AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:46 #1 Skrevet lørdag kl. 11:46 Min mor pleier å kjøpe melk fra et går i ullensaker kommune. Hun pleier å ta med tomme brus flasker og fyller melk i de. Lurer på om den melka er "bedre" enn vanlig helmelk fra butikken?? Mor mener det er ekte melk rett fra kua. Stemmer det?? Anonymkode: 2f798...de6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:00 #2 Skrevet lørdag kl. 12:00 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mor mener det er ekte melk rett fra kua. Stemmer det?? Hvordan si at du aldri har smakt ekte melk uten å si at du aldri har smakt ekte melk. Gjør det samme selv. Men jeg har Glassflasker som jeg kan sterilisere før jeg kjører å kjøper melk. Er noe helt annet en noe du får i butikken. Kan ikke sammenlignes en gang. Anonymkode: ab023...f7a 1
Maia70 Skrevet lørdag kl. 12:02 #3 Skrevet lørdag kl. 12:02 Dette er ubearbeidet melk, altså den er ikke pasteurisert og homogenisert. Så ja, det er ekte melk rett fra kua. 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:09 #4 Skrevet lørdag kl. 12:09 Ja det er melk rett fra kua og på tanken til bonden. Selv syns jeg den melka er best. Og gjør det selv. Ungene har vokst opp med slik melk. Kun drukket butikk melk i barnehagen Anonymkode: 26e1b...17d 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:40 #5 Skrevet lørdag kl. 12:40 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Min mor pleier å kjøpe melk fra et går i ullensaker kommune. Hun pleier å ta med tomme brus flasker og fyller melk i de. Lurer på om den melka er "bedre" enn vanlig helmelk fra butikken?? Mor mener det er ekte melk rett fra kua. Stemmer det?? Anonymkode: 2f798...de6 Selvfølgelig er det ekte melk rett fra kua. Trodde du bonden sender melka til meieriet for bearbeidelse, for å få den i retur for å selge til folk? Av alle dumme spørsmål her inne, så er dette blant topp ti. Anonymkode: 5d2e6...10b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:25 #6 Skrevet lørdag kl. 16:25 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan si at du aldri har smakt ekte melk uten å si at du aldri har smakt ekte melk. Gjør det samme selv. Men jeg har Glassflasker som jeg kan sterilisere før jeg kjører å kjøper melk. Er noe helt annet en noe du får i butikken. Kan ikke sammenlignes en gang. Anonymkode: ab023...f7a AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja det er melk rett fra kua og på tanken til bonden. Selv syns jeg den melka er best. Og gjør det selv. Ungene har vokst opp med slik melk. Kun drukket butikk melk i barnehagen Anonymkode: 26e1b...17d Takk for svar 🙂 Jeg fikk to flakser av mamma i går. Jeg ville prøve å lage yoghurt med den. Men vet ikke om jeg gjorde riktig da. Tok en liter melk. Kokte i ca 15-20 min på lav varme. Og så ventet til den var lunken. Etter det tilsatte jeg en spise ss naturell yoghurt fra tine. Og ventet til dagen etter. Dagen etter var melka fortsatt tynn. Det ble ingen yoghurt. Hvilken feil gjorde jeg? Anonymkode: 2f798...de6
Flintis Skrevet lørdag kl. 16:35 #7 Skrevet lørdag kl. 16:35 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar 🙂 Jeg fikk to flakser av mamma i går. Jeg ville prøve å lage yoghurt med den. Men vet ikke om jeg gjorde riktig da. Tok en liter melk. Kokte i ca 15-20 min på lav varme. Og så ventet til den var lunken. Etter det tilsatte jeg en spise ss naturell yoghurt fra tine. Og ventet til dagen etter. Dagen etter var melka fortsatt tynn. Det ble ingen yoghurt. Hvilken feil gjorde jeg? Anonymkode: 2f798...de6 Om det er yoghurtkultur i det du satte til vil det nok gå bra, men gi det litt mer tid. Jeg har ikke prøvd yoghurt, men tjukkmjølk. Da tar det fort ei uke før den er syrnet.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:59 #8 Skrevet lørdag kl. 17:59 Flintis skrev (1 time siden): Om det er yoghurtkultur i det du satte til vil det nok gå bra, men gi det litt mer tid. Jeg har ikke prøvd yoghurt, men tjukkmjølk. Da tar det fort ei uke før den er syrnet. En uke??😳 Jeg trodde det skulle holde med 10-12 timer. Nei det var ikke yoghurtkultur men vanlig naturell yoghurt. Anonymkode: 2f798...de6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:15 #9 Skrevet lørdag kl. 18:15 Fulgte du oppskriften til punkt og prikke da? Anonymkode: 0070a...6cc
Flintis Skrevet lørdag kl. 18:42 #10 Skrevet lørdag kl. 18:42 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): En uke??😳 Jeg trodde det skulle holde med 10-12 timer. Nei det var ikke yoghurtkultur men vanlig naturell yoghurt. Anonymkode: 2f798...de6 Det et yoghurtkultur i denne. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:29 #11 Skrevet lørdag kl. 20:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar 🙂 Jeg fikk to flakser av mamma i går. Jeg ville prøve å lage yoghurt med den. Men vet ikke om jeg gjorde riktig da. Tok en liter melk. Kokte i ca 15-20 min på lav varme. Og så ventet til den var lunken. Etter det tilsatte jeg en spise ss naturell yoghurt fra tine. Og ventet til dagen etter. Dagen etter var melka fortsatt tynn. Det ble ingen yoghurt. Hvilken feil gjorde jeg? Anonymkode: 2f798...de6 Skal ikke koke da, som en start, du varmer melken til 82 grader (bruk termometer), ta av varmen, la den kjøle seg ned til 40-42 grader (termometer ja), bland inn yoghurtkultur (2 ss yoghurt på 1 liter) og hell på store norgesglass, pakk de inn i ullteppe elns og la de stå på benken over natten. Bruk øko naturell yoghurt av god kvalitet. Jeg synes den er tjukk nok da, du kan evnt sile den litt for enda tykkere. (Glassene den helles i må være helt rene.) Anonymkode: 9e11b...f28 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:46 #12 Skrevet lørdag kl. 20:46 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal ikke koke da, som en start, du varmer melken til 82 grader (bruk termometer), ta av varmen, la den kjøle seg ned til 40-42 grader (termometer ja), bland inn yoghurtkultur (2 ss yoghurt på 1 liter) og hell på store norgesglass, pakk de inn i ullteppe elns og la de stå på benken over natten. Bruk øko naturell yoghurt av god kvalitet. Jeg synes den er tjukk nok da, du kan evnt sile den litt for enda tykkere. (Glassene den helles i må være helt rene.) Anonymkode: 9e11b...f28 Visste ikke det. Vi hadde det bare i en serveringsbolle. Og tok plastfolie over. Ja den stod på kjøkkenbenken hele natten. Men brukte naturell yoghurt. Skal jeg kjøpe økologisk yoghurt? Kan man bruke kefir også? Anonymkode: 2f798...de6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:50 #13 Skrevet lørdag kl. 20:50 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Visste ikke det. Vi hadde det bare i en serveringsbolle. Og tok plastfolie over. Ja den stod på kjøkkenbenken hele natten. Men brukte naturell yoghurt. Skal jeg kjøpe økologisk yoghurt? Kan man bruke kefir også? Anonymkode: 2f798...de6 Jeg var vel ganske detaljert. Mente det jeg skrev. Var mye du må endre kan du si. (Når man har laget første batch kan du bruke slutten av den til neste runde.) Anonymkode: 9e11b...f28 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:51 #14 Skrevet lørdag kl. 20:51 Har aldri prøvd yoghurt. Men når jeg lager rømme har jeg oppe i bøtte på 5 l, og har i ca 1 dl med kultur melk eller sur melk. Rører rundt, setter på kjøkken benken. Lar den stå der til den er passe tykk, rører 2 til 3 ganger om dagen. Når den er passe tykk så jar jeg over I glass og i kjøleskapet Anonymkode: 26e1b...17d
AnonymBruker Skrevet i går, 04:31 #15 Skrevet i går, 04:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har aldri prøvd yoghurt. Men når jeg lager rømme har jeg oppe i bøtte på 5 l, og har i ca 1 dl med kultur melk eller sur melk. Rører rundt, setter på kjøkken benken. Lar den stå der til den er passe tykk, rører 2 til 3 ganger om dagen. Når den er passe tykk så jar jeg over I glass og i kjøleskapet Anonymkode: 26e1b...17d Lager rømme ? ? Hva slags melk bruker du for å få den fet nok? Anonymkode: 67c4f...074
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 12:56 #16 Skrevet i går, 12:56 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lager rømme ? ? Hva slags melk bruker du for å få den fet nok? Anonymkode: 67c4f...074 Rømme er syrnet fløte eller blanding helmelk og fløte.
Hanne67 Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 22.29): Skal ikke koke da, som en start, du varmer melken til 82 grader (bruk termometer), ta av varmen, la den kjøle seg ned til 40-42 grader (termometer ja), bland inn yoghurtkultur (2 ss yoghurt på 1 liter) og hell på store norgesglass, pakk de inn i ullteppe elns og la de stå på benken over natten. Bruk øko naturell yoghurt av god kvalitet. Jeg synes den er tjukk nok da, du kan evnt sile den litt for enda tykkere. (Glassene den helles i må være helt rene.) Anonymkode: 9e11b...f28 TS, les dette! Den største feilen du gjorde var å koke melka. Du kan også gjerne ha i mer yoghurt naturell, og om du setter den på badet så går det raskere. Trenger ikke å være økologisk yoghurt. Forøvrig vil jeg nå si at det er ekte melk fra meieriet også. De eneste de gjør er å pasteurisere (fjerne evt. bakterier ved å varme opp melka til 72 grader i 15 sek.) og homogenisere (sørge for at fettet blandes i melka og ikke flyter opp) Endret 11 timer siden av Hanne67
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 18.25): Jeg fikk to flakser av mamma i går. Jeg ville prøve å lage yoghurt med den. Men vet ikke om jeg gjorde riktig da. Tok en liter melk. Kokte i ca 15-20 min på lav varme. Og så ventet til den var lunken. Etter det tilsatte jeg en spise ss naturell yoghurt fra tine. Og ventet til dagen etter. Dagen etter var melka fortsatt tynn. Det ble ingen yoghurt. Hvilken feil gjorde jeg? Anonymkode: 2f798...de6 Du har gjort flere feil her. Du trenger ikke å koke, det er for å pasteurisere. Men skal du pasteurisere, så må du sjekke temperatur og kjøle fort ned med en gang det når pasteuriseringstemperatur. Her er det noen valg eter hva slags pasteurisering du vil gjøre: Sitat Lav temperatur, lang tid: 63 °C i 30 minutter. Denne tradisjonelle kombinasjonen brukes oftest hos småskala osteprodusenter. Lavpasteurisering: 72 °C i 15 sekunder. Høypasteurisering: 85 °C i 6 sekunder; meierienes Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter sier at rundt 95 °C i 5 minutter er vanlig for yoghurt. Ultrapasteurisering (UHT: Ultra-Høy-Temperaturbehandling): 135–150 °C i 2 sekunder. Men som sagt, pasteurisering er ikke nødvendig. Jeg har aldri gjort det når jeg lager yoghurt. Jeg varmer bare opp til 42 °C. Men uansett må du ha kontroll på temperaturen. Den må måles, og i alle fall første gang når du ikke har erfaring. Den andre feilen var å tilsette for lite starteryoghurt. Det er forskjell på starterkultur og starteryoghurt. Starterkultur er konsentrert med yoghurtbakteriene. Du trenger 3 ss aktiv yoghurt (ikke alle yoghurter er aktive) til 1 liter melk. Tine naturell skal være aktiv, så du har brukt riktig yoghurt. Den tredje feilen var at du satte blandingen på kjøkkenbenken. Yoghurten trenger 38-42 °C i 6-12 timer. Jeg setter den i stekeovnen på 50 °C med døra på gløtt. Muligens fjerde feil du gjorde var at du ikke pisket yoghurten godt inn i melka. Anonymkode: 56377...b6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå