Gå til innhold

Er det noen legespesialiseringer som har mindre stress enn andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser at leger rømmer fra sykehusene på grunn av en enorm arbeidsbyrde, stress og av frykt for å gjøre feil. Nå velger flere som jobber på sykehus å bli fastleger etter  myndighetenes snuoperasjon, hvor de slipper å tape økonomisk ved å ikke ha full liste.  Det er jo ikke stressfritt det heller. Jeg hører om fastleger som pådrar seg høyt blodtrykk og hjerteinnfark,, mens andre fastleger ikke opplever helt det samme trucket. Det kommer sikkert litt an på geografi og hvilke grupper pasienter man har. 

Er det noen spesialiteter som ikke er så stressende? Det er kanskje ikke å attraktivt, men hva med sykehjemslege? Geriatri? De kan gjøre feil der også, men siden mange av pasientene er ved livets siste stopp så får det kanskje ikke så store konsekvenser? Er det en like stressende jobb som på sykehusene?

Hilsen nysgjerrig ( ikke helsepersonell)

Anonymkode: ccbad...e4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tilsynslege på sykehjem er MYE jobb! Husk at sykehjem nå fungerer som minisykehus ute i distriktet. Mange alvorlig syke og døende pasienter.

Anonymkode: 1c8ba...cfd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og jeg vil nok påstå at alle mine legekollegaer har vært heftig overarbeidet.

Det er mange kompliserte caser, vurdering om tvangsvedtak, behandlingsvurderinger, stadig utfordringer med pårørende, krangling med spesialisthelsetjensten m.m. 

Jeg vil heller påstå at dermatologer har en mer behagelig arbeidshverdag, særlig privatpraktiserende. 
Eller de leger som jobber på Volvat m.m. 

Anonymkode: dba0c...18c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Innen geriatri er de jo på medisinsk avdeling, og har vakter der. Ikke akkurat lite avslappende. 
Jeg tenker hud. Kanskje revma. Men jeg kjenner en revmatolog som er rimelig stressa også, så… 

Arbeidsmedisin, kanskje? 

Anonymkode: 27ef8...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekologi?

Anonymkode: 24f27...0d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gynekologi?

Tenker du her privat praksis eller på sykehus? 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmedisin

Anonymkode: e4840...dda

Skrevet

Når jeg jobbet på sykehjem så var legene som kom dit fastleger, så jeg trode tilsyn på sykehus var en del av fastlegens opgaver. Men jeg spurte aldri hvordan de var ansat eller hvordan jobben var organisert.

Nå er jeg ikke lege selv, men mit intryk er at private kliniker er de mest "avslapede" arbeidsplasene for leger. Mindre overtid og friskere pasienter som krever mindre ingripende behandling og derfor også mindre risiko for feil. De private tilbyr jo mest enkle og lønsome behandlinger, så må de alvorlig syke dra til overarbeida leger ved ofentlige sykehus. Har ufatelig mye respekt for de legene som orker å holde ut på sykehusene, men forstår samtidig de som heller velger privat.

• Liker 2
Skrevet

Har hørt legespesialister ofte omtale «å bli fastlege» på samme måte som vanlige folk snakker om å «gå ned 50% i stilling».

Som om det er en mye roligere jobb, som er mye lettere å kombinere med et familieliv. 

Selv har jeg inntrykk av at mange fastleger er ekstremt overarbeidet, har for mange pasienter, drukner i byråkrati, har for lite tid til hver enkelt pasient, og er ekstremt sårbare ved f. eks sykdom.

Har man selv influensa, eller pådratt seg et benbrudd så er det ikke bare-bare å sette inn en vikar.

Tror vel at de stillingene som er «roligst» er de med minst kontakt med pasienter. Forskning? Tidsskrifter? Fagforeningsarbeid?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gynekologi?

Gynekologer på sykehus har høy vaktbelastning (kan ikke ha hjemmevakt på samme måte som andre spesialiteter fordi keisersnitt haster), man må ta store avgjørelser kjapt på begrenset grunnlag (keisersnitt/fødsler) og gjøre potensielt veldig krevende og komplisert kreftkirurgi (gjøres ikke på alle sykehus, da). Så det regnes som en av de mer krevende spesialitetene😊

Anonymkode: 816f7...a6a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Legen min på medisinsk genetikk virket ikke særlig stresset. Virket som personen hadde god tid for hen kom alltid veldig godt forberedt og var veldig nøye. Mulig jeg tar feil så klart.

