Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er 12 måneder og vi har hatt et ukomplisert ammeforløp - intil nå...

Etter jeg begynte å jobbe for noen måneder siden spiser baby sjeldent pupp på dagtid. Han har allikevel ammet hyppig på kveld/morgen og gjennom natt som han alltid har gjort. Tidligere har baby forsynt seeg av puppen nesten uten at jeg har merket det, og vi har begge sovet godt og våknet uthvilt til tross for hyppig amming på natta.

Nå, ettee at baby ammer mindre mindre på dag har melkeproduksjonen falt veldig. På kveld og tidlig natt har jeg fulle bryst og ammingen går lett. Men sånn fra 4-5 draget er det nesten tomt... da ligger baby og sutrer - jeg prøver å amme og han suger og sutrer om hverandre pga sen utrdrivning... holder gjerne på sånn 15 minutters tid før melka endelig slipper og han spiser det som er. Da får han jo bare en liten skvett melk, også sover han kanskje en halvtime før vi begynner på nytt med amming/sutring...

Dette er ufattelig slitsomt.... jeg har forsøkt å øke melkeproduksjonen med hyppig pumping på dag - uten resultat.

Så - er dette mulig å løse?

Følee situasjonen som den er nå er så slitsom at jeg begynner å tenke på å avslutre ammingen. Men så har jeg så lite lyst til det også. Synes det er verdens koseligste ting - når det funker.

Noen ripa og triks? Går det ann å venne baby til litt færre nattamminger? Feks ingen pupp mellom 23-05? Davil det jo være mer melk der på morgenen? Eller er dette vanskelig å gjennomføre i praksis?

Og til deg som aldri gikk aktivt inn foe avslutte amming/nattamming - når vendte barnet seg selv fra bystet?

Tusen takk for svar og råd!

Anonymkode: 30224...374

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du med fordel kan redusere på nattamming når barnet er 12 mnd, viktig for begges søvn. Men enkelt blir det ikke nødvendigvis, da må man velge å stå i det. Man kan tilby vann på flaske og trøst, men vær forberedt på baluba. Noen barn avvenner seg selv, min eldste gjorde det, mens noen er veldig glad i pupp og gir ikke slipp på den frivillig. 

Med yngste måtte jeg avslutte all amming da hun var rundt 15 mnd, nettene ble bare verre og verre med mange oppvåkninger. Trøst fra meg gjorde henne bare enda mer hysterisk og frustrert. Far tok henne da mens jeg skulle reise bort tre netter og da jeg kom hjem gikk det greit. Han fikk derimot kjørt seg 😅 etter avsluttet amming spiste hun mye bedre med fast føde og nettene ble betraktelig roligere. 

Anonymkode: 0bac1...9af

AnonymBruker
Skrevet

Først, barnet ammer ikke! Du ammer, barnet dier.

Et alternativ er å gi barnet grøt eller velling på kvelden istedenfor å amme. Mange barn sover da bedre. Du kan igså slutte å ha brystene tilgjengelige for selvbetjening. 

Anonymkode: 956b5...8b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde flyttet over i seng på det tidspunktet, så baby diet ved legging, våknet rundt 23-24, sovnet igjen, og igjen rundt 5-6 og da var det morgen. I en periode byttet jeg og mannen på å bysse mellom tidlig natt ammingen og morgenammingen. Løste seg ganske bra, opprettholdt produksjonen.

Anonymkode: 1382b...512

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...