Gå til innhold

Redd for alvorlige bivirkninger av Wegovy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Wegowy i kjøleskapet, og der har den ligget i flere måneder. Jeg blir større og større, men er så redd for bivirkninger. 

Det jeg er mest redd for er å bli blind (f.eks NAION), alvorlige psykiske bivirkninger (som at jeg skulle bli veldig deprimert eller få sterk angst). I tillegg er jeg redd for å få akutt diaré mens jeg er ute i offentligheten/ på jobb. 

Spørsmålet mitt er om andre har tenkt på det samme og hva dere eventuelt gjorde for å ta en avgjørelse? 

Jeg er redd for å ta medisiner sånn generelt pga at jeg ved flere anledninger har fått alvorlige og sterke bivirkninger som visstnok er ekstremt sjeldne. 

Det er fastlegen min som har skrevet ut resept på medisinen til meg. Jeg klarer ikke gå ned i vekt på egen hånd og bli der.

Anonymkode: 7d551...1f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Ketokostholdsplan?

Anonymkode: 445d1...d5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd Ketokostholdsplan?

Anonymkode: 445d1...d5b

Ja. Jeg tror jeg har prøvd alt man kan prøve, unntatt medisinsk hjelp (medisiner og operasjon). Går ned i vekt og så går jeg opp igjen minst like mye. Sliter med overspising pga traumer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er farlig å være stor. Du kommer til å dø av det om du ikke går ned. Det er derfor folk tar risikoen med slankemedisin, for risikoen er verdt å ta. Hjerteinfarkt, slag, kreft (spesielt tarmkreft), diabetes og alt det andre som følger med er svært farlig! 

Du fortjener å få hjelp til å gå ned, og den hjelpen ligger i kjøleskapet ditt i sprøyteform. Om det er slik du sier at du ikke greier å gå ned selv og bli der, så er sprøyter et effektivt alternativ. 

Anonymkode: 93f16...d3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er farlig å være stor. Du kommer til å dø av det om du ikke går ned. Det er derfor folk tar risikoen med slankemedisin, for risikoen er verdt å ta. Hjerteinfarkt, slag, kreft (spesielt tarmkreft), diabetes og alt det andre som følger med er svært farlig! 

Du fortjener å få hjelp til å gå ned, og den hjelpen ligger i kjøleskapet ditt i sprøyteform. Om det er slik du sier at du ikke greier å gå ned selv og bli der, så er sprøyter et effektivt alternativ. 

Anonymkode: 93f16...d3f

Ja, jeg ser den. Og det er jo også grunnen til at jeg skaffet meg den. Likevel klarer jeg ikke slutte å være redd for å feks bli blind - hva slags liv hadde jeg fått da, fullstendig hjelpeløs og avhengig av andre. Det skremmer meg veldig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du bivirkninger så kan du slutte på dem

Om man blir blind får man ikke synet tilbake. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Jeg tror jeg har prøvd alt man kan prøve, unntatt medisinsk hjelp (medisiner og operasjon). Går ned i vekt og så går jeg opp igjen minst like mye. Sliter med overspising pga traumer.

Dessverre er sjansen stor for at du går opp igjen når du slutter på sprøytene 

Anonymkode: 8524f...d09

AnonymBruker
Skrevet

Akutt diaré er den eneste bivirkningen jeg har opplevd. Men den er ikKe så akutt at den kommer uten forvarsel altså. Hos meg skjer det kun når tarmsystemet har stoppet så opp at jeg ikke har vært på do på noen dager (blir forstoppa). Når jeg har vært det lenge nok får jeg svovelrap, og man merker litt i forkant at dette fort kan bli diaré. Så jeg har aldri opplevd å få det utenfor hjemmet. Lærte meg også fort å forebygge det med å holde magen i gang med riktig mat, drikke masse vann osv. noen tar vel også medisin for hard mage.

Sjansen for å bli blind eller psykiske problemer er vel svært minimale. Mye større sjanse for at du får alvorlige helseplager pga overvekten. 

Anonymkode: 65f5a...64d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har Wegowy i kjøleskapet, og der har den ligget i flere måneder. Jeg blir større og større, men er så redd for bivirkninger. 

Det jeg er mest redd for er å bli blind (f.eks NAION), alvorlige psykiske bivirkninger (som at jeg skulle bli veldig deprimert eller få sterk angst). I tillegg er jeg redd for å få akutt diaré mens jeg er ute i offentligheten/ på jobb. 

Spørsmålet mitt er om andre har tenkt på det samme og hva dere eventuelt gjorde for å ta en avgjørelse? 

Jeg er redd for å ta medisiner sånn generelt pga at jeg ved flere anledninger har fått alvorlige og sterke bivirkninger som visstnok er ekstremt sjeldne. 

Det er fastlegen min som har skrevet ut resept på medisinen til meg. Jeg klarer ikke gå ned i vekt på egen hånd og bli der.

Det er alltid en mulighet for bivirkninger, men alvorlige bivirkninger av Wegovy er veldig sjelden. Det er mye vanligere med alvorlige bivirkninger av fedme, slik som hjerteproblemer, blodtrykksproblemer og andre fedmerelaterte sykdommer.

Det er altså mye større sjanse for at du blir alvorlig syk av fedmen enn av Wegovy. Jeg valgte Wegovy og har ikke angret et sekund. Jeg er friskere enn noen gang etter å ha gått ned nesten 50kg. Det er trygt når det tas under oppfølging av lege.

Anonymkode: c3a36...347

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å få en av de mest alvorlige bivirkningene er mye, mye mindre enn feks å dø i trafikken. Det er så og si garantert at det ikke skjer.

Det med diare sliter jeg med selv etter at jeg har begynt med Wegovy da. Men det er ikke sånn at det skjer helt uten forvarsel. Man rekker komme seg til et toalett.

Anonymkode: 199e2...4e5

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke ta hele dosen. Bruk klikksystemet og ta laveste dose første måned feks? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke argumentet med at du er livredd bivirkningene. Du vet at risikoen for alvorlige sykdommer ved å være overvektig er mye høyere enn risikoen ved å gå på Wegovy?

Anonymkode: 80dd2...841

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner ikke argumentet med at du er livredd bivirkningene. Du vet at risikoen for alvorlige sykdommer ved å være overvektig er mye høyere enn risikoen ved å gå på Wegovy?

Anonymkode: 80dd2...841

Ja, på lang sikt. Helt klart. Og jeg blir jo som sagt bare større og større. Men jeg tror ikke slik redsel nødvendigvis er så logisk. Og derfor tenkte jeg at det kanskje var andre her med litt samme tanke og utfordringer som kunne støtte eller gi råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Få hjelp til traumene dine samtidig som du bruker Wegovy ellers vil du ikke hjelpe spiseproblemet ditt på sikt. 

Hadde ingen bivirkninger, men heller ingen spiseforstyrrelse i bunn. Tror mange opplever problemer med sprøyta om de spiser for mye selv på Wegovy.

Anonymkode: abb4e...6a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Få hjelp til traumene dine samtidig som du bruker Wegovy ellers vil du ikke hjelpe spiseproblemet ditt på sikt. 

Hadde ingen bivirkninger, men heller ingen spiseforstyrrelse i bunn. Tror mange opplever problemer med sprøyta om de spiser for mye selv på Wegovy.

Ja, men traumebehandling er ekstremt vanskelig å få. Jeg har forsøkt i flere år. Hvor lenge brukte du wegovy?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er null bivirkninger, er det som oftest ikke særlig virkning heller. 

Man aner ikke før man har prøvd, og det er jo utrolig dumt om man tar fra diabetikere medisiner man har liggende i kjøleskapet!

Anonymkode: 41394...f0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men traumebehandling er ekstremt vanskelig å få. Jeg har forsøkt i flere år. Hvor lenge brukte du wegovy?

Nesten to år! Men startet med trening en stund før medisinsk hjelp, kostholdet tok jeg tak i (var mengde mat, hadde ikke et forferdelig kosthold) underveis. Bli venn med sultfølelsen, jeg fant ut at jeg sjelden kjente på sult pga konstant småspising og det var ikke bra for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dersom det er null bivirkninger, er det som oftest ikke særlig virkning heller. 

Man aner ikke før man har prøvd, og det er jo utrolig dumt om man tar fra diabetikere medisiner man har liggende i kjøleskapet!

Anonymkode: 41394...f0e

Hva snakker du om? Ta fra diabetikere medisiner? 😳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nesten to år! Men startet med trening en stund før medisinsk hjelp, kostholdet tok jeg tak i (var mengde mat, hadde ikke et forferdelig kosthold) underveis. Bli venn med sultfølelsen, jeg fant ut at jeg sjelden kjente på sult pga konstant småspising og det var ikke bra for meg.

Har du klart å holde vekta i ettertid?

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg angående dosering.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...