Anonymkode: 89294...b46

AnonymBruker
Skrevet

Farmakolog

Anonymkode: 18799...20a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leser at leger rømmer fra sykehusene på grunn av en enorm arbeidsbyrde, stress og av frykt for å gjøre feil. Nå velger flere som jobber på sykehus å bli fastleger etter  myndighetenes snuoperasjon, hvor de slipper å tape økonomisk ved å ikke ha full liste.  Det er jo ikke stressfritt det heller. Jeg hører om fastleger som pådrar seg høyt blodtrykk og hjerteinnfark,, mens andre fastleger ikke opplever helt det samme trucket. Det kommer sikkert litt an på geografi og hvilke grupper pasienter man har. 

Er det noen spesialiteter som ikke er så stressende? Det er kanskje ikke å attraktivt, men hva med sykehjemslege? Geriatri? De kan gjøre feil der også, men siden mange av pasientene er ved livets siste stopp så får det kanskje ikke så store konsekvenser? Er det en like stressende jobb som på sykehusene?

altså har jo sett hvordan leger behandler en, og i diverse andre yrkesgrupper. har jo opplevd litt mennesker, kanskje ikke i det øvre sjiktet, men mer normale, og jeg merker jo egentlig at en del ikke helt kanskje forstår at summen av alle behovene kan bli veldig overveldende. jeg tenker jo feks på fastlegen min, wow. vil ikke plage han mer enn nødvendig. mens en del tenker sikkert at "hrmf det skulle da bare mangle at jeg får hjelp". 😅 altså pasienter med veldig store behov for å bli sett. de er nok slitsomme og matcher vel dårlig med leger som har litt for mye empati og ansvarsfølelse ... men men, dette er bare min antakelse og ingen fasit på noen som helst måte ... 

Anonymkode: 1c8b5...d28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

altså har jo sett hvordan leger behandler en, og i diverse andre yrkesgrupper. har jo opplevd litt mennesker, kanskje ikke i det øvre sjiktet, men mer normale, og jeg merker jo egentlig at en del ikke helt kanskje forstår at summen av alle behovene kan bli veldig overveldende. jeg tenker jo feks på fastlegen min, wow. vil ikke plage han mer enn nødvendig. mens en del tenker sikkert at "hrmf det skulle da bare mangle at jeg får hjelp". 😅 altså pasienter med veldig store behov for å bli sett. de er nok slitsomme og matcher vel dårlig med leger som har litt for mye empati og ansvarsfølelse ... men men, dette er bare min antakelse og ingen fasit på noen som helst måte ... 

hm, jeg svarte ikke på trådens tema. :P

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja de legene som er flinke og kan yrket sitt. Jeg har møtte a studenter som pugger bøkene og glemmer rett etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er øyelege på en privat klinikk. I følge henne er det er spesialisering som fint kan kombineres med familieliv og hun har stor frihet i arbeidshverdagen.

Anonymkode: 482b2...185

AnonymBruker
Skrevet

Hudlege

Anonymkode: 73e08...fc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også dermatolog, eller øyelege. 

Anonymkode: f3768...ef9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kirurg på privat sykehus, hudlege privat, øyelege privat. Dette er spesialiteter og arbeidsformer som er mer levelige også som lege.

Husk også at vi som er øvrig helsepersonell har mange av de samme utfordringene. Det er ikke er plass og tid til å utøve våre yrker på forsvarlig vis under elendig ledelse, ihvertfall i Helse Sør-Øst som er det jeg kjenner til. Det er bl.a liten forståelse for hva det vil si å jobbe tett på mennesker over tid. Er psykolog, og arbeidsdagene går på ingen måte opp i det offentlige. De gode slutter, og mange finner seg helt andre jobber i næringslivet, enn kliniske stillinger ved sykehusene. Både i ledelse og HR, til langt bedre betingelser også. Mange vil ikke jobbe privat pga risiko, det er kun de beste som klarer seg over tid i privat praksis.

Anonymkode: 23b23...dd8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...