Gå til innhold

Hvem er det som går til frisører som driver svart i hjemmet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm. Ser holdningene til svart arbeid er tvilsomme her. Kanskje er svart arbeid noe jeg burde vurdere å gjøre/ta i bruk?

Anonymkode: 5a872...f36

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Soft mann skrev (31 minutter siden):

Ja dette er vel i forhold til hva arbeidsgiver kan gi ansatte eller?

Dette er hva en ansatt kan tjene hos en arbeidsgiver skattefritt i løpet av et år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hmm. Ser holdningene til svart arbeid er tvilsomme her. Kanskje er svart arbeid noe jeg burde vurdere å gjøre/ta i bruk?

Anonymkode: 5a872...f36

Nei.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden):

Nei.

Jobber du som frisør?

Skrevet
Soft mann skrev (4 minutter siden):

Jobber du som frisør?

Nei, jeg jobber i skatteetaten.

Skrevet

Ok.

du må sjekke frisører som jobber på sykehjem😉

Skrevet

Jeg visste ikke at dette var ei greie men hadde lett gjort det. Frisør er jo hinsides overpriset.

Anonymkode: eba01...379

Skrevet

Ikke alltid så lett å vite om de driver svart eller ikke. Veldig mange med hjemmesalong som driver helt lovlig. Pleier sjelden å spørre frisøren om de skatter av inntekten sin eller ikke 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg visste ikke at dette var ei greie men hadde lett gjort det. Frisør er jo hinsides overpriset.

Anonymkode: eba01...379

Stort sett så tar de lik betaling de som driver i kjelleren, men eg vet ikke om de jobber svart, har bare hørt hva kunder betaler hos de

Skrevet

Som frisør som ikke er privat næringsdrivende, men jobber i salong så jobber man fjerne på kommisjon og timer fastsatt av arbeidsgiver. En del har i perioder egentlig mer energi å tilby og tjener ganske dårlig i salongen, men å ha firma og all papirmølle med det blir mye så for å supplementere inntekt klippes det hjemme og borte. Er det egentlig forkastelig? Kanskje det i arbeidskontrakten er forbud mot eget firma. Er dwt da like moralsk forkastelig å ville tjene litt mer på det man kan.

Anonymkode: 2edd8...898

Skrevet

Det er ikke rart i det blir mer av slike ting når alt er så dyrt  på så kort tid og lønna ikke øker like mye, det er avgifter og skatt på alt og dyr strøm osv osv. Og i Norge er det også vanskelig å ha egen business med alle skatter og avgifter, ekstreme strømpriser og husleier, så skjønner også at folk jobber svart. Mange må ha to jobber for å klare seg også.

Anonymkode: 72c53...6bf

Skrevet

Skulle gjerne gått til en sånn frisør. 

Anonymkode: faab7...ef7

Skrevet
Moppeguri skrev (9 timer siden):

Ikke alltid så lett å vite om de driver svart eller ikke. Veldig mange med hjemmesalong som driver helt lovlig. Pleier sjelden å spørre frisøren om de skatter av inntekten sin eller ikke 

- Har de kasse?

- Slår de inn på kassa?

- Betaler kundene med kort?

- Får du kvittering?

- Inneholder kvittering org.nr + MVA?

Hvis du kan svare ja på disse spørsmålene er sjansen for at de jobber hvit ganske stor.

• Liker 1
Skrevet

Noen driver jo salong i eget hus UTEN at det er svart arbeid. Jeg har bidratt med ligningspapirer for ei som jobbet hjemmefra som frisør i ei lita bygd. Fleksibel og kortreist frisørtime der, og alt skattemessig på stell. Som barn gikk jeg hos frisør i nabolaget mitt, og hun hadde innredet salong i sokkelen på eneboligen sin. Ikke svart arbeid, bare praktisk å kunne drive i eget hus så hun var tilgjengelig når barna kom hjem fra skolen og lave kostnader til lokaler gjorde at hun fikk grei inntjening uten å måtte jobbe fullt. 

Anonymkode: fc662...459

Skrevet

"Ulovlig frisørsalong."

Her snakker vi nanny state. 

Anonymkode: afb08...e15

• Hjerte 1
Skrevet
Moppeguri skrev (10 timer siden):

Be om kvittering? 

Anonymkode: db2ee...2c7

Skrevet
Soft mann skrev (På 20.10.2025 den 20.28):

Ja masse skatt. Eiendomskatt formuesskatt, inntektsskatt, moms

men hva er problemet ditt siden du tydeligvis tar dette veldig alvorlig, betaler du skatt?

Vi skal reagere på en stakkars frisør som jobber svart. Hva med de rike  som flytter til Sveits? Hva med alle våre(!)  penger som sendes ut av landet mens de legger ned eldresenter og skoler? Nei vet du hva, frisøren er enklest å ta.

Anonymkode: c8b94...99e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi skal reagere på en stakkars frisør som jobber svart. Hva med de rike  som flytter til Sveits? Hva med alle våre(!)  penger som sendes ut av landet mens de legger ned eldresenter og skoler? Nei vet du hva, frisøren er enklest å ta.

Anonymkode: c8b94...99e

Du blander jo ting som ikke har noe med hverandre og gjøre. Ja, hva med de rike som flytter til Sveits, skal du stoppe dem på grensen ? At man kunne stoppe og sende penger ut av landet , for og kunne senke skattene til frisører kunne ha vært et argument. Hvordan skal du holde eldresenter og skoler åpne hvis folk ikke betaler skatt?

Anonymkode: db2ee...2c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 18.24):

Har en nabo som klipper svart, men hun har jo ikke vanlig daglig drift og daglige kunder, hun klipper når sine kjenninger har behov på ettermiddag/kveldstid og helger. Hun har en vanlig jobb i tillegg. Synes ikke hun driver stor nok bedrift til å måtte ha ordentlig firma så om man driver sånn synes jeg det er innenfor. 

Anonymkode: 2edd8...898

Hva du synes er revnende likegyldig for skatteetaten. 

AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 19.59):

Jeg har klippet meg hjemme hos en frisør som jobber svart på fritiden. Dette fordi hun tjener for dårlig som fast ansatt i salong. Hun er alenemor og står med huslån og utgifter. Eneste måten for henne å få det til å gå rundt for. Fordi frisør har så lav lønn i utgangspunktet. Vet samfunnet ikke kan fungere om alle gjør det, men for noen er det overlevelse. Hun har fullt med kunder på dagtid, så hadde ikke hjulpet om gikk det i stedet, da dette kommer i tillegg. 

Anonymkode: c7920...f2e

Det kan ende opp med å bli VELDIG dyrt for henne den dagen skattetetaten står på døra.  Da ryker nok huset før hun får sukk for seg, Jeg skjønner virkelig ikke de som tar den sjansen. 

Anonymkode: c51af...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...