Gå til innhold

Nei, du er IKKE vip kun fordi du har barnevogn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jo, de er VIP. Har du møtt dem på tursti flere i bredden? Da er det bare å hoppe i grøfta for de viker ikke på tørre møkka.

Anonymkode: 023a1...48f

• Liker 5
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vis meg hvor hun skriver at folk må gå av bussen? 

Anonymkode: 52783...05a

Dersom bussen er stappfull av folk, så er jo regnestykket enkelt. Barnevognen og moren kommer seg ikke på med mindre noen går av, så det blir plass. Det var nok det som mentes med at "folk må gå av bussen". Enkel matte.

Anonymkode: 54e8d...b3c

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er en balansegang her. En vet for det første ikke om hun har prøvd å komme med flere busser allerede, og var sliten og lei på grunn av det. Det kan ha tippet lasset for henne. 

Jeg husker en småbarnsmor som stod med vognen og ett barn i hånden, og ville med, men så var det fullt av andre vogner. Hun ble ikke sint, hun gråt. Det var så tydelig at hun var sliten, og det ble for mye for henne. Tårene bare rant. 💔

Det verste var at ene barnevognen som var på skulle av etter to busstopp, så her kunne jo den vurdert å gå av før. Umulig å vite om det var praktisk mulig for den da. 

Det er noe i det med barnevognmafiaen, der enkelte tror de er over verden, men en kan ikke si det gjelder alle, og litt medfølelse i hverdagen er fint. 

• Liker 5
  • Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde barnevogn og rullestolbrukere hadde førsterett på rullestol/barnevogn-sonen. Har mange ganger flytta meg for disse gruppene skal få plass. Bussjåførene her jeg bor er også flibke til å si ifra at folk må flytte seg. 

Vi bor visst i et samfunn der det er greit å se på barn og funksjonshemmede som byrder. Det er konkurranse om å være mest mulig selvsentrert. Men neida, det er bsbyen eller rullestolbrukeren eller omsorgspersonene som er de selvsentrerte. Gud forby at baby skal få besøke besteforeldre en lørdags formiddag, eller en rullestolbruker tar bussen til jobb. 

Anonymkode: 8aef4...c52

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Er det så fullt er det jo ikke trygt med vogn på bussen. 

Hvorfor er det mindre trygt på bussen fordi det er fullt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bedt av en mor om å trille av bussen fordi hun hadde med seg barnevogn som ville ombord. Men jeg satt i rullestol og kom ombord i bussen flere stopp før henne, så jeg bad henne om å ta neste buss, da ble hun dritsur, gikk for å snakke med sjåføren og bad han om å be meg om å komme ut sånn at hun fikk plass… heldigvis fikk hun samme beskjed som jeg allerede hadde gitt henne. Vi hadde samme destinasjon, for vi skulle dessverre hjem med samme buss fra samme stopp, igjen var jeg først, og hun ble dritsur og klikket fullstendig på både meg og sjåføren! Heldigvis hadde hun, altså sjåføren, sett meg når hun kom kjørende med ruten til byen ti minutter før hun hadde ny avgang fra byen, da var ikke damen med vognen der, så jeg fikk naturligvis førsterett å komme ombord! (Jeg er, så langt det lar seg gjøre, ute i god tid til bussen, og det lønner seg åpenbart!)

Anonymkode: 27135...091

• Liker 8
  • Hjerte 8
Skrevet

Antar hun forventet noen skulle gå av å gi henne plassen 😂. Irriterer meg og at folk med barnevogn forventer å måtte gå gå av og på bussen først og. Hvorfor kan ikke de gå av sist. Er jo bedre plass å komme seg ut om andre har fått av først. Skulle tro barnevogna var en rullestol. Og ja jeg har unger selv

Da hadde jeg tatt bilen gitt

Du er så usmakelig ass. Så mye tid du bruker på Kg, kan du ikke bidra litt positivt?!

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde barnevogn og rullestolbrukere hadde førsterett på rullestol/barnevogn-sonen. Har mange ganger flytta meg for disse gruppene skal få plass. Bussjåførene her jeg bor er også flibke til å si ifra at folk må flytte seg. 

Vi bor visst i et samfunn der det er greit å se på barn og funksjonshemmede som byrder. Det er konkurranse om å være mest mulig selvsentrert. Men neida, det er bsbyen eller rullestolbrukeren eller omsorgspersonene som er de selvsentrerte. Gud forby at baby skal få besøke besteforeldre en lørdags formiddag, eller en rullestolbruker tar bussen til jobb. 

Anonymkode: 8aef4...c52

Joda, det har vi også. Men bussjåføren kan ikke be folk om å gå av for at rullestolbrukere eller barnevogner skal få plass. Det er kun de med sykkel som kan bli bedt om å gå av fordi rullestol og barnevogn har førstepri i forhold til sykler.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (3 minutter siden):

Det er en balansegang her. En vet for det første ikke om hun har prøvd å komme med flere busser allerede, og var sliten og lei på grunn av det. Det kan ha tippet lasset for henne. 

Jeg husker en småbarnsmor som stod med vognen og ett barn i hånden, og ville med, men så var det fullt av andre vogner. Hun ble ikke sint, hun gråt. Det var så tydelig at hun var sliten, og det ble for mye for henne. Tårene bare rant. 💔

Det verste var at ene barnevognen som var på skulle av etter to busstopp, så her kunne jo den vurdert å gå av før. Umulig å vite om det var praktisk mulig for den da. 

Det er noe i det med barnevognmafiaen, der enkelte tror de er over verden, men en kan ikke si det gjelder alle, og litt medfølelse i hverdagen er fint. 

Hvorfor skal en med barnevogn gå av to stopp før fordi en ny vil ombord? Det kunne jo hende denne moren som ventet også bare skulle to stopp…

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun skriver: 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det var så fullt at ingen passasjerer hadde et sted å gå.

det betyr at alle setene er tatt, midtgangen er full, det samme med plassen midt bak der det er barnevognparkering. Har du aldri tatt buss i rushen i Oslo? Vi snakker sild i tønne her. 

Anonymkode: ba215...e14

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble bedt av en mor om å trille av bussen fordi hun hadde med seg barnevogn som ville ombord. Men jeg satt i rullestol og kom ombord i bussen flere stopp før henne, så jeg bad henne om å ta neste buss, da ble hun dritsur, gikk for å snakke med sjåføren og bad han om å be meg om å komme ut sånn at hun fikk plass… heldigvis fikk hun samme beskjed som jeg allerede hadde gitt henne. Vi hadde samme destinasjon, for vi skulle dessverre hjem med samme buss fra samme stopp, igjen var jeg først, og hun ble dritsur og klikket fullstendig på både meg og sjåføren! Heldigvis hadde hun, altså sjåføren, sett meg når hun kom kjørende med ruten til byen ti minutter før hun hadde ny avgang fra byen, da var ikke damen med vognen der, så jeg fikk naturligvis førsterett å komme ombord! (Jeg er, så langt det lar seg gjøre, ute i god tid til bussen, og det lønner seg åpenbart!)

Det tror jeg ikke på.

Anonymkode: 17e22...d92

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok buss i Oslo i går, ikke en slik leddbuss men en mindre buss, som ble ganske fort full. På et stopp stod en dame med barnevogn som prøvde flere ganger å gå på bussen, men det var så fullt at ingen passasjerer hadde et sted å gå. En av passasjerene sa også til kvinnen at det er fullt. Hun ble da så sint og sa hun skulle på bussen, at de med barnevogn også måtte få plass. Hun prøvde flere ganger å komme inn, men ingen av passasjerene flyttet på seg. Når bussen kjørte videre, uten denne viktige moren på, så måtte jeg smile idet bussen kjørte forbi. For hun var så tydelig forbanna.

Så til dere med barnevogner: Nei, dere er ikke viktigere enn andre på bussen og uansett hvor det måtte fordi du har en diger barnevogn å drasse rundt på. Dette er noe du burde tenkt på før du fikk barn, at ting som dette kunne skje. 

Åja, før dere angriper meg, jeg er frivillig barnløs og ønsker ikke barn av ulike årsaker. Å se hvordan enkelte damer blir bare fordi de har barn er så hysterisk. Kommer aldri til å glemme ansiktsuttrykket hennes når bussen kjørte forbi.

Anonymkode: 9a89f...89f

Der står hun. Kanskje en av de første dagene ute av huset med baby. Alt er nytt og skummelt og hun er kaldsvetter og har vondt. Barnet sover, men hvor lenge? det liker ikke å stå I ro og vil spise hver time. Det er kaldt ute. Kanskje skal hun på helsestasjonen på 6 ukers kontroll. Hun er stressa og ser seg rundt.  Bussen går fra henne, er det et busstopp hun kan sitte å amme på? Går det an å gjøre ute i kulden, blir baby for kald? Håper ikke han våkner! Hva hvis han må skifte bleie, hun stresser for da er det ikke noe sted å bytte ute og barnet kan bli kald..

det går an å ha litt sympati altså. Og ja de med små barn bør gå foran de aller fleste normale friske voksne. 

Anonymkode: 44651...33a

• Liker 11
  • Hjerte 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg ikke på.

Neivel, hvorfor ikke? Vi i rullestoler opplever veldig mye rart, både ombord i kollektivtransport, på gaten, i butikker etc.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor skal en med barnevogn gå av to stopp før fordi en ny vil ombord? Det kunne jo hende denne moren som ventet også bare skulle to stopp…

Jeg sier den kunne vurdert det, men også at det ikke sikkert var mulig. Om jeg tok buss med vogn, og skulle av snart, og det kommer en med vogn som si skal inn til sentrum, så kunne jeg godt ha gått av bussen selv om det passet med tiden, og formen på barnet. 
Jeg hadde blitt flau av å etterlate en gråtende mamma for ett par busstopp, om jeg ikke hadde en god grunn. Godt mulig de hadde det da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dersom bussen er stappfull av folk, så er jo regnestykket enkelt. Barnevognen og moren kommer seg ikke på med mindre noen går av, så det blir plass. Det var nok det som mentes med at "folk må gå av bussen". Enkel matte.

Anonymkode: 54e8d...b3c

Men det var ikke det hun skrev, ikke et sted ble det heller implisert at noen skulle gå av for å gi plass til de med barnevogn. 
men det er lov til å flytte på seg og gi plass, noe de aller fleste gjør, heldigvis. Er det ikke plass, så er det ikke plass, og det er helt greit. 
Er det ikke plass til barnevogn fordi folk ikke gidder å flytte litt på seg for å lage plass, så er ikke det greit. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg opplevd flere ganger, også med «vanlige» passasjerer. Helt vanlig i storbyen hvor jeg bor at ved fulle busser så reiser folk seg og sier «bare ta plassen min, jeg skal av snart» eller at de går av et stopp eller to tidligere.

Anonymkode: b35a0...beb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det skrives jo tydelig i hovedinnlegget at bussen faktisk var stappfull.

Det er DET som er sakens kjerne her: Ingen av de andre passasjerene hadde mulighet til å vike til siden og gi plass til barnevognen, fordi det var ingen plass til overs.

Så da er det helt unødvendig å gnåle om at folk burde gitt plass.

Sånn er det noen ganger (eller ganske ofte her i Oslo i hvert fall), uansett om du reiser med barnevogn eller ei: Bussen er dessverre allerede full når den kommer til din holdeplass.

Anonymkode: ac6b5...8ea

• Liker 7
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neivel, hvorfor ikke? Vi i rullestoler opplever veldig mye rart, både ombord i kollektivtransport, på gaten, i butikker etc.

Fordi det bare høres for usannsynlig ut.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke på.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg så absolutt på. Jeg ser holdningene til funksjonshemmede er til tider fremdeles langt bakpå, og vi har ikke kommet så langt som vi gjerne tror. 
Jeg tar mye bussen, og møter sjåfører som sukker og er irriterte fordi de får med en rullende de må tilrettelegge for. Andre tar det ordentlig, og gjør det som jo bare er jobben deres, men holdningene er der hos litt for mange. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der står hun. Kanskje en av de første dagene ute av huset med baby. Alt er nytt og skummelt og hun er kaldsvetter og har vondt. Barnet sover, men hvor lenge? det liker ikke å stå I ro og vil spise hver time. Det er kaldt ute. Kanskje skal hun på helsestasjonen på 6 ukers kontroll. Hun er stressa og ser seg rundt.  Bussen går fra henne, er det et busstopp hun kan sitte å amme på? Går det an å gjøre ute i kulden, blir baby for kald? Håper ikke han våkner! Hva hvis han må skifte bleie, hun stresser for da er det ikke noe sted å bytte ute og barnet kan bli kald..

det går an å ha litt sympati altså. Og ja de med små barn bør gå foran de aller fleste normale friske voksne. 

Anonymkode: 44651...33a

Nei, ombord i kollektivtransporten gjelder førstemann til mølla! Barnefamilier har ikke førsterett på plass!

• Liker 11
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...