AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #61 Skrevet 19. oktober 2025 I mine øyne er det veldig mye alkohol. Nå er jeg totalavholds menneske . Anonymkode: 1b8b4...306 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #62 Skrevet 19. oktober 2025 Å bare se på mengden sånn isolert selv virker ikke så ille. Men konsekvent drikke samme mengde over så lang tid derimot, det er mer uroligende…. Anonymkode: 628f5...177 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #63 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi er et ektepar i femtiåra. Koser oss med vin i helgene og en dag i uka. Blir fort en flaske på deling de kveldene. Altså sikkert 3 vinflasker i uka. Hva tenker andre om dette? Mye? Anonymkode: b736f...445 Dere er voksne nok til å styre med det selv tenker jeg.Hva dere gjør har jeg ingenting med. Anonymkode: 68907...3db
Million Skrevet 19. oktober 2025 #64 Skrevet 19. oktober 2025 Det kommer vel an på øyet som ser, om det er mye eller lite og ok med tre flasker i uka. For meg, som ikke drikker en flaske i året en gang, høres det veldig mye ut. Mye rus i hverdagen hjemme. Men så lenge dere liker det og ikke plager noen og alt annet går fint, så er det jo ikke noen andres business hvor mange flasker dere drikker i uka. Bare ikke kjør bil i fylla, eller for få timer neste morgen etter å ha drukket en halv flaske vin sent kvelden før...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #65 Skrevet 19. oktober 2025 1,5 flaske i uka på en liten kropp som min hadde vært veldig mye. Jeg vet ikke hvordan din kropp er. Og toleransen øker jo jo mer man drikker over tid, så da er det kanskje ikke så mye for dere? Jeg drikker svært sjeldent, og hvis jeg drikker er det kanskje 1-2 øl gjennom hele kvelden. Kanskje 3-4 ganger i året. Anonymkode: 91e63...cbd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #66 Skrevet 19. oktober 2025 Synes ikke det er bekymringsverdig 1,5 vin i uka. Hvis dere fint kan stoppe en gang i blant. En til to uker fri uten alkohol er det ingen bekymring. Jeg har bodd med en alkoholiker og kunne så klart latt meg blitt dratt inn i hans drikkemønster. Jeg gjorde ikke det. Stoppet helt alkohol når jeg så det var er stort problem for han. Er det derimot mer enn du sier, så kan dere fort ha havnet i et skikkelig dårlig spiral. Den ene kan være «hjelper» til å skjule den andres problem. Det er medavhengighet. Anonymkode: f0a9d...dac 1
Nowayback Skrevet 19. oktober 2025 #67 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): På hvilken måte? Anonymkode: b736f...445 Trodde det var 3 flasker alene.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #69 Skrevet 19. oktober 2025 Skjønner lite av svarene her 3 flasker vin på deling på 2 - de fleste par jeg kjenner deler da en flaske vin til maten en lørdag, kanskje en fredag og/eller en søndag. Kvinnen drikker to glass, mannen resten. En flaske vin alene til et måltid er da heller ikke helt uvanlig - jeg gjør det selv når jeg er alene hjemme. Men da kanskje bare 1 dag i uka, men er jeg med på noe sosialt, går det gjerne 2-3 glass ute også. Så 3 på 2 i uka er da helt normalt. Anonymkode: 5aa82...9c8 1 1
makkapakka Skrevet 19. oktober 2025 #70 Skrevet 19. oktober 2025 Det er deres liv, dere velger selv, men så lenge dere er edru på jobb og fungerer der også være edru ved bilkjøring, så skader det i lengda bare dere selv. Jeg kjenner et ektepar som drikker fra morra til kveld hver helg, de har gjort dette de siste 5 åra, er i jobb og i 60 åra, ser ut som de overlever så langt.
Hololo Skrevet 19. oktober 2025 #71 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1,5 flaske i uka på en liten kropp som min hadde vært veldig mye. Jeg vet ikke hvordan din kropp er. Og toleransen øker jo jo mer man drikker over tid, så da er det kanskje ikke så mye for dere? Jeg drikker svært sjeldent, og hvis jeg drikker er det kanskje 1-2 øl gjennom hele kvelden. Kanskje 3-4 ganger i året. Anonymkode: 91e63...cbd 1.5 flasker tilsvare ca 6-7 halvlitere med øl fordelt over 3 dager, så 2 øl per dag ca. Trenger ikke veldig stor toleranse på det.
Pawn Hearts Skrevet 19. oktober 2025 #72 Skrevet 19. oktober 2025 Det er altfor lite. En venn av meg (riktignok italiener) fortalte at bestefaren hans alltid drakk en liter hvitvin til lunsj og en liter rødvin til middag. Hver dag i årevis. Han ble steingammel. (Før jeg blir halshugget her: Jeg oppfordrer ikke noen til å følge hans eksempel, jeg bare påpeker at noen ville synes det var fryktelig stusselig å drikke så lite vin.) 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #73 Skrevet 19. oktober 2025 Jeg drikker ikke alkohol, så for meg virker det mye. Helseskadelig er det også. Men det er et fritt land, så lenge deres alkoholinntak ikke går utover andre (ruskjøring, mindreårige barn i hjemmet) så er det selvfølgelig bare å kjøre på. Anonymkode: 87a70...03d 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. oktober 2025 #74 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner lite av svarene her 3 flasker vin på deling på 2 - de fleste par jeg kjenner deler da en flaske vin til maten en lørdag, kanskje en fredag og/eller en søndag. Kvinnen drikker to glass, mannen resten. En flaske vin alene til et måltid er da heller ikke helt uvanlig - jeg gjør det selv når jeg er alene hjemme. Men da kanskje bare 1 dag i uka, men er jeg med på noe sosialt, går det gjerne 2-3 glass ute også. Så 3 på 2 i uka er da helt normalt. Anonymkode: 5aa82...9c8 Drakk to glass hvitvin i en middag på tirsdag, drakk to glass rødvin under et foredrag og mingling torsdag, og det blir kanskje to glass rødvin til en middag jeg skal i i kveld. Ut fra denne tråden så burde jeg vel ha oppsøkt fastlegen og bedt om hjelp for lenge siden 😅 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #75 Skrevet 19. oktober 2025 Synes det er helt innenfor. Kos dere! Lever bare en gang. Anonymkode: b4a64...206 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #76 Skrevet 19. oktober 2025 I 1 flaske vin er det 5 glass. 3 flasker vin blir derfor 15 glass, delt på to, altså 7,5 glass i uka. Hadde noen reagert dersom noen hadde drukket 1 lite glass vin til maten hver dag? Det er bare i Norge vi driver med dager med enten avhold eller flatfyll. I andre land er det helt normalt å ta et glass til maten. Konklusjonen blir derfor at dette ikke er mye vin. Anonymkode: 0fc47...24c 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #77 Skrevet 19. oktober 2025 Rødvinsfilosofen skrev (18 minutter siden): Drakk to glass hvitvin i en middag på tirsdag, drakk to glass rødvin under et foredrag og mingling torsdag, og det blir kanskje to glass rødvin til en middag jeg skal i i kveld. Ut fra denne tråden så burde jeg vel ha oppsøkt fastlegen og bedt om hjelp for lenge siden 😅 Nesj, hvorfor det? Folk har jo ulike drikkemønstre. Så lenge de som drikker, er ansvarlige, må det jo være greit å drikke såpass. Og så må vi som ikke drikker, slippe å bli kalt nedtrykte bedehuskjerringer 😅 (Ikke myntet på deg, altså) For meg er alkohol (nesten) som hvilken helst annen drikke. Jeg drikker ikke brus heller, fordi jeg ikke liker det. Jeg drikke aldri svart kaffe heller. At noen da drikker pepsi max hver dag, eller flere kopper svart kaffe hver dag, er jo spinnvilt for meg å tenke på, men folk må jo gjøre som de vil uten at f.eks mine preferanser bør være noe fasit. Noen liker rusen alkohol gir, jeg derimot hater det. Anonymkode: 22927...2b3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #78 Skrevet 19. oktober 2025 En generell definisjon på høyt forbruk er vel 6 enheter i uka for kvinner og 8-10 enheter for menn. Dere drikker til sammen 15 glass (alkoholenheter) til sammen hver uke. I snitt 7,5 enheter hver. Hvis dette er noe dere gjør hver eneste helg så vil jeg si at dere er på god vei til å kunne utvikle avhengighet på sikt. Det kan være en ganske flytende og snikende grensejustering før dere er oppe i flere enheter i løpet av uken, hvor det etterhvert også inntas vin på ukedager. Jeg ville vært svært bevisst om jeg var dere, og kanskje vurdert å kutte ut vinen enkelte helger som et forebyggende tiltak. Anonymkode: 00602...918 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #79 Skrevet 19. oktober 2025 Kos dere 🥂 Anonymkode: 4ecb2...ec3 1
Hensatt Skrevet 19. oktober 2025 #80 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er veldig mye alkohol. Alkohol er som kjent gift. Men folk får gjøre som de vil selvsagt. Anonymkode: e0fa8...bcf 1-2 glass vin per dag er ikke "veldig mye alkohol". 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå