AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #41 Skrevet i går, 08:03 Altså, flere her inne oppfører seg som om ts har sagt at besteforeldrene ikke får gi godsaker i det hele tatt, og det er jo ikke det hun har sagt, klarer dere ikke lese? Hun ville være konkret, da det å si ikke gi så mye godteri, blir veldig diffust. Hva er mye eller lite? Det er jo veldig varierende fra person til person. Derfor var hun konkret og sa tre ting, sånn at det ikke skal være fri flyt på godsaker. Jeg ser jo selv hvor mye godteri og søtsaker det fort blir i løpet av en uke. En avslutning her, en bursdag der, et leketreff, plutselig er det noen som har tatt med kake på fotballtrening, så er vi på besøk og der er det plutselig noe godt på bordet, og dette er før helga kommer. Med lørdagsgodt og besøk hos besteforeldre som absolutt skal servere. Og det er kjempehyggelig at besteforeldre vil servere, men går det an å servere noe som ikke er rent sukker? Kan man allikevel ha det hyggelig sammen ved å servere grovere vafler, bær med kesam, smoothie? Hjemmebakt brød med godt pålegg feks, er det virkelig det sukkeret som gjør det koselig eller er det tiden sammen som betyr noe? Jeg finnes ikke hysterisk, men i dagens samfunn må man være litt påpasselig, og ingen barn har vondt av å lære å begrense seg litt når det kommer til godsaker heller. Det er lov til å lære seg at man kan spise godteri, men ikke hver dag og ikke steden for mat. Vi har blitt en nasjon med inaktive mennesker og vekta vår kryper oppover, vi er i ferd med å kose oss ihjel. Besteforeldre ser jo kanskje ikke summen av alt vi får oss i løpet av uka, de tenker jo at endelig kommer barnebarna på besøk, nå skal vi kose oss. Og ja, dere skal kose dere! Men MÅ det innebære godteri? Kan man kose seg med andre ting også? Må det være fri flyt? Eller kan man finne en kombinasjon av sunn mat og litt godt? Anonymkode: d1e64...473 5 4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #42 Skrevet i går, 08:16 Jeg har overhodet ingen behov for å oppdra mine foreldre eller svigerforeldre. De har oppdratt meg og mannen min, og jeg har full tillit til at de klarer å ivareta barna våre. Om det derimot er en godteriskål fremme, og det er barnet vårt som ikke klarer å begrense seg og bare forsyner seg grådig, hadde jeg selvsagt gitt barnet beskjed. Men nå er ikke barnet mitt så interessert i godteri at det har vært noe problem heller. Anonymkode: 5955a...103 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:14 #43 Skrevet i går, 13:14 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det gjør jo tydeligvis det når dere fjernet alt fra frokostbordet. Det hadde ikke jeg gjort. Men nå er jeg oppvokst med en sukkerhysterisk mor. Noe som gjørde at jeg tok helt av hvis det ble servert snop hos feks venner. Og enda mer når jeg kunne kjøpe selv. Endte til slutt i spisevegring og skamfølelse hvis jeg spiste tung med sukker. Ser det nå også barn av goreldre med strenge regimer går bananas når de er hos oss uten foreldre. Lite sjarmerende. Oppdra til hva som er sunnest. Spis ting i riktig rekkefølge og ikke nekt noe. Litt av alt. Vilke for øvrig vært mye mer bekymret for alt det ultraprosesserye. Anonymkode: 4f1fc...926 Les en gang til! Svigerdatter fjernet maten fra frokostbordet, ikke vi. Vi fikk både syltetøy og juice, men hennes barn fikk ikke. Vi satte oss litt unna og spiste sjokolade på tur. Hennes barn fikk ikke. Men blir ikke så veldig hyggelig. Anonymkode: 7e647...0d7
AnonymBruker Skrevet i går, 14:04 #44 Skrevet i går, 14:04 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har begge skilte foreldre Så det er fire besteforeldrekull og ja det kan noen ganger bli besteforeldre pass flere ganger i uken, spesielt i ferier, da vi har engasjerte besteforeldre - noe vi er uendelig takknemlig for. Vi prøver bare å kommunisere denne begrensningen slik at det ikke blir svimlende mye sukker i en liten kropp hvis barnet har vært hos besteforeldre flere ganger den uken. Men det ble ikke godt mottatt. Anonymkode: d030e...1f8 Tenker at om dere bruker besteforeldrene flere ganger i uken så må dere mene at de er svært gode omsorgspersoner. Da må dere faktisk gi de tilliten til å selv vurdere hva som er et godt kosthold, og ikke drive med micromanagement. Anonymkode: d550b...452 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:52 #45 Skrevet i går, 14:52 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du burde lese denne siden: https://www.tryggikroppen.no/tema/mat/godtelov En sånn holdning kan trigge spiseforstyrrelser hos barna senere! Anonymkode: a728f...61d Neida, det trigger ikke spiseforstyrrelser. Vi har ikke godteri hjemme, med unntak av sjokolade og potetgull på lørdager. Vi har ingen lov om ikke å spise godteri, men har bedt besteforeldre styre unna sukker fra ungene var små. Vi er i et miljø med generelt lite godteri, så det er bare ikke noe fokus på det. Er barna i bursdag og de får godtepose, er ikke det noe stress, de får det, spiser det og det er det. De etterspør ikke den type godteri og er ikke spesielt interessert i det fordi det er ikke en del av dagliglivet vårt. Vi har ingen godtelov og har aldri snakket til barna om at de ikke får slik og sånn. Vi fokuserer bare ikke på det. Anonymkode: 7eecf...3b8 5
Anonyminal Skrevet i går, 17:02 #46 Skrevet i går, 17:02 (endret) Det er jo lov å si ifra litt hva man syns er ok, det kan fort bli for mye for små kropper. Og det er sjukt vanskelig fra begge sider syns jeg, det er ikke noe hyggelig å måtte si at nå er det kanskje nok, men jeg velger ofte å heller si det til barna så de også kan lære at det er fornuftig å spise noe annet om de er mer sultne feks Endret i går, 17:06 av Anonyminal
AnonymBruker Skrevet i går, 17:08 #47 Skrevet i går, 17:08 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Da får du si at du skjønner det ble vanskelig det med begrensning, så da er det lettest om de dropper å gi barna søtsaker. Skjønner godt at du ønsker å begrense når det er snakk om flere ganger i uka. De som sier det er jo bare av og til ser kanskje besteforeldrene en gang i måneden eller noe? Det er ikke hysterisk å ønske at små barn ikke skal spise godteri flere dager i uka. Jeg var strengere når min var liten og sa bare at de ikke fikk gi noe jeg, ingenting før 1 år og lite før 2 år. Så ble hun større og jeg sa is, pannekaker, juice og sånn kan de styre selv men ikke sjokolade, godteri eller brus på hverdager eller vanlig helgebesøk. Litt godteri bare til spesielle anledninger. Litt lørdagsgodt hvis hun skal sove over. Og alltid tilby vanlig mat først så hun ikke spiser seg mett på sukker bare. Anonymkode: 22b8c...c14 Under 3 år brukte vi, og deretter begrensning. Tenkte dette var større barn. Helt innafor ts men kan forstå de blir fornærma og. De vet kanskje ikke hvor mye sukker som brukes i dag. Anonymkode: ebcf4...606
AnonymBruker Skrevet i går, 18:04 #48 Skrevet i går, 18:04 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes du er hysterisk ja. La nå besteforeldre få bestemme selv når barna er hos dem. Husker selv hvor koselig det var å komme til besteforeldre og få god mat♥️Det er mye kjærlighet i det. Her hjemme er vi ikke hysteriske. Ingen mat er neinei. Men barna mine er mye aktive, og trener hver dag. Gjorde en interessant observasjon på besøk hos søskenbarna på en fellesfrokost. Mens hennes barn som har mye restriksjoner kasta seg over Oboy og Nugatti- boksen siden det var lørdag valgte mine egg eller andre pålegg. Så ikke helt sikker på om restriksjoner egentlig er den beste løsningen… Anonymkode: 7a756...d68 Eller kanskje de har restriksjoner av en grunn. Jeg hadde spist nugatti på alle brødskiver og drukket en liter oboy daglig om ikke mine foreldre innførte restriksjoner på det. Is var en ting det var lite restriksjoner på som vi spiste ofte, likevel spiste jeg gjerne 10 stykker om jeg fikk helt frie tøyler feks på 17. mai. Jeg var som større barn oppdratt nok til å ikke kaste meg over søtsaker borte hos andre da. Anonymkode: 22b8c...c14 1
Eilis Skrevet i går, 18:53 #49 Skrevet i går, 18:53 Jeg bryr meg ikke om folk mener jeg er hysterisk. Helsa til barna er det viktigste. Hvorfor skal de få sukker? Mine får ikke sukker og er ikke noe problem det, men det vil bli et problem dersom noen plutselig skulle venne dem på det, som med all rus. Maaaange jeg kjenner har kresne barn, ja, når du som foreldre fra de er baby har lært dem at mat skal smake søtt (starter med kjøpegrøt og pureer), ja klart da er det det de vil foretrekke. Gir besteforeldre her barna sukker/godteri så får de ikke passe alene. Eneste anledningene jeg ikke sier noe på det er bursdager, men det er ofte nok. Synes det er en ukultur med masse søtt i bursdager. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 19:03 #50 Skrevet i går, 19:03 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi er mange som opplever at foreldre har en helt annen holdning til sukker ovenfor barnebarna enn da hadde da vi selv var barn og de var våre foreldre ikke besteforeldre. Anonymkode: 22b8c...c14 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg fikk lite søtt i barndommen av min mor, men som bestemor er det noe ganske annet gitt. Ser det går igjen hos flere. Så den der holder ikke helt. Anonymkode: 1c76a...8cd Nå er vel ikke barna hos besteforeldrene hver dag, og det er hverdagskostholdet som er viktig. Ikke hva barna fikk hos besteforeldrene en helg i blant. Det er i hjemmet man lager vanene. Om barna deltar på bursdagsfeiring med pizza og kake, eller får en skål is av besteforeldrene i blant, skader ikke. Anonymkode: 564b5...036
AnonymBruker Skrevet i går, 19:18 #51 Skrevet i går, 19:18 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå er vel ikke barna hos besteforeldrene hver dag, og det er hverdagskostholdet som er viktig. Ikke hva barna fikk hos besteforeldrene en helg i blant. Det er i hjemmet man lager vanene. Om barna deltar på bursdagsfeiring med pizza og kake, eller får en skål is av besteforeldrene i blant, skader ikke. Anonymkode: 564b5...036 Nå sier jo TS at barnet har flere sett besteforeldre og møter dem ganske ofte, gjerne flere ganger i uka. Da blir jo besteforeldrene en del av hverdagen og det kan ikke være kos og lørdagshøytid hver gang man ser barnebarna. Anonymkode: 22b8c...c14 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:30 #52 Skrevet i går, 19:30 Når man bor nær besteforeldre og barna treffer dem flere ganger i uka, da kan det ikke være fri flyt av snop, kaker og is hele tiden. Vi hadde samme utfordring da våre barn var små. Vårt ønske var at barna bare skulle få søtsaker i helgen, og ikke i så store mengder at de spydde. Det ble en evig kilde til konflikt dessverre. Barnas helse må komme før besteforeldre sitt behov for å skjemme bort barnebarna. Anonymkode: 65305...9e9
Eilis Skrevet i går, 19:53 #53 Skrevet i går, 19:53 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker at om dere bruker besteforeldrene flere ganger i uken så må dere mene at de er svært gode omsorgspersoner. Da må dere faktisk gi de tilliten til å selv vurdere hva som er et godt kosthold, og ikke drive med micromanagement. Anonymkode: d550b...452 Med besteforeldre som mener "litt" sukker er sunt så strider det veldig med min tro om at lavkarbo er av de bedre matreligionene. Gir jeg de tillit så ville ikke barnet mitt hatt plass til næringstett mat. I hverdagen så spises 3/4 måltider i barnehagen, der serveres brunost og banan på brødskiven hver dag, altså søtt pålegg, så får de sukker på havregrøten (fikk stoppet det så vårt barn får kun frukt på) og ellers margarin og en del mat med dårlig kvalitet. En del bra også i vår barnehage, heldigvis. Men jeg sender med eget brød, rundstykker og vafler, så får han ikke melk, så styrer noe av det som spises. Besteforeldrene henter ofte i barnehagen, da har de ofte gitt han en hel banan, fordi de mener det er sunt, resultatet er at han nesten ikke spiser middag ( som i vårt hus også er kveldsmat). Så er vi ofte hos besteforeldrene i helgene, da er det så mye fokus på frukt og dessert, får han nyst i det så blir han veldig raskt ferdig med måltid/ middag. Har han vært sammen med besteforeldrene mye av dagen så våkner barnet om natta og er ekkel i magen og kvalm. Og når skal vi få barnet til å spise kjøtt og grønnsaker hvis han i alle retninger blir tilbudt søt mat? Er ikke nok anledninger til å tilby bra mat. Vi er de voksne, vi må beskytte og sette grenser slik at barna våre får bra mat uten at det trenger være fokus på nei eller ja mat. Til vanlig spiser han kjempegodt, elsker kjøtt, fisk og grønnsaker og spiser det meste. Er slitsomt når besteforeldrene har vært sammen med han eller vi er på hytta med besteforeldre og det er så mye som ødelegger apetitten. Det er sååååå sykt mange barn som har problemer med fordøyelsen, har vitaminmangler etcetc. Så er folk mer opptatte av å beskytte sukkerkulturen enn å si hei, kanskje på tide at vi gir barna våre bedre mat. Har ikke tellinga på hvor mange ganger vi spiser med andre barnefamilier og barna kun momser på pølsebrødet/burgerbrødet eller tacolefsa, med unnskyldning om at barnet ikke vil spise noe av det andre.. javell.. hvorfor lar de ikke vær å kjøpe disse tingene da? Ville aldri gitt barnet mitt mat av så dårlig kvalitet. Ikke rart mange barn sliter med helsa...men er jo vanlig så da er det jo greit? Synes det tok kaka da ei måtte gi avføringsmiddel til sin 7 mnd gamle baby, hallo, se på maten da. Eller nabo med 2 åring som ikke hadde bæsjet på 10 dager og slet med magevondt, endelig virket avføringsmiddelet så sitter barnet der og spiser kun pølsebrød... Hæ? Over et år etter så går barnet jevnlig på avføringskurer og plages masse. Har masse flere eksempler men da blir jeg sittende i hele natt, sporet helt av her. Blir bare provosert av at folk bagatelliserer kostholdet til små barn.
