Gå til innhold

Nei, du er IKKE vip kun fordi du har barnevogn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fordi det bare høres for usannsynlig ut.

Anonymkode: 17e22...d92

Ok, men det er sant uansett hva du tenker og tror. Det florerer av sånne historier og veldig, veldig mange av oss kan fortelle hårreisende historier om hva vi kan oppleve!

Anonymkode: 27135...091

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Uff, jeg fikk litt vondt i magen mtp denne moren jeg. Problemet er at man tar mer plass med barnevogn (eller rullestol), og det ender med at man noen ganger må se at flere busser eller heiser forsvinner mens man bare står og venter og venter.

Vi hadde et kolikkbarn, og det var tøft å gå ut i det hele tatt, så det var temmelig krevende når ting ikke gikk etter planen, som at vi ikke kom på en buss. 

Dette… for alt vi vet kanskje hun var dødssliten av søvnmangel, måtte ut en tur for å ordne noe for babyen og flere busser var fulle så hun måtte stå å vente med en baby hun visste kom til å begynne å gråte, høylydt og lenge…. Det eneste man vil da er å bare komme seg hjem! 😟

Anonymkode: 2bdcc...7fd

• Liker 7
Skrevet

Så bra du ts ikke blir sur hvis det ikke er plass til deg på bussen 👏

Jeg må innrømme at jeg blir sur selv om jeg ikke har barnevogn.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Enig. Alle med Epelepsi feks burde ha bil.

Alle med ADHD som påvirker de i trafikken også. De med kognitive vansker som feks kan oppstå av fødselsdepresjon også. Det er jo så lurt at ALLE er i trafikken, både for miljøet og trafikkens del. Helst burde ingen ta kollektivt for da ville de alle ha hatt null problemer med full buss. Så teite de var hele gjengen ombord i den bussen. Alle hva, 100+ personene burde kjørt bil åpenbart.

Anonymkode: e1790...9e2

De med epilepsi burde strengt tatt ikke ha barn... Eller generelt folk som ikke kan kjøre bil pga manglende evne burde ikke hatt barn

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngikk alltid å ta kollektiv i rushtiden. Hvis det ikke lot seg gjøre så ble det bæresele. Så fort ungene lærte seg å gå så ble barnevogna droppet på turer. 

Jeg er den typen som hjelper mennesker med barnevogner i buss/trikk/tog men mesteparten av gangene viser jeg de hvordan de pent klarer å gjøre det selv.

Det burde vært kurs for bruk av barnevogner inn i buss eller tog. Hvorfor er enkelte foreldre så hjelpeløse? Og nei, jeg risikerer ikke ryggen min for den fullasta barnevogna di heller. 

Anonymkode: ebc2e...27e

• Liker 5
Skrevet

Er det fullt på bussen er det fullt uansett med barnevogn eller ikke.  Det er ikke alle personer uten barnevogn kommer seg inn på bussen heller.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Konklusjonen min etter å ha lest denne tråden er i alle fall at livet er enklere for oss som bor mer landlig. For det første har de fleste som bor her bil og for det andre så er det alltid massevis av plass på bussen. At folk orker å bo midt i Oslo med stappfulle busser på dette viset skjønner jeg bare ikke, siden det i grunn er helt frivillig å bo der. Dere som bor i Oslo skulle bare visst hvor fint livet er på bygda. 

Anonymkode: b94e8...726

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Var det ingen rullestolbruker f.eks som kunne gitt denne damen med barnevogn sin plass?

Anonymkode: 66273...49d

Du kødder nå eller? En rullestol er beina til en rullestolbruker. En dame med baby kan bruke bæresele istedetfor vogn

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (29 minutter siden):

Så bra du ts ikke blir sur hvis det ikke er plass til deg på bussen 👏

Jeg må innrømme at jeg blir sur selv om jeg ikke har barnevogn.

Men du blir ikke sur på passasjerene

Skrevet

Litt off-topic, men da moren min levde, pleide hun ofte å erte meg med historien om da jeg var baby og hadde kolikk og gråt kontinuerlig en tbanetur mellom Stovner og Jernbanetorget. For de som ikke er kjent i Oslo er dette en reise på en halvtime.

Tenker noenganger på åssen hel*ete medpassasjerer hadde den dagen tidlig på 80-tallet. Det kan ikke ha vært gøy😀

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Men du blir ikke sur på passasjerene

Å beklager, jeg visste ikke at du kjenner damen i hi og vet at hun ble sur på passasjerene. Da kan du bare se bort fra mitt svar du siterte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo går det buss hele tiden, ofte hvert minutt, så jeg kunne godt ha gått av bussen og tatt neste. 

Hun hadde sikkert prøvd å komme på flere busser, og babyer trenger både bleieskift og mat. Kan hende hun skulle rekke en avtale også. 

Folk skriver her om at mange bare tenker på seg selv og mener barnemoren, men jammen gjelder det andre også! 

Anonymkode: 59e06...da1

• Liker 7
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

Hvorfor er det mindre trygt på bussen fordi det er fullt?

Hvis bussen må bråstoppet og det er så fullt at det står en haug med folk i midtgangen på bussen hva tror du skjer da? Jo folk faller som dominobrikker og utsetter babyen i vogna for fare. Man burde generelt ikke ta med små barn på bussen om det er stappfullt og ingen sitteplasser, i tillegg til at folk står som sild i tønne.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ah. Ja sett de svake gruppene opp mot hverandre. Det er mye lettere enn at vi friske uten barnevogn skal ta ansvar.

Anonymkode: 8aef4...c52

De med barnevogn er som oftest ikke en svakere gruppe. 

• Liker 5
Skrevet
Maleficenta skrev (42 minutter siden):

De med epilepsi burde strengt tatt ikke ha barn... Eller generelt folk som ikke kan kjøre bil pga manglende evne burde ikke hatt barn

De skulle ikke hatt barn? På hvilket grunnlag kan du skrive noe slikt? Mange av oss som er godt medisinerte fungerer som vanlige folk. Vi regnes ikke nødvendigvis som farlige for de rundt oss. Jeg får anfall ca 1 gang per år (i gjennomsnitt), jeg merker gjerne før jeg får anfall at jeg får de, alltid på kveld/natt. Jeg har aldri vært til fare for et barn. Jeg klarer å komme meg til et annet rom der anfallet skjer.

Du skjønner det; vi med epilepsi er ganske forskjellige. 

Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? 

Til ts; nei, de er ikke vip, men jeg tenker det går an å ha empati med noen i en frustrerende situasjon. Det betyr ikke at de andre skal gå av.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

De skulle ikke hatt barn? På hvilket grunnlag kan du skrive noe slikt? Mange av oss som er godt medisinerte fungerer som vanlige folk. Vi regnes ikke nødvendigvis som farlige for de rundt oss. Jeg får anfall ca 1 gang per år (i gjennomsnitt), jeg merker gjerne før jeg får anfall at jeg får de, alltid på kveld/natt. Jeg har aldri vært til fare for et barn. Jeg klarer å komme meg til et annet rom der anfallet skjer.

Du skjønner det; vi med epilepsi er ganske forskjellige. 

Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? 

Til ts; nei, de er ikke vip, men jeg tenker det går an å ha empati med noen i en frustrerende situasjon. Det betyr ikke at de andre skal gå av.

Har de ikke kognitive evner til å kjøre bil f eks hvordan kan de ha kognitive evner til å ta seg av barn? 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (52 minutter siden):

Nei, for sykdom, skade eller lyter kan jo ikke oppstå underveis i svangerskapet eller etter at barnet er født.  Man kan selvfølgelig heller ikke være midlertidig ute av stand til å kjøre bil men fortsatt helt fint kunne både ta seg av barnet og være i den situasjonen der alternativet er hva, legge igjen barnet på nærmeste brannstasjon?

Anonymkode: e1790...9e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Har de ikke kognitive evner til å kjøre bil f eks hvordan kan de ha kognitive evner til å ta seg av barn? 

Det handler ikke om kognitive evner generelt! Det handler om at hvis man får en episode så kan man jo være en fare for alle rundt seg, og seg selv.

Det handler om at man må være anfallsfri. Man må være anfallsfri i minst ett år, så må det gis helseattest i hvert år i fem år, til man slipper å vise helseattest. Dette for å sikre at man ikke kan få anfall. Hvilket er fair. Jeg tør nok ikke ta lappen selv om jeg kunne fordi jeg er redd for å få anfall. 

Men altså; du tror det er noe kognitivt, som i at vi er dummere, eller hva? 

Jeg får primært abscenser, hvor jeg faller ut, både bevisst og ubevisst. Dvs jeg hører alt rundt meg noen ganger, men kroppen er uresponsiv og jeg blir ikke kontaktbar - annet enn med min mann som er ekstremt god på dette - vi har vår teknikk (hans sønn har epilepsi). Jeg får knitring i hodet, og når det starter rekker jeg alltid å gå til et annet rom, legge meg ned og la det skje.

• Nyttig 7
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Alle burde ha bil. Altså bor man i bysentrum er det jo en ting da men da går det an å ha ungen i bæresele eller noe

Alle har ikke råd til bil. 

• Liker 3
Skrevet

I Oslo er det i dag vanskelig å finne parkering og flere gater er stengt.  Nytter ikke å kjøre bil i Oslo. Å kjøre bil i Oslo i  dag er ikke slik det var for 10-15 år siden.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...