AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:05 #1 Skrevet fredag kl. 17:05 Har prøvd å ha et fornuftig tilnærming til barna og sukkerinntak. Og istedenfor å nekte sukker helt eller ha helt frie tøyler på det, bestemte vi oss for at barna kan få 2, max 3 sukkerholdige ting hver gang de er hos besteforeldre. Vi trodde at dette skulle bli godt mottatt, men de virker fornærmet over at vi kommuniserte dette. Hvordan er riktig tilnærming til dagens besteforeldre? Kan man ikke gi en begrensning lengre? Må man bare holde munn og la det gå sin gang? Skulle ønske jeg ikke sa noe i det hele tatt nå 😬 Anonymkode: d030e...1f8 2
Agatha Skrevet fredag kl. 17:09 #2 Skrevet fredag kl. 17:09 Kan ikke besteforeldra få bestemme selv? De er voksne...er unga der så ofte? 10 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:10 #3 Skrevet fredag kl. 17:10 Jeg hadde ikke sagt en begrensning på antall sånn, men heller fra situasjon til situasjon. Når bestemor vil gi den tredje isen er det greit å si at det holder f.eks. ikke legg føringer på forhånd, det virker jo litt kontrollerende. Anonymkode: 1c76a...8cd 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:13 #4 Skrevet fredag kl. 17:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke sagt en begrensning på antall sånn, men heller fra situasjon til situasjon. Når bestemor vil gi den tredje isen er det greit å si at det holder f.eks. ikke legg føringer på forhånd, det virker jo litt kontrollerende. Anonymkode: 1c76a...8cd Det er ikke alltid vi er der når barna passes på, derfor vi sier det på forhånd. Sier ikke ifra på forhånd selvfølgelig hvis vi er der sammen med dem. Det var ikke meningen å fremstå kontrollerende og fikk spørsmål tilbake om de skulle ta bilder og sendte oss så vi kunne godkjenne. Svarte at det ikke er nødvendig da vi ikke er hysteriske. Merket det ble dårlig stemning og nå angrer jeg på at vi sa noe i det hele tatt 🙄 Anonymkode: d030e...1f8 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:15 #5 Skrevet fredag kl. 17:15 Agatha skrev (4 minutter siden): Kan ikke besteforeldra få bestemme selv? De er voksne...er unga der så ofte? Vi har begge skilte foreldre Så det er fire besteforeldrekull og ja det kan noen ganger bli besteforeldre pass flere ganger i uken, spesielt i ferier, da vi har engasjerte besteforeldre - noe vi er uendelig takknemlig for. Vi prøver bare å kommunisere denne begrensningen slik at det ikke blir svimlende mye sukker i en liten kropp hvis barnet har vært hos besteforeldre flere ganger den uken. Men det ble ikke godt mottatt. Anonymkode: d030e...1f8 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:17 #6 Skrevet fredag kl. 17:17 Jeg forstår ikke behovet for å kontrollere det når de passes av andre eller er hos andre. Vi har tilnærmet ingen sukker eller godteri, kun i ny og ne, barna er heller ikke så veldig glad i det. Men når de er på besøk eller passes av andre, får de gjøre hva de vil med mat og søtsaker. Jaja, det blir noen is mer enn man ønsket, men det går bra. Jeg tror du såret dem fordi det fremstår også som utakknemlig å sette grenser og lage regler når de passer dem. Som om du ikke stoler på dem. Hva sa du egentlig? Anonymkode: 40bae...66a 9 1
Huldraisør Skrevet fredag kl. 17:20 #7 Skrevet fredag kl. 17:20 (endret) Skjønner godt de ble fornærmet. Det er jo en veldig mistillitt til dem som besteforeldre. Endret fredag kl. 17:20 av Huldraisør 5 1
mommyaka Skrevet fredag kl. 17:21 #8 Skrevet fredag kl. 17:21 Alt i mengder. At de kanskje spiser litt usunt hos besteforeldrene og sundt hos dere. Det er ofte stort og mye kos at de får en is,litt kjeks etc hos besteforeldrene
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:23 #9 Skrevet fredag kl. 17:23 Mye bedre med ikke noe sukker. Lettere å forholde seg til. Fatter ikke hvorfor alle på død og liv må gi barn sukker hele tiden. Anonymkode: 7eecf...3b8 6 1 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:26 #10 Skrevet fredag kl. 17:26 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår ikke behovet for å kontrollere det når de passes av andre eller er hos andre. Vi har tilnærmet ingen sukker eller godteri, kun i ny og ne, barna er heller ikke så veldig glad i det. Men når de er på besøk eller passes av andre, får de gjøre hva de vil med mat og søtsaker. Jaja, det blir noen is mer enn man ønsket, men det går bra. Jeg tror du såret dem fordi det fremstår også som utakknemlig å sette grenser og lage regler når de passer dem. Som om du ikke stoler på dem. Hva sa du egentlig? Anonymkode: 40bae...66a Jeg sa det på en hyggelig måte, ikke noe vondt i det hele tatt. Huldraisør skrev (5 minutter siden): Skjønner godt de ble fornærmet. Det er jo en veldig mistillitt til dem som besteforeldre. Vi har full tillit til de og det vet de veldig godt. mommyaka skrev (4 minutter siden): Alt i mengder. At de kanskje spiser litt usunt hos besteforeldrene og sundt hos dere. Det er ofte stort og mye kos at de får en is,litt kjeks etc hos besteforeldrene Det er derfor vi sa 2-3 sukkerholdige ting. Det er jo mer enn bare en. Trodde vi var fornuftige. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mye bedre med ikke noe sukker. Lettere å forholde seg til. Fatter ikke hvorfor alle på død og liv må gi barn sukker hele tiden. Anonymkode: 7eecf...3b8 Jeg vet. Vi er ikke hysteriske i det hele tatt og gir barna våres godteri hver lørdag. Men nå føler jeg vi plutselig blir stemplet som hysteriske. Anonymkode: d030e...1f8 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:27 #11 Skrevet fredag kl. 17:27 Det virker i overkant kontrollerende, ja Anonymkode: a728f...61d 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:31 #12 Skrevet fredag kl. 17:31 Men hvordan foregikk det? Er dette noe dere kom med før barnet ble født/før de var på besøk? Kom drt som en del av en samtale rundt ønsker og forventninger? Eller reaksjon på handling? Hvis dere allerede opplevd at de har gitt barna mye søtt, eller gitt uttrykk for at de kommer til å gjøre det tenker jeg at dette er en grei avgrensning i en setting der dere forklarer hvorfor. «Hei! Sist vi var hos dere så ble det litt mye godteri/kaker/is, og da er det vanskelig å få Per til å spise ordentlig mat. Neste gang, kan dere prøve å begrense til 2-3 ting, og for eksempel dele opp frukt eller lage grove vafler uten sukker i stedet?»/«så hyggelig at dere vil skjemme bort Pia, men husk at barn barn ikke spiser så mye, og da er det viktig at det de spiser er nærengsrikt, hvis dere holder dere til 2-3 ting så får Pia plass til mat også, og så blir det ekstra spesielt med kake/is/godteri som dere kan kose dere med» Om det kommer uten noen god grunn utover at dere har hørt at mange besteforeldre gir mye sukker, så skjønner jeg at de reagerer. Selv har jeg foreldre som på eget initiativ serverer hjemmelaget syltetøy nesten uten sukker, på grove vafler med linser og gulrot, og kjøper de minste pannekakene de finner så ungene kan få is litt oftere. Svigermor prøver, men ungene har litt for god oversikt over skapene og hun klarer ikke si nei 😆 Uansett bor vi så langt unna alle at vi sees sjeldent nok til at det ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 736a6...5c4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #13 Skrevet fredag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mye bedre med ikke noe sukker. Lettere å forholde seg til. Fatter ikke hvorfor alle på død og liv må gi barn sukker hele tiden. Anonymkode: 7eecf...3b8 Du burde lese denne siden: https://www.tryggikroppen.no/tema/mat/godtelov En sånn holdning kan trigge spiseforstyrrelser hos barna senere! Anonymkode: a728f...61d 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:38 #15 Skrevet fredag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan foregikk det? Er dette noe dere kom med før barnet ble født/før de var på besøk? Kom drt som en del av en samtale rundt ønsker og forventninger? Eller reaksjon på handling? Hvis dere allerede opplevd at de har gitt barna mye søtt, eller gitt uttrykk for at de kommer til å gjøre det tenker jeg at dette er en grei avgrensning i en setting der dere forklarer hvorfor. «Hei! Sist vi var hos dere så ble det litt mye godteri/kaker/is, og da er det vanskelig å få Per til å spise ordentlig mat. Neste gang, kan dere prøve å begrense til 2-3 ting, og for eksempel dele opp frukt eller lage grove vafler uten sukker i stedet?»