AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Jeg er litt rådvill, og håper noen kan hjelpe meg med veien videre 🙏 Jeg har mye skriveerfaring - både som frilansjournalist, forfatter og annen tekst. Min store drøm er å jobbe som tekstforfatter for en nettbutikk el., men etter å ha lest utallige stillingsannonser ser jeg at jeg ikke innehar kompetansen som kreves - spesielt den tekniske. Jeg får ikke mer studielån av Lånekassen, så mer studier er ikke aktuelt. ( Selv om jeg gjerne skulle studert digital markedsføring!). Jeg leser og noterer fagstoff jeg finner, lytter til podkaster og virkelig prøver alt for å lære meg det som trengs for å få en slik jobb, men i annonsene kreves det alt fra 3 til 5 års erfaring, og det har ikke jeg! Jeg har ikke lært det tekniske, f.eks SEO - optimalisering og ulike analyseverktøy. Har lest om det, men ikke gjort det i praksis. Men er det noe jeg kan, så er det å lære. Jeg er ekstremt lærevillig, spesielt på det som interesserer meg. Dette er drømmejobben! 🥳 Hvordan skal jeg overbevise dem om å gi meg jobben når jeg mangler kompetansen? Hvilke tiltak bør jeg gjøre? Planen er foreløpig å lage med portefølje med ulike tekster i forskjellige sjangre. F.eks Some- innlegg, salgstekster, nyhetsbrev osv. Men det holder nok ikke. Jeg mangler også litt troen på meg selv, og føler «alle andre» er mye flinkere. Men jeg går alltid for det jeg vil. Har du noen tips til hvordan jeg kan få meg en slik jobb? (Jeg har søkt lignende jobber både nå og tidligere, og har blitt innstilt som nr. 2, ikke fått svar og fått avslag. Jeg lesker å skrive, produsere innhold, være kreativ og jobbe med ideer. Per nå er jeg i en hjernedød jobb jeg ikke får utløp for det kreative, så jeg er litt desperat 😫 Dette ble langt, men jeg håper på noen 🌞-skinnshistorier 🙏👏 Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Skrevet 23 timer siden Du må studere på deltid ved siden av jobb, da vet du. Da kan du få det til uten studielån. Anonymkode: 4e8b2...4ec 8 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du må studere på deltid ved siden av jobb, da vet du. Da kan du få det til uten studielån. Anonymkode: 4e8b2...4ec Men jeg er avhengig av full inntekt, så det er ikke så lett da, vettu. Ts Anonymkode: e5996...c55
snurk Skrevet 23 timer siden #4 Skrevet 23 timer siden Jeg har jobbet med netthandel i over 10 år de færreste vil nok gå ut å ansette en dedikert tekstforfatter i dag. Det meste av tekstarbeid er i dag erstattet av AI. Om du ønsker å skrive så er kanskje journalist de som skriver mest, men også her begynner AI sånn smått å ta over. 10
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men jeg er avhengig av full inntekt, så det er ikke så lett da, vettu. Ts Anonymkode: e5996...c55 Hæ?🤔 Ikke meg du siterer, men vi er da mange som studerer på deltid ved siden av full jobb. Null problem det, så mange fleksible nettstudier det finnes nå. Anonymkode: bc120...893 6
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men jeg er avhengig av full inntekt, så det er ikke så lett da, vettu. Ts Anonymkode: e5996...c55 Da får du klare deg på mindre de årene du studerer. Det er den muligheten du har for å erverve deg den kompetansen de etterspør. Det er mange som er dobbeltarbeidende mens de studerer. Anonymkode: e711d...79c 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #7 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hæ?🤔 Ikke meg du siterer, men vi er da mange som studerer på deltid ved siden av full jobb. Null problem det, så mange fleksible nettstudier det finnes nå. Anonymkode: bc120...893 Jeg har studert i flere år på deltid før, men da hadde jeg ikke de samme utgiftene som nå. Og et sånt studie (digital markedsføring/innholdsmarkedsføring) får man vel ikke tatt på høyskole…? Trodde det bare var privatskoler som tilbydde slike studier 😬 (Ev. er det dårlig research av meg hvis det ikke stemmer! Jeg vil ikke ta opp noe privat lån for å studere, så det er derfor jeg spør om alternativer. Jeg vil gå for drømmen, men jeg ser at det ikke er så lett. Ts Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Skrevet 22 timer siden snurk skrev (20 minutter siden): Jeg har jobbet med netthandel i over 10 år de færreste vil nok gå ut å ansette en dedikert tekstforfatter i dag. Det meste av tekstarbeid er i dag erstattet av AI. Om du ønsker å skrive så er kanskje journalist de som skriver mest, men også her begynner AI sånn smått å ta over. Ja, jeg har tenkt det samme 😕 Er egentlig litt redd for å satse på et sånt yrke, når jeg vet AI er på full fart inn i fagfeltet. Samtidig utlyses det fortsatt innholdsprodusentstillinger, og mange foretrekker menneskelig «tone og voice». Men ja, jeg er redd for at du har rett. Jeg har også erfaring som (frilans)journalist, men ønsker ikke å jobbe som nyhetsjournalist. Rykke ut til ulykker osv. Jeg er kun vant til å velge mine egne saker og caser. Ts Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er litt rådvill, og håper noen kan hjelpe meg med veien videre 🙏 Jeg har mye skriveerfaring - både som frilansjournalist, forfatter og annen tekst. Min store drøm er å jobbe som tekstforfatter for en nettbutikk el., men etter å ha lest utallige stillingsannonser ser jeg at jeg ikke innehar kompetansen som kreves - spesielt den tekniske. Jeg får ikke mer studielån av Lånekassen, så mer studier er ikke aktuelt. ( Selv om jeg gjerne skulle studert digital markedsføring!). Jeg leser og noterer fagstoff jeg finner, lytter til podkaster og virkelig prøver alt for å lære meg det som trengs for å få en slik jobb, men i annonsene kreves det alt fra 3 til 5 års erfaring, og det har ikke jeg! Jeg har ikke lært det tekniske, f.eks SEO - optimalisering og ulike analyseverktøy. Har lest om det, men ikke gjort det i praksis. Men er det noe jeg kan, så er det å lære. Jeg er ekstremt lærevillig, spesielt på det som interesserer meg. Dette er drømmejobben! 🥳 Hvordan skal jeg overbevise dem om å gi meg jobben når jeg mangler kompetansen? Hvilke tiltak bør jeg gjøre? Planen er foreløpig å lage med portefølje med ulike tekster i forskjellige sjangre. F.eks Some- innlegg, salgstekster, nyhetsbrev osv. Men det holder nok ikke. Jeg mangler også litt troen på meg selv, og føler «alle andre» er mye flinkere. Men jeg går alltid for det jeg vil. Har du noen tips til hvordan jeg kan få meg en slik jobb? (Jeg har søkt lignende jobber både nå og tidligere, og har blitt innstilt som nr. 2, ikke fått svar og fått avslag. Jeg lesker å skrive, produsere innhold, være kreativ og jobbe med ideer. Per nå er jeg i en hjernedød jobb jeg ikke får utløp for det kreative, så jeg er litt desperat 😫 Dette ble langt, men jeg håper på noen 🌞-skinnshistorier 🙏👏 Anonymkode: e5996...c55 Lykke til, et godt og fint yrke. Men du trenger nok både mer erfaring og utdanning om man ser på hva du skriver her. En salig blanding av norsk, engelsk, emotikons, dårlig formulert tekst og feilbruk av spesial tegn. Nesten sim chat-gpt. Så prøv ta lån i lånekassen. Og ta en utdannelse utover livets harde skole. Mye lettere nå ambisjonene sine. Anonymkode: ef021...33a 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har studert i flere år på deltid før, men da hadde jeg ikke de samme utgiftene som nå. Og et sånt studie (digital markedsføring/innholdsmarkedsføring) får man vel ikke tatt på høyskole…? Trodde det bare var privatskoler som tilbydde slike studier 😬 (Ev. er det dårlig research av meg hvis det ikke stemmer! Jeg vil ikke ta opp noe privat lån for å studere, så det er derfor jeg spør om alternativer. Jeg vil gå for drømmen, men jeg ser at det ikke er så lett. Ts Anonymkode: e5996...c55 Du problematiserer jo alle forslag så da får du nok bare se etter drømmen din- og, kanskje like greit for AI kommer til å ta over dette markedet. Anonymkode: 7bc71...8ef 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Jobb frivillig for organisasjoner, og bygg deg opp en god portefølje og navn innad i bransjen. Bygg opp egne kontoer på sosiale medier. Les deg opp på, og lær deg analysesystemene på egenhånd. Og begynn lære deg gjøre research. Det finnes flere andre studier og kurs rettet mot markedsføring og salg enn kun de som heter digital markedsføring. Du vil inn på ett veldig snevert marked, hvor det er veldig få jobber, og du vil konkurrere med mange med utdanning, eller lang erfaring med sosiale medier, det vil si at du må prestere bra nok før du søker jobben til at de er villig til å ta sjansen på deg. Du skal selge produkter, og da må du også kunne selge deg selv. Anonymkode: 9057e...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden AI kommer til å ta over alt av sånt arbeid, så du må ikke finne på å sette deg på skolebenken. Finn deg et annet drømmeyrke 😊 Anonymkode: f8a46...b31 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): AI kommer til å ta over alt av sånt arbeid, så du må ikke finne på å sette deg på skolebenken. Finn deg et annet drømmeyrke 😊 Anonymkode: f8a46...b31 Ja, tror nok du dessverre har rett 😏Takk for svar! Hi Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du problematiserer jo alle forslag så da får du nok bare se etter drømmen din- og, kanskje like greit for AI kommer til å ta over dette markedet. Anonymkode: 7bc71...8ef Nei, jeg problematiserer ikke. Og så himla mange forslag har jeg vel strengt tatt ikke fått? Jeg har vel heller det man kaller for sunn fornuft. Ts Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Det yrket hadde jeg aldri turt å satse på i dag. Jeg ser for meg at færre kommer til å jobbe i den bransjen fremover pga KI. De som er igjen kommer til å jobbe med KI som assistent. Anonymkode: 146a8...952 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jobb frivillig for organisasjoner, og bygg deg opp en god portefølje og navn innad i bransjen. Bygg opp egne kontoer på sosiale medier. Les deg opp på, og lær deg analysesystemene på egenhånd. Og begynn lære deg gjøre research. Det finnes flere andre studier og kurs rettet mot markedsføring og salg enn kun de som heter digital markedsføring. Du vil inn på ett veldig snevert marked, hvor det er veldig få jobber, og du vil konkurrere med mange med utdanning, eller lang erfaring med sosiale medier, det vil si at du må prestere bra nok før du søker jobben til at de er villig til å ta sjansen på deg. Du skal selge produkter, og da må du også kunne selge deg selv. Anonymkode: 9057e...3b4 Tusen takk for godt svar! 😊 Jeg har begynt å lage meg en portefølje med tekster i ulike sjangre. Jeg har en ekstra konto på sosiale medier der jeg får skrevet innhold, så den er i boks. Takk, da skal jeg sjekke ut det. Vurderer å lage meg en konto på utdannet.no, men vet ikke hvor oppdaterte de kursene er. Er det f.eks sosiale medier - kurs fra 2019, så er det lite å hente der. Jeg har faktisk lastet ned et gratiskurs derfra om Google Analytics - det var heldigvis helt nytt😊 MYE å sette seg inn i, så pennen gikk så det sprutet. Ja, du har nok rett i det. Det er vanskelig å kjempe mot noen som har lang erfaring og utdanning - det er derfor dette er litt tøft. Det er drømmejobben, men samtidig vet jeg innerst inne at det er et fryktelig trangt nåløye. Hvor mye skal jeg legge i noe som sannsynligvis ikke vil bli noe av? Det var godt å få luftet litt tanker og spørsmål her, selv om enkelte har null forståelse for hvordan man svarer på en grei og forståelsesfull måte. Jeg er voksen, i midten av 40-årene, og har mye arbeids - og livserfaring. Så jeg er ikke ung, naiv og godtroende (eller dårlig på å formulere meg skriftlig, som noen gir uttrykk for) - jeg vil bare følge drømmen, få bruke mine naturlige styrker og ut av en jobb som drenerer meg. Men takk for alle (greie) svar😊 Ts Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Jeg opprettet eget firma for å skaffe meg den erfaringen jeg manglet. Det kan være veldig utfordrende å få oppdrag i starten, men plutselig løsner det. Anonymkode: 3ae1d...536
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Jeg er journalist men jobber som innholdsprodusent. Bruker AI mye i jobben men kuraterer innholdet til å passe for arbeidsplassen. Det er en foreløpig enighet i bransjen om at AI har og kommer til å fortsette å ha en stor rolle men det er en hel drøss av oppgaver som fortsatt må gjøres manuelt om man vil beholde kontrollen og fremstå troverdig. Det er ikke sånn at man bare kan la AI spy ut masse dritt og "selv publisere" på vegne av bedriften. Da mister man fort troverdigheten hos Google og andre søkemotorer. AI er en strålende sparringspartner og lærer du deg ikke å jobbe med, vil noen andre som kan, suse forbi deg. Men arbeidsmarkedet er beintøft. Du konkurrerer med masse journalister som har blitt nedbemannet og tar akkurat disse jobbene.... Se denne saken feks: https://www.kampanje.com/markedsforing/det-tydeligste-tegnet-pa-hvor-alvorlig-situasjonen-er/943087?fbclid=IwdGRjcANhfeRleHRuA2FlbQIxMQABHnhzO7tF0yTnzyuE3wYXoS_HfEUucS6JdoOGsgAcZhMG4BpwIrQcX0u2qrAi_aem_2RD0NM3Td3s34wrvtPzGBA Anbefaler deg for øvrig læringssenteret hos intuvio for mer innsikt om du ikke allerede er innom der: https://intuvio.com/laeringssenter/video-og-webinarer/ Anonymkode: 0cbeb...115
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det yrket hadde jeg aldri turt å satse på i dag. Jeg ser for meg at færre kommer til å jobbe i den bransjen fremover pga KI. De som er igjen kommer til å jobbe med KI som assistent. Anonymkode: 146a8...952 Ja, det er det jeg frykter også. Ikke lett! Jeg blir også påvirket av venner og bekjente som sier: «Du må satse på drømmen din!», «Du kommer til å angre hvis du ikke prøver», «Man lever bare én gang», «Du er så god på det og det», osv. Og da blir man motivert, og tenker:» Ja! Jeg må jo satse!». (I tillegg hører jeg på inspirerende podkaster, leser suksesshistorier og plukker opp ting fra gründere i sosiale medier, som gir meg motivasjon og troen på meg selv). Men… like fort leser man kommentarer her, stillingsannonser med høye krav osv., som gjør at man tviler igjen. Mye frem og tilbake i tanker, som igjen påvirker troen og fornuften. Uff. Noen skrev at jeg burde finne meg et nytt drømmeyrke. Godt forslag, men det er fader ikke lett! La oss si at du alltid har drømt om å designe klær, bli lege eller kokk. En passion du har hatt siden du var liten. Da er det jo ikke så lett å bare bytte? Anonymkode: e5996...c55
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Hadde ikke våget å ansette en ufaglært som ikke engang klarer å stå i et utdanningsforløp Anonymkode: f2b45...862 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå