Grønnsaksvaffel Skrevet 20. oktober 2025 #101 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke medlem i avholdsbevegelsen, og bor heller ikke i bibelbeltet. Jeg har selv drukket for mye tidligere. Det går fint an å nyte livet uten alkohol. Jeg føler faktisk at jeg nyter livet mer uten. Jeg spiser god mat og er på lange turer i skog og mark. Da jeg drakk klarte jeg sjelden å komme meg ut på tur i helgene, til det var jeg for sliten lørdag og søndag morgen. Nå våkner jeg uthvilt og pakker tursekken. Å gå turer i naturen gir meg en slags «rus», og den sitter i hele dagen. Andre oppnår samme effekt med trening eller løping (f eks «runners high). Noen har god effekt av meditasjon eller yoga. Man kan finne andre ting i livet som gir et godt liv, som gjør at man nyter livet. For meg er det så mye annet enn alkohol. Jeg mener ikke å være en «gledesdreper», enhver må finne ut for seg selv hva som gir glede. Men at alkohol er veldig helseskaldelig er ikke noe jeg har funnet på. Det er et faktum. Så må du velge for deg selv om du er villig til å ta den risikoen. Jeg er ikke villig til det. Not anymore. Og jeg føler livet er så mye bedre uten at det er helt uaktuelt å gå tilbake. Anonymkode: 314b7...2fa Jeg både drikker vin og går tur i naturen. Man trenger ikke å drikke seg dritings og fyllesjuk hver gang man drikker. 3 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #102 Skrevet 20. oktober 2025 Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Jeg både drikker vin og går tur i naturen. Man trenger ikke å drikke seg dritings og fyllesjuk hver gang man drikker. Klart. For meg var det vanskelig å stoppe etter ett glass, og det ble lett for mye. Da var det best å kutte helt. Jeg kunne også lett merke en form for hangover etter de kveldene jeg kunne hadde drukket ett glass. Anonymkode: 314b7...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #103 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Klart. For meg var det vanskelig å stoppe etter ett glass, og det ble lett for mye. Da var det best å kutte helt. Jeg kunne også lett merke en form for hangover etter de kveldene jeg kunne hadde drukket ett glass. Anonymkode: 314b7...2fa Hvis det er vanskelig å stoppe etter ett glass og det da lett blir for mye er dette et helt annen situasjon. Vi er aldri beruset, men kan selvsagt føle meg litt bedugget. Vi er begge i full jobb og jeg har ikke vært syk siden 1998. God helse altså. Det samme har mannen min. Han har hatt en sykeperiode i løpet av arbeidslivet på over 30 år. Ser ellers det er litt forskjellige meninger selv om mesteparten her er avholds. Hilsen TS. Anonymkode: b736f...445 1
Kvalitet Skrevet 20. oktober 2025 #104 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så en vinflaske er 7 enheter. Tre flasker blir 21 enheter og dere deler og det blir ca 10,5 enheter pr person. For kvinner anbefales det å ikke drikke mer enn 6 alkoholenheter per uke, mens for menn er grensen 11-12 enheter. En kvinne kan drikke omtrent én flaske vin i uken, mens en mann kan drikke rundt to flasker vin i uken, men det anbefales å spre inntaket over flere dager og unngå å drikke mer enn 4-5 enheter per anledning. Å drikke tre vinflasker i uken på et par regnes som et moderat til høyt forbruk. Et forbruk på tre flasker per uke er godt over grensen for hva som anses som moderat risiko for skade. Å drikke 10,5 enheter vin i uken gir økt risiko for hjerneskader da det gir mye jern til hjernen. Dette inkluderer Alzheimers og Parkinson, demens, hukommelsestap, redusert kognitiv funksjon og balanseproblemer. Hva jeg tenker om dette her? Jo, at dere passer definisjonen alkoholikere. Anonymkode: 94f9f...947 En flaske vin er 5 enheter. Så 15 enheter i uken fordelt på 2 voksne. Så 7 enheter for meg og 8 på mannen. Stemmer ganske godt. Du er altså litt ute å kjøre i din drøfting. 4
Rødvinsfilosofen Skrevet 20. oktober 2025 #105 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det ble sagt av Andrew Huberman i hans podkast. Han er professor i nevrobiologi bl a. Ikke noe Huberman fant på selv, han henviste til forskning, slik han alltid gjør. Hubermans (lange) episode om alkohol ligger på YT, lett å finne. Anonymkode: 314b7...2fa Påstanden er lett å finne. Dokumentasjonen er derimot ikke like lett å finne. Man kan enkelt argumentere for at all alkohol er negativ for helsa. Også lavt-moderat forbruk. Men man bidrar ikke til en kunnskapsbasert debatt hvis man påstår at ett glass rødvin er like skadelig for helsa som 10 sigaretter. 1 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 20. oktober 2025 #106 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så en vinflaske er 7 enheter. Tre flasker blir 21 enheter og dere deler og det blir ca 10,5 enheter pr person. For kvinner anbefales det å ikke drikke mer enn 6 alkoholenheter per uke, mens for menn er grensen 11-12 enheter. En kvinne kan drikke omtrent én flaske vin i uken, mens en mann kan drikke rundt to flasker vin i uken, men det anbefales å spre inntaket over flere dager og unngå å drikke mer enn 4-5 enheter per anledning. Å drikke tre vinflasker i uken på et par regnes som et moderat til høyt forbruk. Et forbruk på tre flasker per uke er godt over grensen for hva som anses som moderat risiko for skade. Å drikke 10,5 enheter vin i uken gir økt risiko for hjerneskader da det gir mye jern til hjernen. Dette inkluderer Alzheimers og Parkinson, demens, hukommelsestap, redusert kognitiv funksjon og balanseproblemer. Hva jeg tenker om dette her? Jo, at dere passer definisjonen alkoholikere. Anonymkode: 94f9f...947 Så hvor går grensen for alkoholisme, tenker du? Hvis hun drikker to glass rødvin på fredag, to glass rødvin på lørdag og to glass rødvin på søndag? Tenker du at det er glass nr. 2 på søndag som får det til å bikke over i et misbruk?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #107 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er vanskelig å stoppe etter ett glass og det da lett blir for mye er dette et helt annen situasjon. Vi er aldri beruset, men kan selvsagt føle meg litt bedugget. Vi er begge i full jobb og jeg har ikke vært syk siden 1998. God helse altså. Det samme har mannen min. Han har hatt en sykeperiode i løpet av arbeidslivet på over 30 år. Ser ellers det er litt forskjellige meninger selv om mesteparten her er avholds. Hilsen TS. Anonymkode: b736f...445 Hvis dere drikker 3 liter vin i uka, og har gjort det over mange år, så løper dere en stor helserisiko. Beklager. Selv om du opplever å ha god helse i dag, så kan uheldige helseeffekter vise seg på sikt. Kreft bruker f eks mange år på å utvikle seg. Så skjønner jeg ikke hvorfor du er så i forsvar for drikkingen din. Siden du startet en tråd om det, så må du jo være litt bekymret? I hvertfall ut fra ditt HI. Mange er høytfungerende alkoholikere, og disse er gjerne i full jobb, påstår at de aldri er beruset, men drikker jevnt. Anonymkode: 314b7...2fa 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #108 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis dere drikker 3 liter vin i uka, og har gjort det over mange år, så løper dere en stor helserisiko. Beklager. Selv om du opplever å ha god helse i dag, så kan uheldige helseeffekter vise seg på sikt. Kreft bruker f eks mange år på å utvikle seg. Så skjønner jeg ikke hvorfor du er så i forsvar for drikkingen din. Siden du startet en tråd om det, så må du jo være litt bekymret? I hvertfall ut fra ditt HI. Mange er høytfungerende alkoholikere, og disse er gjerne i full jobb, påstår at de aldri er beruset, men drikker jevnt. Anonymkode: 314b7...2fa 3 flasker tilsvarer 2,25 l. Det er en flaske mindre enn 3 liter. Rett skal være rett Anonymkode: 5aa21...b74 3
Rødvinsfilosofen Skrevet 20. oktober 2025 #109 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis dere drikker 3 liter vin i uka, og har gjort det over mange år, så løper dere en stor helserisiko. Beklager. Selv om du opplever å ha god helse i dag, så kan uheldige helseeffekter vise seg på sikt. Kreft bruker f eks mange år på å utvikle seg. Så skjønner jeg ikke hvorfor du er så i forsvar for drikkingen din. Siden du startet en tråd om det, så må du jo være litt bekymret? I hvertfall ut fra ditt HI. Mange er høytfungerende alkoholikere, og disse er gjerne i full jobb, påstår at de aldri er beruset, men drikker jevnt. Anonymkode: 314b7...2fa Du får lese om Alkoholskadeparadokset. «Mange er høytfungerende alkoholikere, og disse er gjerne i full jobb» Når du definerer alle som drikker mer enn étt glass vin, pr gang de drikker, som alkoholikere - så blir det veldig mange, ja. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #110 Skrevet 20. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (35 minutter siden): Du får lese om Alkoholskadeparadokset. «Mange er høytfungerende alkoholikere, og disse er gjerne i full jobb» Når du definerer alle som drikker mer enn étt glass vin, pr gang de drikker, som alkoholikere - så blir det veldig mange, ja. Det kommer jo helt an på hvor ofte det er snakk om. Man kan drikke seg snydens hver gang man drikker, men det er forskjell på om det skjer èn gang i året eller hver uke. Det er jo over tid det blir skadelig, og jo oftere og jo lengre man holder på. Anonymkode: 22927...2b3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #111 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 20.41): Vi er et ektepar i femtiåra. Koser oss med vin i helgene og en dag i uka. Blir fort en flaske på deling de kveldene. Altså sikkert 3 vinflasker i uka. Hva tenker andre om dette? Mye? Anonymkode: b736f...445 det er ca 3 gram forbruk av hasj. Anonymkode: 95a67...b6d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #112 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 20.41): Vi er et ektepar i femtiåra. Koser oss med vin i helgene og en dag i uka. Blir fort en flaske på deling de kveldene. Altså sikkert 3 vinflasker i uka. Hva tenker andre om dette? Mye? Anonymkode: b736f...445 Nei, jeg synes ikke det er mye. Anonymkode: 10a65...2af 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 20. oktober 2025 #113 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvor ofte det er snakk om. Man kan drikke seg snydens hver gang man drikker, men det er forskjell på om det skjer èn gang i året eller hver uke. Det er jo over tid det blir skadelig, og jo oftere og jo lengre man holder på. Anonymkode: 22927...2b3 I denne konteksten så er det snakk om en kvinne som drikker to glass vin og en mann som drikker tre glass vin. Ikke om grøftefyll hver helg. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #114 Skrevet 20. oktober 2025 3 flasker delt på 2 personer i uka er virkelig ikke mye Anonymkode: 4c312...0f7 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #115 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 10.35): Jeg er ikke medlem i avholdsbevegelsen, og bor heller ikke i bibelbeltet. Jeg har selv drukket for mye tidligere. Det går fint an å nyte livet uten alkohol. Jeg føler faktisk at jeg nyter livet mer uten. Jeg spiser god mat og er på lange turer i skog og mark. Da jeg drakk klarte jeg sjelden å komme meg ut på tur i helgene, til det var jeg for sliten lørdag og søndag morgen. Nå våkner jeg uthvilt og pakker tursekken. Å gå turer i naturen gir meg en slags «rus», og den sitter i hele dagen. Andre oppnår samme effekt med trening eller løping (f eks «runners high). Noen har god effekt av meditasjon eller yoga. Man kan finne andre ting i livet som gir et godt liv, som gjør at man nyter livet. For meg er det så mye annet enn alkohol. Jeg mener ikke å være en «gledesdreper», enhver må finne ut for seg selv hva som gir glede. Men at alkohol er veldig helseskaldelig er ikke noe jeg har funnet på. Det er et faktum. Så må du velge for deg selv om du er villig til å ta den risikoen. Jeg er ikke villig til det. Not anymore. Og jeg føler livet er så mye bedre uten at det er helt uaktuelt å gå tilbake. Anonymkode: 314b7...2fa Men da a) drikker du alt for mye eller b) har unormalt lav toleranse for alkohol, og det er jo overhodet ikke sammenliknbart med det TS beskriver. Tipper vi har et liknende forbruk som TS hjemme hos oss, og om jeg og mannen deler en flaske vin lørdag er det virkelig null problem å komme seg på søndagstur. At alkohol er udiskutabelt usunt er en annen sak, men når man nå først har tatt valget om å nyte alkohol og finner glede i det, så er ikke det TS beskriver på noe vis hårreisende. Anonymkode: 886ca...b33 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #116 Skrevet 21. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (18 timer siden): Du får lese om Alkoholskadeparadokset. «Mange er høytfungerende alkoholikere, og disse er gjerne i full jobb» Når du definerer alle som drikker mer enn étt glass vin, pr gang de drikker, som alkoholikere - så blir det veldig mange, ja. Jeg vet ikke om du misforstår det jeg skriver, eller om du bevisst kaster ut en stråmann her? Jeg har aldri sagt at alle som drikker mer enn ett glass vin er alkoholikere. Fint om du leser det jeg faktisk skriver. Det jeg har sagt er at alkohol er skadelig fra første glass. Dette er godt dokumentert, og om du ikke tror på denne faktaopplysningen, så anbefaler jeg deg å sjekke med Helsedirektoratet. Så har jeg også sagt at det finnes høytfungerende alkoholikere. Disse drikker jevnt over for mye, men klarer likevel å fungere i jobb, følge opp barn ift skole og aktiviteter etc. Disse skjuler sitt for høye alkoholinntak godt. Ikke alle alkiser raver rundt gatelangs eller sitter på benker i parker. Det er forøvrig interessant å se hvor høy temperatur det blir i tråder som omhandler alkohol. Mange virker å ha stort behov for å forsvare og bagatellisere eget inntak. Det virker som en fornektelse av noe vi VET i dag, nemlig at alkohol er et skadelig rusmiddel, og at det beste du kan gjøre for helsa di er å unngå det. Anonymkode: 314b7...2fa 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 21. oktober 2025 #117 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke om du misforstår det jeg skriver, eller om du bevisst kaster ut en stråmann her? Jeg har aldri sagt at alle som drikker mer enn ett glass vin er alkoholikere. Fint om du leser det jeg faktisk skriver. Det jeg har sagt er at alkohol er skadelig fra første glass. Dette er godt dokumentert, og om du ikke tror på denne faktaopplysningen, så anbefaler jeg deg å sjekke med Helsedirektoratet. Så har jeg også sagt at det finnes høytfungerende alkoholikere. Disse drikker jevnt over for mye, men klarer likevel å fungere i jobb, følge opp barn ift skole og aktiviteter etc. Disse skjuler sitt for høye alkoholinntak godt. Ikke alle alkiser raver rundt gatelangs eller sitter på benker i parker. Det er forøvrig interessant å se hvor høy temperatur det blir i tråder som omhandler alkohol. Mange virker å ha stort behov for å forsvare og bagatellisere eget inntak. Det virker som en fornektelse av noe vi VET i dag, nemlig at alkohol er et skadelig rusmiddel, og at det beste du kan gjøre for helsa di er å unngå det. Anonymkode: 314b7...2fa Hopper du glatt over alle studier om moderat alkoholforbruk, og om sosioøkonomiske forskjeller og alkoholskader, så får du selvsagt helt rett. Da er verden svart-hvit, helt uten nyanser. Jeg lever godt med at anonyme brukere på et nettforum synes at jeg drikker alt for mye alkohol i løpet av en uke. ( Når jeg en kveld drikker to glass hvitvin til sushi, en annen kveld drikker to øl på fotballpuben, og i helgen drikker to glass rødvin i en middag med venner. ) 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #118 Skrevet 21. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (40 minutter siden): Hopper du glatt over alle studier om moderat alkoholforbruk, og om sosioøkonomiske forskjeller og alkoholskader, så får du selvsagt helt rett. Da er verden svart-hvit, helt uten nyanser. Jeg lever godt med at anonyme brukere på et nettforum synes at jeg drikker alt for mye alkohol i løpet av en uke. ( Når jeg en kveld drikker to glass hvitvin til sushi, en annen kveld drikker to øl på fotballpuben, og i helgen drikker to glass rødvin i en middag med venner. ) Jeg hopper ikke glatt over noen som helst studier, men forholder meg til det helsemyndighetene sier, nemlig at alkohol er helseskadelig og at det ikke finnes en nedre, trygg grense for alkoholinntak. Alkohol øker risikoen for mange sykdommer, inkludert mange kreftformer. Det vet vi idag. Jeg har ikke uttalt meg noe om hvor mye du drikker, det vet jeg ingenting om. Så her må du forveksle meg med en annen AB. Anonymkode: 314b7...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #119 Skrevet 29. oktober 2025 Det er mye alkohol. Veldig usunt. Anonymkode: 30def...c3f
Memorangen Skrevet 29. oktober 2025 #120 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 21.11): Hva tenker jeg? Jo, så lenge dere ikke kjører i fylla, blir aggressive og banker hverandre eller generelt er til sjenanse for andre...med andre ord: så lenge dere hygger dere, hva skulle være problematisk? Vi er også et ektepar i femtiåra, og deler minst en kartong vin + kanskje en flaske i tillegg i løpet av en helg. Vi drikker ikke i ukedagene, for det er det ikke tid til, men i helgen lager vi god mat, drikker vin og deler vår lidenskap for musikk og koser oss innenfor husets fire vegger. Vi skjøtter jobbene våre, betaler regningene våre og holder hjemmet vårt rent og ryddig. En av oss jobber off-shore, så flere "hvite uker" i strekk er vi også vant til😉 Så lenge vinen dere drikker ikke brukes som selvmedisinering eller erstatning for ett eller annet problem i livene deres er vel ikke dette noe som helst å bry seg om? Anonymkode: 9d9c3...d89 oi det var mye!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå