Lollypop1994 Skrevet lørdag kl. 18:45 #1 Skrevet lørdag kl. 18:45 Hei! Jeg er kvinne, 26år.. og har fryktelig lyst til å trene! Jeg er ikke tjukk eller overvektig, vil si at jeg er tynn.. 157cm og veier ca 55/56 kg. Men jeg er litt kvapset/dvask i underkroppen ( bakside lår & rumpe).. så de 55/56 kiloene er nok dessverre mest flesk 🙈 jeg har alltid hatt lyst på og syntes det er flott å se på en typisk veltrent kropp, ikke sånn bodybuilder kropp, men sånn type kropp som Fotballfrue feks… hun er på grensen til mager, men syntes det er fint når damer er såpass definert og «senete» ( så lite fett at senene vises under huden)! Jeg forstår jo at bak en slik kropp ligger det veldig gode, faste treningsrutiner og riktig kosthold! Jeg har ad/hd og går på medisin.. men medisinen har dessverre ikke hjulpet meg med det jeg sliter aller mest med; nettopp å komme igang med noe å FULLFØRE det; det vil si i denne situasjonen— å komme igang med treningen og faktisk gjøre det til en integrert rutine i hverdagen! Psykiateren som gav meg adhd diagnosen forklarte meg at det ikke er så uvanlig at mennesker med ad/hd ikke klarer å holde på en treningsrutine f.eks… fordi når man har ad/hd, så er det slik at hjernen er i konstant underskudd på dopamin (lykkehormon).. og at mange med ad/hd derfor konstant jakter på ting som gir et øyeblikkelig dopamin-rush. Og hun forklarte også at en ad/hd hjerne veldig ofte er ekstremt belønnings-styrt,- hvis jeg ikke får belønningen min og dopamin-rushet med en gang,- neivell, da gidder jeg ikke gjøre det! I dette tilfellet er belønningen og dopamin-rushet å se resultat av trening.. jeg har prøvd maaaange ganger, kjøpt treningsabonement, dratt dit, følt meg klomsete, dratt dit 3-4 ganger til, og så ,- nei jeg ser ikke noe resultat- da gidder jeg ikke! Det blir litt sånn « om ikke jeg har sixpack etter 10 treningsøkter, så gir jeg opp». Dette er virkelig kjempefrustrerende.. fordi jeg er så klar over hva som skjer inni hjernen min nårr jeg opplever dette- men jeg evner ikke å snu det- eller å overstyre det! Er det noen flere her med ad/hd som har opplevd det samme, og som har funnet nøkkelen? Evt hva gjorde du?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:51 #2 Skrevet lørdag kl. 18:51 Fotballfrue har et veldig usunt forhold til både trening og kosthold, så ville ikke brukt henne som motivasjon. Ikke jobber hun heller, så hun har mer enn nok tid til å trene 2 ganger hver dag. Treningen hennes bærer preg av å være tvangspreget. Anonymkode: 4dc46...b91 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:53 #3 Skrevet lørdag kl. 18:53 Jeg fungerer mye bedre med pisk enn gulrot. Så skal jeg klare å holde en treningsrutine over tid, er jeg avhengig av å trene sammen med noen. For da gjør samvittigheten over å holde en avtale det omtrent umulig å avlyse. Kun sykdom er godkjent grunn (for meg selv). Utover det har jeg dessverre ikke noen gode tips. Anonymkode: 907ec...5de
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:55 #4 Skrevet lørdag kl. 18:55 Løping! Da får jeg rushet med en gang, og jeg klarer måle fremgangen veldig tydelig. Derfra brukte jeg løpingen som motivasjon til styrketrening. For uten styrketrening ble løping vondt. Men det krever fortsatt mye selvdisiplin. Jeg har treningstøy med på jobb, skifter på jobb, så kjører jeg til treningssenteret. Medisinen hjelper fokusere, medisiner hjelpet meg til at jeg ikke er fullstendig utslitt etter jobb. Men vanene er noe jeg konstant må jobbe med. Anonymkode: 56c6a...6b1 1 1
Lollypop1994 Skrevet lørdag kl. 19:00 Forfatter #5 Skrevet lørdag kl. 19:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg fungerer mye bedre med pisk enn gulrot. Så skal jeg klare å holde en treningsrutine over tid, er jeg avhengig av å trene sammen med noen. For da gjør samvittigheten over å holde en avtale det omtrent umulig å avlyse. Kun sykdom er godkjent grunn (for meg selv). Utover det har jeg dessverre ikke noen gode tips. Anonymkode: 907ec...5de Jeg har prøvd gruppetimer og personlig trener🙈😭😂 eier tydeligvis ikke skam..🤣
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:03 #6 Skrevet lørdag kl. 19:03 Prøv å finne trening som er gøy. For min del er det dans og løping, og så slenger jeg på en styrketime her og der. Men glem å prøve å se ut som noen andre, for genetikk har alt å si. Vær glad i deg selv som du er! Og så tren for helse og en bra fremtid. Om 4-5 år ser du bilder av deg selv som du er nå, og ser hvor bra du ser ut. Anonymkode: 132fa...68f 1
Lollypop1994 Skrevet lørdag kl. 19:05 Forfatter #7 Skrevet lørdag kl. 19:05 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Løping! Da får jeg rushet med en gang, og jeg klarer måle fremgangen veldig tydelig. Derfra brukte jeg løpingen som motivasjon til styrketrening. For uten styrketrening ble løping vondt. Men det krever fortsatt mye selvdisiplin. Jeg har treningstøy med på jobb, skifter på jobb, så kjører jeg til treningssenteret. Medisinen hjelper fokusere, medisiner hjelpet meg til at jeg ikke er fullstendig utslitt etter jobb. Men vanene er noe jeg konstant må jobbe med. Anonymkode: 56c6a...6b1 Aha! Hvilken medisin bruker du? Jeg vil nesten si at medisinen min faktisk har gjort adhd’n min verre på enkelte områder🙈😨 den har fjernet alt av angst, uro, tankekjør.. men den har nesten gjort dette med å utsette alt til «siste liten» verre.. etter jeg begynte med medisiner er det slettes ikke bestandig jeg får gjort de tingene jeg egentlig «må» gjøre... prokastrinere heter det vell på fagspråket..
Lollypop1994 Skrevet lørdag kl. 19:10 Forfatter #8 Skrevet lørdag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fotballfrue har et veldig usunt forhold til både trening og kosthold, så ville ikke brukt henne som motivasjon. Ikke jobber hun heller, så hun har mer enn nok tid til å trene 2 ganger hver dag. Treningen hennes bærer preg av å være tvangspreget. Anonymkode: 4dc46...b91 Det skjønner jeg! At det kan bli for mye av det gode! Men min venninne ser slettes ikke ulik ut, og hun har 2 unger, jobber turnus i helsevesenet! Og trener 4-5 dager i uken, og er sterk som et uvær! Men som hun selv sier « det er den ene timen om dagen jeg kan fokusere på meg og mitt ve&vell, og bare det.. i en ellers hektisk dag med henting og kjøring på skole og fritidsaktiviteter, lekser, matlaging osv».. hun gløder!
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:21 #9 Skrevet lørdag kl. 19:21 Jeg tror du selv må finne ut hva som fungerer for deg, og så være forberedt på å finne det ut på nytt igjen og igjen, gitt ADHD-en. Hva det kan være, kan være ulikt: - gjør noe som gir deg en god opplevelse: om det er ro, spenning, mestring. - gjør noe sammen med andre: lettere å få gjort det når andre også gjør det? Om det er privat trener, gruppetimer, fellestreninger eller sammen med en venn - test ut mest mulig forskjellige ting: er motiverende fordi det er nytt, og du finner kanskje noe som passer deg perfekt? - bak det inn i hverdagen: gå trapper på jobb, sykle til butikken, gå istedet for å ta bilen. Se om det er noe du kan gjøre, uten at det blir enda en ting som må gjøres? - se om du blir motivert av mål: melde seg på et løp? Private mål for deg selv? En eller annen app som holder orden og du kan se utviklingen? Anonymkode: 9f7c2...d0a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:21 #10 Skrevet lørdag kl. 19:21 Tenker det er dumt å sammenligne seg med noen som alltid har vært veldig slank, og som har trent i 20 år. Energiinntak og forbrenning/genetikk har mye å si. Kanskje du kan sette lista lavt? to ganger i uken er bedre enn 0. Så øke til tre. Jeg kjemper kampen mot dørstokkmila. Tenker at litt er bedre enn ingenting. Ikke alle dager er like gode, men jeg får i hvert fall trent litt. 🙂 Anonymkode: e03d3...7aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden Hva med å følge Pia Seeberg sitt program? heller det enn fotballfrue… Anonymkode: 01a88...fee
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden Dame med adhd her, jeg tror du sitter litt "fast" i hva som har blitt forklart og fortalt om adhd. Ja, mange har det sånn, men alle er ikke like, prøv heller å lære deg selv å kjenne uten merkelappene. Jeg har kjent på de positive sidene ved å trene til å legge det fra meg, jeg er masse mer hissig og energien i kroppen og hode går over i en mer angst når jeg ikke trener, og det vet jeg. Så disiplin er cluet, jeg må trene for å ha det godt med meg selv.. Om dette vil gjelde deg er ikke godt å si, men finn en treningsform som du liker, det er det viktigste! Anonymkode: 731f9...9e5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Crossfit. Prøv, enten vil du elske eller hate det, men jeg startet for 2 år siden og har ikke mistet motivasjonen. Kjempemotiverende å trene med andre og man tilpasser det eget nivå og mål. Anonymkode: 0e826...e4b
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Fotballfrue er ikke et eksempel på en «veltrent» kropp. Men vi har alle godt av å trene. Fast og stødig livet ut og helst 2-4 ganger per uke i tillegg til vår daglige hverdagsaktivitet, som kan være å gå tur eller leke med barna eller bare utføre en fysisk jobb eller hva som helst annet vi faktisk liker å gjøre i hverdagen som ikke innebærer å sitte stille. Og der er hele «hemmeligheten», ts. Finn noe du liker å gjøre. Noe du oppriktig gler deg til. Noe du har lyst til å bruke kvelden på etter en lang dag på jobb eller skole. Hva din greie er? Jeg vet ikke. Du må bare kverne deg gjennom aktiviteter til du finner noe. Hva er faktisk helt uvesentlig. Ju-jitsu? Fotball? Løping? Dans? Buldring? Selvsagt må du rundt «grunnaktiviteten» bygge styrke og kondisjon, men motivasjonen til å «bli bedre på den tingen jeg liker kjempegodt» er åpenbart sterkere enn «kunne vært fint å sett ut som fotballfrue». Det siste er bare en strøtanke av null betydning (selv for deg). Anonymkode: 9602d...91c 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Lollypop1994 skrev (På 18.10.2025 den 21.05): Aha! Hvilken medisin bruker du? Jeg vil nesten si at medisinen min faktisk har gjort adhd’n min verre på enkelte områder🙈😨 den har fjernet alt av angst, uro, tankekjør.. men den har nesten gjort dette med å utsette alt til «siste liten» verre.. etter jeg begynte med medisiner er det slettes ikke bestandig jeg får gjort de tingene jeg egentlig «må» gjøre... prokastrinere heter det vell på fagspråket.. Jeg bruker aduvanz. Dette med å prokrastinere er typisk for ADHD. Medisiner fjerner ikke dette, men medisiner gjør det lettere å ta de riktige valgene. Det er lett å tro at medisiner skal løse alt, men man må fortsatt gjøre jobben. Man må jobbe med å få inn de gode vanene, og man må gjøre det lenge nok. Det tok meg ett år å innarbeide en god treningsrutine, ett år med jevnlig trening, ta med treningsklær til jobb, og en evig kamp mot unnskyldningene. Medisiner roer ned tankene, så nå tenker jeg "blæ, vil egentlig ikke trene, har jo litt vondt i ryggen og litt vondt i albuen" og så over til bestemmelsen "dette er bare unnskyldninger, du kommer til å angre om du drar hjem". Før medisiner så hadde de samme tankene kommet, men da inkludert middagsplanlegging, imaginær shopping og alt mulig "vil ikke trene, kanskje jeg skal lage suppe til middag, har litt vondt i ryggen, lurer på om jeg har chilli i kjøleskapet, egentlig litt vondt i albuen også, om jeg drar innom den butikken kan jeg kjøpe chilli og så kan jeg kjøpe ny drikkeflaske, egentlig burde jeg vaske kjøleskapet" og så plutselig var hele dagen gått, og ikke noe var gjort. Men hvis du har blitt helt flat, og mistet gjennomføringsevne, så er det mulig du har feil medisin, dose eller diagnose. Anonymkode: 56c6a...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå