Gå til innhold

Hatt betennelse på øyet nå siden juni? Hva mer kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å miste litt troa på at jeg noen kan vil bli bra på øyet igjen. 
Jeg fikk slik typisk sti på øyet i juni, behandlet det da med varme og våte omslag flere ganger om dagen, ikke sminke osv. Det roet seg ned, før neste øyet plutselig hovnet noe voldsomt opp, jeg så ikke ut av øyet og det var veldig smertefullt og rødt. 
Fortsatte med varmeomslag, fikk noen dråper av legen så ble det litt bedre igjen. Fortsatte med varmeomslag så blusset det opp igjen, fikk salve. Hjalp litt, men ble ikke bra. 
Jeg prøver å ikke klø eller bruke samme hånd i øyet osv med tanke på smitte. Hva jeg gjør i søvne får jeg ikke styrt. 
Har mye smerter i øyene mine, og har alltid ek kul i våtkanten på øyelokket. 
Nå har jeg holdt slik på hele tiden siden sommer. 
Jeg har brukt 2 antibiotika kurer i tabletter, jeg har tre forskjellige salver, dråper og varmeomslag. 
Jeg får det ned til den kulen er liten før det igjen blusser opp. 
Ikke brukt sminke siden sommeren (føler meg ustelt) har mye vondt og klør uendelig mye. 
Noen som har opplevd dette? Har hatt slikt før, alltid gått bra med varmeomslag over noen dager så har det liksom blitt bra igjen. 
Jeg vurderer privat øyelege for det tar vist tid med henvisning sier legen min. 

Anonymkode: 439c4...90f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du øyesminke?

AnonymBruker
Skrevet

Du må til øyelege. Er det blefaritt?

Anonymkode: b08d8...bef

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Bruker du øyesminke?

Ikke brukt øyesminke siden første gang, alt er også kastet. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke brukt øyesminke siden første gang, alt er også kastet. Ts

Bruker du antibiotikasalven lenge nok? Ville kjørt på med ekstra lang kur. Stopper man for tidlig blusser alt bare opp igjen. Til slutt får du resistente bakterier. 

Et alternativ er å ta en bactus å se hva du faktisk har. Kanskje du får feil behandling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må til øyelege. Er det blefaritt?

Legen min har bare ment det er en betennelse i øyelokket et sted, men når jeg googler det ligner det veldig. Har en rød kul på våtkanten på øvre øyelokket. 
Jeg må kanskje det, de kan kanskje hjelpe mer enn fastlegen. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Bruker du antibiotikasalven lenge nok? Ville kjørt på med ekstra lang kur. Stopper man for tidlig blusser alt bare opp igjen. Til slutt får du resistente bakterier. 

Et alternativ er å ta en bactus å se hva du faktisk har. Kanskje du får feil behandling. 

Har brukt den lenger enn jeg skal, har prøvd 2 forskjellige salver i mer enn 3 uker hver. 
To kurer antibiotika kur i tabletter, og dråper samtidig. 
Jeg er redd jeg har fått resistent bakterier 😭

Det gjør øyelegen? 
Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har brukt den lenger enn jeg skal, har prøvd 2 forskjellige salver i mer enn 3 uker hver. 

Det gjør øyelegen? 
Ts

Det kan fastlege òg gjøre. Er bare en swab man poker borti bakteriene, denne sendes inn til dyrkning. 

Men, har han sett på deg med lupe? Har du et inngrodd hår eller noe? 

Føler ikke at fastlegen din er så ivrig? Be om henvisning til øyelege og få en skikkelig sjekk. 

Endret av BobbySocks
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Det kan fastlege òg gjøre. Er bare en swab man poker borti bakteriene, denne sendes inn til dyrkning. 

Men, har han sett på deg med lupe? Har du et inngrodd hår eller noe? 

Føler ikke at fastlegen din er så ivrig? Be om henvisning til øyelege og få en skikkelig sjekk. 

