AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:43 #1 Skrevet lørdag kl. 13:43 Hvis det nye forslaget går igjennom, så vil det være eieren av bilen som blir tatt i fartskonstroll av en fotoboks som vil være ansvarlig. Dvs. at bileieren må betale boten og i verste fall kan du miste lappen mens du ligger på stranda i syden om du låner bort bilen og sjåføren grisekjører forbi en fotoboks. Man må jo lure på om de har vært edrue når de har kommet med dette forslaget. https://dinside.dagbladet.no/motor/slakter-nytt-forslag/83720508 Anonymkode: 80599...4ba 2
Hololo Skrevet lørdag kl. 13:53 #2 Skrevet lørdag kl. 13:53 støttes 100% fra min side, om føreren ikke kan identifiseres så bør bil eier blir straffet, tipper at det er mange som "gjemme" seg når de kjøre forbi fotobokser så dette kan være et godt tiltak for å få slutt på det. Så får vi heller vær litt mer bevisst på hvem vi låner vekk bilen til. 7 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:58 #3 Skrevet lørdag kl. 13:58 Hololo skrev (3 minutter siden): støttes 100% fra min side, om føreren ikke kan identifiseres så bør bil eier blir straffet, tipper at det er mange som "gjemme" seg når de kjøre forbi fotobokser så dette kan være et godt tiltak for å få slutt på det. Så får vi heller vær litt mer bevisst på hvem vi låner vekk bilen til. Tipper du mener noe annet om noen tyvlåner bilen/stjener bilen din og du mister lappen og får deg 30 dager med pallespikring...... Anonymkode: 80599...4ba 1 3
Hololo Skrevet lørdag kl. 14:01 #4 Skrevet lørdag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tipper du mener noe annet om noen tyvlåner bilen/stjener bilen din og du mister lappen og får deg 30 dager med pallespikring...... Anonymkode: 80599...4ba da melder jeg den stjålen, tipper at ikke føreren vil blitt holdt ansvarlig for stjålen bil. 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:03 #5 Skrevet lørdag kl. 14:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tipper du mener noe annet om noen tyvlåner bilen/stjener bilen din og du mister lappen og får deg 30 dager med pallespikring...... Anonymkode: 80599...4ba Hvis bilen blir stjålet er jo det selvfølgelig noe helt annet, herregud. Hvis bilen til ts blir stjålet mens hun er på Granca kommer jo ikke politiet og tar lappen hennes. Anonymkode: f5023...8e2 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:12 #6 Skrevet lørdag kl. 14:12 Ikke lån ut bilen din, problemet løst. På 14 år som bileier så har jeg aldri blitt spurt om å måtte låne bort bilen til verken familie eller venner. Har heller ikke måtte lånt bil av andre. Har du en skikkelig forsikring så får du leiebil ved behov. Bor du på landet uten kollektiv, og du står uten bil i noen uker, så har du garantert en traktor, firhjuling eller noe annet motorisert å bruke til nød. Har du ikke råd til å leie en større bil ved behov, så har du ikke råd til å kjøpe whatever du skal frakte heller. Har du ikke råd til å eie en bil, så har du ikke råd til å ta på deg kostnadene til å låne en bil heller. Du er da altså en risiko å låne bort bilen til og jeg hadde aldri lånt deg min bil. Det finnes ingen reell grunn til å låne en bil fra en privatperson. Det er billig, praktisk og enkelt, men da må man også ta risikoen som kommer med. Inkludert å miste lappen fordi noen råkjører med din bil, som du har ansvar for. Anonymkode: 55abe...3a1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:51 #7 Skrevet lørdag kl. 17:51 Jeg lånte bilen til foreldrene mine ofte da jeg var 18-23, ettersom jeg trengte bil da jeg var hjemme i helgene ifm studier. Men de kjenner meg godt nok til å vite at jeg aldri ville kjørt så fort at lappen deres ville stått i fare. Jeg fikk atk - bot en gang, den tok jeg på strak arm selv om jeg sammen med faren min kunne skapt nok tvil om fører til at den ville bli slettet. På samme måte må jeg nok låne bort bilen min til mitt eget barn når hen blir 18 år. Men det er samme greia der, den tilliten er så høy at det er uproblematisk. Men jeg ville aldri ha lånt bort bilen til en kompis "bare fordi". Har man en venn som ikke er voksen nok til å eie egen bil, bør ikke vedkommende få låne privatbil heller. Trenger man bil, leier man en bil til det formålet. Anonymkode: 32884...433
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:54 #8 Skrevet lørdag kl. 17:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det nye forslaget går igjennom, så vil det være eieren av bilen som blir tatt i fartskonstroll av en fotoboks som vil være ansvarlig. Dvs. at bileieren må betale boten og i verste fall kan du miste lappen mens du ligger på stranda i syden om du låner bort bilen og sjåføren grisekjører forbi en fotoboks. Man må jo lure på om de har vært edrue når de har kommet med dette forslaget. https://dinside.dagbladet.no/motor/slakter-nytt-forslag/83720508 Anonymkode: 80599...4ba Man må jo lure på om folk som låner bort bilen sin mens man selv er på ferie er edru og. Man låner i så fall bort bilen til en man kjenner veldig godt. Og når man kjenner noen så godt, vet man også at denne personen kanskje ikke er en sjåfør som kjører lovlydig. Og da må man være edru - sorry, meg mener voksen nok - til å si nei. Anonymkode: 32884...433
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:19 #9 Skrevet lørdag kl. 18:19 Bra forslag det. Hvem driver egentlig å låner bilen til kreti og pleti mens de er på Kreta uansett? Det er vel helst egne barn man låner til. Anonymkode: 0fb05...e05
Thyra Skrevet lørdag kl. 18:24 #10 Skrevet lørdag kl. 18:24 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke lån ut bilen din, problemet løst. På 14 år som bileier så har jeg aldri blitt spurt om å måtte låne bort bilen til verken familie eller venner. Har heller ikke måtte lånt bil av andre. Har du en skikkelig forsikring så får du leiebil ved behov. Bor du på landet uten kollektiv, og du står uten bil i noen uker, så har du garantert en traktor, firhjuling eller noe annet motorisert å bruke til nød. Har du ikke råd til å leie en større bil ved behov, så har du ikke råd til å kjøpe whatever du skal frakte heller. Har du ikke råd til å eie en bil, så har du ikke råd til å ta på deg kostnadene til å låne en bil heller. Du er da altså en risiko å låne bort bilen til og jeg hadde aldri lånt deg min bil. Det finnes ingen reell grunn til å låne en bil fra en privatperson. Det er billig, praktisk og enkelt, men da må man også ta risikoen som kommer med. Inkludert å miste lappen fordi noen råkjører med din bil, som du har ansvar for. Anonymkode: 55abe...3a1 Det er da f.eks helt vanlig at flere i samme husstand bruker samme bil. Mange familier har bare en bil. Mange foreldre låner bort bilen til barna. Og mange bruker bilen til ektefelle/samboer selv om de har hver sin. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:27 #11 Skrevet lørdag kl. 18:27 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bra forslag det. Hvem driver egentlig å låner bilen til kreti og pleti mens de er på Kreta uansett? Det er vel helst egne barn man låner til. Anonymkode: 0fb05...e05 Kan si en ikke trenger å låne bort, den kan bli tyvlånt. Vi opplevde det da vi hadde parkert bilen på slik oppbevaring plass når vi var på tur. Vi hadde notert km stand på bil, tatt bilder osv før vi overleverte nøkler osv til parkeringsfirma da vi kom tilbake. Så hadde bilen 150km mer på trippteler ga beskjed om dette. Viste seg da at en ansatt hadde brukt bilen vår. Og noen dager etter fikk vi beskjed om fartsbot som var i perioden bilen hadde vært på denne parkeringsfirma. Vi fikk da videre sendt denne og slettet prikkene som mannen fikk . Men med dette hadde jo vi fått all. Selv om vi ikke var i nærheten Anonymkode: 792c9...03b 2
Thyra Skrevet lørdag kl. 18:29 #12 Skrevet lørdag kl. 18:29 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg lånte bilen til foreldrene mine ofte da jeg var 18-23, ettersom jeg trengte bil da jeg var hjemme i helgene ifm studier. Men de kjenner meg godt nok til å vite at jeg aldri ville kjørt så fort at lappen deres ville stått i fare. Jeg fikk atk - bot en gang, den tok jeg på strak arm selv om jeg sammen med faren min kunne skapt nok tvil om fører til at den ville bli slettet. På samme måte må jeg nok låne bort bilen min til mitt eget barn når hen blir 18 år. Men det er samme greia der, den tilliten er så høy at det er uproblematisk. Men jeg ville aldri ha lånt bort bilen til en kompis "bare fordi". Har man en venn som ikke er voksen nok til å eie egen bil, bør ikke vedkommende få låne privatbil heller. Trenger man bil, leier man en bil til det formålet. Anonymkode: 32884...433 "Ikke voksen nok til å eie egen bil"?!? Eneste grunn til å ikke eie egen bil er at man ikke er voksen/ansvarlig nok til å eie bil, og eneste grunn til å ha behov for å låne en bil er at man ikke eier bil?!? Det er ikke lett å få tak i en leiebil på kort varsel alle steder i landet. Og om man f.eks bor to-tre mil unna der man kan hente leiebil og det ikke går kollektivt, så er det ikke så lett å leie bil om din egen ikke vil starte.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:29 #13 Skrevet lørdag kl. 18:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke lån ut bilen din, problemet løst. På 14 år som bileier så har jeg aldri blitt spurt om å måtte låne bort bilen til verken familie eller venner. Har heller ikke måtte lånt bil av andre. Har du en skikkelig forsikring så får du leiebil ved behov. Bor du på landet uten kollektiv, og du står uten bil i noen uker, så har du garantert en traktor, firhjuling eller noe annet motorisert å bruke til nød. Har du ikke råd til å leie en større bil ved behov, så har du ikke råd til å kjøpe whatever du skal frakte heller. Har du ikke råd til å eie en bil, så har du ikke råd til å ta på deg kostnadene til å låne en bil heller. Du er da altså en risiko å låne bort bilen til og jeg hadde aldri lånt deg min bil. Det finnes ingen reell grunn til å låne en bil fra en privatperson. Det er billig, praktisk og enkelt, men da må man også ta risikoen som kommer med. Inkludert å miste lappen fordi noen råkjører med din bil, som du har ansvar for. Anonymkode: 55abe...3a1 Ska vi se her i huset: bilen til sønnen har både jeg og gubben kjørt, bilen til datteren kjører alle, bilen til meg og gubben kjører alle, og svigerfar Svigerfar sin bil: alle barne barna, jeg, gubben, søstre til mannen Så jo noen familier så bruker en drn bilen som passer til det en ska. Anonymkode: 792c9...03b 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:49 #14 Skrevet lørdag kl. 18:49 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke lån ut bilen din, problemet løst. På 14 år som bileier så har jeg aldri blitt spurt om å måtte låne bort bilen til verken familie eller venner. Har heller ikke måtte lånt bil av andre. Anonymkode: 55abe...3a1 Tenk hvor mange flere biler vi trenger i Norge hvis vi skal slutte å låne bil av hverandre. For eksempel en familie på 5 som klarer seg med en bil. Plutselig skal de eie 5 biler for å unngå å låne bil. 18-åringer som ikke er i jobb enda må kjøpe egen bil i stedet for å låne forelderens bil. Det er et regnestykke som ikke går opp. Anonymkode: 00c49...f7f 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:22 #15 Skrevet lørdag kl. 19:22 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kan si en ikke trenger å låne bort, den kan bli tyvlånt. Vi opplevde det da vi hadde parkert bilen på slik oppbevaring plass når vi var på tur. Vi hadde notert km stand på bil, tatt bilder osv før vi overleverte nøkler osv til parkeringsfirma da vi kom tilbake. Så hadde bilen 150km mer på trippteler ga beskjed om dette. Viste seg da at en ansatt hadde brukt bilen vår. Og noen dager etter fikk vi beskjed om fartsbot som var i perioden bilen hadde vært på denne parkeringsfirma. Vi fikk da videre sendt denne og slettet prikkene som mannen fikk . Men med dette hadde jo vi fått all. Selv om vi ikke var i nærheten Anonymkode: 792c9...03b Men dette er jo svindel. Det ville selvsagt ikke blitt bot i et slikt tilfelle. Og hvis man låner ut bilen til familiemedlemmer som du tror IKKE vil betale en bot de får, så er dette lovverket en gavepakke til dere. Ikke lån ut bilen til folk du ikke kan stole på. Anonymkode: 0fb05...e05 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:24 #16 Skrevet lørdag kl. 19:24 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tenk hvor mange flere biler vi trenger i Norge hvis vi skal slutte å låne bil av hverandre. For eksempel en familie på 5 som klarer seg med en bil. Plutselig skal de eie 5 biler for å unngå å låne bil. 18-åringer som ikke er i jobb enda må kjøpe egen bil i stedet for å låne forelderens bil. Det er et regnestykke som ikke går opp. Anonymkode: 00c49...f7f Det er da ingen problem å låne vekk bilen om man vil. Så vil jeg vel håpe at disse lånerne betaler en eventuell bot som de har forårsaket... Anonymkode: 0fb05...e05
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:28 #17 Skrevet lørdag kl. 19:28 Er svært mange andre land hvor det er slik, og noen steder er det endog slik at hvis ikke du som eier har lagt føreren til forsikringen din får du ingen dekning ved evt skade da bare de som er navngitt på forsikringen er lovlige førere av bilen.. Anonymkode: 81b72...44d
Mei88 Skrevet lørdag kl. 19:29 #18 Skrevet lørdag kl. 19:29 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tipper du mener noe annet om noen tyvlåner bilen/stjener bilen din og du mister lappen og får deg 30 dager med pallespikring...... Anonymkode: 80599...4ba Da bør du melde den stjålet bra fort
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:41 #19 Skrevet lørdag kl. 19:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ska vi se her i huset: bilen til sønnen har både jeg og gubben kjørt, bilen til datteren kjører alle, bilen til meg og gubben kjører alle, og svigerfar Svigerfar sin bil: alle barne barna, jeg, gubben, søstre til mannen Så jo noen familier så bruker en drn bilen som passer til det en ska. Anonymkode: 792c9...03b Samme i vår familie, biler blir kjørt om en annen av foreldre, søsken, meg, besteforeldre, fettere kusiner osv. Anonymkode: 5842d...408
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:43 #20 Skrevet lørdag kl. 19:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme i vår familie, biler blir kjørt om en annen av foreldre, søsken, meg, besteforeldre, fettere kusiner osv. Anonymkode: 5842d...408 Og hvis en av dem ble tatt i fartskontroll, ville de nektet å betale boten? Dvs gi deg penger for boten? Anonymkode: 0fb05...e05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå