Gå til innhold

Nei, du er IKKE vip kun fordi du har barnevogn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange leier bil gjennom bilkollektiv 

Anonymkode: 7cbe0...9ef

Ikke så mange på vestkanten vil jeg tro.

Anonymkode: ed6be...b99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så hva mener du at Hun ble sint og sa hun skulle på bussen betyr da?
Hun prøvde til og med å bruke barnevognen som rambukk med å dytte denne inn.
Dette signaliserer at hun vil at noen skal gå av for at andre skal få lov å gå på.

Så jo står om det i HI.

Anonymkode: f9384...387

Nei, det er for at folk skal flytte på seg, mange har mulighet til å flytte seg for å lage plass. I gen forventer at andre skal gå av, men det går som oftest ann å lage plass. Folk står jo der det er mest plass.

Anonymkode: 6d063...2d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gravide, ja. Barn nei. Med mindre de er syke så er et friskt 5 år gammelt barn bedre i stand enn meg til å stå. 

Anonymkode: fec81...66a

Det spørs veldig hvem "du" er. Er du et friskt, oppegående voksent mennske bør du faktisk reise deg for en femåring hvis du har et gram av anstendighet i deg. Det er ikke lett for et barn å stå i en buss i fart. Et lite barn på fem år er ikke høyt nok til å holde seg fast i håndtakene laget for stående passasjerer, og kan fort bli kastet fremover ved stans eller i svinger. Mange ganger har jeg måtte tviholde på barnet mitt i buss. Barn er jo, som du kanskje har fått med deg, også mer impulsive enn voksne, og kan komme til å bevege seg på måter i bussen som ikke er så heldig når man er i fart. Derfor bør barn sitte på bussen, og voksne, friske medpassasjerer bør sørge for at de får et sete å sitte på.

Anonymkode: 73b9c...c45

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har jo gravide selv valgt å sette seg i den situasjonen ved å bli gravid. Å bli gammel er en del av livets naturlige gang, og 90-åringer som ikke er gode til beins lenger kan jo ikke akkurat selv noe for at de har blitt gamle.

Anonymkode: 37465...444

Gratulerer med topp tre plassering på listen over dummeste kommentar på KG gjennom tidene!🥳

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er for at folk skal flytte på seg, mange har mulighet til å flytte seg for å lage plass. I gen forventer at andre skal gå av, men det går som oftest ann å lage plass. Folk står jo der det er mest plass.

Anonymkode: 6d063...2d1

Hva må faktisk forholde seg til det som står i hovedinnlegget og ikke lage alternative historier?

Anonymkode: f0ac0...8f8

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer med topp tre plassering på listen over dummeste kommentar på KG gjennom tidene!🥳

Jeg er ikke vedkommende siterte, men om du mener at den kommentaren er på topp tre blant de dummeste på Kg gjennom tidene så kan ikke du ha vært på kg lenger enn typ 30 sekunder.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke vedkommende siterte, men om du mener at den kommentaren er på topp tre blant de dummeste på Kg gjennom tidene så kan ikke du ha vært på kg lenger enn typ 30 sekunder.

Ikke meg du siterte men jeg har vært  på KG siden tidenes morgen for KG og er enig det var en ganske blåst kommentar.

Anonymkode: 35240...260

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du siterte men jeg har vært  på KG siden tidenes morgen for KG og er enig det var en ganske blåst kommentar.

Ja det er helt tydelig at det ikke er alle som takler å hører fakta.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Der står hun. Kanskje en av de første dagene ute av huset med baby. Alt er nytt og skummelt og hun er kaldsvetter og har vondt. Barnet sover, men hvor lenge? det liker ikke å stå I ro og vil spise hver time. Det er kaldt ute. Kanskje skal hun på helsestasjonen på 6 ukers kontroll. Hun er stressa og ser seg rundt.  Bussen går fra henne, er det et busstopp hun kan sitte å amme på? Går det an å gjøre ute i kulden, blir baby for kald? Håper ikke han våkner! Hva hvis han må skifte bleie, hun stresser for da er det ikke noe sted å bytte ute og barnet kan bli kald..

det går an å ha litt sympati altså. Og ja de med små barn bør gå foran de aller fleste normale friske voksne. 

Anonymkode: 44651...33a

Jeeeez😅🙈

Anonymkode: fdf93...a13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer det verste av medpassasjerer på kollektivtransport. Har erfart hvor lite empati og selvsentrerte de fleste er. Spesielt som gravid. Har stått i fullstappet buss og såvidt hatt noe holde meg i høygravid og ikke sett et menneske som var villige til å reise seg. Kunne være heldig en sjelden gang.

Reiser aldri kollektivt i rush men mulig jeg må det før eller siden. Forventer absolutt ikke at jeg med barnevogn har noe prioritet. Men selvfølgelig har jeg alltid vist empati mot mødre med små barn eller gravide, gamle, osv, selv før jeg ble gravid selv. Aldri latt en gravid dame stå, eller en gammel dame/mann, i alle fall spurt om de ville sitte eller trengte hjelp. Samme på gata om jeg ser noen eldre som sliter med handleposer eller liknende så spør jeg om de trenger hjelp, men vet det er ikke normalen. 

Jeg personlig har førerkort og ja kan sikkert kjøre. Men jeg foretrekker å gå i nærområdet nå som jeg er i permisjon. At jeg misliker bilkjøring bør ikke gjøre meg til en uskikket mor🤣

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeeeez😅🙈

Anonymkode: fdf93...a13

Jeez hva da? Har du hatt små barn du? En annen ting er at det ofte er sinnsykt vanskelig å amme i starten. Og det er gjerne ikke noe man får til på et busstopp foran fremmede. Klart det er stressende å måtte ut av huset med en liten baby når

alt er nytt og en er livredd for at ungen skal skrike hele veien for de dens grunnleggende behov ikke blir møtt. 

Nybakte mødre tvinges ut av huset veldig tidlig. Helsesøster kommer ikke hjem til deg. Du må faktisk ut. Familiens hus og helsestasjoner bygges nå helt uten parkering. Og en tvinges på kollektiv. Tenk på det du  

Anonymkode: 44651...33a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Morsomt med Oslofolk som klager på å måtte stå over bussen, vi snakker om busser som kommer i ett sett! Prøv dette i alle andre byer, der bussen kommer hver halvtime på det meste! 

Anonymkode: 3eab7...2ca

I rushen er hver eneste buss full. Morsomt med folk som bor utenfor byen og skal belære oss om hvordan det er her. 

Anonymkode: cae29...30a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Konklusjonen min etter å ha lest denne tråden er i alle fall at livet er enklere for oss som bor mer landlig. For det første har de fleste som bor her bil og for det andre så er det alltid massevis av plass på bussen. At folk orker å bo midt i Oslo med stappfulle busser på dette viset skjønner jeg bare ikke, siden det i grunn er helt frivillig å bo der. Dere som bor i Oslo skulle bare visst hvor fint livet er på bygda. 

Anonymkode: b94e8...726

Jeg kunne neppe bodd på bygda selv om det kan høres forlokkende ut,da jeg ikke har førerkort og dermed ikke en bil. Det er stress nok med kollektivtilbudet her i min lille by.

Anonymkode: 29805...673

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tok buss i Oslo i går, ikke en slik leddbuss men en mindre buss, som ble ganske fort full. På et stopp stod en dame med barnevogn som prøvde flere ganger å gå på bussen, men det var så fullt at ingen passasjerer hadde et sted å gå. En av passasjerene sa også til kvinnen at det er fullt. Hun ble da så sint og sa hun skulle på bussen, at de med barnevogn også måtte få plass. Hun prøvde flere ganger å komme inn, men ingen av passasjerene flyttet på seg. Når bussen kjørte videre, uten denne viktige moren på, så måtte jeg smile idet bussen kjørte forbi. For hun var så tydelig forbanna.

Så til dere med barnevogner: Nei, dere er ikke viktigere enn andre på bussen og uansett hvor det måtte fordi du har en diger barnevogn å drasse rundt på. Dette er noe du burde tenkt på før du fikk barn, at ting som dette kunne skje. 

Åja, før dere angriper meg, jeg er frivillig barnløs og ønsker ikke barn av ulike årsaker. Å se hvordan enkelte damer blir bare fordi de har barn er så hysterisk. Kommer aldri til å glemme ansiktsuttrykket hennes når bussen kjørte forbi.

Anonymkode: 9a89f...89f

At du har valgt å ikke få barn, gir deg ingen rett til å se ned på, hate eller forakte de som har valgt annerledes. At du virker å godte deg over at hun ikke kom med og så ble sint sier meg ganske mye om hva slags menneske du er ts. Og da tenker jeg samtidig at det jamme er bra du ikke fikk barn….

Hva tenker du hun skulle gjort da? Tatt en taxi/bolt  isteden? Hvor enkelt tror du det er med en liten baby? 
Jeg husker denne fasen av livet som krevende. Skulle man reise kollektivt måtte det planlegges. Alt må planlegges med en liten baby. Hun sto der og følte seg hjelpesløst og diskriminert mens du godter deg. Alle dere som kun hadde dere selv å tenke på trampet over henne, mens hun måtte vike. Det er ikke pent. Men det sier desverre noe om hvordan samfunnet har blitt.

Og forresten; du vet at det er små mennesker oppi en slik vogn eller? 
små mennesker som snart våkner, er sultne, behøver å skifte en bleie, eller som bare er utålmodige når de våkner og du skal reise og kan ikke ta den opp fordi du står på en buss osv osv. 

Du bør gå til et stille sted og tenke deg godt om ts. Både en og to ganger. 

Anonymkode: ffab0...218

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sånne barnløse som deg vil aldri skjønne hva denne damen går gjennom. Kos deg med katten din! 

Anonymkode: f6d2b...c44

Er det noe galt med å ha katt også nå? Dropp dårlige hersketeknikker

Anonymkode: 212d1...08d

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der opplevde jeg gjentatte ganger med baby og småbarn. Ble alvorlig syk selv da barnet var lite. Var aleneforelder uten lappen og bil. Et h*lvete å komme seg rundt. Opplevde stadig at folk nektet å flytte seg fra barnevognsplassen selv om det var masse plass andre steder. Ingen ledige plasser så jeg måtte stå og balansere en syk kropp og sutrete baby på armen. Selvsagt skal de ha billettkontroll når man står der med null ledige armer. Blitt presset av folkemengden langt unna vogn og barn. Måtte be en fremmed putte smokken i munnen. Noen ganger er det en halvtime til neste buss. Småbarn/ babyer er ikke veldig tålmodige. 

Forstår ikke hvorfor ikke Ruter forbedrer/ utvider tilbudet. I tillegg har jeg astma og har til tider nesten blitt kvalt på stappa buss for bane som er overfull. Varmen er på på sommeren, og om vinteren er det gjerne iskaldt. Om bussen kommer i det hele tatt, og ikke er innstilt… Men billett skal kjøpes på forhånd uansett… Hva er greia!? Og dette betaler man penger for!?? 

Hvis jeg skal noe viktig beregner jeg minst en time ekstra tid med, med den erfaring at man ikke kan stole på Ruter. 

Hver eneste ferie er det buss for bane og buss for tog. Selvsagt fint at de prøver å legge det utenom arbeidstider, men kan jo hende man har lyst til å reise litt rundt når det er ferie. Ørten busser, buss for tog, tog et lite stykke, buss igjen etc med barn, barnevogn og bagasje er et mareritt. Dette kommer de selvsagt med etter at man har bestilt turen. Søvnen til barnet går til helvete, humøret til barnet går til helvete. Fy søren jeg er så lei av dette elendige kollektivtilbudet som ikke er forsvarlig overhodet… 

Anonymkode: 133c7...38a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei plassene er ikke reservert og man kan ikke kastes av bussen for å gi plass til barnevogn. Slutt å lage dine egne regler 

https://ruter.no/om-vare-billetter/praktisk-informasjon-om-billetter#3410e0f63629

Barnevogn

Du kan ha med barnevogn gratis hvis det er plass om bord. Det er sjåføren som avgjør om det er plass, ut fra sikkerheten.

Anonymkode: 55c8b...544

Lagde ikke egne regler 🤦🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Disse plassene er ikke reservert for barnevogner. Ruter skriver på hjemmesiden sin at barnevogner kan tas med hvis det er plass. Er det ikke plass, så er det ikke plass. 

Anonymkode: fa6b5...e1a

Vi hører ikke til ruter og jo her står det reservert barnevogner 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke så mange på vestkanten vil jeg tro.

Anonymkode: ed6be...b99

Joda der ogsp

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er bare trist. Den er et soleklart eksempel på at mennesker har mistet respekt, empati og viljen til å gjøre noe godt for andre. Respektløshet, mangel på empati og motvilje avler det samme. Blir man møtt sånn, så møter man slik videre. Til slutt skal alle bare hevde sin rett, være grinete og drite i andre.

Jeg skal være det motsatte - smile til folk, si hei, hjelpe både små og store så godt jeg kan selv om det går på bekostning av meg noen ganger, og bidra til at andre har det bra.

Anonymkode: e0ecf...c43

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...