Gå til innhold

Vil jobbe som tekstforfatter eller innholdsprodusent, men mangler utdanning. What to do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt rådvill, og håper noen kan hjelpe meg med veien videre 🙏

Jeg har mye skriveerfaring - både som frilansjournalist, forfatter og annen tekst. Min store drøm er å jobbe som tekstforfatter for en nettbutikk el.,  men etter å ha lest utallige stillingsannonser ser jeg at jeg ikke innehar kompetansen som kreves - spesielt den tekniske. Jeg får ikke mer studielån av Lånekassen, så mer studier er ikke aktuelt. ( Selv om jeg gjerne skulle studert digital markedsføring!). 

Jeg leser og noterer fagstoff jeg finner, lytter til podkaster og virkelig prøver alt for å lære meg det som trengs for å få en slik jobb, men i annonsene kreves det alt fra 3 til 5 års erfaring, og det har ikke jeg! Jeg har ikke lært det tekniske, f.eks SEO - optimalisering og ulike analyseverktøy. Har lest om det, men ikke gjort det i praksis. Men er det noe jeg kan, så er det å lære. Jeg er ekstremt lærevillig, spesielt på det som interesserer meg. Dette er drømmejobben! 🥳

Hvordan skal jeg overbevise dem om å gi meg jobben når jeg mangler kompetansen? Hvilke tiltak bør jeg gjøre? 

Planen er foreløpig å lage med portefølje med ulike tekster i forskjellige sjangre. F.eks Some- innlegg, salgstekster, nyhetsbrev osv. Men det holder nok ikke. Jeg mangler også litt troen på meg selv, og føler «alle andre» er mye flinkere. Men jeg går alltid for det jeg vil. 

Har du noen tips til hvordan jeg kan få meg en slik jobb? (Jeg har søkt lignende jobber både nå og tidligere, og har blitt innstilt som nr. 2, ikke fått svar og fått avslag. Jeg lesker å skrive, produsere innhold, være kreativ og jobbe med ideer. Per nå er jeg i en hjernedød jobb jeg ikke får utløp for det kreative, så jeg er litt desperat 😫

Dette ble langt, men jeg håper på noen 🌞-skinnshistorier 🙏👏

Anonymkode: e5996...c55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må studere på deltid ved siden av jobb, da vet du. Da kan du få det til uten studielån.

Anonymkode: 4e8b2...4ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må studere på deltid ved siden av jobb, da vet du. Da kan du få det til uten studielån.

Anonymkode: 4e8b2...4ec

Men jeg er avhengig av full inntekt, så det er ikke så lett da, vettu. 

Ts 

Skrevet

Jeg har jobbet med netthandel i over 10 år de færreste vil nok gå ut å ansette en dedikert tekstforfatter i dag. Det meste av tekstarbeid er i dag erstattet av AI. Om du ønsker å skrive så er kanskje journalist de som skriver mest, men også her begynner AI sånn smått å ta over.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts 

Hæ?🤔 Ikke meg du siterer, men vi er da mange som studerer på deltid ved siden av full jobb. Null problem det, så mange fleksible nettstudier det finnes nå. 

Anonymkode: bc120...893

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts 

Da får du klare deg på mindre de årene du studerer. Det er den muligheten du har for å erverve deg den kompetansen de etterspør. Det er mange som er dobbeltarbeidende mens de studerer. 

Anonymkode: e711d...79c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hæ?🤔 Ikke meg du siterer, men vi er da mange som studerer på deltid ved siden av full jobb. Null problem det, så mange fleksible nettstudier det finnes nå. 

Anonymkode: bc120...893

Jeg har studert i flere år på deltid før, men da hadde jeg ikke de samme utgiftene som nå. Og et sånt studie (digital markedsføring/innholdsmarkedsføring) får man vel ikke tatt på høyskole…?
Trodde det bare var privatskoler som tilbydde slike studier 😬 (Ev. er det dårlig research av meg hvis det ikke stemmer!

Jeg vil ikke ta opp noe privat lån for å studere, så det er derfor jeg spør om alternativer. Jeg vil gå for drømmen, men jeg ser at det ikke er så lett. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (20 minutter siden):

Jeg har jobbet med netthandel i over 10 år de færreste vil nok gå ut å ansette en dedikert tekstforfatter i dag. Det meste av tekstarbeid er i dag erstattet av AI. Om du ønsker å skrive så er kanskje journalist de som skriver mest, men også her begynner AI sånn smått å ta over.

Ja, jeg har tenkt det samme 😕 Er egentlig litt redd for å satse på et sånt yrke, når jeg vet AI er på full fart inn i fagfeltet. Samtidig utlyses det fortsatt innholdsprodusentstillinger, og mange foretrekker menneskelig «tone og voice». Men ja, jeg er redd for at du har rett. 

Jeg har også erfaring som (frilans)journalist, men ønsker ikke å jobbe som nyhetsjournalist. Rykke ut til ulykker osv. Jeg er kun vant til å velge mine egne saker og caser. 

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...