også være lurt å unngå andre ting som krever noe av deg,så du kanskje får jevnet ut ting som går utover  formen. Er nok dessverre ikke så lett å få huseier til å skjønne eller ta hensyn. Selv om han burde skjønne at vinden skifter mye retning.  Det er bare å se på røyken fra en sigarett og hvordan røyken fra den beveger seg i en mengde retninger .

Anonymkode: cdd46...7c5

Endelig noen som forstår hva som skjer. Og du skjønner også at det er umulig å forklare dette til andre. Man må faktisk bli slått ut av det selv for å skjønne det, og det unner jeg ingen, det er vanskelig å leve sånn.

Jeg unngår alt unntatt å handle og lage mat nå, og noen småting jeg prøver å gjøre som å pakke litt og kaste ting for å gjøre det lettere å flytte. 

I natt har jeg ikke sovet så mye heller, noe som gjør alt vanskeligere. Håper virkelig jeg kommer meg igjen, jeg har hatt mange runder med problemer før som har slått meg ut nå, begynner å bli lei. TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
forkjølajente skrev (9 timer siden):

Du hadde nettopp en tråd om dette. Fikk du ingen råd der?

Hvilken tråd da? Tror du må lese den igjen og sammenligne. TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder trenger du?! Du må flytte. 

F L Y T T E.

Anonymkode: a9af8...ac8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
moomino skrev (10 timer siden):

Du kan ikke nekte ham å fyre, da får du nok finne et annet sted å bo.

For ham er dette billigere en at han ska ha drivhus osv på strøm. Noen bruker å fyringsanlegget for varme av varmt vann og

En kubikk ved i døgnet er kanskje billigere enn strøm, men det er ganske mye å betale for noen få tomater, pluss at jeg må betale med helsa mens jeg leter. Jeg syns dette er helt urimelig for noen tomater. TS

AnonymBruker
Skrevet

Enten overdriver du eller så er bopelen sinnsykt dårlig isolert.

Jeg bor i nord og alle i nabolaget, og i bygda, fyrer med ved hele vinteren. Får ingenting inn i huset, med mindre jeg åpner vinduene. Jeg fyrer selv med ved og får verken lukt, røyk eller avgasser inn i huset.

Anonymkode: e38ce...f4a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange tråder trenger du?! Du må flytte. 

F L Y T T E.

Leste du HI? Det er jo det jeg jobber med, men det er ikke gjort på noen timer, og i mellomtiden blir jeg dårligere. TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste du HI? Det er jo det jeg jobber med, men det er ikke gjort på noen timer, og i mellomtiden blir jeg dårligere. TS

Du får ta inn på hotell så lenge da? 

Er du seriøs når du mener at husverten skal la være å fyre fordi du ikke tåler det?

Dette er ikke et husverten-problem. Dette er et deg-problem.

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan da ikke nekte husverten din å fyre? Du viste vel at huset hadde vedfyring før du flyttet inn?

Anonymkode: 6dc2b...02a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilken tråd da? Tror du må lese den igjen og sammenligne. TS

Den er ganske identisk og handler om akkurat det samme, men den første finnes ikke lengre.

Anonymkode: b507b...f96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Endelig noen som forstår hva som skjer. Og du skjønner også at det er umulig å forklare dette til andre. Man må faktisk bli slått ut av det selv for å skjønne det, og det unner jeg ingen, det er vanskelig å leve sånn.

Jeg unngår alt unntatt å handle og lage mat nå, og noen småting jeg prøver å gjøre som å pakke litt og kaste ting for å gjøre det lettere å flytte. 

I natt har jeg ikke sovet så mye heller, noe som gjør alt vanskeligere. Håper virkelig jeg kommer meg igjen, jeg har hatt mange runder med problemer før som har slått meg ut nå, begynner å bli lei. TS

Greit det, men der kan ikke gå utover husverten din. Du må flytte. 

Anonymkode: 50aa4...712

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...