Gå til innhold

Du som bor sør for Midt-Norge og fortsatt ikke har Norgespris - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du? Får du vervepremie? 

Jeg hadde spart 400 kr på det i fjor. Derfor. 

Anonymkode: 45c7a...2f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor spør du? Får du vervepremie? 

Jeg hadde spart 400 kr på det i fjor. Derfor. 

Anonymkode: 45c7a...2f9

Og du har ikke lyst til å spare 400 kroner i året?

Anonymkode: fa452...7f7

• Liker 5
Skrevet

Fordi jeg skal selge i nær fremtid.

Anonymkode: 7bd57...018

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ser at det er meldt et volatilt strømmarked fremover fortsatt:

https://e24.no/energi-og-klima/i/RzJk8d/fare-for-nye-sjokk-kan-se-stroempriser-paa-fjoraarets-nivaa

Vi er allerede der at prisen er høyere enn Norgespris i snitt, og oktober har vært mildt.

Så hvorfor stå over?

Anonymkode: 5e93b...59b

Fordi jeg synes det er en dårlig løsning å isolere strømkundene helt fra prissignalene. Det kommer ikke til å føre noe godt med seg på sikt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Fordi enkelt å greit at med påslag har vi ligget på ca 90 øre nå. Ved norgeshistoriens på 50 pluss påslag hadde vi ligget på 98 øre. 

Og når jeg leste lokal avisa i dag så har strømmen behynt å gå ned i Tyskland siden de nå har klart å få igang en del produksjon. Som igjen som denne personen sa vil gjøre at prisene i Norge kan flate nedover

Anonymkode: 457b5...513

Skrevet

Jeg er skeptisk til så lang bindingstid på en helt ny og uprøvd ordning. I følge strømselskapet ville jeg også spart rundt 400 i fjor - fordelt på et år er det ikke merkbart. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil høre hvordan andre opplever Norgespris etter ett år og så får vi se. Jeg liker ikke å hive meg på noe nytt uten at det er prøvd ut først. 

• Liker 3
Skrevet

Har vanlig fastpris på 79 øre frem til mars, så ser ikke behovet. Får den gamle ordinære strømstøtten, og tjener penger på å bruke strøm når prisen passerer ca to kroner, så satser igrunn på skyhøye priser i vinter (og god inntekt for min del). 

Fra april tenker jeg å tegne vanlig spot-avtale med minuspåslag. Sjelden veldig dyrt på sommeren, så da blir Norgespris unødvendig. Og så kan jeg evt tegne Norgespris i september til neste år og ha det de fire kaldeste månedene om jeg tenker at det er en løsning jeg vil teste. Men å tegne nå og binde seg i 15mnd? Neitakk! 

Anonymkode: f6955...cbe

Skrevet

Det er såpass lite å spare gitt at prisene er som i fjor, at jeg har ikke hast. Var vel snaut 200,- per måned og det river ikke akkurat skinnet av pølsa. Det er mulig jeg henger meg på Norgespris men det er ikke sånn at pengene renner ut ei åpen sluse i mellomtiden, jeg har tid til å tenke litt.

Anonymkode: 7ab31...c77

Skrevet
-jk- skrev (8 timer siden):

Fordi jeg synes det er en dårlig løsning å isolere strømkundene helt fra prissignalene. Det kommer ikke til å føre noe godt med seg på sikt. 

Det er jeg jo 100% enig i. Men er jeg villig til å betale mer for strøm for en teoretisk uenighet? Nei.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi enkelt å greit at med påslag har vi ligget på ca 90 øre nå. Ved norgeshistoriens på 50 pluss påslag hadde vi ligget på 98 øre. 

Og når jeg leste lokal avisa i dag så har strømmen behynt å gå ned i Tyskland siden de nå har klart å få igang en del produksjon. Som igjen som denne personen sa vil gjøre at prisene i Norge kan flate nedover

Anonymkode: 457b5...513

Hva mener du med "påslag", nettleiekomponentene? De vil jo være like, så hvorfor ikke se på utgangsprisen?

Spennende tanke om sikret strøm i Tyskland. Europa kjøper fortsatt russisk gass for milliarder og finansierer med dette krigen mot...eh...Europa. Så det om det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser at det er meldt et volatilt strømmarked fremover fortsatt:

https://e24.no/energi-og-klima/i/RzJk8d/fare-for-nye-sjokk-kan-se-stroempriser-paa-fjoraarets-nivaa

Vi er allerede der at prisen er høyere enn Norgespris i snitt, og oktober har vært mildt.

Så hvorfor stå over?

I hvilke prisområder anbefaler du norgespris på for bolig og hytte?

Endret av Mannisinbestealder
Skrevet

NO1, 2 og 5, Midt-Norge er litt mer usikkert.

Skrevet (endret)

Fordi jeg har så lave strømregninger fra før. Jeg har ikke varmtvann og oppvarming av leiligheten på strømregningen, det er fjernvarme og radiatorer. Mine strømregninger er derfor fullt håndterbare. Siste nå var 700 kr, og om vinteren har den i de dyre periodene vært på kanskje 1000 kr. Har vel ikke hatt noen over 1100 kr, når jeg tenker etter. Det er ikke verdt å binde seg til en avtale som Norgespris da. Gidder ikke det, det må gå litt tid først så man kan lese om folks erfaring med den osv.

Og som en annen nevnte her har tyskernes strømmarked begynt å bli bedre, og det vil igjen påvirke oss her. Og siden vi da ikke trenger å eksportere så mye av vår strøm til dem lenger, men kan bruke den selv og da blir prisene billigere, hvis jeg har forstått det riktig.

Endret av Million
endret et ord
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jeg jo 100% enig i. Men er jeg villig til å betale mer for strøm for en teoretisk uenighet? Nei.

Det utgjør få kroner her. Ender nok opp med å kjøpe under 10.000kWh i år, og eksporten fra solcelleanlegget er såpass stor at strømregningene hittil i år ligger på ca. minus 7000,- inkl. nettleie. Det blir lavere nå som oktober/november/desember står for døren, men uansett havner jeg på negativ side året sett under ett.

Skrevet

Fordi jeg bruker under 6000 kWh i året og ville i fjor spart 600,-.

Skrevet

Det sies at de årene vi har hatt strømstøtte og høye priser, så har snittprisen for forbruket ligget på 40 øre/kWt regnet for hele året.

Jeg ser ingen stor grunn til å gamble mot staten. Det eneste man gjør er at man flater ut strømprisen. Jeg tar den høyere kostnaden i vintermånedene, og så kan jeg bruke rimelig strøm resten av året.

Hvor lønnsomt det er vil nok også spille litt inn på om man har elektrisk oppvarming, bruker varmepumpe til nedkjøling om sommeren, samt om man har elbil eller ikke.

Videre så er strømprisen i seg selv bare halvparten. Når nettleie er plusset på, gir norgespris mindre utslag.

Norgespris ble nok bare innført for å dempe gemyttene uten at det egentlig koster staten en eneste krone mer enn det gjorde fra før.

Anonymkode: cc414...59a

AnonymBruker
Skrevet

Pga av bindingstid!! Jeg ønsker å være herre i mitt eget hus....

Anonymkode: 040b4...b6c

AnonymBruker
Skrevet

jeg er villig til å ta risikoen for å ikke spare pengene, i håp om å vinne litt penger, PLUSS at jeg liker å "jage" billig strøm. Går litt sport i det her hjemme. 

Vi fyrer mye med ved, men lader elbil. Ironisk nok kjører vi mest på sommeren og da er det jo billigere strøm uansett. 

Nå er jeg utdannet i statistikk blant annet og er uenig i forenklingen av snittprisen for året. Hvis du skal jevne ut strømprisen så flatt, så tar du ikke hensyn til at man ikke bruker strømmen så flatt i løpet av året og. Så vi som bruker strømmen "motsatt" vei (mest på natten, minst i toppene som det er normalt å bruke mye strøm) har en lavere snittpris enn den som er "annonsert" for strømprisen. 

Vi har smartdingser som holder kapasitetsleddet nede, vi har ikke strøm som hovedvarme etc. 

Har gått sport i dette hjemme, rett og slett! 😂 

I følge Elhub hadde jeg spart 2000 kr i året i 2024 på Norgespris. 6000 kr i 2023. Men de årene fyrte vi mindre med ved, så 🤷🏼‍♀️ hittil i 2025 har vi lavere strømforbruk enn de forrige årene og. 

I tillegg er jeg prinsipielt imot fastpris, og jeg mener i tillegg at den fjerner incentivet på å spare på strøm. Lik pris på alt = færre bryr seg om å bruke mindre strøm. 

Anonymkode: f0f45...1a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg er villig til å ta risikoen for å ikke spare pengene, i håp om å vinne litt penger, PLUSS at jeg liker å "jage" billig strøm. Går litt sport i det her hjemme. 

Vi fyrer mye med ved, men lader elbil. Ironisk nok kjører vi mest på sommeren og da er det jo billigere strøm uansett. 

Nå er jeg utdannet i statistikk blant annet og er uenig i forenklingen av snittprisen for året. Hvis du skal jevne ut strømprisen så flatt, så tar du ikke hensyn til at man ikke bruker strømmen så flatt i løpet av året og. Så vi som bruker strømmen "motsatt" vei (mest på natten, minst i toppene som det er normalt å bruke mye strøm) har en lavere snittpris enn den som er "annonsert" for strømprisen. 

Vi har smartdingser som holder kapasitetsleddet nede, vi har ikke strøm som hovedvarme etc. 

Har gått sport i dette hjemme, rett og slett! 😂 

I følge Elhub hadde jeg spart 2000 kr i året i 2024 på Norgespris. 6000 kr i 2023. Men de årene fyrte vi mindre med ved, så 🤷🏼‍♀️ hittil i 2025 har vi lavere strømforbruk enn de forrige årene og. 

I tillegg er jeg prinsipielt imot fastpris, og jeg mener i tillegg at den fjerner incentivet på å spare på strøm. Lik pris på alt = færre bryr seg om å bruke mindre strøm. 

Anonymkode: f0f45...1a7

Ha, artig, jeg kunne ha signert den her, fra intens vedhogst til at jeg er også utdannet statistikker. Vi har også landet på 0,44 kr/kWt i snitt det siste året, så 50 øre blir dyrere. Men...det blir bare marginalt dyrere uten all den innsatsen som det "har gått sport i". Etter flere år er jeg, rett og slett, lei. 

Ikke minst er jeg overbevist om at folk flest vil nå bruke mer strøm, og på mindre koordinerte tider, slik at strømtoppene og kanskje også snittprisen av det som er priset innenlands vil stige. Mye tyder på det allerede. 

Så er det jo slik at det relative, potensielle avviket er høyere mot høyere priser enn mot lavere priser. Vi kan gå maks 50 øre ned, så å si, og ser vi bort fra de relativt sjeldne negative prisene. Men oppover virker det å være uendelig med rom for økte kostnader. For det går det også sport i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...