Gå til innhold

Er det noen mat og ernæringsinfluencere som faktisk er verdt å følge med på?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 10.37):

Jeg liker Hanne Lene Dahlgren. Om man ikke vil spise plantebasert så er rettene veldig fine å servere ved siden av kjøtt :) 

Anonymkode: fd82e...911

Jeg synes hun er fryktelig masete og slitsom, i tillegg til belærende og "selgende". Dessuten er jeg ganske allergisk mot misjonerende personer, slik hun jo er i mine øyne.

I tillegg er oppskriftene hennes generelt altfor kompliserte for meg.

Jeg liker Vidar Bergum, selv om han jo per definisjon er veldig ensporet, i og med at han for det meste har oppskrifter fra Tyrkia. Men det er fine tekster og veldig enkle oppskrifter.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker Berit Nordstrand. Syns hun har et veldig helhetlig fokus på mat og helse 🙏

• Liker 4
Skrevet
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Jeg synes hun er fryktelig masete og slitsom, i tillegg til belærende og "selgende". Dessuten er jeg ganske allergisk mot misjonerende personer, slik hun jo er i mine øyne.

I tillegg er oppskriftene hennes generelt altfor kompliserte for meg.

Jeg liker Vidar Bergum, selv om han jo per definisjon er veldig ensporet, i og med at han for det meste har oppskrifter fra Tyrkia. Men det er fine tekster og veldig enkle oppskrifter.

Jeg syns Hanne Lene Dahlgen har et veldig bra prosjekt, men opplevd at hun har vært ganske frekk i kommentarfeltet mot blant annet meg når jeg bare stilte et helt legitimt spørsmål. 

Vidae Bergum har masse bra oppskrifter, men er ikke bare vegetariske, og mye bak betalingsløsning. Jeg abonnerte hos han tidligere, men syns ikke det var verdt det. Ser han har senket prisen noe nå. 

Jeg syns Zeinas Kitchen er et veldig  bra og gratis alternativ. https://zeinaskitchen.se/

Gratis ukes meny, som også har vegetariske forslag, masse deilig midtøsten mat, men også mer tradisjonelt svensk. 

Men både Hanne, Vidae og Zeina er jo en matblogger, ikke en erneringsmatblogger. Som en annen skrev så er det en veldig stor forksjell. 

• Liker 1
Skrevet

For ADHD-folk så er «adhd dietitian» på Instagram ganske bra. Litt annen vinkling, men har en del bra. 

• Liker 1
Skrevet

Liker Vidar Bergum og Jamie Oliver.

Anonymkode: f6c41...c05

• Liker 1
Skrevet
blvck skrev (På 22.10.2025 den 23.25):

Jeg liker Berit Nordstrand. Syns hun har et veldig helhetlig fokus på mat og helse 🙏

Denne dama burde ingen lytte til. Og de vedlagte kildene er kun noen få eksempler på all kritikken hun har fått gjennom årene.

https://www.nrk.no/trondelag/radet-for-legeetikk-kritiserer_-mener-berit-nordstrands-rad-kan-skape-helseangst-1.15314878
«Nordstrand er felt etter Legeforeningens etiske regler kapittel en, paragraf ni og kapittel tre, paragraf en.

Dette handler blant annet om at en lege skal bruke vitenskapelige metoder når man kommer med råd, og hvordan man markedsfører.

I konklusjonen fra Rådet for legeetikk står det blant annet:

– Markedsføringen kan skape angst, fordommer eller urealistiske forventninger til helsetjenesten, står det videre i konklusjonen.»

https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjoner-pa-eckhoffs-samarbeid-med-kontroversiell-kostholdsveileder-1.14889634

«Hovedkritikken dreier seg om at hun kommer med kostråd som mange mener ikke har vitenskapelig støtte.

– Hun fremmer mange gode kostråd, men mange av kostrådene er overdrevet eller hun nærmest lyver om hvorfor det er sunt. På veien for å fremme sunt kosthold er det ikke nødvendig å sykmelde normal sunn mat bare fordi det er normalt. Og så i stedet fremme sine egne mer eksotiske og dyrere matprodukter»

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/potetutspillet-slaktes-en-lege-ville-aldri-sagt-det/17234322/

«oppfordret hun sine drøyt 119.000 følgere på Instagram til å spise mindre potet, fordi hun mener den fører til «blodsukkerforstyrrelse» og «blodsukkerkaos». 

– Poteten gir blodsukkerforstyrrelse, grønnsaker gir ikke det, sier Nordstrand i videoen.»

«– Dette er ting som en lege aldri ville sagt, men hun bruker tittelen for å få mer legitimitet. Folk lytter kanskje mer til det når det kommer fra en lege, og det er noe jeg er skeptisk til, sier han.»

Anonymkode: b8730...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Denne dama burde ingen lytte til. Og de vedlagte kildene er kun noen få eksempler på all kritikken hun har fått gjennom årene.

https://www.nrk.no/trondelag/radet-for-legeetikk-kritiserer_-mener-berit-nordstrands-rad-kan-skape-helseangst-1.15314878
«Nordstrand er felt etter Legeforeningens etiske regler kapittel en, paragraf ni og kapittel tre, paragraf en.

Dette handler blant annet om at en lege skal bruke vitenskapelige metoder når man kommer med råd, og hvordan man markedsfører.

I konklusjonen fra Rådet for legeetikk står det blant annet:

– Markedsføringen kan skape angst, fordommer eller urealistiske forventninger til helsetjenesten, står det videre i konklusjonen.»

https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjoner-pa-eckhoffs-samarbeid-med-kontroversiell-kostholdsveileder-1.14889634

«Hovedkritikken dreier seg om at hun kommer med kostråd som mange mener ikke har vitenskapelig støtte.

– Hun fremmer mange gode kostråd, men mange av kostrådene er overdrevet eller hun nærmest lyver om hvorfor det er sunt. På veien for å fremme sunt kosthold er det ikke nødvendig å sykmelde normal sunn mat bare fordi det er normalt. Og så i stedet fremme sine egne mer eksotiske og dyrere matprodukter»

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/potetutspillet-slaktes-en-lege-ville-aldri-sagt-det/17234322/

«oppfordret hun sine drøyt 119.000 følgere på Instagram til å spise mindre potet, fordi hun mener den fører til «blodsukkerforstyrrelse» og «blodsukkerkaos». 

– Poteten gir blodsukkerforstyrrelse, grønnsaker gir ikke det, sier Nordstrand i videoen.»

«– Dette er ting som en lege aldri ville sagt, men hun bruker tittelen for å få mer legitimitet. Folk lytter kanskje mer til det når det kommer fra en lege, og det er noe jeg er skeptisk til, sier han.»

Anonymkode: b8730...fc8

Ja hun har visst havnet på keto-bølgen, hun er ikke alene om det.

Det gjelder å få i seg mest mulig kjøtt og fett, mens sunne grønnsaker som poteter blir demonisert. Og grunnen til at "poteter gir blodsukkerforstyrrelse", om det er sant, er jo at de blir spist med ett tonn med rømme, bacon og smør. Karbohydrater er problemfritt i seg selv, og mat som frukt, poteter, søtpoteter og gresskar er utrolig gode karbohydrater, de gjør seg bare ikke svømmende i smør og olje og rømme og baconfett og talg(!) som nå visst er det nye fantastiske man skal spise.  

Anonymkode: c5d5b...a11

• Nyttig 2
Skrevet

Hun Siw i Mattilfamilien. Hun er slank har jeg hørt, om mulig slankere en Ida Gran Jansen. Det beviser bare st hun er sunn i matveien vel. 

Anonymkode: ee42a...b42

Skrevet

Anette Skarpaas Ramm er ernæringsdama i 16 uker helvete. Jeg følger henne på Instagram fordi hun legger ut sunne tips der 😃

Anonymkode: 7a0ff...069

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 16.39):

Linda Stuhaug er utdannet ernæringsfysiolog og har veldig gode oppskrifter og tips!

Anonymkode: e4898...e4f

Hun har en bachelor i ernæring men er ikke ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: b0d17...cc6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja hun har visst havnet på keto-bølgen, hun er ikke alene om det.

Det gjelder å få i seg mest mulig kjøtt og fett, mens sunne grønnsaker som poteter blir demonisert. Og grunnen til at "poteter gir blodsukkerforstyrrelse", om det er sant, er jo at de blir spist med ett tonn med rømme, bacon og smør. Karbohydrater er problemfritt i seg selv, og mat som frukt, poteter, søtpoteter og gresskar er utrolig gode karbohydrater, de gjør seg bare ikke svømmende i smør og olje og rømme og baconfett og talg(!) som nå visst er det nye fantastiske man skal spise.  

Anonymkode: c5d5b...a11

Hun har absolutt ikke et ketokosthold? Tror du må sammenblande henne med noen andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 10.33):

Matlaging er blitt en kroppsfiksert arena der unge damer som knapt kan gangetabellen byr seg fram med lange negler og løst stylet hår over maten.

Ikke for å snakke om hun som sleiker seg selv på alle videoene🤢

Så følger tråden for å se etter noen tips.

Anonymkode: 5c88b...31a

Å gud ja!! Og trange tightser med kameltoe… huff og huff… 

Anonymkode: 41b77...99e

Skrevet

Jeg liker Marit Kolby. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...