Gå til innhold

Hvordan fordele eierandel og verdistigning av bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på hvordan vi skal fordele verdistigning av boligen vi eier sammen, når vi har ulik EK. Det er sikkert mange måter å gjøre det på, så jeg vil gjerne høre deres.

Jeg har EK som tilsvarer ca 75% av boligen, resten er boliglån. Mannen min har 0 EK, men betaler mer inn til felleskassen, siden han tjener litt mer. 

I dag står vi som 50% eiere hver, av både bolig og boliglån. 

Vi har halvvoksne barn fra før, og et hjemmeboende felles. 

Det vi tenker i dag, er at min EK er mitt særeie, mens resten deles 50/50 ved brudd. Fordelen med dette er at hjemmet og økonomien føles felles, men da tjener jo ikke jeg like mye på min investering.

Ellers kunne eierandelen endres til feks 75/25, men da må vel også vedlikehold og oppussing fordeles 75/25, og da må vi jo sitte og regne på det hver gang vi skal skifte ei fjøl eller male en vegg, og det høres lite fellesskapsfremmende ut, synes jeg. 

Og det finnes sikkert andre alternativer, so bring it on:)

Det jeg er ute etter er en løsning som gjør at begge føler at det er vårt hjem, og at vi har en økonomi som sier at vi hjelper og er der for hverandre. Jeg er egentlig ikke så opptatt av at det må være på nåla rettferdig ved brudd, mer opptatt av at det blir rettferdig for særkullsbarna ved dødsfall. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hildamaria skrev (13 minutter siden):

Da deles salgsummen 50/50. Her har du allerede gitt bort mye av din egenkapital. Du kan ikke ha egenkapital som tilsvarer 75% av boligverdien til en bolig du kun eier 50% av. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt av et regnestykke...her må du oppklare.

Har du betalt 75% av boligen? Da skal du eie 75%, om du er litt smart.

De resterende 25% må vel han klare alene med et lån.

Anonymkode: 6a890...512

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar! 

Vi skal skrive en ektepakt, hvor det står at min EK skal trekkes fra verdien, og så skal resten av verdistigningen (minus evt lån som er igjen)  deles 50/50. Vil ikke det være forklarende nok? 

Min EK bør i så fall tillegges kpi, ellers er det jo lite verd for mine arvtagere?

AnonymBruker
Skrevet
Hildamaria skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! 

Vi skal skrive en ektepakt, hvor det står at min EK skal trekkes fra verdien, og så skal resten av verdistigningen (minus evt lån som er igjen)  deles 50/50. Vil ikke det være forklarende nok? 

Min EK bør i så fall tillegges kpi, ellers er det jo lite verd for mine arvtagere?

Enklere: Man eier sine %, for eks du eier 75% og han 25%. Ved salg så deles summen på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

Enig i at det er enklere, men hvordan skal andre utgifter til bolig fordeles da? Feks oppussing av bad, eller småting som skifte av lamper?

Skrevet
Hildamaria skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! 

Nei til det siste. Det er en investering som verdistigningen på bolig er avkastning av. 

AnonymBruker
Skrevet
Hildamaria skrev (3 minutter siden):

Enig i at det er enklere, men hvordan skal andre utgifter til bolig fordeles da? Feks oppussing av bad, eller småting som skifte av lamper?

75/25, enkelt. Kan kjøre den på alt :) 

Men personlig orker jeg ikke at alt skal være på krona i fordeling, krangel om økonomi dreper forhold. Tenk litt på det også.

Men kjøre prosentdelingen på eierskapet til boligen som hovedregel når det skal utbedres ting som MÅ gjøres.

Pynteting/interiøt får den enkelte som ønsker å ha dette betale selv.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

75/25, enkelt. Kan kjøre den på alt :) 

Men personlig orker jeg ikke at alt skal være på krona i fordeling, krangel om økonomi dreper forhold. Tenk litt på det også.

Men kjøre prosentdelingen på eierskapet til boligen som hovedregel når det skal utbedres ting som MÅ gjøres.

Pynteting/interiøt får den enkelte som ønsker å ha dette betale selv.

Ja, det er akkurat det der med kronetelling jeg ikke orker, heller! Veldig lite trivelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egenkapitalen bør følge KPI som du foreslår, og boligen eier dere 50/50, som du foreslår. Noe annet ville vært utenkelig for meg. 

Mannen min bidro med hele egenkapitalen når vi kjøpte felles bolig første gang. Han ba bare om å få igjen egenkapitalen hvis vi skilte lag. I dag eier vi en annen, dyrere bolig, vi eier sammen og det er ikke noe spørsmål om egenkapital. Han tjener og vil alltid tjene, om lag det dobbelte av hva jeg gjør. 

Anonymkode: f949d...6aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Egenkapitalen bør følge KPI som du foreslår, og boligen eier dere 50/50, som du foreslår. Noe annet ville vært utenkelig for meg. 

Mannen min bidro med hele egenkapitalen når vi kjøpte felles bolig første gang. Han ba bare om å få igjen egenkapitalen hvis vi skilte lag. I dag eier vi en annen, dyrere bolig, vi eier sammen og det er ikke noe spørsmål om egenkapital. Han tjener og vil alltid tjene, om lag det dobbelte av hva jeg gjør. 

