Gå til innhold

Nei, du er IKKE vip kun fordi du har barnevogn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det var ikke det hun skrev, ikke et sted ble det heller implisert at noen skulle gå av for å gi plass til de med barnevogn. 
men det er lov til å flytte på seg og gi plass, noe de aller fleste gjør, heldigvis. Er det ikke plass, så er det ikke plass, og det er helt greit. 
Er det ikke plass til barnevogn fordi folk ikke gidder å flytte litt på seg for å lage plass, så er ikke det greit. 

Anonymkode: 52783...05a

Du må lese hovedinnlegget på nytt! 

Anonymkode: ba215...e14

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Antar hun forventet noen skulle gå av å gi henne plassen 😂. Irriterer meg og at folk med barnevogn forventer å måtte gå gå av og på bussen først og. Hvorfor kan ikke de gå av sist. Er jo bedre plass å komme seg ut om andre har fått av først. Skulle tro barnevogna var en rullestol. Og ja jeg har unger selv

Det er jo faktisk en god del busser som har plasser som er dedikert til barnevogner, rullestoler og eldre. De som stod/satt på de skulle egentlig ha gitt fra seg plassen.

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ombord i kollektivtransporten gjelder førstemann til mølla! Barnefamilier har ikke førsterett på plass!

Anonymkode: 27135...091

Disse plassene burde være dedikert til de i rullestol og barnevogn etc enkelt og greit.  Ikke for folk å stå i

Anonymkode: 44651...33a

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joda, det har vi også. Men bussjåføren kan ikke be folk om å gå av for at rullestolbrukere eller barnevogner skal få plass. Det er kun de med sykkel som kan bli bedt om å gå av fordi rullestol og barnevogn har førstepri i forhold til sykler.

Anonymkode: 27135...091

Somregel kan folk virkelig presse seg mer sammen for å gi plass til rullestol og barnevogn. 

Sykkel på busser en uting, ja. 

En ting er jo hva folk MÅ gjøre, en annen ting er hvs folk bør gjøre. Syns folk burde gi opp plassen som er reservert barnevogn og rullestol til nettopp disse gruppene. Men det skjer selvsagt ikke alltid. Syns og de friske, unge som sitter på pøasser reservert eldre, gravide og syke bør reise seg om en i disse gruppene vil på bussen.

Anonymkode: 8aef4...c52

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Det er jo faktisk en god del busser som har plasser som er dedikert til barnevogner, rullestoler og eldre. De som stod/satt på de skulle egentlig ha gitt fra seg plassen.

det finnes ikke en bussjåfør som hadde sendt ut 5-6 passasjerer for at et menneske med barnevogn skal få plass. Du kan tenke deg alle mailene ruter hadde fått da... Bussen er for alle og er den full er den full

Anonymkode: 9a89f...89f

• Liker 12
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg tatt bilen gitt

Vel alle har ikke bil altså , spesielt ikke I Oslo 

Anonymkode: 7cbe0...9ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Helt riktig , bussene her har det og står du på de stedene må man gå av om man ikke kan flytte seg 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Når bussen er såpass full er disse plassene som oftest allerede fulle av barnevogner. Skal de gå av for for at en annen skal få plass? 

Anonymkode: ba215...e14

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg er den som hadde gått av bussen for å gi moren med barnevogna plass men det er jeg ikke. Sannsynligvis er mange som meg at de er litt slitne og overvelda så npr en burde situasjon dukker opp så står de og avventer heller enn å handle.

Jeg reiser meg for eldre, hjelper barnevogner ved behov og er ikke helt tapt bak en låvedør så jeg ville nok greid å agere om situasjonen var ille, feks at mor eller barn gråt, været var forferdelig eller slike ting men ikke en standard dag der busser flest er 5-10 min unna.

Anonymkode: e1790...9e2

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok buss i Oslo i går, ikke en slik leddbuss men en mindre buss, som ble ganske fort full. På et stopp stod en dame med barnevogn som prøvde flere ganger å gå på bussen, men det var så fullt at ingen passasjerer hadde et sted å gå. En av passasjerene sa også til kvinnen at det er fullt. Hun ble da så sint og sa hun skulle på bussen, at de med barnevogn også måtte få plass. Hun prøvde flere ganger å komme inn, men ingen av passasjerene flyttet på seg. Når bussen kjørte videre, uten denne viktige moren på, så måtte jeg smile idet bussen kjørte forbi. For hun var så tydelig forbanna.

Så til dere med barnevogner: Nei, dere er ikke viktigere enn andre på bussen og uansett hvor det måtte fordi du har en diger barnevogn å drasse rundt på. Dette er noe du burde tenkt på før du fikk barn, at ting som dette kunne skje. 

Åja, før dere angriper meg, jeg er frivillig barnløs og ønsker ikke barn av ulike årsaker. Å se hvordan enkelte damer blir bare fordi de har barn er så hysterisk. Kommer aldri til å glemme ansiktsuttrykket hennes når bussen kjørte forbi.

Anonymkode: 9a89f...89f

Greit nok at man med barnevogn ikke kan forvente plass. Jeg synes denne moren opptrådte urimelig og har aldri holdt på sånn selv. Men beskrivelsen din og måten du tydelig fryder deg over dette sier mer om deg enn om henne. 

Du er sikkert også av typen som ikke reiser deg for eldre, syke eller gravide på bussen med argumentet: «Er du gammel og dårlig til bens? Ja det burde du tenkt på før du ble født». Håper du aldri i livet trenger hjelp til noe av andre.. 

Anonymkode: 3aec0...618

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg tatt bilen gitt

Det er jo ikke alle som kjører bil.

Når det er sagt; er der fullt på bussen, så er det fullt. Man får ikke tryllet frem mer plass. Men det er kjipt å se buss etter buss kjøre forbi og ikke få plass, ja.

Anonymkode: 33a21...901

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i Oslo og synes generelt det er for dårlig kollektivtilbud i rushtiden. Det er ganske håpløst at buss eller bane må kjøre fra folk, fordi det er stappfullt. Det burde gått flere avganger om morgenen og ettermiddagen. Jeg har selv måttet stå igjen på holdeplassen fordi bussen som kommer er så full at folk står trykket opp mot dørene allerede.  

Damen med barnevognen burde sendt inn en klage til Ruter istedenfor å bli sur på de andre passasjerene. Men hun har ingen rett til å ha med barnevogn inn på bussen. Ruter skriver på sin hjemmeside at barnevogn er tillatt dersom det er plass

Forøvrig synes jeg folk med sykkel/sparkesykkel er mye mer irriterende enn de med barnevogn. Jeg flytter meg ikke for folk som benytter den store sykkelen sin som rambukk for å presse seg inn i en allerede fullstappet buss. 

Anonymkode: fa6b5...e1a

De kan sykle de... De syns jeg ikke trenger å få bli med i bussen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke alle som kjører bil.

Når det er sagt; er der fullt på bussen, så er det fullt. Man får ikke tryllet frem mer plass. Men det er kjipt å se buss etter buss kjøre forbi og ikke få plass, ja.

Anonymkode: 33a21...901

Alle burde ha bil. Altså bor man i bysentrum er det jo en ting da men da går det an å ha ungen i bæresele eller noe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det ingen rullestolbruker f.eks som kunne gitt denne damen med barnevogn sin plass?

Anonymkode: 66273...49d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var det ingen rullestolbruker f.eks som kunne gitt denne damen med barnevogn sin plass?

Anonymkode: 66273...49d

Ah. Ja sett de svake gruppene opp mot hverandre. Det er mye lettere enn at vi friske uten barnevogn skal ta ansvar.

Anonymkode: 8aef4...c52

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt med Oslofolk som klager på å måtte stå over bussen, vi snakker om busser som kommer i ett sett! Prøv dette i alle andre byer, der bussen kommer hver halvtime på det meste! 

Anonymkode: 3eab7...2ca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Alle burde ha bil. Altså bor man i bysentrum er det jo en ting da men da går det an å ha ungen i bæresele eller noe

Enig. Alle med Epelepsi feks burde ha bil.

Alle med ADHD som påvirker de i trafikken også. De med kognitive vansker som feks kan oppstå av fødselsdepresjon også. Det er jo så lurt at ALLE er i trafikken, både for miljøet og trafikkens del. Helst burde ingen ta kollektivt for da ville de alle ha hatt null problemer med full buss. Så teite de var hele gjengen ombord i den bussen. Alle hva, 100+ personene burde kjørt bil åpenbart.

Anonymkode: e1790...9e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt riktig , bussene her har det og står du på de stedene må man gå av om man ikke kan flytte seg 

Samme her. 

Anonymkode: f2c84...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere med barnevogn er ikke viktigere enn de uten og skal ikke ha spesialbehandling bare fordi dere har klart å sette noen hylende unger til verden. Førstemann til mølla er det. 

Anonymkode: 83161...ec0

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Der står hun. Kanskje en av de første dagene ute av huset med baby. Alt er nytt og skummelt og hun er kaldsvetter og har vondt. Barnet sover, men hvor lenge? det liker ikke å stå I ro og vil spise hver time. Det er kaldt ute. Kanskje skal hun på helsestasjonen på 6 ukers kontroll. Hun er stressa og ser seg rundt.  Bussen går fra henne, er det et busstopp hun kan sitte å amme på? Går det an å gjøre ute i kulden, blir baby for kald? Håper ikke han våkner! Hva hvis han må skifte bleie, hun stresser for da er det ikke noe sted å bytte ute og barnet kan bli kald..

det går an å ha litt sympati altså. Og ja de med små barn bør gå foran de aller fleste normale friske voksne. 

Anonymkode: 44651...33a

Hun kan dra lang tid i forveien på kontroll, og være der og amme, bytte bleie rtc. Hun kunne øvd midt på dagen med å ta med barnet på tur, også. Hun er jo i permisjon og styrer tida si selv. 

De valgene har ikke folk som er på vei til jobb. De må komme på jobb, eller ikke ha noen jobb mer.

Anonymkode: c852a...9b8

• Liker 13
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...