AnonymBruker Skrevet i går, 14:58 #141 Skrevet i går, 14:58 For en trist tråd. Jeg har ikke barn, men jeg vet at det at folk får barn er viktig for samfunnet. Det er en oppgave som koster mye, som bagatelliserer og ses på som hobby. Det er vanskelig nok som det er, og samfunnet legger ikke til rette økonomisk. På toppen av det skal folk være så kvalme at de mener "førstemann til mølla" ikke minst hvordan noen snakker om det å få barn "presset ut loen skrikerunger". Jo å få barn er et personlig valg, men de barna er vår alles fremtid. Hva har skjedd med solidaritet og omtanke for flere enn oss selv? Anonymkode: a7f37...5d1 7 7 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #142 Skrevet i går, 15:03 Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden): Har jeg skrevet noe om at skal be 7 andre gå av bussen? Har damen i hi bedt 7 andre gå av bussen? Hva vet du om hvor godt damen har beregnet? Kjenner du henne? om damen i HI ba folk gå av for å gi plass så er det 7 som må gå av bussen. En normal barnevogn og en mor tar like mye plass som 7 vanlige mennesker i en full buss (eller 5 om man skal følge loven, men fulle busser er overlastet) Og på HI virker det som at hun krevde at folk skulle gå av bussen, dvs hun vil at 7 skal ut av bussen for at hun skal få plass. Anonymkode: f9384...387 6
Raven.Writingdesk Skrevet i går, 15:11 #143 Skrevet i går, 15:11 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og på HI virker det som at hun krevde at folk skulle gå av bussen, dvs hun vil at 7 skal ut av bussen for at hun skal få plass. Anonymkode: f9384...387 Nei. Det står ingenting om dette i HI. Hun blir ilagt meninger hun i så fall ikke har ytret ut ifra det som står i HI. Hvis TS plutselig skal hevde nå at denne damen sa det så tror jeg majoriteten i tråden er enig i at det ikke er normal praksis i Norge og heller ikke naturlig å forvente eller kreve. Der du ser en kravstor mor (som «virker som» at mener andre skal gi bort plassen sin) - ser andre av oss en frustrert, sliten og desperat voksen som ikke har det helt bra. Å hisse seg opp slik vitner om at hun er «utenfor toleransevinduet sitt» som barna mine så fint har lært meg. Og jeg personlig finner aldri noen glede av at andre har det vondt, spesielt ikke ei mor med en liten baby. Men skjønner at andre tydeligvis finner glede i dette, som er mildt sagt ikke bare uempatisk og usolidarisk men også litt forstyrrende, - for den dagen det er du som er sårbar og ikke har det bra, tenk på hvor mye medlidenhet du ville gitt deg selv; ingen. Du er med på å bygge opp under ett kaldt og kjølig samfunn. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For en trist tråd. Jeg har ikke barn, men jeg vet at det at folk får barn er viktig for samfunnet. Det er en oppgave som koster mye, som bagatelliserer og ses på som hobby. Det er vanskelig nok som det er, og samfunnet legger ikke til rette økonomisk. På toppen av det skal folk være så kvalme at de mener "førstemann til mølla" ikke minst hvordan noen snakker om det å få barn "presset ut loen skrikerunger". Jo å få barn er et personlig valg, men de barna er vår alles fremtid. Hva har skjedd med solidaritet og omtanke for flere enn oss selv? Anonymkode: a7f37...5d1 100 % enig. Skjønner ikke at flere finner glede i at denne mora hadde en dårlig dag. Jeg tror man har blitt seg selv nærmest så til de grader at enkelte har nærmest mistet deler av sin medmenneskelighet. Endret i går, 15:12 av Raven.Writingdesk 6 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:18 #144 Skrevet i går, 15:18 Oslofolk er noe for seg selv altså.. husker da jeg var student i Oslo. En høygravid dame kom på, og ingen leet på et øyebryn. Måtte vinke henne til meg og gi plassen min til henne, og hun kom seg såvidt til plassen (i midten. Hun kom på foran). Anonymkode: aa54a...e66 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:19 #145 Skrevet i går, 15:19 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En av passasjerene sa også til kvinnen at det er fullt. Hun ble da så sint og sa hun skulle på bussen, at de med barnevogn også måtte få plass. Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden): Nei. Det står ingenting om dette i HI. Så hva mener du at Hun ble sint og sa hun skulle på bussen betyr da? Hun prøvde til og med å bruke barnevognen som rambukk med å dytte denne inn. Dette signaliserer at hun vil at noen skal gå av for at andre skal få lov å gå på. Så jo står om det i HI. Anonymkode: f9384...387 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:26 #146 Skrevet i går, 15:26 Brukte bæretøy med barn i Oslo på kollektiv i rushen ja. Fikk alltid sitteplass. Anonymkode: 09f78...2d0 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:32 #147 Skrevet i går, 15:32 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har man barnevogn, kjører man bil. Kan ikke basere seg på dårlig kollektivtilbud. Anonymkode: 1f21a...0bd Hvor bor du? Anonymkode: 803b5...3fa 4
Raven.Writingdesk Skrevet i går, 15:32 #148 Skrevet i går, 15:32 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så hva mener du at Hun ble sint og sa hun skulle på bussen betyr da? Hun prøvde til og med å bruke barnevognen som rambukk med å dytte denne inn. Dette signaliserer at hun vil at noen skal gå av for at andre skal få lov å gå på. Så jo står om det i HI. Anonymkode: f9384...387 At hun er stressa og ikke tenker helt rasjonelt i dette øyeblikket, og at hun mistenker at det er mer plass om flere trekker seg sammen (noe hun ikke har full oversikt over mtp at hun står utenfor bussen) - hun ber vel dem gi plass, ergo hun antar kanskje at de ikke har gjort så stor innsats for å få henne med? Det er heller ikke en urimelig antakelse; det skjer at folk ikke gidder skvise seg så mye sammen for å hensynta andre; det finnes nok av dem som lar sekken sin oppta plassen ved siden av seg til tross for at det kommer passasjerer inn som ikke er særlig gangfør.. - Så hva jeg tror hun «mener»? - det jeg synes sto i HI: at de må flytte på seg for å gi henne plass, fordi hun tror kanskje det er mulig i disse få sekundene/minuttene det er snakk om at denne hendelsen skjer.. og at hun fremstår urimelig fordi hun «mister» kontroll over seg selv: hun er sliten, kanskje desperat, og opplever at følelse av avmakt. Dette er egentlig en ganske universell følelse: du kan ha sterk tannpine og be instendig om at en tannlege må ta deg inn til tross for at de akkurat da stenger; du kan oppleve utenforskap og/eller mobbing og mene lærer/leder skulle ha sett det, Du kan ha nære familie som akkurat var til fastlegen eller på sykehuset også blir hen syk og dør like etterpå og du skjønner ikke hvordan dette kunne skje… - Det finnes grenseløst av lignende eksempler hvor ett menneske tror en ting som ikke nødvendigvis stemmer og reagerer med sinne og frustrasjon… Mest sannsynlig har du også vært i en tilsvarende situasjon selv om det ikke er snakk om at du sto med en barnevogn og kom deg ikke inn på bussen. Det som er påfallende er jo hvor lite forståelse TS og flere har, for denne småbarnsmoren.. Endret i går, 15:33 av Raven.Writingdesk 6
altflyter Skrevet i går, 15:34 #149 Skrevet i går, 15:34 Småbarnsforeldre må bare ta seg sammen eller få seg bil og slutte å syte… og så lurer man i samme slengen på hvorfor folk ikke får barn🙈 Du skal ikke se bort fra at denne moren har ventet både to og tre busser og ikke har kommet med fordi de også var fulle. Det er skremmende lite empati å spore blant folk😳 Og «bare kjør bil». Det er ikke usannsynlig at denne moren ikke har råd til bil. Så hvis man ikke har råd til bil så burde man altså ikke få barn? skjønner at det ikke er lett for småbarnsforeldre nå til dags 3 3
Mayamus Skrevet i går, 15:34 #150 Skrevet i går, 15:34 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): For en trist tråd. Jeg har ikke barn, men jeg vet at det at folk får barn er viktig for samfunnet. Det er en oppgave som koster mye, som bagatelliserer og ses på som hobby. Det er vanskelig nok som det er, og samfunnet legger ikke til rette økonomisk. På toppen av det skal folk være så kvalme at de mener "førstemann til mølla" ikke minst hvordan noen snakker om det å få barn "presset ut loen skrikerunger". Jo å få barn er et personlig valg, men de barna er vår alles fremtid. Hva har skjedd med solidaritet og omtanke for flere enn oss selv? Anonymkode: a7f37...5d1 Helt enig med deg. Helt utrolig hvor mange selvsentrerte og egoistiske mennesker det finnes her i landet. Ikke rart det er krig i verden om folk skal tar så på vei for en buss. Litt medmenneskelighet og nestekjærlighet er for meg essensielle verdier som jeg også overfører til mine barn i håp om en bedre fremtid. Barna mine som utdanner seg som både ingeniør, ambulansepersonell og dyrlege. De må stadig vekk forholde seg til mindre trivelige mennesker, og heldigvis har de med seg noen gode verdier på veien. 6 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:36 #151 Skrevet i går, 15:36 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dersom bussen er stappfull av folk, så er jo regnestykket enkelt. Barnevognen og moren kommer seg ikke på med mindre noen går av, så det blir plass. Det var nok det som mentes med at "folk må gå av bussen". Enkel matte. Anonymkode: 54e8d...b3c Problemet er jo som regel at de uten vogn ikke vil gå lenger inn, men opptar plassen rett ved døren, som er det eneste stedet en barnevogn eller rullestol kan stå. Anonymkode: d0044...8f1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:37 #152 Skrevet i går, 15:37 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi det bare høres for usannsynlig ut. Anonymkode: 17e22...d92 Det eneste som skal til for at den historien er sann, er EN klin kokos selvsentrert person. Jo, de finnes. Anonymkode: 803b5...3fa 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:41 #153 Skrevet i går, 15:41 Maleficenta skrev (7 timer siden): Alle burde ha bil. Altså bor man i bysentrum er det jo en ting da men da går det an å ha ungen i bæresele eller noe Du bor langt i gokk og aner ikke hvordan det er i by. Nei, alle burde ikke ha bil. Hvor i alle dager skulle disse bilene ha parkert? Utenfor bygrensen ? Anonymkode: 803b5...3fa 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:44 #154 Skrevet i går, 15:44 Maleficenta skrev (6 timer siden): De med epilepsi burde strengt tatt ikke ha barn... Eller generelt folk som ikke kan kjøre bil pga manglende evne burde ikke hatt barn Oj, der fikk jeg vite at jeg ikke burde ha vært født fordi pappa har nedsatt syn og ikke har evne til og kjøre bil. 😅 buss er fint, og man kan være veldig god forelder uten sertifikat. Anonymkode: 803b5...3fa 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:51 #155 Skrevet i går, 15:51 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor i alledager ta bussen mitt i rushen når man er hjemme med vognbarn? Alle skjønner vel at de som skal til eller fra jobb tar bussen da? I hele verden faktisk. Skal de vike lissom?' Anonymkode: 90528...dec Jeg kan bare snakke for min egen del. Vi fikk barnehageplass i andre enden av bydelen. Jeg hadde ikke noe valg, måtte ta to forskjellige busser i rushtiden for å komme meg til og fra. Det var i tillegg en liten familiebarnehage uten vognskur, så vognen måtte til og fra hver dag. Ofte gråt jeg på veien da buss nr. 5 kjørte forbi meg og jeg ikke kom på. NOK en gang ble jeg forsinket på jobb. Anonymkode: d0044...8f1 6
AnonymBruker Skrevet i går, 15:53 #156 Skrevet i går, 15:53 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er grunnen til at jeg alltid kviet meg for å ta buss da jeg hadde baby. Nå som ungene er store tenker jeg at de med barnevogn og barn burde tas hensyn til mtp plass, jeg kan ofte fint ta neste buss da jeg kan takle mine behov og humør, mens små barn ikke klarer det. Skal lite til for å være medmenneskelig og de aller færreste drar med seg baby eller små barn midt i rushtiden fordi de synes det er så sykt gøy. Her jeg bor flytter alltid folk seg om det kommer noen med barnevogn, eneste gangen jeg har sett noen måtte stå over er om det ikke har vært plass pga andre barnevogner, rullestoler e.l. Er det stappfullt burde det meldes avvik og bussjåfør ta ansvar for å gjøre plass for de mer sårbare som trenger komme seg hjem (og dropp å kom med hele «usynlige sykdommer»-argumentet, da det er minoriteten). Glad jeg ikke har slike som deg i omgangskretsen, ts, og takk for at du holder deg barnløs så vi slipper at du viderefører holdningene dine 🥰 Anonymkode: b35a0...beb Bussjåfør kan ikke bestemme at noen som allerede er på bussen skal gå av bussen fordi noen med barnevogn skal på. En mor med barnevogn er ikke mer sårbar enn en mor som er på bussen etter jobb og skal hente i barnehagen. Ruter har tydelige regler og de sier at barnevogn er velkommen hvis det er plass, dvs er det ikke plass så må de med barnevogn vente akkurat som alle andre som ikke får plass. Anonymkode: a2230...293 7
AnonymBruker Skrevet i går, 15:58 #157 Skrevet i går, 15:58 Sånne barnløse som deg vil aldri skjønne hva denne damen går gjennom. Kos deg med katten din! Anonymkode: f6d2b...c44 4 3 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:00 #158 Skrevet i går, 16:00 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så hva mener du at Hun ble sint og sa hun skulle på bussen betyr da? Hun prøvde til og med å bruke barnevognen som rambukk med å dytte denne inn. Dette signaliserer at hun vil at noen skal gå av for at andre skal få lov å gå på. Så jo står om det i HI. Anonymkode: f9384...387 At folk sa lulle trekke bort fra dørene og inn i midtgangen. Det er et kjent problem. Anonymkode: d0044...8f1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:00 #159 Skrevet i går, 16:00 Hippogriff skrev (2 timer siden): Jovisst er de VIP de som har barnevogn. Og de som har med seg små barn. Og eldre som er dårlige til beins. Og flere andre grupper som trenger å bli tatt ekstra hensyn til. Det handler om hvilket samfunn vi ønsker å være. Og hvilket menneske du er. (nei, jeg tilhører ingen av de nevnte gruppene) Det der er jo halvparten av alle på bussen. Anonymkode: c852a...9b8
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 16:02 #160 Skrevet i går, 16:02 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): om damen i HI ba folk gå av for å gi plass så er det 7 som må gå av bussen. En normal barnevogn og en mor tar like mye plass som 7 vanlige mennesker i en full buss (eller 5 om man skal følge loven, men fulle busser er overlastet) Og på HI virker det som at hun krevde at folk skulle gå av bussen, dvs hun vil at 7 skal ut av bussen for at hun skal få plass. Anonymkode: f9384...387 Har damen i hi bedt noen gå av? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå