Gå til innhold

Skjermbruk hos Besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heiii❤️

Når besteforeldrene er sammen med toåringen vår, ender de ofte opp med å se på mobil. De har faste ting de ser på, og det virker ikke som det er noen grenser. Hjemme prøver vi å være konsekvente, så det blir litt kleint når jeg må si «nå skal vi ikke se på noe» til barnet, foran dem.

Vi har også en baby på seks måneder. Da de passet henne, våknet hun, og i stedet for å roe henne i sengen tok de henne ut i stuen med lys på og TV foran seg.

Jeg synes det er trist at barnet forbinder dem med skjerm i stedet for lek, bøker og samtaler.Jeg vet dette ikke er verdens største problem, men for oss handler det om samspill og respekt for grensene våre.

Vi har tatt det opp på forskjellige måter men opplever å ikke bli hørt!

Noen som har tips?

Anonymkode: 336c6...1da

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutte å bruke dem som barnevakt siden du ikke er fornøyd med utførelsen av oppdraget.

Anonymkode: 79844...3f5

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutte å bruke dem som barnevakt siden du ikke er fornøyd med utførelsen av oppdraget.

Anonymkode: 79844...3f5

Føler du deg truffet siden du svarer slik? :) 

jeg mener man ikke skal slutte å ha besøk av besteforeldre eller nekte de å se barnebarna av den grunn eller andre uenigheter. Hvorfor kan man ikke snakke sammen og ha en dialog på dette? 

• Nyttig 1
Skrevet

Oi oi…. Her har besteforeldrene åpenbart glemt å følge med i tiden. Skjerm er skadelig for så små barn og burde egentlig ikke forekomme i det hele tatt! 
Ville vært krystallklar på at hvis de ikke dropper skjerm så blir det ingen pass. 

Anonymkode: 16999...e96

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Første1995 skrev (4 minutter siden):

Føler du deg truffet siden du svarer slik? :) 

jeg mener man ikke skal slutte å ha besøk av besteforeldre eller nekte de å se barnebarna av den grunn eller andre uenigheter. Hvorfor kan man ikke snakke sammen og ha en dialog på dette? 

Ser du ikke at ts skriver at hun allerede HAR hatt"en dialog om dette" med besteforeldrene til barna? Det har ikke hjulpet det minste, tydeligvis, de vil ikke høre.

Hvor mange ganger og måter skal man forsøke å bli hørt?

• Liker 1
Skrevet

Vis dem anbefalingene fra helsemyndighetene, og forklar dem konsekvensene av mye skjermbruk. Deretter setter du tydelig grense på bruken. Skjerm til barn under to år er helt unødvendig, og bør unngås helt. Det ødelegger utviklingen til barna, og de får problemer med følelsesregulering ++

Anonymkode: c35ff...2a4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vis dem anbefalingene fra helsemyndighetene, og forklar dem konsekvensene av mye skjermbruk. Deretter setter du tydelig grense på bruken. Skjerm til barn under to år er helt unødvendig, og bør unngås helt. Det ødelegger utviklingen til barna, og de får problemer med følelsesregulering ++

Anonymkode: c35ff...2a4

Enig!

helsesykepleier sa til oss på 2-årskontroll at det er gjort funn på at barn ikke klarer å gå i skog og mark pga. for mye skjermbruk. (Dette er ikke ordrett så ta det med en klype salt) 

• Nyttig 2
Skrevet

Besteforeldrene respekterer ikke dere og deres grenser. Gi klar beskjed om at barna ikke kan være hos de før de respekterer hva dere sier. Skaff andre barnevakten.

Anonymkode: 1a8d3...499

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De er en annen generasjon, der man man ikke problematiserte så mye. 

Skjerm er jo ikke skjerm heller og at de ser på skjerm sammen er noe annet enn at de setter barnet alene foran skjerm. Dette er jo noe de hygger seg med, og de tar ikke skade av det. 

Dagens unge foreldre kommer med krav og befalinger til besteforeldre som gjør at å passe barnebarn blir en øvelse i å ikke irritere mor og far. De umyndiggjøres i sitt eget hjem og får rigide regler trukket ned over hodet. Skjønner godt at mange ikke gidder å passe når de bare får kritikk for sin måte å gjøre det på. Hva slags skade tar barnet av å få sitte på fanget og se på noe sammen med besteforelderen. Det er jo lettere for deg å roe barnet, enn for besteforeldrene, særlig midt på natten når man er i ulage. 

Jeg hadde ikke prioritert å klage på dette. Det er jo ikke slik at dette skjer hver dag, men en gang i mellom. 

Anonymkode: ce7b1...885

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Siden barna sannsynligvis er hos dere 95% av tiden, er deres bruk av skjerm viktigst. De klarer å lære seg å regulere følelser osv dersom dere gjør som dere skal hjemme.

Anonymkode: 7a119...d71

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan jo diskutere om en baby på 6 måneder har godt av å sove borte? Jeg mener, hvis det virkelig er hva som er barnets beste som er det sentrale. 

Anonymkode: ce7b1...885

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig!

helsesykepleier sa til oss på 2-årskontroll at det er gjort funn på at barn ikke klarer å gå i skog og mark pga. for mye skjermbruk. (Dette er ikke ordrett så ta det med en klype salt) 

Det er jo ikke en konsekvens av 1 time skjermbruk en dag i uka. 

Anonymkode: e7ac8...3dc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor mye passer de barna? Så lenge hoveddelen av tiden er med dere, så tar ikke barn skade av at noen som passer de innimellom gjør ting som ikke er helt optimale. 

Anonymkode: 19d49...7bb

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Småbarnsforeldre klager over at besteforeldre ikke stiller opp å at de ikke får avlastning med barna, men er det rart når de kommer med en bruksanvisning der det ikke er rom for at besteforeldrene tenker selv? 

Anonymkode: cdaf0...dc3

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er som regel andre regler som gjelder hos besteforeldre.

Det er som regel vanskelig å oppdra sine egne foreldre 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal jeg passe barnebarn er det jeg som bestemmer reglene. Nå har jeg klart å oppdra egne barn til fornuftige individ, så jeg anser meg selv som en kompetent omsorgsperson. Om mine barn ikke føler at jeg gjør det slik de ønsker er det helt innenfor at de finner noen andre som passer deres oppdragerstil bedre. 

Sånn er det jo bare. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Slår et slag for besteforeldrene her.. husk at de er ikke foreldrene, og de har blitt en del eldre siden de hadde små. Synes ikke vi som foreldre til disse barna skal ha så mange krav, det viktigste når de passer på barna våre er at de er trygge og at behovene er dekket. Så får det være opp til dem åssen type relasjon de vil utvikle til barna, dyp eller forstyrret av skjerm. Dette tenker jeg skal gå helt fint! 

Anonymkode: 2e209...bf9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da får du slutte å sende de dit. 

Anonymkode: db9af...08d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er forskjell på det som skjer i hverdagen og innimellom/ unntak. 

Så små barn er ganske krevende. Da min var 2 år var det nesten umulig å få laget middag, ryddet av maten, vasket opp osv. Må innrømme at jeg var glad for barne- tv som avledning innimellom🙃 

Det er noe med å velge sine kamper. De blir ikke utsatt for omsorgssvikt eller overgrep. Besteforeldrene drikker ikke masse med barna og tar dem med på fester med fyll og narkotika. De sulter ikke, eller fryser fordi de ikke kler godt nok på dem. De slår ikke barna som straff.

Jeg vet vi som foreldre får innprentet strenge regler fra mange forskjellige steder. Jeg har også blitt påvirket og har fulgt råd fra helsestasjonen som har gjort meg fullstendig tappet for energi selv. Man må tross alt veie ulemper og fordeler også. Ingen er perfekte eller har ubegrenset med krefter. Det fins mye verre ting enn å velge meierismør fremfor plantemargarin f.eks. Barn tåler mye mer enn man tror. De har heller ikke ubegrenset med krefter og blir slitne etter barnehage osv. Ingen orker å være «på» hele tiden. 

Anonymkode: bf72c...30d

• Liker 5
Skrevet

Du vil ha noen til å passe ungene du selv har valgt å få, men er ikke fornøyd med hvordan de gjør det. 

Siden du er så misfornøyd, så er det jo bare å finne noen andre til å gjøre deg tjenester gratis.

Anonymkode: 09078...4d4

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...