AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #81 Skrevet 19. oktober 2025 Det er jo ikke voldsomt mye, og siden dere nyter vin, mat og musikk i en helhet,tenker jeg at denne "lasten" kan dere vel ha. For meg personlig hadde det blitt for mye, jeg får hang over og angst av bare ett glass vin. Anonymkode: 68c45...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #82 Skrevet 19. oktober 2025 Mannen min og jeg er ca samme alder som dere og har hatt ca samme alkoholinntak som dere over flere år. Jeg bekymret meg ofte for om det var for mye. Satt meg ordentlig inn i helserisikoen med alkohol og fikk meg en vekker. Jeg mistet all lyst på alkohol etter det og er nå alkoholfri. Det er utrolig deilig. Mannen drikker fortsatt rødvin og øl, særlig i helgene, men det frister ikke meg overhode. Alkohol er skadelig fra første glass. Kanskje ikke det du vil høre, men sånn er det. Du drikker etanol, som er et karsinogen (kreftfremkallende). Nå tenker jeg på alkohol som «kreft-juice» og bare.. nei takk!! Anonymkode: 314b7...2fa 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #83 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Mannen min og jeg er ca samme alder som dere og har hatt ca samme alkoholinntak som dere over flere år. Jeg bekymret meg ofte for om det var for mye. Satt meg ordentlig inn i helserisikoen med alkohol og fikk meg en vekker. Jeg mistet all lyst på alkohol etter det og er nå alkoholfri. Det er utrolig deilig. Mannen drikker fortsatt rødvin og øl, særlig i helgene, men det frister ikke meg overhode. Alkohol er skadelig fra første glass. Kanskje ikke det du vil høre, men sånn er det. Du drikker etanol, som er et karsinogen (kreftfremkallende). Nå tenker jeg på alkohol som «kreft-juice» og bare.. nei takk!! Anonymkode: 314b7...2fa Gud bedre for en gledesdreper. 3 flasker vin på deling i løpet en uke er ikke mye. Nyt livet, god vin og god mat og drit i avholdsbevegelsen fra bibelbeltet. Anonymkode: f8c5f...f88 5 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #84 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Mannen min og jeg er ca samme alder som dere og har hatt ca samme alkoholinntak som dere over flere år. Jeg bekymret meg ofte for om det var for mye. Satt meg ordentlig inn i helserisikoen med alkohol og fikk meg en vekker. Jeg mistet all lyst på alkohol etter det og er nå alkoholfri. Det er utrolig deilig. Mannen drikker fortsatt rødvin og øl, særlig i helgene, men det frister ikke meg overhode. Alkohol er skadelig fra første glass. Kanskje ikke det du vil høre, men sånn er det. Du drikker etanol, som er et karsinogen (kreftfremkallende). Nå tenker jeg på alkohol som «kreft-juice» og bare.. nei takk!! Anonymkode: 314b7...2fa Voldsomt til dramatikk da Anonymkode: 11a82...148 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 19. oktober 2025 #85 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen min og jeg er ca samme alder som dere og har hatt ca samme alkoholinntak som dere over flere år. Jeg bekymret meg ofte for om det var for mye. Satt meg ordentlig inn i helserisikoen med alkohol og fikk meg en vekker. Jeg mistet all lyst på alkohol etter det og er nå alkoholfri. Det er utrolig deilig. Mannen drikker fortsatt rødvin og øl, særlig i helgene, men det frister ikke meg overhode. Alkohol er skadelig fra første glass. Kanskje ikke det du vil høre, men sånn er det. Du drikker etanol, som er et karsinogen (kreftfremkallende). Nå tenker jeg på alkohol som «kreft-juice» og bare.. nei takk!! Anonymkode: 314b7...2fa Å leve er kreftfremkallende. 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #86 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): På bygda er folk generelt mye mer drikkesalige, just saying. Anonymkode: 22927...2b3 Eh nei Anonymkode: 28ac7...1e9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #87 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå tenker jeg på alkohol som «kreft-juice» og bare.. nei takk!! Anonymkode: 314b7...2fa Spørs om dine negative tanker påvirker kroppen din minst like mye som at par glass kreft-juice hadde gjort. Anonymkode: de760...00e 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #88 Skrevet 19. oktober 2025 https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/ Anonymkode: 0d5f9...f0a 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. oktober 2025 #89 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min og jeg er ca samme alder som dere og har hatt ca samme alkoholinntak som dere over flere år. Jeg bekymret meg ofte for om det var for mye. Satt meg ordentlig inn i helserisikoen med alkohol og fikk meg en vekker. Jeg mistet all lyst på alkohol etter det og er nå alkoholfri. Det er utrolig deilig. Mannen drikker fortsatt rødvin og øl, særlig i helgene, men det frister ikke meg overhode. Alkohol er skadelig fra første glass. Kanskje ikke det du vil høre, men sånn er det. Du drikker etanol, som er et karsinogen (kreftfremkallende). Nå tenker jeg på alkohol som «kreft-juice» og bare.. nei takk!! Anonymkode: 314b7...2fa AnonymBruker skrev (1 time siden): https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/ Anonymkode: 0d5f9...f0a Nå skal ikke jeg snakke for de andre her inne, men jeg tror de fleste er klar over at alkohol og sigaretter medfører risiko for hjerte- og karsykdommer, kreft, Alzheimer/demens, blodpropp, hjerneslag, og depresjon. Man kan også snakke om at man burde legge til rette for flere arenaer uten alkohol. Og å diskutere om hvorvidt man burde åpne opp for alkoholservering på steder som tidligere ikke har hatt det. ( Frisørsalonger, massasjeinstitutt, yoga-og SPA-steder, fotball og ishockey arrangementer - med barn tilstede ) Men vin eller øl med alkohol bidrar til en annen smaksopplevelse til mye mat. Jeg synes at en god Barbera gir noe annet til en god pastarett eller en god biff enn hva et glass brus gir. Samme gjelder øl til saltkjøtt. Heldigvis begynner det å komme flere og flere gode alkoholfrie alternativer, men det er et stykke igjen til gode alternativer til rødvin. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #90 Skrevet 19. oktober 2025 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/935gzW/alkohol-vi-snakker-for-lite-om-alkoholens-gleder Anonymkode: 88a79...325 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #91 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/935gzW/alkohol-vi-snakker-for-lite-om-alkoholens-gleder Anonymkode: 88a79...325 Ja, la oss alle bare bedøve oss med rus alle dager. Så slipper vi å føle så mye. Anonymkode: 314b7...2fa 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #92 Skrevet 19. oktober 2025 Jeg har gått og tenkt litt på denne tråden de siste dagene. Er overrasket over hvor mye tyn ts har fått, at folk virkelig synes dette er så mye? Jeg synes _ikke_ det, har svart tidligere at dette føles normalt for meg. Dere som sitter på deres skyhøye hest: hvordan lever dere ellers? Trener dere, spiser sunt osv? Det gjelder å se det store bildet… Sitter dere skinnhellige og unngår alkohol, men lever inaktivt og dytter innpå store mengder sukker? Det jeg mener er at vi har alle våre laster. Det hadde vært interessant å vite om alle disse som fordømmer ts lever som sunnheten selv, eller om de har noen svakheter de og? 🤔 Anonymkode: 5aa21...b74
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. oktober 2025 #93 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, la oss alle bare bedøve oss med rus alle dager. Så slipper vi å føle så mye. Anonymkode: 314b7...2fa Eller slutte å snakke om alkohol hvor de eneste to scenarioene er full avholdenhet eller full grøftefyll 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #94 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja, la oss alle bare bedøve oss med rus alle dager. Så slipper vi å føle så mye. Anonymkode: 314b7...2fa Ja. La oss heller høre på bønner og ta innover oss at Jesus gjorde vann til vin, Anonymkode: f8c5f...f88 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #95 Skrevet 19. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden): Eller slutte å snakke om alkohol hvor de eneste to scenarioene er full avholdenhet eller full grøftefyll Hvert eneste glass er skadelig for deg. 1 enhet er like kreftfremkallende som 10 sigaretter. Det betyr at om du drikker to glass vin, så kunne du likegodt røkt en tjuepakning, mtp kreftfare. Mange er ikke klar over kreftfaren knyttet til alkohol. De tenker det går fint å drikke «moderat». Lurer på om de synes det går fint å røyke «moderat» også. Anonymkode: 314b7...2fa 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. oktober 2025 #96 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvert eneste glass er skadelig for deg. 1 enhet er like kreftfremkallende som 10 sigaretter. Anonymkode: 314b7...2fa Legg gjerne til dokumentasjon for den påstanden 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #97 Skrevet 20. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (7 timer siden): Legg gjerne til dokumentasjon for den påstanden Det ble sagt av Andrew Huberman i hans podkast. Han er professor i nevrobiologi bl a. Ikke noe Huberman fant på selv, han henviste til forskning, slik han alltid gjør. Hubermans (lange) episode om alkohol ligger på YT, lett å finne. Anonymkode: 314b7...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #98 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har gått og tenkt litt på denne tråden de siste dagene. Er overrasket over hvor mye tyn ts har fått, at folk virkelig synes dette er så mye? Jeg synes _ikke_ det, har svart tidligere at dette føles normalt for meg. Dere som sitter på deres skyhøye hest: hvordan lever dere ellers? Trener dere, spiser sunt osv? Det gjelder å se det store bildet… Sitter dere skinnhellige og unngår alkohol, men lever inaktivt og dytter innpå store mengder sukker? Det jeg mener er at vi har alle våre laster. Det hadde vært interessant å vite om alle disse som fordømmer ts lever som sunnheten selv, eller om de har noen svakheter de og? 🤔 Anonymkode: 5aa21...b74 Jeg er nærmest avholds. Nipper kanskje til et glass vin på nyttårsaften eller i bryllup, men aldri noe utenom. Er opptatt av å leve sunt ja, leser meg opp og gjør det jeg kan for å ha best mulig helse. Har to barn, og må gjøre det jeg kan for å kunne følge dem lengst og friskest mulig. Det vil si at jeg selvfølgelig prioriterer råvarer og økologisk mat, søvn, trening, både styrke og løping. Å holde oppe VO2 maks er kjempeviktig. Røyker ikke, snuser ikke, men spiser is på ferie og dessert på restaurant. Godteri er veldig sjelden, men koser oss gjerne med spekeskinke, ost, hjemmepoppet popcorn og dadler. Tenker det er rom for en dessert og en is noen ganger i året når jeg lever så bra ellers. Men velger kvalitet, og prøver å unngå den verste kjøpeisen. Hadde jeg drukket alkohol ukentlig hadde det jo blitt dobbel byrde, er jo nettopp det at jeg ikke drikker som gir rom for litt kos innimellom. Anonymkode: b09d8...f20 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #99 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 20.41): Vi er et ektepar i femtiåra. Koser oss med vin i helgene og en dag i uka. Blir fort en flaske på deling de kveldene. Altså sikkert 3 vinflasker i uka. Hva tenker andre om dette? Mye? Anonymkode: b736f...445 Så en vinflaske er 7 enheter. Tre flasker blir 21 enheter og dere deler og det blir ca 10,5 enheter pr person. For kvinner anbefales det å ikke drikke mer enn 6 alkoholenheter per uke, mens for menn er grensen 11-12 enheter. En kvinne kan drikke omtrent én flaske vin i uken, mens en mann kan drikke rundt to flasker vin i uken, men det anbefales å spre inntaket over flere dager og unngå å drikke mer enn 4-5 enheter per anledning. Å drikke tre vinflasker i uken på et par regnes som et moderat til høyt forbruk. Et forbruk på tre flasker per uke er godt over grensen for hva som anses som moderat risiko for skade. Å drikke 10,5 enheter vin i uken gir økt risiko for hjerneskader da det gir mye jern til hjernen. Dette inkluderer Alzheimers og Parkinson, demens, hukommelsestap, redusert kognitiv funksjon og balanseproblemer. Hva jeg tenker om dette her? Jo, at dere passer definisjonen alkoholikere. Anonymkode: 94f9f...947 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #100 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Gud bedre for en gledesdreper. 3 flasker vin på deling i løpet en uke er ikke mye. Nyt livet, god vin og god mat og drit i avholdsbevegelsen fra bibelbeltet. Anonymkode: f8c5f...f88 Jeg er ikke medlem i avholdsbevegelsen, og bor heller ikke i bibelbeltet. Jeg har selv drukket for mye tidligere. Det går fint an å nyte livet uten alkohol. Jeg føler faktisk at jeg nyter livet mer uten. Jeg spiser god mat og er på lange turer i skog og mark. Da jeg drakk klarte jeg sjelden å komme meg ut på tur i helgene, til det var jeg for sliten lørdag og søndag morgen. Nå våkner jeg uthvilt og pakker tursekken. Å gå turer i naturen gir meg en slags «rus», og den sitter i hele dagen. Andre oppnår samme effekt med trening eller løping (f eks «runners high). Noen har god effekt av meditasjon eller yoga. Man kan finne andre ting i livet som gir et godt liv, som gjør at man nyter livet. For meg er det så mye annet enn alkohol. Jeg mener ikke å være en «gledesdreper», enhver må finne ut for seg selv hva som gir glede. Men at alkohol er veldig helseskaldelig er ikke noe jeg har funnet på. Det er et faktum. Så må du velge for deg selv om du er villig til å ta den risikoen. Jeg er ikke villig til det. Not anymore. Og jeg føler livet er så mye bedre uten at det er helt uaktuelt å gå tilbake. Anonymkode: 314b7...2fa 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå