Gå til innhold

Vil jobbe som tekstforfatter eller innholdsprodusent, men mangler utdanning. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg opprettet eget firma for å skaffe meg den erfaringen jeg manglet. Det kan være veldig utfordrende å få oppdrag i starten, men plutselig løsner det. 

Anonymkode: 3ae1d...536

Takk! Jeg har et eget firma, men det har vært stille der det siste året. Hadde et par kunder i starten som jeg skrev for, men det gav meg langt fra nok inntekter. Jeg har funnet ut at jeg må ha en arbeidsgiver - jeg er altfor avhengig av fast inntekt.

Den ene kunden min begynte faktisk å bruke AI. Hun drev for seg selv, og måtte tenke økonomi hun også. Hun var ærlig, og fortalte at det funket bra, men trengte litt hjelp til å formulere AI - teksten med en mer menneskelig «tone of voice». Da mistet jeg litt gnisten, og skjønte at AI kommer til å ta over mer og mer. I tillegg til at jeg fikk ny jobb med mye ansvar, så firmaet ble lagt litt på is. 

Men godt forslag - jeg har fortsatt foretaket mitt, og har et håp om å femdel litt inngang igjen etter hvert 😊(men ikke så fulltidsjobb). 

Ts 

Ts 

Anonymkode: e5996...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ikke våget å ansette en ufaglært som ikke engang klarer å stå i et utdanningsforløp

Anonymkode: f2b45...862

Jeg har stått i et utdanningsløp, (er høyere utdannet), så det kan du absolutt ikke uttale deg noe om. 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er journalist men jobber som innholdsprodusent. Bruker AI mye i jobben men kuraterer innholdet til å passe for arbeidsplassen. 
Det er en foreløpig enighet i bransjen om at AI har og kommer til å fortsette å ha en stor rolle men det er en hel drøss av oppgaver som fortsatt må gjøres manuelt om man vil beholde kontrollen og fremstå troverdig. Det er ikke sånn at man bare kan la AI spy ut masse dritt og "selv publisere" på vegne av bedriften. Da mister man fort troverdigheten hos Google og andre søkemotorer. AI er en strålende sparringspartner og lærer du deg ikke å jobbe med, vil noen andre som kan, suse forbi deg. Men arbeidsmarkedet er beintøft. Du konkurrerer med masse journalister som har blitt nedbemannet og tar akkurat disse jobbene.... Se denne saken feks:

https://www.kampanje.com/markedsforing/det-tydeligste-tegnet-pa-hvor-alvorlig-situasjonen-er/943087?fbclid=IwdGRjcANhfeRleHRuA2FlbQIxMQABHnhzO7tF0yTnzyuE3wYXoS_HfEUucS6JdoOGsgAcZhMG4BpwIrQcX0u2qrAi_aem_2RD0NM3Td3s34wrvtPzGBA

Anbefaler deg for øvrig læringssenteret hos intuvio for mer innsikt om du ikke allerede er innom der: 

https://intuvio.com/laeringssenter/video-og-webinarer/

Anonymkode: 0cbeb...115

Tusen takk! 🤩 Skal sjekkes ut. 

Ts 

Skrevet

Jeg jobbet i forlag tidligere, men så godt som alle slike jobber opplever nedbemanninger nå. Når vi lyste ut stillinger fikk vi fort 200 godt kvalifiserte søkere, med tekstforfatter-bachelor fra Westerdals og masse erfaring, bare for en markedsansvarlig-jobb. Der jeg jobber nå bruker vi mest KI. For nettbutikker osv. bør du ikke alle fall ikke forvente at et menneske har skrevet teksten, det står på så godt som alle nettbutikker nå at tekstene er skrevet av KI.

Ikke meningen å være negativ, men jeg tror dette er det SISTE yrket jeg ville satset på i 2025.

Anonymkode: c3647...2f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobbet i forlag tidligere, men så godt som alle slike jobber opplever nedbemanninger nå. Når vi lyste ut stillinger fikk vi fort 200 godt kvalifiserte søkere, med tekstforfatter-bachelor fra Westerdals og masse erfaring, bare for en markedsansvarlig-jobb. Der jeg jobber nå bruker vi mest KI. For nettbutikker osv. bør du ikke alle fall ikke forvente at et menneske har skrevet teksten, det står på så godt som alle nettbutikker nå at tekstene er skrevet av KI.

Ikke meningen å være negativ, men jeg tror dette er det SISTE yrket jeg ville satset på i 2025.

Anonymkode: c3647...2f7

Du er ikke negativ, tusen takk for ærlig svar 🌸😊Jeg går mer og mer bort fra tanken nå, selv om jeg ønsker ,eg en slik jobb. Men jeg skjønner at andre vil bli valgt foran meg - motivasjon slår ikke 3 års erfaring og utdannelse. 

Ts 

Skrevet

Rettelse: «Motivasjon slår ikke lang erfaring og utdannelse». 
Ts 

Skrevet

Som tekstforfatter og journalist gjennom en årrekke vil jeg egentlig bare si to ting:

Jeg er glad jeg ikke har mange yrkesaktive år foran meg.

Finn noe annet å leve av.

Takk for meg.

Anonymkode: 0a48c...8dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk! Jeg har et eget firma, men det har vært stille der det siste året. Hadde et par kunder i starten som jeg skrev for, men det gav meg langt fra nok inntekter. Jeg har funnet ut at jeg må ha en arbeidsgiver - jeg er altfor avhengig av fast inntekt.

Den ene kunden min begynte faktisk å bruke AI. Hun drev for seg selv, og måtte tenke økonomi hun også. Hun var ærlig, og fortalte at det funket bra, men trengte litt hjelp til å formulere AI - teksten med en mer menneskelig «tone of voice». Da mistet jeg litt gnisten, og skjønte at AI kommer til å ta over mer og mer. I tillegg til at jeg fikk ny jobb med mye ansvar, så firmaet ble lagt litt på is. 

Men godt forslag - jeg har fortsatt foretaket mitt, og har et håp om å femdel litt inngang igjen etter hvert 😊(men ikke så fulltidsjobb). 

Ts 

Ts 

Men du kan ikke forvente å få jobb uten utdanning eller erfaring som kompenserer for manglende utdanning. Å starte opp eget firma tar tid! Du må forvente å gradvis jobbe deg opp en kundebase som er stor nok til at du kan redusere fast stilling. Det kan ta flere år, og du må jobbe aktivt hele veien med å skaffe deg kunder. 

Du sier du har en SoMe-konto hvor du får publisert litt, men jobber du aktivt med kontoen? Har du nok følgere der til å kunne vise at det er interesse rundt det du legger ut, ut over venner og familie? 

Du må være villig til å legge i flere timer hver dag, i tillegg til vanlig jobb, enten for å bygge deg opp selv, eller ta utdanning. 

Anonymkode: 9057e...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...