Gå til innhold

Nei, du er IKKE vip kun fordi du har barnevogn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjipt for TS om hun skader/ brekker beinet og må gå med krykker over lengre tid, og ingen gidder å gi henne plass/ sete. Ikke plass til henne på bussen siden ingen vil flytte på seg, så hun rekker ikke timen til røntgen. 

Når TS blir gammel, dårlig til bens og må gå med rullator er det heller ikke plass på bussen. En medpassasjer skriver dette på KG etter å ha kjørt ifra en sint og frustrert TS; «Når bussen kjørte videre, uten denne viktige personen på, så måtte jeg smile idet bussen kjørte forbi. For hun var så tydelig forbanna. Så til dere med rullator: Nei, dere er ikke viktigere enn andre på bussen og uansett hvor det måtte fordi du har en diger rullator å drasse rundt på. Dette er noe du burde tenkt på før du ble dårlig til bens, at ting som dette kunne skje.»

Anonymkode: 133c7...38a

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er flere som prøver å lage tårevåte historier om moren og babyen, hersketeknikker og som også kritiserer meg. For hva? At jeg finner det komisk at en mor "klikker" på passasjerer og bussjåfør, for at en buss er full? Kan sitere denne brukeren på det:

Anonymkode: ffab0...218

Dere bør gå til et stille sted og tenke dere godt om. Både en og to ganger. 

Anonymkode: 9a89f...89f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser det er flere som prøver å lage tårevåte historier om moren og babyen, hersketeknikker og som også kritiserer meg. For hva? At jeg finner det komisk at en mor "klikker" på passasjerer og bussjåfør, for at en buss er full? Kan sitere denne brukeren på det:

Du finner det komisk? Mangler du empatiske evner? Kanskje de skulle rekke noe viktig. Kanskje hun allerede hadde betalt for billett. Hun hadde med seg en baby. De kan ikke gå, og er gjerne avhengig av vogn. Kanskje hun stadig opplevde å bli avvist med baby og vogn. 

Med denne holdningen ifra medpassasjerer i tillegg er det enda mer forståelig. Helt sikker på at du og andre ikke gadd å gå lenger inn med vilje? Begynner jo å lure litt slik som du fryder og nærmest godter deg her i ettertid. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi hører ikke til ruter og jo her står det reservert barnevogner 

Anonymkode: 7cbe0...9ef

Hovedinnlegget i denne tråden handler om Ruter. 

Anonymkode: fa6b5...e1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hovedinnlegget i denne tråden handler om Ruter. 

Anonymkode: fa6b5...e1a

Å det var ikke det jeg svare på , jeg svarte en annen bruker

Anonymkode: 7cbe0...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du finner det komisk? Mangler du empatiske evner? Kanskje de skulle rekke noe viktig. Kanskje hun allerede hadde betalt for billett. Hun hadde med seg en baby. De kan ikke gå, og er gjerne avhengig av vogn. Kanskje hun stadig opplevde å bli avvist med baby og vogn. 

Med denne holdningen ifra medpassasjerer i tillegg er det enda mer forståelig. Helt sikker på at du og andre ikke gadd å gå lenger inn med vilje? Begynner jo å lure litt slik som du fryder og nærmest godter deg her i ettertid. 

Så resten av passasjerene hadde ikke viktige ting de måtte rekke og hadde allerede betalt for billett? Hvorfor er denne moren som ikke kan planlegge viktigere enn alle andre? Skal man ha med vogn så må man planlegge. Man er faktisk ikke verdens navle selv om man har trykket ut en unge. Ærlig talt.

Anonymkode: 2be7b...d43

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som småbarnsforelder blir jeg litt provosert av denne tråden. Flere ganger har jeg reist kollektivt med småbarn til sykehus og legevakt. Vanskelig å finne taxi med både plass til barnevogn og barnesete. Folk bare står der og nekter å gi plass. Selv om det er plass andre steder. Folk bare må presser seg forbi meg og vognen, selv om det går an å gå andre steder. Ubehagelig å bli dyttet til ørten ganger. Jeg må stå i midtgangen med vognen. Får kjeft av bussjåføren om jeg setter meg lengre unna. De har fjernet setene man kunne trekke ut så man hadde mulighet til å sitte ved siden av vogn og barn. De såkalte barnesetene på bussen med sikkerhetsbelte er umulige å bruke. Fører til at barnet fyker fremover og faller av setet hver gang bussen bråbremser. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For et trist liv du må ha som syns det er komisk og er skadefro når ei dame med barnevogn må stå igjen på bussholdeplassen. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Denne tråden er bare trist. Den er et soleklart eksempel på at mennesker har mistet respekt, empati og viljen til å gjøre noe godt for andre. Respektløshet, mangel på empati og motvilje avler det samme. Blir man møtt sånn, så møter man slik videre. Til slutt skal alle bare hevde sin rett, være grinete og drite i andre.

Jeg skal være det motsatte - smile til folk, si hei, hjelpe både små og store så godt jeg kan selv om det går på bekostning av meg noen ganger, og bidra til at andre har det bra.

Anonymkode: e0ecf...c43

De fleste ønsker å smile til folk osv, men jeg har folk som er avhengig av at jeg kommer meg på jobb i tide. Den forpliktelsen kan jeg ikke oppfylle hvis jeg skal gå av offentlig transport hver gang en barnevogn ikke får plass. Det virker som om en del som uttaler seg i tråden ikke har de samme forpliktelsene. 

Anonymkode: c852a...9b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden):

For et trist liv du må ha som syns det er komisk og er skadefro når ei dame med barnevogn må stå igjen på bussholdeplassen. 

Hvis det er det du får ut av dette, syns jeg DU, Grønnsaksvaffel, har et trist liv.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det er det du får ut av dette, syns jeg DU, Grønnsaksvaffel, har et trist liv.

Livet er trist når man leser slike tråder, ja.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så resten av passasjerene hadde ikke viktige ting de måtte rekke og hadde allerede betalt for billett? Hvorfor er denne moren som ikke kan planlegge viktigere enn alle andre? Skal man ha med vogn så må man planlegge. Man er faktisk ikke verdens navle selv om man har trykket ut en unge. Ærlig talt.

Anonymkode: 2be7b...d43

Nå var det jo slik at hun og barnet ikke kom med bussen da. Så hva er egentlig vitsen med denne tråden i ettertid? 

Hva vet du om at hun ikke prøvde å planlegge? Kanskje forrige buss også var stappfull, og neste der igjen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Konklusjonen min etter å ha lest denne tråden er i alle fall at livet er enklere for oss som bor mer landlig. For det første har de fleste som bor her bil og for det andre så er det alltid massevis av plass på bussen. At folk orker å bo midt i Oslo med stappfulle busser på dette viset skjønner jeg bare ikke, siden det i grunn er helt frivillig å bo der. Dere som bor i Oslo skulle bare visst hvor fint livet er på bygda. 

Anonymkode: b94e8...726

Jeg er fra bygda og bor i Oslo. Jeg takker meg heller til fulle busser enn å flytte tilbake til bygda😅 

Anonymkode: ebc2e...27e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som småbarnsforelder blir jeg litt provosert av denne tråden. Flere ganger har jeg reist kollektivt med småbarn til sykehus og legevakt. Vanskelig å finne taxi med både plass til barnevogn og barnesete. Folk bare står der og nekter å gi plass. Selv om det er plass andre steder. Folk bare må presser seg forbi meg og vognen, selv om det går an å gå andre steder. Ubehagelig å bli dyttet til ørten ganger. Jeg må stå i midtgangen med vognen. Får kjeft av bussjåføren om jeg setter meg lengre unna. De har fjernet setene man kunne trekke ut så man hadde mulighet til å sitte ved siden av vogn og barn. De såkalte barnesetene på bussen med sikkerhetsbelte er umulige å bruke. Fører til at barnet fyker fremover og faller av setet hver gang bussen bråbremser. 

de har jo sikkert fjernet de setene man kan trekke ut for ellers er det random passasjerer som setter seg der, passasjerer som kan sitte hvor de vil i bussen. så det er nok et tiltak for at det skal være lettere å få plass for barnevogn og andre større ting, som rullestol o.l. 

legger merke til hvor elegante en del med rullestol oppfører seg i kollektivtrafikken, er det noen som har "lov" til å være bisk er det vel dem, men ser dem sjeldent være det. hadde vel vært skikkelig surt i lengden om de skulle ta på vei for alt som går i mot dem. 

denne moren som er skissert i HI er nok ikke vant til hindringer i livet. 

Anonymkode: 99bdf...0fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de har jo sikkert fjernet de setene man kan trekke ut for ellers er det random passasjerer som setter seg der, passasjerer som kan sitte hvor de vil i bussen. så det er nok et tiltak for at det skal være lettere å få plass for barnevogn og andre større ting, som rullestol o.l. 

legger merke til hvor elegante en del med rullestol oppfører seg i kollektivtrafikken, er det noen som har "lov" til å være bisk er det vel dem, men ser dem sjeldent være det. hadde vel vært skikkelig surt i lengden om de skulle ta på vei for alt som går i mot dem. 

denne moren som er skissert i HI er nok ikke vant til hindringer i livet. 

Mulig det, men det er veldig upraktisk med barn. Stress å stå og balansere mens du skal mate barnet ditt i vognen på bussen for eksempel. Typisk at bussjåførene kjører som villmenn så ting fyker veggimellom. Er heller egentlig ikke plass til å stå foran vognen om alle vognplassene er opptatt, for da står man i veien for de som skal på og av bussen. 

Mennesker i rullestol kommer gjerne ikke med av ulike grunner. Derfor ser man de sjeldent der. Vært flere avisartikler om dette, og hvordan folk i rullestol blir diskriminert. Jo de blir selvsagt sinte og triste de også. Med god grunn, og loven og menneskerettighetene på sin side. De ender opp isolerte fordi samfunnet ikke gidder å tilrettelegge. Men ute av øye, ute av sinn er det vel for sånne som deg eller? Så lenge det ikke handler om deg selv, er det greit? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det, men det er veldig upraktisk med barn. Stress å stå og balansere mens du skal mate barnet ditt i vognen på bussen for eksempel. Typisk at bussjåførene kjører som villmenn så ting fyker veggimellom. Er heller egentlig ikke plass til å stå foran vognen om alle vognplassene er opptatt, for da står man i veien for de som skal på og av bussen. 

Mennesker i rullestol kommer gjerne ikke med av ulike grunner. Derfor ser man de sjeldent der. Vært flere avisartikler om dette, og hvordan folk i rullestol blir diskriminert. Jo de blir selvsagt sinte og triste de også. Med god grunn, og loven og menneskerettighetene på sin side. De ender opp isolerte fordi samfunnet ikke gidder å tilrettelegge. Men ute av øye, ute av sinn er det vel for sånne som deg eller? Så lenge det ikke handler om deg selv, er det greit? 

sorry, gidder ikke. :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som bussjåfør tro jeg på dette.
Er mange i barnevognmafiaen som er helt syke.
Dem tror dem har krav på plass.
Barnevogn kan man ha med om det er plass.
Samme med sykkel.
Men barnevogn prioriteres før sykkel.
Rullestol kommer før barnevogn.

Og til dere som sier det må gå flere busser.
Joda er enig i det.
Men hvem skal kjøre disse bussene?
Er ingen som vil kjøre buss i dag.
Lønna er dørlig, arbeidstidene er elendige og man får kjeft av alt og alle.

Men man ber ikke 7 andre mennesker gå av bussen.
Kanskje disse også skal rekke noe.
Har man en avtale så tar man hensyn til at bussen kan være full, om man har barnevogn eller ikke.
Kanskje noen av disse er på vei til et jobbintervju.
Kanskje noen er på vei til jobb.

I Oslo er det bare å møte opp en halvtime før du tror du må.
For der er bussene fulle uansett.

Og nei.
De fleste folk kjefter ikke opp andre passasjerer for at bussen er full.
De aller fleste er innforstått med at dem må vente på neste, eller finne et alternativ.

Anonymkode: f9384...387

Jeg er helt enig med deg. Du gjør en ordentlig viktig jobb, takk!

Hilsen mor til fem, som har stått over mange busser i Oslo, men jeg har da aldri forventet at noen skulle gå av bussen for meg!

Anonymkode: a764d...c9f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden):

Livet er trist når man leser slike tråder, ja.

Ja, jeg er helt enig med deg. Utrolig merkelig ting å godte seg over at en baby ikke får være med på bussen. Men det finnes jo folk som virkelikg ikke liker andre mennesker. 

Mener jeg tok bussen en gang med barnevogn. Og aldri etter. Ikke fordi jeg ikke fikk plass, men fordi det var så kaotisk og ustødig. 

Anonymkode: b073f...cf7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Du gjør en ordentlig viktig jobb, takk!

Hilsen mor til fem, som har stått over mange busser i Oslo, men jeg har da aldri forventet at noen skulle gå av bussen for meg!

Anonymkode: a764d...c9f

helt enig med deg. tror også på bussjåføren. baby ligger jo godt oppi barnevognen, handler mer om en mor som er dårlig til å takle stress. 

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor så har eldre og barnevogner prioritet på bussen. Så om folk står eller sitter på plass de har prioritet på, så skal de flytte seg. Problemet i hovedinnlegget var jo at bussjåføren hadde fylt opp bussen til over randen, så han brøt reglene. Han sjanset på at det ikke var noen lenger frem. Som tyder på at det går for få busser i rushen.

Når det er sagt, så har jeg også lært på den harde måten at barnevogn og mye folk som vil busse er dårlig kombinasjon. 

Anonymkode: 8a4ce...1bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...