/«så hyggelig at dere vil skjemme bort Pia, men husk at barn barn ikke spiser så mye, og da er det viktig at det de spiser er nærengsrikt, hvis dere holder dere til 2-3 ting så får Pia plass til mat også, og så blir det ekstra spesielt med kake/is/godteri som dere kan kose dere med» Om det kommer uten noen god grunn utover at dere har hørt at mange besteforeldre gir mye sukker, så skjønner jeg at de reagerer. Selv har jeg foreldre som på eget initiativ serverer hjemmelaget syltetøy nesten uten sukker, på grove vafler med linser og gulrot, og kjøper de minste pannekakene de finner så ungene kan få is litt oftere. Svigermor prøver, men ungene har litt for god oversikt over skapene og hun klarer ikke si nei 😆 Uansett bor vi så langt unna alle at vi sees sjeldent nok til at det ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 736a6...5c4 Tenkte ikke over at jeg kunne si det på den måten. Sa bare kort og vennlig at barna kan få maks tre sukkerholdige ting når de er der. Vet at de ved noen anledninger har fått veldig mye sukker ja, så følte det var innafor å si dette. Så koselig, hun ene bestemoren er faktisk slik hun også. Det er deilig. Anonymkode: d030e...1f8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:38 #16 Skrevet fredag kl. 17:38 La besteforeldrene styre dette selv. Når barna er større og får ukepenger går de på butikken og kjøper det de vil ha og du kan ikke kontrollere det lenger. Anonymkode: adc64...e02 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:40 #17 Skrevet fredag kl. 17:40 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ikke alltid vi er der når barna passes på, derfor vi sier det på forhånd. Sier ikke ifra på forhånd selvfølgelig hvis vi er der sammen med dem. Det var ikke meningen å fremstå kontrollerende og fikk spørsmål tilbake om de skulle ta bilder og sendte oss så vi kunne godkjenne. Svarte at det ikke er nødvendig da vi ikke er hysteriske. Merket det ble dårlig stemning og nå angrer jeg på at vi sa noe i det hele tatt 🙄 Anonymkode: d030e...1f8 Dere er jo åpenbart hysteriske Anonymkode: 586ea...075 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:02 #18 Skrevet fredag kl. 18:02 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tenkte ikke over at jeg kunne si det på den måten. Sa bare kort og vennlig at barna kan få maks tre sukkerholdige ting når de er der. Vet at de ved noen anledninger har fått veldig mye sukker ja, så følte det var innafor å si dette. Så koselig, hun ene bestemoren er faktisk slik hun også. Det er deilig. Anonymkode: d030e...1f8 Du tok det bare opp i forbifarten eller i en situasjon? «Vi har bestemt at barna kan kun få tre sukkerholdige ting når de er hos dere»? Anonymkode: 40bae...66a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:15 #19 Skrevet fredag kl. 18:15 Da får du si at du skjønner det ble vanskelig det med begrensning, så da er det lettest om de dropper å gi barna søtsaker. Skjønner godt at du ønsker å begrense når det er snakk om flere ganger i uka. De som sier det er jo bare av og til ser kanskje besteforeldrene en gang i måneden eller noe? Det er ikke hysterisk å ønske at små barn ikke skal spise godteri flere dager i uka. Jeg var strengere når min var liten og sa bare at de ikke fikk gi noe jeg, ingenting før 1 år og lite før 2 år. Så ble hun større og jeg sa is, pannekaker, juice og sånn kan de styre selv men ikke sjokolade, godteri eller brus på hverdager eller vanlig helgebesøk. Litt godteri bare til spesielle anledninger. Litt lørdagsgodt hvis hun skal sove over. Og alltid tilby vanlig mat først så hun ikke spiser seg mett på sukker bare. Anonymkode: 22b8c...c14 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:15 #20 Skrevet fredag kl. 18:15 Støtter deg 100 %. Har gitt klar beskjed til både mine foreldre og min mann sine foreldre. Det er uaktuelt at de får sitte og fore mitt barn med sukker, de evner jo ikke å begrense seg. Anonymkode: 3ef42...e6a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå