Gå til innhold

Nå kan man miste lappen uten å kjøre bilen selv

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis det nye forslaget går igjennom, så vil det være eieren av bilen som blir tatt i fartskonstroll av en fotoboks som vil være ansvarlig. Dvs. at bileieren må betale boten og i verste fall kan du miste lappen mens du ligger på stranda i syden om du låner bort bilen og sjåføren grisekjører forbi en fotoboks.

Man må jo lure på om de har vært edrue når de har kommet med dette forslaget.

https://dinside.dagbladet.no/motor/slakter-nytt-forslag/83720508

Anonymkode: 80599...4ba

Så med andre ord så får man bot og mister lappen om noen stjeler bilen og råkjører? 

Det må være noen misforståelser her..

Anonymkode: 3abc8...134

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så med andre ord så får man bot og mister lappen om noen stjeler bilen og råkjører? 

Det må være noen misforståelser her..

Anonymkode: 3abc8...134

Hvis ikke du klarer å bevise at en annen har kjørt bilen, så ender ansvaret hos deg ja.

I dag er det slik at det er politiet som har bevisbyrden, og hvis de ikke klarer å identfiserer føreren, så kan de ikke gi bot. Med dette forslaget, snus bevisbyrden på hodet - dvs. at det er bileieren som må bevise at noen andre kjørte bilen og ikke han. Hvis ikke må han ta straffen, og i verste fall mister han lappen og åker inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis ikke du klarer å bevise at en annen har kjørt bilen, så ender ansvaret hos deg ja.

I dag er det slik at det er politiet som har bevisbyrden, og hvis de ikke klarer å identfiserer føreren, så kan de ikke gi bot. Med dette forslaget, snus bevisbyrden på hodet - dvs. at det er bileieren som må bevise at noen andre kjørte bilen og ikke han. Hvis ikke må han ta straffen, og i verste fall mister han lappen og åker inn.

Nuvehl. I fotoboksenes barndom ble bilen min tatt, og boten sendt til meg. 
Jeg hadde tatt med boardingkortene som viste at jeg var 50 mil unna, på bildet var solskjermen nede så man så kun armer og en hals. 

Purken sa at enten måtte jeg finne ut hvem som hadde kjørt bilen mens jeg var borte, eller betale. Var ikke prikker den gang. 
Så det eneste de er interessert i, er pengene dine…

Anonymkode: 8d5ae...682

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og hva er problemet her? 

Det er virkelig ikke vanlig at biler blir stjålet. 

Og du vet vel hvem du låner bil til? Får du bot kvelden som broren din lånte bilen, så spør du vel bare han om å legge ut for boten. 

Hvis han nekter det..vel, da har du lånt ut bilen til noen du ikke burde stole på.

Anonymkode: 0fb05...e05

Skrevet
Hololo skrev (6 timer siden):

da melder jeg den stjålen, tipper at ikke føreren vil blitt holdt ansvarlig for stjålen bil.

Haha. Du bor i Norge, så det ville jeg ikke tatt for gitt.

Anonymkode: 48cef...847

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Purken sa at enten måtte jeg finne ut hvem som hadde kjørt bilen mens jeg var borte, eller betale. Var ikke prikker den gang. 
Så det eneste de er interessert i, er pengene dine…

Anonymkode: 8d5ae...682

Pengene er hundre ganger viktigere enn at riktig person får straff.

"Trafikksikkerhet" 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 48cef...847

Skrevet

I fotoboks generelt? Nei.

Når unge gutter rullerer på hvem som skal kjøre gris, mens eieren av bilen sitter og drikker og styrer anlegget? 

Helt innafor med dobbel inndragelse av førerkort, og beslag i kjøretøy, hvis fartsovertredelsen er alvorlig.

Skrevet

En kjenning av meg fikk 2 fartsbøter, og kunne like godt ha mista lappen om de som kjørte litt fortere, hans kone å sønn kjørte forbi fotobokser 2 forskjellige steder med 2 forskjellige biler og bildene var vist ikke så tydelige heller, men det kunne ikke være han da han var å seilte på langfart og kom hjem 2 måneder etterpå, slike lover blir rett å slett for dumt om en har et kjøretøy eller fler registrert på seg

Skrevet

Fornuftig mann denne hoksrud.

Skrevet
Mei88 skrev (2 timer siden):

Da bør du melde den stjålet bra fort

Da får du kanskje et problem om du har brukt bilen selv mellom den ble tatt av ATK, og boten dukker opp i postkassen, Digipost eller hvor det er den kommer.

Anonymkode: 8e5d7...320

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke lån ut bilen din, problemet løst. 

På 14 år som bileier så har jeg aldri blitt spurt om å måtte låne bort bilen til verken familie eller venner. Har heller ikke måtte lånt bil av andre. 

Har du en skikkelig forsikring så får du leiebil ved behov. 
Bor du på landet uten kollektiv, og du står uten bil i noen uker, så har du garantert en traktor, firhjuling eller noe annet motorisert å bruke til nød. 
Har du ikke råd til å leie en større bil ved behov, så har du ikke råd til å kjøpe whatever du skal frakte heller. 
Har du ikke råd til å eie en bil, så har du ikke råd til å ta på deg kostnadene til å låne en bil heller. Du er da altså en risiko å låne bort bilen til og jeg hadde aldri lånt deg min bil. 

Det finnes ingen reell grunn til å låne en bil fra en privatperson. Det er billig, praktisk og enkelt, men da må man også ta risikoen som kommer med. Inkludert å miste lappen fordi noen råkjører med din bil, som du har ansvar for. 

Anonymkode: 55abe...3a1

Ikke alle har de samme mulighetene som deg å må låne bil.

Endret av Ekko jenta
Skrevet

Så den som faktisk kjører bilen vil ikke få noen konsekvenser?? Hva ER det som feiler de som sitter å bestemmer i dette landet?

Anonymkode: eff82...36f

Skrevet
Thyra skrev (13 timer siden):

"Ikke voksen nok til å eie egen bil"?!?

Eneste grunn til å ikke eie egen bil er at man ikke er voksen/ansvarlig nok til å eie bil, og eneste grunn til å ha behov for å låne en bil er at man ikke eier bil?!?

Det er ikke lett å få tak i en leiebil på kort varsel alle steder i landet. Og om man f.eks bor to-tre mil unna der man kan hente leiebil og det ikke går kollektivt, så er det ikke så lett å leie bil om din egen ikke vil starte.

Det jeg ville frem til er at man som bileier bør ta ansvar for bilen man låner ut. Med lovforslaget blir man faktisk holdt ansvarlig. 

Om en i din krets ikke har bil pga div div og spør om å låne din, vet du nå at om vedkommende kjører for fort, går det på deg. 

Er det en du kjenner, stoler på og vet kjører forsvarlig. Ikke noe problem. 

Er det en du ikke kjenner. Eller en du kjenner og vet at er en dårlig sjåfør.. Nei, da bør du ikke låne den ut. 

På den måten blir det færre uansvarlige sjåfører med lånte biler i trafikken. 

Skjønner at det enkelte steder er vanskelig med leiebil. Men om man er en ansvarlig sjåfør blir det heller ikke vanskelig å låne bil av naboen. Om man er en som kjører som en dust, vil man slite litt ja. Og det er bra. 

Anonymkode: 32884...433

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...