Gå til innhold

Dobbeltmoral i kjærligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og så på Hver gang vi møtes der Fredrik Auke delte sin historie om psykiske utfordringer – og hvordan han møtte ei kvinne som møtte ham med trygghet, varme og omsorg. En kvinne som ikke trakk seg unna, men som faktisk ble. Og jeg tok meg i å tenke:

Hvor mange kvinner hadde gjort det samme?

For i dagens datingverden virker det som at mange kvinner søker det «perfekte». En mann som har livet på stell, økonomien i orden, kroppen på plass og framtiden sikret. Det er som om kjærligheten skal leveres ferdig innpakket – uten feil, uten sår, uten kamp.

Men sannheten er at mange menn også bærer på sår. Livserfaring, tap, skuffelser, psykiske eller fysiske utfordringer. Likevel forventes det ofte at menn skal stå støtt uansett – sterke, selvsikre, økonomisk stabile og emosjonelt balanserte.

Kvinner kan ha kaos, tårer og usikkerhet – og det blir møtt med omsorg. Menn som viser sårbarhet, risikerer ofte å bli møtt med avstand. Det er en trist dobbeltmoral.

Ekte kjærlighet handler ikke om å finne den perfekte, men om å møte et menneske med vilje til å stå sammen – i både sol og storm.

Vi snakker ofte om likestilling, men kanskje vi burde snakke mer om likeverd i kjærligheten også.

At både menn og kvinner skal få lov til å være uperfekte.

At vi skal se hverandre – ikke for hva vi har, men for hvem vi er.

IMG_2767.jpeg

Anonymkode: de246...2b3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg sammen mann! 

Anonymkode: e2846...afb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg satt og så på Hver gang vi møtes der Fredrik Auke delte sin historie om psykiske utfordringer – og hvordan han møtte ei kvinne som møtte ham med trygghet, varme og omsorg. En kvinne som ikke trakk seg unna, men som faktisk ble. Og jeg tok meg i å tenke:

For i dagens datingverden virker det som at mange kvinner søker det «perfekte». En mann som har livet på stell, økonomien i orden, kroppen på plass og framtiden sikret. Det er som om kjærligheten skal leveres ferdig innpakket – uten feil, uten sår, uten kamp.

Men sannheten er at mange menn også bærer på sår. Livserfaring, tap, skuffelser, psykiske eller fysiske utfordringer. Likevel forventes det ofte at menn skal stå støtt uansett – sterke, selvsikre, økonomisk stabile og emosjonelt balanserte.

Kvinner kan ha kaos, tårer og usikkerhet – og det blir møtt med omsorg. Menn som viser sårbarhet, risikerer ofte å bli møtt med avstand. Det er en trist dobbeltmoral.

Ekte kjærlighet handler ikke om å finne den perfekte, men om å møte et menneske med vilje til å stå sammen – i både sol og storm.

Vi snakker ofte om likestilling, men kanskje vi burde snakke mer om likeverd i kjærligheten også.

IMG_2767.jpeg

Så lenge man klarer og se hverandre, fungere sammen, få kjærligheten til å blomstre og ta vare på hverandre så ser jeg ingen grunn til at det ikke kan være en mulighet.

Man må aldri miste håpet ❤️ 

Veldig kloke ord du kommer med her. Det handler om å finne den ene som kan være perfekt for deg. En som er villig til å prøve og forstå, er varm og empatisk. 

Finner man det så må man ikke slippe. Det er mer verdt enn alt gull på jord. Det er ekte.

Ikke mist håpet ❤️

Anonymkode: 7b8fd...fea

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

IMG_2767.jpeg

Screenshot_20251018-185147.png

Anonymkode: 7b8fd...fea

Skrevet

Jeg liker å tro at mange ville gjøre det. Selv er jeg sammen med en mann med en psykisk diagnose som allerede var der når jeg ble kjent med han. Han er åpen og sårbar og gråter noen ganger. Og så er han sterk og intelligent og har glimt i øyet. Jeg har det fint sammen med denne mannen selv om det kan være tungt når han ikke er på et bra sted

Anonymkode: e767a...6a5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(…)

Innen helsevesenet er det mange forhold som starter pga en kvinne viser omsorg for en såret mann. Så svaret ditt er «mange kvinner gjør det».

Hvor mange menn ville gjort det samme?

Når det gjelder det jeg har uthevet, så er det kvinner som viser hverandre omsorg når vi har det tøft. Det er ingen dobbeltmoral der. Det er sjelden menn viser omsorg, de trekker seg oftest vekk. Det samme gjør menn når de har det vondt selv, og det er også derfor det er flest menn som tar livet sitt. Kanskje menn bør se seg rundt og spørre sine kompiser om hvordan de har det i stedet for å gi kvinner skylden for sin dårlige psykiske helse?

Menn som tror kvinner kun ser etter perfekte glansbilder bør komme seg bort fra datingmarkedet, og ta seg en kikk på hvermannsen i bybildet. På tide å våkne opp i stedet for å drukne i egen selvmedlidenhet. Ser alle par ut som supermodeller, eller er der kanskje noen mindre pene og vellykkede som også er i forhold?

Anonymkode: 994a0...89b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hei Ts, dette er ikke noe nytt. Det du har erkjent nå er ganske så viktig, for det kan gjøre livet ditt mye mer behagelig - og ditt forhold til damer mye mer avslappet og kompromissløst…
Med mindre du velger den veien hvor du stadig prøver å være «bra» nok for dem. 

Ja, veldig mange kvinner vil ha mannen ferdig før de får ham servert - de ønsker ikke å bli med på reisen sammen med ham, hvor personlig vekst alltid vil stå i sentrum. Men også økonomisk vekst. Selv anser de seg selv som fullkomne, og har dermed minimalt med personlig utvikling å foreta seg. Så kan du spørre hvem som egentlig skulle hatt en diagnose eller tre. 
Eneste måten du kan skille mellom dem og de du faktisk ønsker å møte er ved å være deg selv på godt og vondt. Vil du bare ligge så tar du på deg den masken vi alle kjenner så altfor godt til

Anonymkode: c8bfc...d3d

Skrevet

Tror at både menn og kvinner først og fremst ønsker seg en partner som har ting, økonomi og topplokket på stell.

Det er ingenting som tyder på at menn er så mye mer empatiske og evner å ta vare på kvinner emosjonelt bedre - enn hva kvinner er til å ta vare på menn. 

Snarere tvert imot.

Kvinner har er større vokabular for å uttrykke følelser.

Menn forlater oftere sine alvorlig syke koner.

Kvinner tar oftere initiativ til skilsmisser, men ønsket om brudd har jo ikke oppstått i et vakuum. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

Kvinner tar oftere initiativ til skilsmisser, men ønsket om brudd har jo ikke oppstått i et vakuum. 

Vacuum er ikke tomt. Feks Casimir effekten viser at selv vakuum har innhold.

Selv vakuum har målbar energi.

På grunn av kvantefeltteori, hvor selv “tomt” rom er fylt med virtuelle partikler som dukker opp og forsvinner, oppstår en liten attraktiv kraft mellom platene. Dette skyldes at antallet virtuelle partikler mellom platene er mindre enn utenfor, og trykkforskjellen gir en målbart resultat. Eksperimenter har bekreftet dette, og det er et bevis på at vakuum ikke er helt tomt.

Videre har vakuum faktisk en målbar energi, kjent som vakuumenergien. Denne energien kommer fra kvantefluktuasjoner i rommet, og den spiller en rolle i fysikkteorier som kosmologisk konstant og mørk energi, som driver universets ekspansjon. Så selv i det mest “tomme” rommet finnes det aktivitet og energi på kvantenivå. 

Anonymkode: e8d77...5dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vacuum er ikke tomt. Feks Casimir effekten viser at selv vakuum har innhold.

Selv vakuum har målbar energi.

På grunn av kvantefeltteori, hvor selv “tomt” rom er fylt med virtuelle partikler som dukker opp og forsvinner, oppstår en liten attraktiv kraft mellom platene. Dette skyldes at antallet virtuelle partikler mellom platene er mindre enn utenfor, og trykkforskjellen gir en målbart resultat. Eksperimenter har bekreftet dette, og det er et bevis på at vakuum ikke er helt tomt.

Videre har vakuum faktisk en målbar energi, kjent som vakuumenergien. Denne energien kommer fra kvantefluktuasjoner i rommet, og den spiller en rolle i fysikkteorier som kosmologisk konstant og mørk energi, som driver universets ekspansjon. Så selv i det mest “tomme” rommet finnes det aktivitet og energi på kvantenivå. 

Anonymkode: e8d77...5dd

Takk for TED-talken! 😅

Skrevet (endret)

Igjen, vi kvinner er faktisk ikke like. Historien du refererer til er faktisk bevis på at det finnes kvinner som er slik. Hun er ikke den eneste, og kvinner som ikke takler slikt har også mannlige "speilbilder" angående slikt. 

Hvor mange kvinner? Antagelig ingen som ikke hadde følelser for mannen med slike utfordringer. Antagelig veldig mange om de fikk følelser for mannen som har slike utfordringer. Man melder seg liksom ikke opp til å gjøre slikt for random mann. Ei heller velger kvinner mann fordi han har slike utfordringer. 

Nei det er ikke uvanlig å ha diverse utfordringer, og selv om du ikke hører alle sine historier er nok få av oss kvinner sammen med menn som ikke har noen utfordringer. Det er imidlertid ikke noe vi går rundt og utleverer mennene våre angående, og menn prater som regel lite om slikt. 

Men nei, vi kvinner er ikke sammen med perfekte menn. Perfekte mennesker finnes ikke. Om det var vårt krav hadde vi vært single alle sammen. Dermed faller påstanden. Vi har menn som har sine ting, nærmere alle som en. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha. 

Eksmannen min gikk fra meg med den EKSPlSITTE begrunnelsen at han umulig kunne være med en som var så fysisk syk som meg. Jeg var ikke en gangs ekstremt fysisk syk. Jeg hadde vært på AAP ei stund, var ikke aktuell for uføretrygd, og ble "belønnet" med å være noenlunde funksjonsfrisk og blakk, fordi jeg hadde brukt opp sparepengene på å bli såpass frisk. Og da dumpet mannen meg. Slik menn, ifølge statistikken, ofte gjør med syke koner. Kanskje var han feig. Kanskje ikke glad nok i meg. Hvem vet.

Det første jeg gjorde da jeg møtte nåværende mann, var å framstille meg som hakket mer syk enn jeg var, og se om han stakk. Det gjorde han ikke, og han har vist seg solid, eller glad i meg, eller begge deler. Jeg er selvsagt også en støtte for ham og hans utfordringer. De fleste har noe. 

Anonymkode: 41247...26d

• Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...