Gå til innhold

Skjermbruk hos Besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du dine foreldre du kan sende de til istedet for til disse ubrukelige besteforeldrene?

Anonymkode: a39c5...d9d

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De er en annen generasjon, der man man ikke problematiserte så mye. 

Skjerm er jo ikke skjerm heller og at de ser på skjerm sammen er noe annet enn at de setter barnet alene foran skjerm. Dette er jo noe de hygger seg med, og de tar ikke skade av det. 

Dagens unge foreldre kommer med krav og befalinger til besteforeldre som gjør at å passe barnebarn blir en øvelse i å ikke irritere mor og far. De umyndiggjøres i sitt eget hjem og får rigide regler trukket ned over hodet. Skjønner godt at mange ikke gidder å passe når de bare får kritikk for sin måte å gjøre det på. Hva slags skade tar barnet av å få sitte på fanget og se på noe sammen med besteforelderen. Det er jo lettere for deg å roe barnet, enn for besteforeldrene, særlig midt på natten når man er i ulage. 

Jeg hadde ikke prioritert å klage på dette. Det er jo ikke slik at dette skjer hver dag, men en gang i mellom. 

Anonymkode: ce7b1...885

Veldig gode poeng, vi er egentlig veldig enige i alt du sier her

når skjermer er det første som blir dratt opp av veska eller fra bordet innen de første 5/10 minuttene vi er sammen så er det trist at dette er det som gjør det «hyggelig» å være sammen. Kan man ikke heller bruke tid på å snakke sammen, leke sammen og se hverandre i øynene? Er du ikke enig i det? Drar man opp telefonen med en gang man møter venner eller familie ellers? Man gjør kanskje det når jeg tenker meg om men det er i så fall en utrolig dårlig uvane

Anonymkode: 336c6...1da

• Nyttig 1
Skrevet

Dump dem! 

Kanskje du burde finne deg noen bedre besteforeldre? 😁

Anonymkode: 9afae...c29

Skrevet

De har selv vokst opp – og oppdratt barn – uten skjermer. De vet verdien av samvær, praktisk aktivitet, og tilstedeværelse. Så hvorfor hopper de nå rett til mobil og TV når de er med barnebarna? Det er ikke rart at du reagerer. Det er nesten som om de har glemt hvor mye godhet og læring som ligger i det enkle – eller tenker at «ting er annerledes nå», og at skjermer liksom er det naturlige valget for småbarn i 2020-tallet. Det kan være en god nøkkel, nettopp fordi det ikke blir et angrep, men en invitasjon til å huske hva som faktisk betydde noe da de selv var foreldre eller barn.

Du kan si noe sånt:

"Dere oppdro jo oss uten skjermer – og jeg husker jo selv hvordan jeg likte å være hos mine besteforeldre, ikke fordi vi så på TV, men fordi vi gjorde ting sammen. Jeg håper jo at våre barn kan få oppleve det samme med dere.

Derfor ønsker vi at når barna er hos dere, så er fokuset på lek, bøker og nærhet – ikke mobil og skjerm. Vi vet det kan være litt krevende noen ganger, men vi tror det gir noe viktig på sikt – akkurat som det gjorde for oss."

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig!

helsesykepleier sa til oss på 2-årskontroll at det er gjort funn på at barn ikke klarer å gå i skog og mark pga. for mye skjermbruk. (Dette er ikke ordrett så ta det med en klype salt) 

Da vil jeg tro dette er barn som kun ser på skjerm, også hjemme. 

Det er ikke den lille tiden barnet er hos besteforeldre som er avgjørende. Det er hverdagen som er avgjørende.. 

Jeg har aldri lagt meg så Mye borti hva mine foreldre eller svigers gjør med barnebarna, eller serverer de når de er der. 
Det har gått helt fint, siden det tross alt er her hos meg og pappaen de er aller mest av tiden sin. 

Man må ta i mot den tjenesten de gir, og er man ikke fornøyd og har enormt behov for å kontrollere så er nok det beste for alle parter at  man droppe å bruke barnevakt. 

Anonymkode: 9db11...ce5

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Lillemy8 skrev (1 time siden):

De har selv vokst opp – og oppdratt barn – uten skjermer. De vet verdien av samvær, praktisk aktivitet, og tilstedeværelse. Så hvorfor hopper de nå rett til mobil og TV når de er med barnebarna? Det er ikke rart at du reagerer. Det er nesten som om de har glemt hvor mye godhet og læring som ligger i det enkle – eller tenker at «ting er annerledes nå», og at skjermer liksom er det naturlige valget for småbarn i 2020-tallet. Det kan være en god nøkkel, nettopp fordi det ikke blir et angrep, men en invitasjon til å huske hva som faktisk betydde noe da de selv var foreldre eller barn.

Du kan si noe sånt:

"Dere oppdro jo oss uten skjermer – og jeg husker jo selv hvordan jeg likte å være hos mine besteforeldre, ikke fordi vi så på TV, men fordi vi gjorde ting sammen. Jeg håper jo at våre barn kan få oppleve det samme med dere.

Derfor ønsker vi at når barna er hos dere, så er fokuset på lek, bøker og nærhet – ikke mobil og skjerm. Vi vet det kan være litt krevende noen ganger, men vi tror det gir noe viktig på sikt – akkurat som det gjorde for oss."

Forskjellen er at de er ikke der for å oppdra barna dine. Er man så misfornøyd at man må detaljstyre, så ikke ha barnevakt. 

Anonymkode: e7ac8...3dc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Forskjellen er at de er ikke der for å oppdra barna dine. Er man så misfornøyd at man må detaljstyre, så ikke ha barnevakt. 

Min intensjon var ikke å «kreve» noe, men å minne de på at det finnes både fortid og fremtid - «hvilke minner ønsker du at barnebarna dine skal ha fra livet med deg»…

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar besteforeldre være besteforeldre å legger meg ikke opp i hva de gjør hos dem. Det er viktigere at ungene koser seg og føler at det er noe ekstra å besøke dem enn å holde på hjemme regler. 

Anonymkode: 81f91...8c0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
BobbySocks skrev (21 timer siden):

Skal jeg passe barnebarn er det jeg som bestemmer reglene. Nå har jeg klart å oppdra egne barn til fornuftige individ, så jeg anser meg selv som en kompetent omsorgsperson. Om mine barn ikke føler at jeg gjør det slik de ønsker er det helt innenfor at de finner noen andre som passer deres oppdragerstil bedre. 

Sånn er det jo bare. 

Dette!

Anonymkode: bc816...9d8

Skrevet
Lillemy8 skrev (15 timer siden):

Du kan si noe sånt:

En viktig detalj du glemmer, er at besteforeldrene er ingen ungfoler lenger. De har ikke energien eller kreftene som kanskje du har. 

De har jobbet en mannsalder og har sikkert vondter her og der. Bare vær glad de stiller opp som barnevakt og ønsker å tilbringe tid med barnebarna sine. Så lenge de ikke røyker eller ruser seg i nærheten av barnebarna og barna har det trygt bør fader meg holde. 

Anonymkode: 7e0ed...b0e

• Liker 2
Skrevet

.....Det er jo ett stort mirakel at det gikk bra med alle oss som vokste opp før ordet skjermtid eksisterte.

Anonymkode: 2b61f...a52

• Nyttig 1
Skrevet

Vi er veldig strenge på dette med sukker hos besteforeldre, og det respekteres delvis. Vi sender med frukt og annen snacks de kan spise. 

Tv derimot, der når vi ikke inn. Og det må vi tåle skal vi ha de som barnevakt.  

Selv om besteforelde skal skjemme bort barna, trenger de ikke ta skadelige valg for ungene.

Anonymkode: e6e82...8ba

Skrevet
Første1995 skrev (På 18.10.2025 den 7.32):

Føler du deg truffet siden du svarer slik? :) 

jeg mener man ikke skal slutte å ha besøk av besteforeldre eller nekte de å se barnebarna av den grunn eller andre uenigheter. Hvorfor kan man ikke snakke sammen og ha en dialog på dette? 

Nei, jeg har ikke barnebarn (heldigvis vil jeg si etter å ha lest alle klagemålene her inne)

Anonymkode: 79844...3f5

• Nyttig 1
Skrevet

Du er hysterisk.

Bud 1! for de som er privilegerte med barnepass. Ikke bland deg så lenge barnet er trygt og elsket.

Anonymkode: d8eea...a1c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En viktig detalj du glemmer, er at besteforeldrene er ingen ungfoler lenger. De har ikke energien eller kreftene som kanskje du har.

Slik jeg leser det, tar besteforeldrene frem mobilen for å underholde toåringen selv om foreldrene er til stede.

Greit nok at de er for slitne til å passe en smårolling alene uten passiviserende aktiviteter, det skulle de sluppet, men det hadde faktisk irritert meg om de ikke gadd legge puslespill eller lese en bok dersom de var på besøk hos meg og jeg kunne steppe inn idet barnet var ferdig med å sitte i ro. 

Skrevet

Så lenge barna har det trygt hos besteforeldre legger jeg meg ikke oppi hvor mye godteri de får, hvor mye de ser på skjerm, slækkere regler  osv. Ville selvfølgelig ikke at de skulle gi godteri til barna da de var under 1.år, og spiste lite fast mat, men det respekterte de. 

Barna er hos oss mesteparten av tiden, så de tar ikke skade av det av og til. Er ikke det litt av greia med besteforeldre? At de kan ha andre regler der ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hactar skrev (1 time siden):

Slik jeg leser det, tar besteforeldrene frem mobilen for å underholde toåringen selv om foreldrene er til stede.

Greit nok at de er for slitne til å passe en smårolling alene uten passiviserende aktiviteter, det skulle de sluppet, men det hadde faktisk irritert meg om de ikke gadd legge puslespill eller lese en bok dersom de var på besøk hos meg og jeg kunne steppe inn idet barnet var ferdig med å sitte i ro. 

Hvis det er tilfellet, så er det jo at foreldrene er altfor passive når de er på besøk. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis det er tilfellet, så er det jo at foreldrene er altfor passive når de er på besøk. 

Du synes det? Hvis bestemor som det første hun gjør tar frem mobilen for å se på noe med toåringen, så er det foreldrenes feil? Selv om de både har snakket med bestemor om å finne på noe annet på forhånd, og sier ifra om at nå skal vi ikke se på noe der og da? Hvis man ikke når gjennom da, har man i den situasjonen ikke så mye annet valg enn å la det gå eller lage en skikkelig konflikt foran toåringen. Det er ikke nødvendigvis å være passiv å skåne toåringen for det. 

Men ja, om det viste seg at besteforeldrene konsekvent ikke hadde annet å komme med enn fellesskap rundt mobilen, hadde jeg begrenset kontakten til den tiden jeg syntes det var greit toåringen satt med skjerm sammen med noen. De får ikke fire ganger så god kontakt ved å se på mobilen sammen i to timer kontra en halvtime, så jeg kunne vært fristet til å da avslutte besøket etter den halvtimen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 7.21):

Heiii❤️

Når besteforeldrene er sammen med toåringen vår, ender de ofte opp med å se på mobil. De har faste ting de ser på, og det virker ikke som det er noen grenser. Hjemme prøver vi å være konsekvente, så det blir litt kleint når jeg må si «nå skal vi ikke se på noe» til barnet, foran dem.

Vi har også en baby på seks måneder. Da de passet henne, våknet hun, og i stedet for å roe henne i sengen tok de henne ut i stuen med lys på og TV foran seg.

Jeg synes det er trist at barnet forbinder dem med skjerm i stedet for lek, bøker og samtaler.Jeg vet dette ikke er verdens største problem, men for oss handler det om samspill og respekt for grensene våre.

Vi har tatt det opp på forskjellige måter men opplever å ikke bli hørt!

Noen som har tips?

Huff, det er så frustrerende. Jeg ba min mor passe 2-åringen da jeg dusjet og da fikk den en iPad!! Det kunne jeg ha gjort selv?!

Anonymkode: 453f4...17e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har jobbet en mannsalder og har sikkert vondter her og der. Bare vær glad de stiller opp som barnevakt og ønsker å tilbringe tid med barnebarna sine. Så lenge de ikke røyker eller ruser seg i nærheten av barnebarna og barna har det trygt bør fader meg holde. 

Anonymkode: 7e0ed...b0e

Mine foreldre og svigerforeldre er ganske gamle og noen har lite energi, men de aktiviserer barnebarna sine mye uten skjerm! Mye bedre enn oss foreldre å finne på lavterskel ting faktisk. Jeg tror mye av det som driver de er at de husker hvor fint det var å være med sine besteforeldre og vil holde arven ved like. Så vi er veldig heldige. Det jeg skrev var til ts, som er i en annen situasjon😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...