Anonymkode: f949d...6aa

Du kan ikke eie mer enn du har råd til :) Om du skal eie 50% av boligen må du betale 50%...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir veldig dårlig rente på egenkapitalen din da

Anonymkode: 176af...11b

AnonymBruker
Skrevet
Hildamaria skrev (10 timer siden):

Store utgifter som oppussing av bad etter eierandel, småting 50/50. 

Anonymkode: aff2f...c1f

AnonymBruker
Skrevet

Min egenkapital, huset står 100% på meg. Vi deler alle utgifter 50/50.

Vi planlegger ikke for brudd, så har ikke akkurat noen plan på fordelingen ved et evt brudd. Men han har så vidt jeg har forstått krav på å få tilbake det han har lagt inn i huset disse årene. Vet at han hadde ikke krevd en krone fra meg, men jeg hadde nok tatt en tur i banken og forhørt meg litt for å finne ut hvor mye jeg hadde «skyldt» han.

Er nok litt uvanlig fordeling vi har, men det er slik han ønsker det. Han føler seg mer komfortabel med den fordelingen, og det funker for oss. 

Vi har over 10+ år i lag og 2 barn.

Anonymkode: aa401...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min egenkapital, huset står 100% på meg. Vi deler alle utgifter 50/50.

Vi planlegger ikke for brudd, så har ikke akkurat noen plan på fordelingen ved et evt brudd. Men han har så vidt jeg har forstått krav på å få tilbake det han har lagt inn i huset disse årene. Vet at han hadde ikke krevd en krone fra meg, men jeg hadde nok tatt en tur i banken og forhørt meg litt for å finne ut hvor mye jeg hadde «skyldt» han.

Er nok litt uvanlig fordeling vi har, men det er slik han ønsker det. Han føler seg mer komfortabel med den fordelingen, og det funker for oss. 

Vi har over 10+ år i lag og 2 barn.

Anonymkode: aa401...efa

Nå er du veldig naiv, bare vent til dere bryter. Klassisk det du skriver, blind.

Skrevet
Hildamaria skrev (22 timer siden):

Hei!

Lurer på hvordan vi skal fordele verdistigning av boligen vi eier sammen, når vi har ulik EK. Det er sikkert mange måter å gjøre det på, så jeg vil gjerne høre deres.

Jeg har EK som tilsvarer ca 75% av boligen, resten er boliglån. Mannen min har 0 EK, men betaler mer inn til felleskassen, siden han tjener litt mer. 

Vi har halvvoksne barn fra før, og et hjemmeboende felles. 

Det vi tenker i dag, er at min EK er mitt særeie, mens resten deles 50/50 ved brudd. Fordelen med dette er at hjemmet og økonomien føles felles, men da tjener jo ikke jeg like mye på min investering.

Ellers kunne eierandelen endres til feks 75/25, men da må vel også vedlikehold og oppussing fordeles 75/25, og da må vi jo sitte og regne på det hver gang vi skal skifte ei fjøl eller male en vegg, og det høres lite fellesskapsfremmende ut, synes jeg. 

Og det finnes sikkert andre alternativer, so bring it on:)

Det jeg er ute etter er en løsning som gjør at begge føler at det er vårt hjem, og at vi har en økonomi som sier at vi hjelper og er der for hverandre. Jeg er egentlig ikke så opptatt av at det må være på nåla rettferdig ved brudd, mer opptatt av at det blir rettferdig for særkullsbarna ved dødsfall. 

At din EK skal være ditt særeie samtidig som han betaler en større prosentandel av alle utgifter er åpenbart grovt urettferdig, og om rollene hadde vært snudd ville det vært 500 kommentarer om kvinnefella, menn etc. Dere må åpenbart finne ut av en fordeling selv men dersom det skal gjøres rettferdig må han også kompenseres for at han bidrar med mer penger hver måned.

Skrevet
Romkom skrev (5 timer siden):

At din EK skal være ditt særeie samtidig som han betaler en større prosentandel av alle utgifter er åpenbart grovt urettferdig, og om rollene hadde vært snudd ville det vært 500 kommentarer om kvinnefella, menn etc. Dere må åpenbart finne ut av en fordeling selv men dersom det skal gjøres rettferdig må han også kompenseres for at han bidrar med mer penger hver måned.

Ja, men hvis han betaler for lånet, som tilsvarer ca 25% av kjøpesummen, så kompenseres han jo da ved å eie 25%, gjør han ikke? 

Og så deler vi løpende faste utgifter, mat og forbruk likt. 

Skrevet
Hildamaria skrev (19 minutter siden):

Ja, men hvis han betaler for lånet, som tilsvarer ca 25% av kjøpesummen, så kompenseres han jo da ved å eie 25%, gjør han ikke? 

Og så deler vi løpende faste utgifter, mat og forbruk likt. 

Du sa tidligere at han betaler inn mer til felleskassen. Du vet like godt som meg at de aktuelle betalingene ikke går til å dekke nedbetaling på 25% av boligen. Det er åpenbart urettferdig at han skal måtte bidra mer til husholdningen men sitte igjen med mindre. Du sa forøvrig tidligere at du skulle beholde EK justert for KPI, så skulle resten deles 50/50. Det du skisserer nå er enda mer urettferdig.

Om det skal gjøres rettferdig må han kompenseres for sitt økte bidrag til fellesutgifter på samme måte som du kompenseres for å ha mer EK. Da får han evt. trekke ut differansen justert for KPI på samme måte som du gjør før resten fordeles 50/50.

Om min kjæreste hadde skissert en tilsvarende plan ville jeg vurdert å forlate forholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...