Gå til innhold

Nei, du er IKKE vip kun fordi du har barnevogn

Anbefalte innlegg

Skrevet
moroklompen skrev (1 minutt siden):

De fleste bussene i Oslo har jo skilt i midtgangene med bilde av barnevogn/HC merke som betyr at plassene er tiltenkt dem.

Hvis det er plass i midtgangen. Er bussen overfylt er det ikke det

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun sa at de med barnevogn også måtte få plass? Bare det? Da har hun ikke sagt at dere skulle vike for henne, og du overdramatiserer og godter deg over andre. Skjønner.

Anonymkode: eb20e...a24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 18.10.2025 den 11.47):

Har de ikke kognitive evner til å kjøre bil f eks hvordan kan de ha kognitive evner til å ta seg av barn? 

Hva i alle verden?? Har sett deg påstå at du er sykepleier, er du da helt kunnskapsløs? For dette er helt kunnskapsløst og usmakelig. Håper du skammer deg.

Maleficenta skrev (På 18.10.2025 den 13.21):

Hva gjør hun den dagen hun er alene med unga og får et alvorlig anfall? 

Hva gjør du den dagen du får et illebefinnende?? Du kan få det du og. Slag, hjerteinfarkt, BT-fall som gjør at du faller å slår deg fordervet. Ærlig talt. Dette burde du vite. Da burde ikke du ha barn heller.

Anonymkode: eb20e...a24

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener du at sjåførene skal nekte passasjerer tidlig i ruten fordi det kan komme flere passasjerer på andre holdeplasser?

Anonymkode: 3d810...091

Nei, de gjør jo ikke det. Så jo nærmere sentrum, jo fullere blir bussen, og det går utover alle. Eneste gode løsningen er å skalere antall busser til mengden passasjerer bedre.

Anonymkode: 8a4ce...1bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 18.20):

Du vet det finnes mennesker i Oslo som kanskje har hytte? Hvordan skal de komme seg dit uten bil? Haike? 

Hvis det ikke er vanlig med bil i Oslo, hvorfor er det så mye trafikk da? 

(Jeg har bodd i Oslo i over 40 år så det du sier er jo bare tull!)

Anonymkode: ed6be...b99

Jeg bor i Oslo, og jeg har hytte. Har selvsagt ikke bil. Du det går buss og tog..  til og med taxi hadde jo vært billigere enn og skaffe bil for og kjøre til hytta . 
veldig mye i trafikken i Oslo er gjennomkjøring og pendling. Jo, det finnes folk med bil i Oslo, men vanlig? Nei. Jeg har en venninne med bil.  Her jeg bor er det parkeringsplass til ca 10% av beboerne. Det dekker behovet. 

jeg har bodd i Oslo hele livet, 50 år,  så det du skriver er bare tull. 

Anonymkode: 803b5...3fa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjipt for TS om hun skader/ brekker beinet og må gå med krykker over lengre tid, og ingen gidder å gi henne plass/ sete. Ikke plass til henne på bussen siden ingen vil flytte på seg, så hun rekker ikke timen til røntgen. 

Når TS blir gammel, dårlig til bens og må gå med rullator er det heller ikke plass på bussen. En medpassasjer skriver dette på KG etter å ha kjørt ifra en sint og frustrert TS; «Når bussen kjørte videre, uten denne viktige personen på, så måtte jeg smile idet bussen kjørte forbi. For hun var så tydelig forbanna. Så til dere med rullator: Nei, dere er ikke viktigere enn andre på bussen og uansett hvor det måtte fordi du har en diger rullator å drasse rundt på. Dette er noe du burde tenkt på før du ble dårlig til bens, at ting som dette kunne skje.»

Anonymkode: 133c7...38a

Er så glad jeg bor i Oslo med pasientreiser og rosa busser. 

hvis jeg hadde bodd et slikt sted , så hadde jeg ihvertfal beregnet god tid før røntgen. Kanskje spandert på meg en taxi og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg forventer det verste av medpassasjerer på kollektivtransport. Har erfart hvor lite empati og selvsentrerte de fleste er. Spesielt som gravid. Har stått i fullstappet buss og såvidt hatt noe holde meg i høygravid og ikke sett et menneske som var villige til å reise seg. Kunne være heldig en sjelden gang.

Reiser aldri kollektivt i rush men mulig jeg må det før eller siden. Forventer absolutt ikke at jeg med barnevogn har noe prioritet. Men selvfølgelig har jeg alltid vist empati mot mødre med små barn eller gravide, gamle, osv, selv før jeg ble gravid selv. Aldri latt en gravid dame stå, eller en gammel dame/mann, i alle fall spurt om de ville sitte eller trengte hjelp. Samme på gata om jeg ser noen eldre som sliter med handleposer eller liknende så spør jeg om de trenger hjelp, men vet det er ikke normalen. 

Jeg personlig har førerkort og ja kan sikkert kjøre. Men jeg foretrekker å gå i nærområdet nå som jeg er i permisjon. At jeg misliker bilkjøring bør ikke gjøre meg til en uskikket mor🤣

Anonymkode: 35240...260

Men nå handler hovedinnlegget om en annen problemstillingen det du drar frem

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi hører ikke til ruter og jo her står det reservert barnevogner 

Anonymkode: 7cbe0...9ef

Ja det står reservert barnevogner, men det betyr ikke at om bussen er stappfull og folk ikke får flytta seg 1 cm så må folk gå av bussen for å gi plass til en barnevogn. Det betyr er at om det kommer på noe med barnevogn så må de som ikke har barnevogn flytter seg fra det området på bussen.

Anonymkode: f0ac0...8f8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, det er for at folk skal flytte på seg, mange har mulighet til å flytte seg for å lage plass. I gen forventer at andre skal gå av, men det går som oftest ann å lage plass. Folk står jo der det er mest plass.

Anonymkode: 6d063...2d1

Du har tydeligvis ikke kjørt buss midt i rushen i Oslo. Da er det ikke mulighet til å flytte på segl

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor avgrense til sykehjem. Det er barna og barnebarna våre som vil få samfunnet til å fungere. Barnløse burde betalt dobbelt skatt.

Det var voldsomt 😅 

når skulle det trå i kraft? Ved en viss alder, når man ga opp og prøve og få det til, eller når man meldte i fra om at man sikkert / kanskje hadde bestemt seg for og forbli frivillig barnløs? Eller skal alle unge betale dobbelt skatt inntil de setter barn til verden? Plutselig begynner unge menn og juble når ond night standet ble gravid « yes, skattelette! « 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var voldsomt 😅 

når skulle det trå i kraft? Ved en viss alder, når man ga opp og prøve og få det til, eller når man meldte i fra om at man sikkert / kanskje hadde bestemt seg for og forbli frivillig barnløs? Eller skal alle unge betale dobbelt skatt inntil de setter barn til verden? Plutselig begynner unge menn og juble når ond night standet ble gravid « yes, skattelette! « 

Det blir vanskelig. Det beste er å gi skattelette til de som har barn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem tror du det er som skal ta seg av deg når du blir gammel og for skrøpelig til å klare deg selv? Som frivillig barnløs er du prisgitt det offentlige tilbudet som ofte er miserabelt. Der er det andres barn og barnebarn som kommer til å hjelpe deg på dass eller skifte bleie på deg.

Takk og pris for det, det er vel ikke mange som ønsker at egne barn skal gjøre de tingene.

Brunello skrev (52 minutter siden):

Det blir vanskelig. Det beste er å gi skattelette til de som har barn.

Det burde gis skattelette til de som aldri går ut i permisjon og alltid stiller opp for de som stadig gjør det.

Anonymkode: ab834...aee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk og pris for det, det er vel ikke mange som ønsker at egne barn skal gjøre de tingene.

Det burde gis skattelette til de som aldri går ut i permisjon og alltid stiller opp for de som stadig gjør det.

Det er en stor misforståelse at de som ikke får barn er netto bidragsytere. Å få barn betyr nye skattebetalere og ikke minst noen som kan drive samfunnet videre..

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er en stor misforståelse at de som ikke får barn er netto bidragsytere. Å få barn betyr nye skattebetalere og ikke minst noen som kan drive samfunnet videre..

Og mange navere og kriminelle. Ingen vet hvem som får hva. Man kunne eventuelt gitt ekstra pensjon til de som har klart å oppdra produktive skattebetalere da. Når man ser fasiten. 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvorfor avgrense til sykehjem. Det er barna og barnebarna våre som vil få samfunnet til å fungere. Barnløse burde betalt dobbelt skatt.

Hvorfor avgrense til kun de som har valgt å være barnløse. Det må jo også da gjelde for de som har valgt å få barn, men hvor det viser seg at disse barna ikke vil dra noen nytte for samfunnet. Har du født et multihandicappet barn. Da må du betale dobbel skatt. Har du et barn som har dødd  sykdom/i ulike/i selvmord osv.  Da må du betale dobbel skatt. Har du et barn som har blitt uføretrygdet eller har havnet i den kriminelle løpebane. Da må du betale dobbel skatt

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem tror du det er som skal ta seg av deg når du blir gammel og for skrøpelig til å klare deg selv? Som frivillig barnløs er du prisgitt det offentlige tilbudet som ofte er miserabelt. Der er det andres barn og barnebarn som kommer til å hjelpe deg på dass eller skifte bleie på deg. Kanskje barnet til moren du forakter, hvem vet. Når du ikke blir prioritert/ glemt på sykehjemmet må du huske på at dette var et valg du selv tok. Du valgte å gå ensom og barnløs igjennom livet. Derfor har du ingen pårørende som kan hjelpe deg. Du får ikke noen VIP- behandling på sykehjemmet av den grunn. 

Da må jo dette også gjelde de som har fått et barn som om en eller annen grunn ikke er til nytte for samfunnet, fordi vant jo tross alt å få et barn selv om det barnet ikke kunne være til noe samfunnsnytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...