Nei fastlegen er ikke ivrig nei, går sikkert bra. Fortsett å vask, ja da prøver vi en salve da. Han har så vidt sett på det, så derfor tenker jeg privat øyelege nå. Spesielt når jeg spurte etter henvisning til øyelege så fikk jeg beskjed om at det vil ta tid... Det er mye smerter med dette også, mye grums, og hevelse. Selv om det bare er øyet... ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei fastlegen er ikke ivrig nei, går sikkert bra. Fortsett å vask, ja da prøver vi en salve da. Han har så vidt sett på det, så derfor tenker jeg privat øyelege nå. Spesielt når jeg spurte etter henvisning til øyelege så fikk jeg beskjed om at det vil ta tid... Det er mye smerter med dette også, mye grums, og hevelse. Selv om det bare er øyet... ts

Be om henvisning eller gå privat. Ville ikke tatt sjanser med øyet altså.

Optikere pleier også å ha god peiling synes jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det gjør øyelegen? 
Ts

Det kan hende, ja, det var det jeg tenkte her, så be om henvisning til øyelege som har mer spisskompetanse enn fastlegen.  

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg leser det kommer det tilbake på samme sted hver gang. Hvis du har prøvd flere runder med AB og ingenting hjelper er det på sin plass med henvisning til øyelege. Slike kjertelbetennelser kan fjernes kirurgisk (lokalbedøvelse) om ikke øyelegen har et annet godt forslag. 

som fastlege er det viktig å behandle pasienter, men når det ikke funker må det henvises til spesialist. De har ofte litt flere kort å spille på - derav spesialister.

Anonymkode: 0b395...adf

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ha varme omslag på en infeksjon, det må du slutte med. 

Anonymkode: 141e1...db2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal ikke ha varme omslag på en infeksjon, det må du slutte med. 

Fått beskjed av legen, det står også som behandling på nett. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må faktisk til øyelege! Ring klinikken du er henvist til på mandag og si at det haster

Anonymkode: b5878...c26

• Liker 1
Skrevet

Varme omslag hjelper ikke på hevelse, jeg bruker kalde omslag og blir mindre hoven.

AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (6 minutter siden):

Varme omslag hjelper ikke på hevelse, jeg bruker kalde omslag og blir mindre hoven.

Man skal ha varme omslag for å tømme abcessen - det er standard behandling.

Har hatt det samme flere ganger og det går raskere hull på den med varme omslag.

Hva skags antibiotika får du?

Det er vanligvis stafylokokker som gir disse abcessene - og man får dem ofte grunnet dårlig immunforsvar. 

Disse har man i hud og slimhinner men immunforsvaret takler dem vanligvis.

Anonymkode: 91f16...287

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fått beskjed av legen, det står også som behandling på nett. Ts

Og hvor «på nettet» er dette? Hverken FHI, Legevaktshåndboken, Helsenorge, Helsebiblioteket, Norsk Legemiddelhåndbok eller NHI anbefaler varme omslag ved konjunktivitt. Andre kilder enn det bør du ikke rådføre deg med «på nettet». 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvor «på nettet» er dette? Hverken FHI, Legevaktshåndboken, Helsenorge, Helsebiblioteket, Norsk Legemiddelhåndbok eller NHI anbefaler varme omslag ved konjunktivitt. Andre kilder enn det bør du ikke rådføre deg med «på nettet». 

https://nhi.no/sykdommer/oye/oyelokkslidelser/oyelokksbetennelse-blefaritt/behandling

Nå er det legen som har bedt meg om dette også da, presiserte at det er viktig. Og ja det får dempet det og får ned hevelsen, problemet er at det kommer tilbake. Om jeg har riktig diagnose vet jeg ikke. Men det sitter i øvre øyelokk. 

Jeg har brukt 2 forskjellige salver med antibiotika, så en ti dager kur antibiotika tabletter x2. Også prøvd dråper, men legen mente det ikke ville hjelpe siden det sitter i øyelokket. Han tenkte vi prøver likevel. 
Jeg kan dessverre ikke navnene på disse salvene og tablettene. 
Jeg får ta en tur til øyelege privat så kanskje de klarer å hjelpe meg. Føler legen ikke tar meg alvorlig, det er liksom bare utseende liksom det er ikke så nøye. Men det går utover øyet mitt også. Svir og mye vondt, klør mye og mye hoven. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...