AnonymBruker Skrevet i går, 19:58 #54 Skrevet i går, 19:58 Ønsk deg at de heller tilbringer *tid* med barna. Det er verdifullt. Anonymkode: 6746b...aae
Eilis Skrevet i går, 20:03 #55 Skrevet i går, 20:03 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nå er vel ikke barna hos besteforeldrene hver dag, og det er hverdagskostholdet som er viktig. Ikke hva barna fikk hos besteforeldrene en helg i blant. Det er i hjemmet man lager vanene. Om barna deltar på bursdagsfeiring med pizza og kake, eller får en skål is av besteforeldrene i blant, skader ikke. Anonymkode: 564b5...036 3/4 måltider i barnehagen og ett måltid hjemme til hverdags, når skal man rekke å lage vanene? Hva er en og annen gang? Under har Maya Skogstad listet opp noen "en sjelden gang" anledninger 100 dager i løpet av et år er et beskjedent anslag. Dette er 100 dager: 52 lørdager 12 private bursdager Halloween, 17. mai, julaften, påskeaften 10 is i sommerferien 2 kinobesøk, 4 gang på kafé 10 besøk hos familie/naboer 6 ganger når andre passer barna dine 1
Me0987 Skrevet 19 timer siden #56 Skrevet 19 timer siden Kan ikke TS svare på en "ting" er? Er én non-stop én ting? Eller er det en 200 gram sjokoladeplate? Ett kakestykke?
Honey Dew Skrevet 8 timer siden #57 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 19.31): Men hvordan foregikk det? Er dette noe dere kom med før barnet ble født/før de var på besøk? Kom drt som en del av en samtale rundt ønsker og forventninger? Eller reaksjon på handling? Hvis dere allerede opplevd at de har gitt barna mye søtt, eller gitt uttrykk for at de kommer til å gjøre det tenker jeg at dette er en grei avgrensning i en setting der dere forklarer hvorfor. «Hei! Sist vi var hos dere så ble det litt mye godteri/kaker/is, og da er det vanskelig å få Per til å spise ordentlig mat. Neste gang, kan dere prøve å begrense til 2-3 ting, og for eksempel dele opp frukt eller lage grove vafler uten sukker i stedet?»/«så hyggelig at dere vil skjemme bort Pia, men husk at barn barn ikke spiser så mye, og da er det viktig at det de spiser er nærengsrikt, hvis dere holder dere til 2-3 ting så får Pia plass til mat også, og så blir det ekstra spesielt med kake/is/godteri som dere kan kose dere med» Om det kommer uten noen god grunn utover at dere har hørt at mange besteforeldre gir mye sukker, så skjønner jeg at de reagerer. Selv har jeg foreldre som på eget initiativ serverer hjemmelaget syltetøy nesten uten sukker, på grove vafler med linser og gulrot, og kjøper de minste pannekakene de finner så ungene kan få is litt oftere. Svigermor prøver, men ungene har litt for god oversikt over skapene og hun klarer ikke si nei 😆 Uansett bor vi så langt unna alle at vi sees sjeldent nok til at det ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 736a6...5c4 Dette er å behandle besteforeldrene på en nedverdigende måte. De er ikke barn som trenger å få tilsnakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå