AnonymBruker Skrevet 18. oktober #1 Skrevet 18. oktober Heiii❤️ Når besteforeldrene er sammen med toåringen vår, ender de ofte opp med å se på mobil. De har faste ting de ser på, og det virker ikke som det er noen grenser. Hjemme prøver vi å være konsekvente, så det blir litt kleint når jeg må si «nå skal vi ikke se på noe» til barnet, foran dem. Vi har også en baby på seks måneder. Da de passet henne, våknet hun, og i stedet for å roe henne i sengen tok de henne ut i stuen med lys på og TV foran seg. Jeg synes det er trist at barnet forbinder dem med skjerm i stedet for lek, bøker og samtaler.Jeg vet dette ikke er verdens største problem, men for oss handler det om samspill og respekt for grensene våre. Vi har tatt det opp på forskjellige måter men opplever å ikke bli hørt! Noen som har tips? Anonymkode: 9d1fd...8aa 1
Bb1995 Skrevet 18. oktober #2 Skrevet 18. oktober Skjønner at dette er kjedelig - jeg hadde reagert selv dersom besteforeldre bare valgte skjerm over å faktisk leke med dem. Er dette dine foreldre eller partners foreldre? Det kan jo være litt avgjørende for hvordan/hvem som tar dette opp med dem
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #3 Skrevet 18. oktober Kan det være at de syns det er for slitsomt å passe 2-åringen? Jeg er bestemor, og bruker ikke skjerm til barnebarn i det hele tatt. Men jeg har barnebarn som kan roe seg lenge når vi leser bøker, heldigvis. Må innrømme at jeg blir dønn sliten av småbarn (er kronisk syk). Koser meg selvfølgelig, men klarer ikke full rulle hele tiden. At de passer den på 6 mnd er kanskje ikke nødvendig? Især når dere ikke er fornøyd med barnevakten. Vent til barnet blir et par år. Anonymkode: d6561...6f0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #4 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan det være at de syns det er for slitsomt å passe 2-åringen? Jeg er bestemor, og bruker ikke skjerm til barnebarn i det hele tatt. Men jeg har barnebarn som kan roe seg lenge når vi leser bøker, heldigvis. Må innrømme at jeg blir dønn sliten av småbarn (er kronisk syk). Koser meg selvfølgelig, men klarer ikke full rulle hele tiden. At de passer den på 6 mnd er kanskje ikke nødvendig? Især når dere ikke er fornøyd med barnevakten. Vent til barnet blir et par år. Anonymkode: d6561...6f0 Skjønner, fint for deg at du klarer det. Det er snakk om 1-1,5t etter barnehagen max en gang inuker eller tilogmed hver 14 dag. Overnatting og slikt kan telles på 1 hånd siden eldste ble født. Å passe den minste var det BF selv som insisterte for at jeg skulle få et pr timer fri og være sosial! Noe jeg egt ikke hadde behov for. Anonymkode: 9d1fd...8aa
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #5 Skrevet 18. oktober Slutt å bruke dem som barnevakt hvis du ikke er fornøyd med utførelsen av oppdraget. Du har to identiske tråder så du mangler kanskje erfaring i skjermbruk. Anonymkode: 1355a...717 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #6 Skrevet 18. oktober Kan det fungere å snakke med dem om hva det kan gjøre med relasjonen til barnet, uten å kritisere? Dere har jo kanskje prøvd det. Ellers ville jeg personlig tenkt at jeg ikke får gjort så mye med det, og at det viktige er hva vi gjør hjemme, at det ikke er så ofte de passer barna tross alt. Samtidig som jeg ville syntes det var litt trist, og det er den tristheten jeg ville prøvd å formidle til dem. Hos oss så er det min far som stort sett sitter på telefonen sin når barnebarna er på besøk. Moren min gjør det ikke. Og det har bidratt til at barna søker seg til bestemor, og ikke har noe særlig relasjon til bestefar. Noen ganger ser de på skjermen sammen med ham, og det har de gjort siden de var helt små. Det velger jeg å tenke er greit nok, siden de faktisk har litt connection da, og det er snakk om korte stunder i det store bildet. Faren min er dessverre ikke i form, og å få ham bort fra skjermene, eller å se at det er problematisk tror jeg det er lite poeng i. Jeg har prøvd forsiktig, han ble bare sur. Anonymkode: 5d09f...114
Jajakvinne12 Skrevet 18. oktober #7 Skrevet 18. oktober Besteforeldre på fars side er også slik. Rett på youtube og fri flyt av godteri og brus. De får ikke passe/være med barna uten oss lenger.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #8 Skrevet 18. oktober Her er barna oppdratt av foreldrene til å se på ipad og tv fra spebarnsstadiet. Blir sirkus hvis de ikke får se hos oss. Så det der går begge veier. Kjeks og tv til frokost… Du kan nok ikke styre hva de gjør men du kan være tydelig på at barna ikke får være der hvis det er skjermer hele tiden. Anonymkode: 4c2c2...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå